AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Del Skrevet 9. januar 2021 Hei! Er en mann som trener styrketrening for øyeblikket, veier 96kg og er 189 cm sånn ca. Har en dvask kropp, tynnfeit, med endel fett og lite muksler - grunnet ekstremt lite muskler på overkroppen ser jeg mye feitere ut enn jeg er, uten klær. Er ellers slank og normal bygd. Uansett, trent tung styrke og ført alt jeg har spist i 2-3 mnd sånn ca. Veide meg idag og veier 96kg? Den siste måneden har jeg spist rundt 2300-2400 kcal, som er vel er i underskudd. Kan det rett og slett hende at jeg har bygd muskler, som har gjort vekta "stabil"? Skuldrene mine og armene mine kan jeg tydelig se har blitt bittelitt større. Anonymkode: 52f85...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Del Skrevet 9. januar 2021 Hva er kaloribehovet ditt? Hvor nøye et du på kaloriregistreringen? Teller du med eksakt hvor mye smør du har på skiva og hvor mye olje du har i stekepanna og den typen ting? Du kan ha bygd muskler og gått ned i fett, så det er viktig at du måler blant annet rundt midjen og ikke bare veier deg. I tillegg er det nok lurt å gjøre kondisjonstrening for å få opp kaloriforbrenningen, f.eks fjellturer/skogsturer eller skiturer der du får godt opp pulsen en times tid eller mer minimum en gang i uka i tillegg til den treningen du allerede gjør. Anonymkode: 1acee...1ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er kaloribehovet ditt? Hvor nøye et du på kaloriregistreringen? Teller du med eksakt hvor mye smør du har på skiva og hvor mye olje du har i stekepanna og den typen ting? Du kan ha bygd muskler og gått ned i fett, så det er viktig at du måler blant annet rundt midjen og ikke bare veier deg. I tillegg er det nok lurt å gjøre kondisjonstrening for å få opp kaloriforbrenningen, f.eks fjellturer/skogsturer eller skiturer der du får godt opp pulsen en times tid eller mer minimum en gang i uka i tillegg til den treningen du allerede gjør. Anonymkode: 1acee...1ff Litt usikker, men min maintane er sånn ca 2700-2800. Så jeg bør gå ned om jeg spiser 2300-2400. Ja, prøver å føre alt. Du har nok rett ja Viktigere å se på hvordan kroppen har forandret seg, enn selve vekta. Anonymkode: 52f85...516 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Del Skrevet 10. januar 2021 Om magen/valkene er der ennå om noen mnd, selv etter kaloriunderskudd, så tar jeg nok en fettsuging-operasjon, selvom jeg er normalvektig, vet om flere som har gjort det. Anonymkode: 52f85...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Del Skrevet 10. januar 2021 Har du sjekket tallene dine i en BMR kalkulator? Jeg stod selv på samme vekt etter 3 mnd intensivt styrkeopplegg med PT, men vi tok kroppsanalyse både før og etterpå som viste at jeg hadde bygd mye muskler og hadde en helt annen fett/muskel sammensetning etterpå selv om vekten var lik. Anonymkode: 1d279...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Del Skrevet 10. januar 2021 Ja ! Vekt tap sammen med vekt trening blir misvisende på vekt skåla!! Husk å spis regelmessig og riktig og tren masse styrke! Fetter blir borte ! Samma hva du veier😇 Anonymkode: c529c...085 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlifjeld Skrevet 10. januar 2021 #7 Del Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 14.27): Hei! Er en mann som trener styrketrening for øyeblikket, veier 96kg og er 189 cm sånn ca. Har en dvask kropp, tynnfeit, med endel fett og lite muksler - grunnet ekstremt lite muskler på overkroppen ser jeg mye feitere ut enn jeg er, uten klær. Er ellers slank og normal bygd. Uansett, trent tung styrke og ført alt jeg har spist i 2-3 mnd sånn ca. Veide meg idag og veier 96kg? Den siste måneden har jeg spist rundt 2300-2400 kcal, som er vel er i underskudd. Kan det rett og slett hende at jeg har bygd muskler, som har gjort vekta "stabil"? Skuldrene mine og armene mine kan jeg tydelig se har blitt bittelitt større. Anonymkode: 52f85...516 Prøv lavkalori kosthold sammen med å gå ned til 2300 kalorier. Karbohydrater, spesielt raske som sukker, ris, poteter og brød gir deg høyt blodsukker og det gjør at kroppen din skiller ut mye insulin som er fettlagringshormonet (det fanger sukkeret). Mye lettere å få ned i fettprosent om man holder insulinnivåene nede. Og den letteste måten å gjøre det er å unngå mat som gir høyt blodsukker (karbohydrater). Noen karbohydrater er uansett bra, da kun grønnsaker. De påvirker somregel blodsukkeret lite. Her kan du selv sjekke påvirkningen har ved å søke opp deres sukkerinnhold. Eks brokkoli, avokado, tomater, agurk, salat osv. For all del ikke hør på tullingene som sier du burde fettsuge deg🤣 fettprosent kan enkelt reduseres gjennom kostholdet alene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Del Skrevet 11. januar 2021 mlifjeld skrev (På 10.1.2021 den 18.46): Prøv lavkalori kosthold sammen med å gå ned til 2300 kalorier. Karbohydrater, spesielt raske som sukker, ris, poteter og brød gir deg høyt blodsukker og det gjør at kroppen din skiller ut mye insulin som er fettlagringshormonet (det fanger sukkeret). Mye lettere å få ned i fettprosent om man holder insulinnivåene nede. Og den letteste måten å gjøre det er å unngå mat som gir høyt blodsukker (karbohydrater). Noen karbohydrater er uansett bra, da kun grønnsaker. De påvirker somregel blodsukkeret lite. Her kan du selv sjekke påvirkningen har ved å søke opp deres sukkerinnhold. Eks brokkoli, avokado, tomater, agurk, salat osv. For all del ikke hør på tullingene som sier du burde fettsuge deg🤣 fettprosent kan enkelt reduseres gjennom kostholdet alene. Takk for tips Har vært innom det med lavkarbo ja, og gir mening. Men er det ikke bare kalori inn og ut? Hele poenget med å kutte ut karbs er rett og slett fordi de inneholder veldig mye kalorier? Anonymkode: e512c...de7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #9 Del Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 18.39): Ja ! Vekt tap sammen med vekt trening blir misvisende på vekt skåla!! Husk å spis regelmessig og riktig og tren masse styrke! Fetter blir borte ! Samma hva du veier😇 Anonymkode: c529c...085 Men kan man bygge muskler når man er litt i underskudd? Anonymkode: e512c...de7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Del Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men kan man bygge muskler når man er litt i underskudd? Anonymkode: e512c...de7 Ja! Spesielt for nybegynnere. 🙂 Anonymkode: 2b48b...a50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Del Skrevet 11. januar 2021 Jeg ville ligget i litt større underskudd en 300 om dagen. Det vil gå tregt. Vi damer ligger jo gjerne i gjennomsnitt ca 500 i underskudd - selv så mye lavere vedlikehold er. Jeg ville tenkt at 2000 om dagen ca hadde holdt for deg. Mulig et lite måltid/Shake ekstra ifm trening. Anonymkode: 2b48b...a50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlifjeld Skrevet 16. januar 2021 #12 Del Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 20.50): Takk for tips Har vært innom det med lavkarbo ja, og gir mening. Men er det ikke bare kalori inn og ut? Hele poenget med å kutte ut karbs er rett og slett fordi de inneholder veldig mye kalorier? Anonymkode: e512c...de7 nei. det er egentlig en myte. Kroppen reagerer veldig forskjellig på en kalori fra sukker (karbohydrater) og en kalori fra fett eller protein. så en kalori er ikke bare en kalori. hvor kalorien kommer fra har veldig mye å si. En kalori fra fett gir omtrent ingen insulinreaksjon (altså omtrent ingen fettlagring) en kalori fra protein gir litt mer insulin reaksjon (svært lite) og en kalori fra karbohydrater gir en veldig stor insulinreaksjon, noe som trigger fettlagringen. vi er ikke en forbrenningsmotor hvor all energi inn og ut er lik. vi er mye mer komplekse enn det. feks. kalorier fra protein øker forbrenningen ved at du bygger mer muskler og samtidig gir det deg en lavere appetitt. slik at du blir mindre sulten. Karbohydrater derimot øker sultfølelsen (derfor de selger store brusbeger på macdonalds, så du skal bli mer sulten og kjøpe mer mat) Det er mange studier på dette. sånn som denne nye og store fra Harvard. Denne viste at individer som fulgte en lavkaro diett (kabohydrater 20% av totale kalorier) brenner gjennomsnittlig mellom 209 og 278 flere kalorier per dag enn de på en høy karbo diett (karbo 60% av totale kalorier) https://news.harvard.edu/gazette/story/2012/06/when-a-calorie-is-not-just-a-calorie/ https://www.bmj.com/content/363/bmj.k4583 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #13 Del Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 20.50): Takk for tips Har vært innom det med lavkarbo ja, og gir mening. Men er det ikke bare kalori inn og ut? Hele poenget med å kutte ut karbs er rett og slett fordi de inneholder veldig mye kalorier? Anonymkode: e512c...de7 Fett inneholder mye mer kalorier per gram enn karbohydrater: 1 gram fett: 9 kalorier 1 gram proteiner: 4 kalorier 1 gram karbohydrater: 4 kalorier Anonymkode: 7923a...d73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Del Skrevet 17. januar 2021 Hvordan spiser du nå da? Ville redusert på karbohydrater og økt på fett og proteiner, og vær kresen på hvor karbohydratene kommer fra. Les deg ordentlig opp på ulike varianter av karboreduserte kosthold, tror du kan finne det både interessant og nyttig. Anonymkode: 9f367...44c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå