AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Ja, kan hvem som helst bli ingeniør? Om man er kvalifisert for opptak selvfølgelig. Er ikke god i noe, men har et ønske om en jobb der det er fordel å være ingeniørutdannet (samme bedrift som jeg jobber i nå) Har aldri hatt fysikk på skolen, og kan ikke si realfag har vært min greie. Nå er det lenge siden jeg gikk på skole da, kan jeg klare det med en god innsats? Er kvalifisert for opptak. Anonymkode: f2c10...46c
Cordelia Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Det vet du vel ikke før du har tatt opp fagene. Du må jo ha visse nivå i bla. matte for å komme inn. Men skolene har som regel forkurs. Så ta ett av dem?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 Ingeniør er ikke en beskyttet tittel. Selv om du kun har gått livets harde skole, kan du kalle deg ingeniør. Anonymkode: 712ea...3da 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Ja, hvem som helst kan bli ingeniør. Anonymkode: d93bf...f91 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, kan hvem som helst bli ingeniør? Om man er kvalifisert for opptak selvfølgelig. Er ikke god i noe, men har et ønske om en jobb der det er fordel å være ingeniørutdannet (samme bedrift som jeg jobber i nå) Har aldri hatt fysikk på skolen, og kan ikke si realfag har vært min greie. Nå er det lenge siden jeg gikk på skole da, kan jeg klare det med en god innsats? Er kvalifisert for opptak. Anonymkode: f2c10...46c Det er mange typere ingeniører. En dataingeniør trenger så vidt jeg vet ikke noe fysikk. Hvis man skal forstå hvordan en datamaskin fungerer på hardwarenivå må man kunne fysikk, men hvis man "bare" skal lære å programmere trenger man ikke fysikk. Jeg vil råde deg til å sjekke ut læreplanen på de forskjellige ingeniørstudiene på ditt nærmeste universitet/høyskole, og hva de krever av forkunnskaper. Du trenger ikke være flink i realfag for alle ingeniørstudier, men en viss logisk-deduktiv sans bør du ha. Du bør uten større problemer skjønne at hvis a<b og b< c så er a<c. Anonymkode: 92575...942
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #6 Skrevet 9. januar 2021 JA. Ingeniør er ubeskyttet tittel. Anonymkode: d6cdd...3ae
Ella-2 Skrevet 9. januar 2021 #7 Skrevet 9. januar 2021 Ja, stemmer at hvem som helst kan få stillingstittelen ingeniør, siden det ikke er en vernet tittel slik som lege og tannlege. Men du må jo ha kompetanse for å stå i en slik jobb. Hvis man ikke er utdannet som ingeniør, er det mange som f. eks. jobber mange år som tekniker, og så får de gjerne tittelen ingeniør etter som de har en del ansiennitet. Yrkestittelen Ingeniør får du derimot bare hvis du utdanner deg som ingeniør. Og da har du tittelen, samme om du skulle bli arveidsledig for den slags skyld. Det er med andre ord forskjell på en yrkestittel og en stillingstittel. For en lege er det ingen forskjell på disse begrepene
Ella-2 Skrevet 9. januar 2021 #8 Skrevet 9. januar 2021 Ella-2 skrev (1 minutt siden): Ja, stemmer at hvem som helst kan få stillingstittelen ingeniør, siden det ikke er en vernet tittel slik som lege og tannlege. Men du må jo ha kompetanse for å stå i en slik jobb. Hvis man ikke er utdannet som ingeniør, er det mange som f. eks. jobber mange år som tekniker, og så får de gjerne tittelen ingeniør etter som de har en del ansiennitet. Yrkestittelen Ingeniør får du derimot bare hvis du utdanner deg som ingeniør. Og da har du tittelen, samme om du skulle bli arveidsledig for den slags skyld. Det er med andre ord forskjell på en yrkestittel og en stillingstittel. For en lege er det ingen forskjell på disse begrepene arbeidsledig
Jdz Skrevet 9. januar 2021 #9 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er mange typere ingeniører. En dataingeniør trenger så vidt jeg vet ikke noe fysikk. Hvis man skal forstå hvordan en datamaskin fungerer på hardwarenivå må man kunne fysikk, men hvis man "bare" skal lære å programmere trenger man ikke fysikk. Anonymkode: 92575...942 Kanskje ikke så mye i den virkelige verden, men Fysikk 1 er et krav for å komme inn på studiet.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #10 Skrevet 9. januar 2021 54 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, kan hvem som helst bli ingeniør? Om man er kvalifisert for opptak selvfølgelig. Er ikke god i noe, men har et ønske om en jobb der det er fordel å være ingeniørutdannet (samme bedrift som jeg jobber i nå) Har aldri hatt fysikk på skolen, og kan ikke si realfag har vært min greie. Nå er det lenge siden jeg gikk på skole da, kan jeg klare det med en god innsats? Er kvalifisert for opptak. Anonymkode: f2c10...46c Gi det et forsøk! Anonymkode: 712ea...3da 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #11 Skrevet 9. januar 2021 Noen av dere skriver om forkurs og at fysikk 1 er et krav. Kanskje dere ikke leste at jeg skrev at jeg er kvalifisert allerede. uten fysikk eller forkurs, gjennom Y-veien. Jeg bare lurer på om jeg kommer til å slite, siden jeg er helt gjennomsnitlig på skole, men har relevant fagbrev og arbeidserfaring som vil gjøre det lettere (sies det). Ts Anonymkode: f2c10...46c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #12 Skrevet 9. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Noen av dere skriver om forkurs og at fysikk 1 er et krav. Kanskje dere ikke leste at jeg skrev at jeg er kvalifisert allerede. uten fysikk eller forkurs, gjennom Y-veien. Jeg bare lurer på om jeg kommer til å slite, siden jeg er helt gjennomsnitlig på skole, men har relevant fagbrev og arbeidserfaring som vil gjøre det lettere (sies det). Ts Anonymkode: f2c10...46c Umulig å si. Du må bare prøve. Tror det går helt fint, om det ikke er noe spesielt med psyke eller sånt. Anonymkode: 712ea...3da
Ze.Xhx Skrevet 9. januar 2021 #13 Skrevet 9. januar 2021 På generelt grunnlag vil jeg hevde at ikke alle kan bli ingeniør. Jobber man i en ingeniørbedrift og kan faget er det lys i tunnelen. Å bli en god ingeniør handler veldig mye om erfaring og modenhet. Men for å bli god trenger man teorien og gjerne tverrfaglighet. På toppen av dette kommer en bråte med soft-skills.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #14 Skrevet 9. januar 2021 Jeg vil hevde at de fleste kan komme seg gjennom et ingeniørstudium med adekvat innsats. De som er lettlært eller har høy IQ vil ikke trenge mye innsats for å klare det, mens de som har middels- middels-lav IQ vil måtte jobbe mer for å forstå visse ting for å få utdannelsen i havn. Men det betyr ikke at alle bør studere ingeniørfag. Faktisk vil jeg si at under forutsetning av at man er normalt oppegående og har nok motivasjon, så er det faktisk viktigere at man er interessert i arbeidsoppgavene man skal gjøre etter fullført studium. F.eks om man studerer til å bli dataingeniør bør man være interessert i datamaskiner i utgangspunktet, like å lese om og sette seg inn ny teknologi. Har man ikke denne interessen FØR man starter på studiene vil et scenario kunne være at man lærer seg nøyaktig det pensumet man får servert, men faller av etterhvert i arbeidslivet fordi kunnskapen blir utdatert. Men matematikken og fysikken er ikke et uoverkommelig for de fleste, worst case så stryker man en gang eller to, men så går det seg til. Anonymkode: 4b3ce...6dc 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #15 Skrevet 9. januar 2021 Jeg hadde helt gjennomsnittlige karakterer på vgs og klarte meg fint med tres (tresemester linja) for byggingeniørstudiet. Ca samme som y-veien. Det er hardt, men det er overkommelig. Jeg har nå fast jobb og tjener greit. Gi det et forsøk Anonymkode: c0591...7c8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ingeniør er ikke en beskyttet tittel. Selv om du kun har gått livets harde skole, kan du kalle deg ingeniør. Anonymkode: 712ea...3da AnonymBruker skrev (21 timer siden): JA. Ingeniør er ubeskyttet tittel. Anonymkode: d6cdd...3ae Hadde dere lest hovedinnlegget istedenfor å ta alt så ekstremt bokstavelig ville dere forstått at spørsmålet egentlig er "Kan hvem som helst klare å gjennomføre en ingeniørutdannelse?" Anonymkode: 2961c...6df 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå