Gjest Acer Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Det er idag mye fokus på at en rekke kriterier bør innfris for at sjansen for eit samliv skal vera levedyktig. Noen grunnleggende forhold er det mange legger vekt på som: God kommunikasjon- Noen felles intrs - fornuftig arbeidsfordeling - tolleranse - økomoni - sex o.s.v. Som oftest mye fokus på interne forhold, og mindre fokus på eksterne forhold som kan påvirke eit samliv i en eller annet rettning , og forhold som ein sjølv ikkje er indirekte skuld i. Med eksterne forhold menes i denne forbindelse boforhold, naboer, venner, boplassen, og generelt sett miljøet, og naturomgivelsene. Det å miste jobben hvor ein kanskje har jobbet i mange år kan betyd miljøendring , og kanskje bli tvunget til å flytte kan påvirker eithvert forhold både positivt, og negativt. Det private arbeidsmarkedet er langt med turbulent, og ustabilt en tidligere å Ingen arbeidsplasser er sikre, og pandemien har m.a. ført til at mange idag kanskje må sjå seg om etter ny jobb.
PM75 Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Det er en interessant betraktning. Ingen enkeltpersoner eller par lever avsondret fra påvirkning fra omgivelsene. Så eksterne forhold som de du nevner vil kunne ha stor påvirkning på et parforhold, både på godt og vondt. Men det er i alle fall lettere å takle slike utfordringer dersom man er to sammen som støtter hverandre. 1
Gjest Acer Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 PM75 skrev (40 minutter siden): Det er en interessant betraktning. Ingen enkeltpersoner eller par lever avsondret fra påvirkning fra omgivelsene. Så eksterne forhold som de du nevner vil kunne ha stor påvirkning på et parforhold, både på godt og vondt. Men det er i alle fall lettere å takle slike utfordringer dersom man er to sammen som støtter hverandre. Ja, og det å støtte hverandre både i gode og onde dager er vel ein forutsettning for å lykkes i eit parforhold. Det å foreksempl. miste jobben kan bidra til ein utrygghetsfølelse. Det å bli langtidsledig kan føre til økonomisk utfordringer med usikkerhet, når de har sitter på høy boligjeld. De ferreste planlegger ikkje sin økonomiske kvardag med sikte på at de kan bli gjeldslaver.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Jo mer ro i hverdagen, jo lettere. Samtidig vil et godt forhold kunne holde også under stress. Jeg klandrer ikke samfunnet for at eksen min dro da jeg var syk. Det var han som det ikke var nok stamina i. Anonymkode: e4b96...ec5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 Jeg og kjæresten har et kontor til ham hvor han kan være i fred med sine ting og ei kjellerstue begge kan disponere for litt alenetid borte fra stue og kjøkken. Det er et absolutt must for oss. Sikrer alenetid og har lavere konfliktnivå pga dette. I tillegg er vi veldig pro for å outsource ting som kan stresse. Som at vi feks har vaskehjelp og robotstøvsuger. Mindre krangling om husarbeid og mer energi til andre ting. Anonymkode: a61d8...af5 1
Gjest Acer Skrevet 9. januar 2021 #6 Skrevet 9. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og kjæresten har et kontor til ham hvor han kan være i fred med sine ting og ei kjellerstue begge kan disponere for litt alenetid borte fra stue og kjøkken. Det er et absolutt must for oss. Sikrer alenetid og har lavere konfliktnivå pga dette. I tillegg er vi veldig pro for å outsource ting som kan stresse. Som at vi feks har vaskehjelp og robotstøvsuger. Mindre krangling om husarbeid og mer energi til andre ting. Anonymkode: a61d8...af5 Bra at dere har funnet fremtil en intern løsning som dere begge er fornøyde med, og har samarbeidet om det. Kanskje bor dere også på eit fint sted og er fornøyde med omgivelsene, og miljøet rundt dere. Nå har det vert eindel fokus på dette med hjemmearbeid i tilknyttning til pandemien, og slett ikkje alle som takler det av dem som er vant å jobbe å forholde / tilpasse seg eit arbeidsmiljø. Endret 9. januar 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #7 Skrevet 9. januar 2021 Absolutt, men vi har alle forskjellige behov. Jeg er som en over her, jeg vil ha plass så jeg kan ha alenetid. I tillegg vil jeg ha godt med dagslys (vinduer) og st det skal være pene farger og gode møbler. Rot ser jeg ikke. Sambo er omvendt, bryr seg ikke om møbler eller farger, men blir sprø om det er rotete. Det handler om hva som skal til for å finne roen. Anonymkode: 2ca41...3d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå