Gå til innhold

Lære nytt språk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arabisk eller persisk (litt lettere) kan man jo lære. Arabisk er meget interessant, veldig logisk og gøyalt språk :)

Anonymkode: 3631a...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jdz skrev (3 minutter siden):

Det kan være lurt å ha en "treningspartner" som du kan ha samtaler med. Ikke bare lærer man raskere, men det sitter bedre også. Er selv kun på unit 4 og er nå i stand til å føre enkle samtaler med samboer om hvordan dagen har vært ol. :)

Jeg har noen på jobben som snakker fransk, men når jeg prøver å snakke med de ser de bare dumt på meg. Uttalen er grusomt vanskelig å få til. Som sagt så er jeg på Unit 31 så har holdt på i snart 1 år nå. Snegler seg fremover. 

Anonymkode: 32797...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med kinesisk, mandarin, i noen år. På det beste var jeg omtrent på HSK 4. 

Håper det med AI kommer bedre apper for å trene uttale. 

Heldigvis hører jeg mye kinesisk tale så ikke alt glemmes 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har noen på jobben som snakker fransk, men når jeg prøver å snakke med de ser de bare dumt på meg. Uttalen er grusomt vanskelig å få til. Som sagt så er jeg på Unit 31 så har holdt på i snart 1 år nå. Snegler seg fremover. 

Sorry, så jeg skrev unit 4, det skulle være unit 45. Snegler seg fremover ja. Er enig i at uttalen er vanskelig, men det begynner å komme seg nå. Jeg bor i et fransktalende område så jeg hører jo mye fransk rundt meg, men forstår knapt nok et ord av det de sier (skal sies at språket går enda raskere her og er mer forkortet enn i Frankrike).

Om du vil trene språkøret med en veldig basic fransk TV-serie, så kan jeg anbefale denne:

Den er ufattelig dårlig, du er herved advart, men det er egentlig ikke poenget :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Arabisk eller persisk (litt lettere) kan man jo lære. Arabisk er meget interessant, veldig logisk og gøyalt språk :)

Anonymkode: 3631a...cfd

Har du noen anbefalinger på ressurser for å lære persisk? Gjerne en Duolingo-lignende app?

Anonymkode: 8d627...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (2 minutter siden):

Sorry, så jeg skrev unit 4, det skulle være unit 45. Snegler seg fremover ja. Er enig i at uttalen er vanskelig, men det begynner å komme seg nå. Jeg bor i et fransktalende område så jeg hører jo mye fransk rundt meg, men forstår knapt nok et ord av det de sier (skal sies at språket går enda raskere her og er mer forkortet enn i Frankrike).

Om du vil trene språkøret med en veldig basic fransk TV-serie, så kan jeg anbefale denne:

Den er ufattelig dårlig, du er herved advart, men det er egentlig ikke poenget :)

Takk for tips. Da er nok du langt foran meg, for jeg kan tenke meg det hjelper på å høre fransk daglig. Når jeg ser franske filmer eller serier og vet de sier ord og setninger jeg kan, men jeg klarer ikke kjenne det igjen for de snakker så innmari raskt og utydelig. Skulle ha lært meg tysk eller noe Istedet 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for tips. Da er nok du langt foran meg, for jeg kan tenke meg det hjelper på å høre fransk daglig. Når jeg ser franske filmer eller serier og vet de sier ord og setninger jeg kan, men jeg klarer ikke kjenne det igjen for de snakker så innmari raskt og utydelig. Skulle ha lært meg tysk eller noe Istedet 😀

Det er vanskelig å henge med på fransk uttale fordi de legger trykket på setningsdeler istedenfor på hvert ord. Det gjør at du må være i stand til å kjenne igjen ordene mye raskere enn på en del andre språk. Det eneste som fungerer er å høre på noen snakke med tekst. Det krever masse øving. Og på ditt nivå er franske serier på for høyt nivå. Altfor mange ord og grammatiske strukturer du ikke har lært enda.

Anbefaler deg å jobbe videre med fransken på Duolingo. Etterhvert bør du høre på Duolingo sine egne podcaster på fransk samtidig som du leser transkripsjonen. Slå opp ord og setninger du ikke skjønner.

Når disse podcastene blir for enkle, anbefaler jeg innerfrench. Litt vanskeligere, men også transkribert.

Hilsen ei som lærte seg fransk selv og begynte på Duolingo. Tok meg ca. 2,5 år fra jeg startet til jeg kunne se franske filmer og serier uten tekst og forstå minst 90% av det som blir sagt. 

Anonymkode: 46234...5e9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 21.46):

Da er du god. Jeg er kun kommet til Unit 5 og syns allerede det er vanskelig. Må innrømme at fordi jeg egentlig ikke har noe mål med det, blir det helst at jeg kun øver litt for å opprettholde streaken. Har god tid da. Prøver å se franske filmer og serier, men som sagt så forstår jeg lite. 

Takk. Bra jobba du også. 
Jeg kjenner også det er vanskelig og noen ganger holder jeg på å miste motet, men så tenker jeg hvor mye jeg virkelig ønsker og lære dette språket. 
Har hatt dette ønsket i noen år nå.

Så da er det bare og stå på. Jeg har tro på at det vil bli lettere og lettere ettersom forståelsen kommer.

Ikke gi opp. Vi kan lære akkuratt hva vi vil. Men det krever hardt arbeid. 

Anonymkode: 077b5...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 22.43):

Det er vanskelig å henge med på fransk uttale fordi de legger trykket på setningsdeler istedenfor på hvert ord. Det gjør at du må være i stand til å kjenne igjen ordene mye raskere enn på en del andre språk. Det eneste som fungerer er å høre på noen snakke med tekst. Det krever masse øving. Og på ditt nivå er franske serier på for høyt nivå. Altfor mange ord og grammatiske strukturer du ikke har lært enda.

Anbefaler deg å jobbe videre med fransken på Duolingo. Etterhvert bør du høre på Duolingo sine egne podcaster på fransk samtidig som du leser transkripsjonen. Slå opp ord og setninger du ikke skjønner.

Når disse podcastene blir for enkle, anbefaler jeg innerfrench. Litt vanskeligere, men også transkribert.

Hilsen ei som lærte seg fransk selv og begynte på Duolingo. Tok meg ca. 2,5 år fra jeg startet til jeg kunne se franske filmer og serier uten tekst og forstå minst 90% av det som blir sagt. 

Anonymkode: 46234...5e9

Hvor mye øving om dagen? 

Anonymkode: 077b5...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...