Gå til innhold

Lære nytt språk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lyst på ny hobby, så tenkte å lære meg et språk. I hovedsak å lese/skrive og høre, ikke nødvendigvis prate så mye selv. Ikke tysk/fransk/spansk. Kanskje det finnes en utenlandsk forfatter som jeg kan ha som mål å lese på orginalspråket. I så måte så hadde sikkert russisk vært et alternativ, men har ikke veldig lyst til det. 

Noen som  har forslag? Kan gjerne være noe som tar lang tid å lære seg, jeg er ufør så har god tid å bruke og hode mitt trenger litt utfordring :) 

Anonymkode: 3750b...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt hva du skal få ut av et forslag her....  Du nevner en eneste grunn til å lære et nytt språk, men det språket som er aktuelt vil du ikke lære?  :vetikke:   Ja,ja, jeg kan jo foreslå at du lærer deg nederlandsk siden jeg synes nederlendere generelt er så trivelige folk 😄

Anonymkode: 401d4...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk duolingo:) Du får også sånne språksett med cd osv. du kan låne på biblioteket:)

Anonymkode: 7245e...73d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke helt hva du skal få ut av et forslag her....  Du nevner en eneste grunn til å lære et nytt språk, men det språket som er aktuelt vil du ikke lære?  :vetikke:   Ja,ja, jeg kan jo foreslå at du lærer deg nederlandsk siden jeg synes nederlendere generelt er så trivelige folk 😄

Anonymkode: 401d4...8ab

Egentlig på jakt etter annet forslag enn russisk :) Finnes sikkert andre forfattere enn russiske jeg kan lese på orginalspråket ;) Dessuten - det er to grunner til at jeg vil lære nytt språk. Både for å ha en hobby og for å kunne lese bøker på orginalspråk. At nederlendere er trivelige folk er jo en grei grunn for å lære nederlandsk istedenfor noe annet.

Anonymkode: 3750b...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Begynte du å lære et språk? Jeg er i så fall spent på å høre hvilket du valgte

Anonymkode: 46234...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 22.20):

Begynte du å lære et språk? Jeg er i så fall spent på å høre hvilket du valgte

Anonymkode: 46234...5e9

Etiopisk. 

Anonymkode: 077b5...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sterkest i grammatikk eller gloser? Er det noen kulturer du er spesielt interessert i? Så må du vurdere hvor mye tid du vil legge inn. Romanske språk er det enkleste for de fleste- etterfulgt av germanske. Det persiske og det indonesiske språket er heller ikke ekstremt vanskelig å lære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lære meg koreansk på Duolingo, det var ganske artig! Tar litt tid å lære seg alfabetet, men veldig gøy når man klarer å lese litt.

Endret av Evig_student
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent ute med svar, men ramla over tråden og finner den interessant. 

Jeg holder på å lære meg koreansk. Alfabetet er såre enkelt, og du kan få det inn på under en uke. Det finnes masse ressurser for å få lært det, men det tar lang tid å bli flytende taler. Det er også et veldig fint språk, og noe litt utenom det vanlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evig_student skrev (På 15.3.2023 den 11.13):

Jeg begynte å lære meg koreansk på Duolingo, det var ganske artig! Tar litt tid å lære seg alfabetet, men veldig gøy når man klarer å lese litt.

Hvor lenge trener du hver dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt spansk,  liker det.

Anonymkode: 609b1...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er russisk du har tenkt å lære, så ligger det et eldgammelt, men kjempedigert russisk kurs på youtube kalt Russian World. Hvor bra det er vet jeg ikke. For noen år siden tenkte jeg også å lære et nytt språk, men jeg droppet det. Lette da etter kurs for forskjellige språk på youtube.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLB306DSmXL1aXdzgIt2mJkm4YfNqsOv-r

Uansett hvilket språk du velger, så let etter kurs på youtube. (det ligger også et digert spansk kurs fra wgbh Boston kalt Destinos. Hvis det er fransk du vil lære så sjekk kanalen "learn French with vincent". Den er helt fantastisk.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert japansk i over et år nå, men har studert svært mange språk gjennom livet. Anbefaler å studere akkurat det du føler mest motivasjon for uavhengig av andre faktorer. Og finn et skikkelig kveldskurs der du må møte opp fysisk og suppler det med Duolingo og sånne ting.

Anonymkode: 8811b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvor lenge trener du hver dag? 

Måtte sette det på pause da jeg ikke hadde tid lenger, men var ca 1 time hver dag :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å lærer meg fransk på Duolingo. Har egentlig ikke noe mål, ville bare lære meg et språk. Tilfeldig at de ble fransk. Syns imidlertid det er ganske vanskelig, de snakker så raskt og uttalen er jo rene hjernetrimmen å få med seg. Men jeg prøver nå litt hver dag. 

Anonymkode: 32797...234

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg driver å lærer meg fransk på Duolingo. Har egentlig ikke noe mål, ville bare lære meg et språk. Tilfeldig at de ble fransk. Syns imidlertid det er ganske vanskelig, de snakker så raskt og uttalen er jo rene hjernetrimmen å få med seg. Men jeg prøver nå litt hver dag. 

Jeg holder på med arabisk. Kommet til Unit 16. Begynner og bli litt vanskelig.

Bruker andre youtube videoer i tillegg. 
Trener minst en time hver dag. Helst flere timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg holder på med arabisk. Kommet til Unit 16. Begynner og bli litt vanskelig.

Bruker andre youtube videoer i tillegg. 
Trener minst en time hver dag. Helst flere timer. 

Da er du god. Jeg er kun kommet til Unit 5 og syns allerede det er vanskelig. Må innrømme at fordi jeg egentlig ikke har noe mål med det, blir det helst at jeg kun øver litt for å opprettholde streaken. Har god tid da. Prøver å se franske filmer og serier, men som sagt så forstår jeg lite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er du god. Jeg er kun kommet til Unit 5 og syns allerede det er vanskelig. Må innrømme at fordi jeg egentlig ikke har noe mål med det, blir det helst at jeg kun øver litt for å opprettholde streaken. Har god tid da. Prøver å se franske filmer og serier, men som sagt så forstår jeg lite. 

Rettelse jeg er på Unit 31. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer russisk. Det er et veldig fint språk. Det går fort å lære seg alfabetet, selv om det tar tid å lære seg å lese like raskt som på det latinske. Fordelen med det kyrilliske alfabetet er at man alltid vet (ca.) hvordan man skal uttale ordene, ettersom hver lyd er én bokstav. Grammatikken er for så vidt komplisert, men mer "logisk" enn på norsk, og mitt mål er dessuten heller ikke å ha en perfekt grammatikk, men å kunne forstå skrift og tale.

Er på unit 18 på duolingo. 

Anonymkode: 37f29...b99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan være lurt å ha en "treningspartner" som du kan ha samtaler med. Ikke bare lærer man raskere, men det sitter bedre også. Er selv kun på unit 4 og er nå i stand til å føre enkle samtaler med samboer om hvordan dagen har vært ol. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...