Gå til innhold

Sykepleier få barn med donor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare lufte tankene mine litt. Jeg er sykepleier, og jobber 3-delt turnus. Er 32 år, singel og ufrivillig barnløs. Har i det siste tenkt veldig mye på å få meg barn alene ved hjelp av sæddonor. Min største bekymring ang. dette er at det er så få muligheter for jobb dagtid som sykepleier. Bør jeg prøve allerede nå å skaffe meg en dagjobb, eller vente til jeg har fått barnet? Jeg trives veldig godt med å jobbe turnus, og får jo også høyere lønn som også gir mer penger når jeg er i permisjon. Men det blir kanskje stress å skulle søke jobber med en baby, og jeg blir nok en mindre attraktiv arbeidssøker som alenemor? Føler meg også litt "slem" som får barn alene, når dette betyr at jeg ikke kan fortsette i den jobben jeg har. Kan jeg bli oppsagt pga. dette? 

Anonymkode: 5f2d9...998

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei du kan ikke sies opp pga dette. Jeg ville definitivt hatt dagjobben på plass først! Jeg er også sykepleier, alenemor og ble gravid like ved studieslutt så eneste jobben jeg fikk var turnusjobb. Måtte bare ta den for å få permisjonspenger. Dagjobb er tilnærmet umulig å få, i alle fall her. Jeg søker selvsagt når de stillingene dukker opp (et par ganger i året), men blir aldri kalt inn til intervju en gang. 

Spørsmålet er om du har en fleksibel arbeidsgiver, og et godt nettverk? Her har jeg søkt redusert stilling og fått tilrettelegging slik at jeg bare har én senvakt i uka (80%). Har ikke nattevakter. Tar ekstra dagvakter når mulig for å spe på :) De dagene jeg har kveldsvakt henter min mor barnet i bhg, lager middag og legger han hjemme hos meg - så kommer nabojenta og sitter barnevakt fra ungen er lagt og til jeg kommer hjem. De helgene jeg jobber er barnet hos min mor eller hos min søster. Samme med andre helligdager osv. 

Det går jo fint, men det legger mye ansvar på familien min. Jeg hadde aldri VALGT å ha det slik. Min graviditet var uplanlagt, så har jo ikke noe valg inntil videre liksom - men jeg ville definitivt hatt dagjobben i boks først. 

Anonymkode: 5bde4...f09

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Søk dagstillinger NÅ. Det kan være utrolig vanskelig å få nye jobber med baby og som alenemor. Jeg er selv sykepleier i tidelt turnus med to barn 50/50%. Eksmannen tilpasser samværet etter min turnus.

Anonymkode: 8daed...731

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

*Todelt turnus

AnonymBruker
Skrevet

Bestem deg for om du skal ha donor eller ikke allerede nå. Du har fortsatt mange år på deg dersom du ønsker å få med en mann.

Dersom du går for donor må du søke dagjobber nå. Å satse på at du får tak i dagjobb mens du har permisjon er ikke lurt. Da ender du plutselig opp med å fortsette 3-delt turnus og familien din må passe barnet hele tida. Da må dette i så fall avklares med familie på forhånd. I verste fall ender du opp med en helt annen type jobb med dagtid (klesbutikk, kontorjobb etc).

Anonymkode: da020...8fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke bor langt uti gokk er det jo mange muligheter for dagstillinger som spl. Jeg har byttet på å jobbe kun dag og turnus utifra hva som passer best. Det er mange stillinger i Oslo området hvertfall. 

Anonymkode: 562d1...7e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge du ikke bor langt uti gokk er det jo mange muligheter for dagstillinger som spl. Jeg har byttet på å jobbe kun dag og turnus utifra hva som passer best. Det er mange stillinger i Oslo området hvertfall. 

Er det poliklinikker på sykehusene du først tenker på da, eller andre type dagstillinger?

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å videreutdanning og bli helsesykepleier? 

Anonymkode: 29c59...f91

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Greia er litt også at jeg muligens blir å flytte "hjem", altså til samme by som foreldrene mine etter jeg har fått baby, hvis jeg ser at det blir et behov. Ønsker egentlig ikke å flytte tilbake, men hvis det blir nødvendig så gjør jeg det. Er litt der at jeg både bekymrer meg litt for praktiske utfordringer ang. jobb osv, men også at jeg tenker at ting kommer å gå seg til og at alle detaljer ikke må planlegges. Så derfor vet jeg ikke om jeg orker å søke dagtidsjobb allerede nå, for alt jeg vet kan det ta lang tid før jeg klarer å bli gravid, og jeg kan også ha møtt noen i mellomtiden. Trives veldig godt der jeg er nå, og har 100% fast jobb. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du mulighet til å videreutdanning og bli helsesykepleier? 

Ja har mulighet til det, men da går det jo ytterligere hvertfall 2 år før jeg kan planlegge en eventuell graviditet. Er klar nå. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Greia er litt også at jeg muligens blir å flytte "hjem", altså til samme by som foreldrene mine etter jeg har fått baby, hvis jeg ser at det blir et behov. Ønsker egentlig ikke å flytte tilbake, men hvis det blir nødvendig så gjør jeg det. Er litt der at jeg både bekymrer meg litt for praktiske utfordringer ang. jobb osv, men også at jeg tenker at ting kommer å gå seg til og at alle detaljer ikke må planlegges. Så derfor vet jeg ikke om jeg orker å søke dagtidsjobb allerede nå, for alt jeg vet kan det ta lang tid før jeg klarer å bli gravid, og jeg kan også ha møtt noen i mellomtiden. Trives veldig godt der jeg er nå, og har 100% fast jobb. TS

Jeg anbefaler deg å flytte og få dagsjobb før du blir gravid. Det kan ta litt tid med da har du mulighet til å få et nettverk der igjen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det poliklinikker på sykehusene du først tenker på da, eller andre type dagstillinger?

Hver eneste avdeling har en avdelingsleder? Det skal ikke SÅ mye til å få en slik jobb i en litt større by. 

Anonymkode: c2e53...7e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poliklinikker, saksbehandlere i kommunen, fagsykepleier på hvilken som avdeling, mellomleder eller lederjobb, driftsykepleier på sykehus, psykiatrien hvis du er psykiatrisk spl, operasjonssykepleier(et hav av utdanningsstillinger, dagkirurgiske avdelinger hvor de også søker vanlig sykepleier til post op. F.eks. skulle skrevet en lang liste til om jeg ikke hadde hatt to barn på fanget nå. Uansett det er så mange muligheter til dagjobb at det er mulig for de fleste som ønsker det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poliklinikker, saksbehandlere i kommunen, fagsykepleier på hvilken som avdeling, mellomleder eller lederjobb, driftsykepleier på sykehus, psykiatrien hvis du er psykiatrisk spl, operasjonssykepleier(et hav av utdanningsstillinger, dagkirurgiske avdelinger hvor de også søker vanlig sykepleier til post op. F.eks. skulle skrevet en lang liste til om jeg ikke hadde hatt to barn på fanget nå. Uansett det er så mange muligheter til dagjobb at det er mulig for de fleste som ønsker det. 

Langt i fra. De fleste stillingene du nevner innebærer en viss grad av turnus, og stort sett tilknyttet helgestilling på tilhørende sengepost. Psykiatrien har turnus de fleste steder, jeg har ennå ikke kommet over poliklinisk stilling uten helg på sengepost. Det finnes enkelte operasjonsspl stillinger, og administrative stillinger som gir dagarbeid, men tar man en lederstilling må man også vite at man er kompetent og god til å lede en avdeling. Det er ikke for hvem som helst. Fagsykepleierstillingene jeg har sett innebærer også alltid turnus. Dagkirurgisk avd stenger sjelden kl 16, så selv om det er en «dagjobb» må man regne med seinvakter til kl 18-20. Altså også en form for turnus. Det finnes faktisk ikke flust av muligheter. Og det er stort sett enorm rift om de som finnes.

Anonymkode: 5bde4...f09

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Blir vel mindre penger i permisjon om du bare jobber dagtid når du blir gravid ?  

Anonymkode: aa058...791

AnonymBruker
Skrevet

Er lege med donorbarn. Hold på turnusjobben til du går ut i perm .. og du må ha et godt nettverk .. så flytt nær din familie ...søk deretter andre jobber 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Blir vel mindre penger i permisjon om du bare jobber dagtid når du blir gravid ?  

Ja det er det jeg også tenker. Dessuten trives jeg på jobb, og det er 100% fast. Florerer ikke av 100% faste jobber i helsevesenet. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er lege med donorbarn. Hold på turnusjobben til du går ut i perm .. og du må ha et godt nettverk .. så flytt nær din familie ...søk deretter andre jobber 

Takk for svar. Det er dette jeg egentlig tenker. At ting kommer til å ordne seg når jeg får babyen. Er jo uansett hjemme i permisjon det første året. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar. Det er dette jeg egentlig tenker. At ting kommer til å ordne seg når jeg får babyen. Er jo uansett hjemme i permisjon det første året. TS

Jeg involverte mine foreldre i mine planer og de lovte å stille opp. Noe de gjør. Har du snakket med dine foreldre ? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi, dette ville jeg tenkt meg godt gjennom. 

Jeg tror ikke at du ikke klarer å ta vare på barnet alene, men slik du jobber og bor (?) nå er du helt avhengig av flere støttespillere. En ting er foreldrene dine, men hva gjør du når de ikke kan? I tillegg er du helt avhengig av å ha jobb innenfor barnehagetidene. Det er ikke bare en far som er en viktig støttespiller, men også hele far sitt nettverk du ikke vil ha (ingen besteforeldre på den siden, tanter og onkler som stiller, venner, etc.). 

Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt meg en videreutdanning fra høsten av og forsøkt å få en stilling som ikke er turnus. Søk helsesykepleier eller noe? Det tar vel 2 år, og da er du fremdeles ung nok til å få barn vil jeg tro. 

Og ønsker du en far til barnet? Elller ønsker du å få barn alene? For hvis du egentlig ønsker å ha en far også ville jeg heller brukt det neste året på å jakte litt mer på en kjæreste... Husk at du skal ha tid og råd til et barn også, og de fleste er jo 2 om dette...

Anonymkode: 2bb53...d83

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...