AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Jeg nærmer meg nå slutten, er midt i uke 36 nå. Har fått høyt blodtrykk, men urinprøven er uten utslag på noe. Andre som har opplevd det samme? Noe spesielt man skal tenke på? Anonymkode: c6d0b...b45
ablaze Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Det e fullt mulig å få høyere BT i et svangerskap uten å utvikle sv.f. Hvor høyt er det? Tegn på sv.f. er bl.a: - utslag på protein (jeg ble fortalt at +2 betydde automatisk innleggelse, men mulig det var i mitt tilfelle med mitt BT og historie med hellp) - ødemer (helt normalt uten å ha sv.f) - hodepine (helt normalt uten å ha sv.f) - vondt «oppå» magen (kan sikkert finnes forklaring som spark eller ligamentsmerter) - synsforstyrrelser (jeg så sikksakklyn og gule kuler som fløy forbi 😂😅, men dette var alltid i sammenheng med hodepine (kan forklares med svangerskapsmigrene) Som du ser er nesten alle symptomene noe som er normalt og kan forklares uten sv.f. Likevel er det greit å være obs på dem. Så vidt jeg vet kan en ikke ha sv.f uten både forhøyet BT og protein. En annen ting du skal være klar over er at jo tidligere forgiftningen oppstår, jo mer alvorlig og sterkere er den. Jeg ble fortalt at mange får det mot slutten av svangerskapet og at de da enten medisinerer eller setter i gang (uten at det er et problem). Lytt til kroppen og ring føden og diskuter dersom du opplever symptomer. Gled deg til babyen kommer 🥰 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 ablaze skrev (2 minutter siden): Det e fullt mulig å få høyere BT i et svangerskap uten å utvikle sv.f. Hvor høyt er det? Tegn på sv.f. er bl.a: - utslag på protein (jeg ble fortalt at +2 betydde automatisk innleggelse, men mulig det var i mitt tilfelle med mitt BT og historie med hellp) - ødemer (helt normalt uten å ha sv.f) - hodepine (helt normalt uten å ha sv.f) - vondt «oppå» magen (kan sikkert finnes forklaring som spark eller ligamentsmerter) - synsforstyrrelser (jeg så sikksakklyn og gule kuler som fløy forbi 😂😅, men dette var alltid i sammenheng med hodepine (kan forklares med svangerskapsmigrene) Som du ser er nesten alle symptomene noe som er normalt og kan forklares uten sv.f. Likevel er det greit å være obs på dem. Så vidt jeg vet kan en ikke ha sv.f uten både forhøyet BT og protein. En annen ting du skal være klar over er at jo tidligere forgiftningen oppstår, jo mer alvorlig og sterkere er den. Jeg ble fortalt at mange får det mot slutten av svangerskapet og at de da enten medisinerer eller setter i gang (uten at det er et problem). Lytt til kroppen og ring føden og diskuter dersom du opplever symptomer. Gled deg til babyen kommer 🥰 Tusen takk for grundig og godt svar! Ts Anonymkode: c6d0b...b45
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Det er som @ablazesier, du må ha minimum både høyt blodtrykk og proteiner i urinet for å ha svangerskapsforgiftning. Jeg fikk det påvist i uke 28, og går dermed ukentlig på kontroll hos jordmor. Jeg har synsforstyrrelser, hodepine, smerter, ødem, svimmelhet, hodepine, utmattelse og vondt i ribbeinbue, i tillegg til blodtrykk og proteiner. Jeg unngår å spise ting som kan gi høyere blodtrykk, jeg holder meg i ro, trener ikke lenger og kjenner etter om symptomene blir verre. Og har vært på en drøss ultralyder og CTG i forbindelse med dette. Alt, nesten alt hvertfall, som vi lister opp er egentlig helt vanlig graviditetsplager, men det er når de kommer samlet og styrken på dem. Jeg er nå i uke 37+3, så har klart meg nesten 10 uker med denne driten, og håper jeg klarer meg helt til termin. Så!: Blir du kvalm, får hodepine, synsforstyrrelser, ring føden å snakk med dem. Vanlig hodepine er normalt, svangerskapsforgiftningshodepine sitter i panna. Anonymkode: 42da9...0a5 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 Jeg hadde svangerskapshypertensjon, men rakk ikke å få svangerskapsforgiftning. Grunnen til at jeg sier ikke rakk er fordi navlestrengenen sviktet og ungen måtte hentes ut i uke 28. Jeg fikk veldig god hjelp og veiledning på sykehuset da høyt blodtrykk ble oppdaget, får du noe oppfølging? Jeg måtte ta ultralyd hver uke f.eks. Anonymkode: c2ebe...7af
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #6 Skrevet 9. januar 2021 Jeg fikk høyt blodtrykk fra ca. uke 20, men ingen svangerskapsforgiftning. Det var ikke veldig høyt, var i grenseland mellom vanlig/høyt, men var høyere enn tidligere.☺ Anonymkode: 22721...83c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #7 Skrevet 9. januar 2021 Her var høyt blodtrykk første symptom på begynnende svangerskapsforgiftning. Gikk vel knapt tre uker fra det begynte å stige til jeg ble satt i gang i uke 35. Protein i urinen gikk fra 0 til 3+ på to dager. Jeg hadde ingen symptom som jeg merket selv. Ble fanget opp grunnet tett oppfølging av lege/jordmor. Dersom du får andre symptom på svangerskapsforgiftning ta kontakt med føden med en gang. Anonymkode: 6f62d...912
ablaze Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 Jeg har skrevet en del om sv.f. i dagboken min (link i signatur) og svarer gjerne på spørsmål om sv.f. og prematur baby
Gåsemor Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 ablaze skrev (1 time siden): Jeg har skrevet en del om sv.f. i dagboken min (link i signatur) og svarer gjerne på spørsmål om sv.f. og prematur baby Sikkert dumt spørsmål, men hvor finner jeg signaturen? Finner ikke verken link eller dagboken din 🙈
ablaze Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 Gåsemor skrev (5 timer siden): Sikkert dumt spørsmål, men hvor finner jeg signaturen? Finner ikke verken link eller dagboken din 🙈 Er du på mobil? Jeg finner den selv kun på pc 😂😅 (skal finne en link og legge den her)
Gåsemor Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 ablaze skrev (16 minutter siden): Er du på mobil? Jeg finner den selv kun på pc 😂😅 (skal finne en link og legge den her) Ja, er på mobil. Det er supert om du kan legge inn link her 😁
ablaze Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 Gåsemor skrev (9 minutter siden): Ja, er på mobil. Det er supert om du kan legge inn link her 😁 Trykk på overskriften i post #11 1
Cer3s Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 Jeg ble lagt inn og satt i gang på grunn av høyt blodtrykk, men hadde ikke svangerskapsforgiftning 😊
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 Cer3s skrev (1 time siden): Jeg ble lagt inn og satt i gang på grunn av høyt blodtrykk, men hadde ikke svangerskapsforgiftning 😊 På grunn av høyt blodtrykk alene? Hvilken uke var du, og husker du hvor høyt det var? Ts Anonymkode: c6d0b...b45
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 Jeg hadde kun høyt bt i flere uker før jeg fikk proteiner i urinen. Ble lagt inn på observasjon i et par uker, men fikk så komme hjem siden det holdt seg stabilt. Var da i uke 33. Så helt plutselig så ble jeg kvalm, kastet opp, veldig vondt i hodet og ble lyssky. Da ble det KS. Så ting kan skje fort, men det behøver ikke å være noe farlig nå heller. Men greit å være litt på vakt selv for andre symptomer. Men mye er jo normalt i et svangerskap også, så det skal ikke være lett. Lykke til med innspurten av svangerskapet og fødselen! Anonymkode: 7812d...bef
Cer3s Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): På grunn av høyt blodtrykk alene? Hvilken uke var du, og husker du hvor høyt det var? Ts Anonymkode: c6d0b...b45 Jepp. Uke 40. På det meste hadde jeg 150/102 under fødsel, da fikk jeg blodtrykksmedisin. Ellers lå jeg rundt 145/96 ish
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 Cer3s skrev (1 minutt siden): Jepp. Uke 40. På det meste hadde jeg 150/102 under fødsel, da fikk jeg blodtrykksmedisin. Ellers lå jeg rundt 145/96 ish Jeg er ikke TS, men hadde du andre plager eller komplikasjoner? Blodtrykket mitt er nemlig 145/95, og had svangerskapsforgiftning, så rart om du ble satt i gang, mens jeg har gått med dette blodtrykket i tre uker. Anonymkode: 42da9...0a5
Cer3s Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke TS, men hadde du andre plager eller komplikasjoner? Blodtrykket mitt er nemlig 145/95, og had svangerskapsforgiftning, så rart om du ble satt i gang, mens jeg har gått med dette blodtrykket i tre uker. Anonymkode: 42da9...0a5 Hadde hodepine en kveld så ringte føden og ble lagt inn. De mente hodepinen kunne være fordi jeg hadde høyt blodtrykk men det kunne enkelt og greit være migrene min også. Siden jeg var kommet til uke 40 ønsket de ikke å ta noen sjanse og satte meg i gang. Kan vel være fordi de ikke fant årsaken til blodtrykket som gjorde at se valgte å sette meg igang, i tillegg til kapasitet på føden Men nei ingen komplikasjoner eller noe, ellers frisk som en fisk
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 Cer3s skrev (1 minutt siden): Hadde hodepine en kveld så ringte føden og ble lagt inn. De mente hodepinen kunne være fordi jeg hadde høyt blodtrykk men det kunne enkelt og greit være migrene min også. Siden jeg var kommet til uke 40 ønsket de ikke å ta noen sjanse og satte meg i gang. Kan vel være fordi de ikke fant årsaken til blodtrykket som gjorde at se valgte å sette meg igang, i tillegg til kapasitet på føden Men nei ingen komplikasjoner eller noe, ellers frisk som en fisk Rart hvordan det er forskjellig praksis! Takk for svar. Jeg er bare i uke 37, så kan være derfor de ikke gjør noe foreløpig. Har høyt blodtrykk, proteiner, hodepine, kvalme, ødem, ja, altså alt som hører med svangerskapsforgiftning, men de sier de vil drøye lengst mulig. Så blir spennende å se uke for uke, om jeg går til termin eller ikke.. Anonymkode: 42da9...0a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå