Gå til innhold

Er livslangt samliv iferd med å bli historisk. ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/v5Wo4/livslang-kjaerlighet

Samlivmønsteret har endret seg mye  i samfunnet sidan mange av  dei som nå  er iferd med å gå inn i eldrebølgen engang var unge, og stiftet familie.   Samboerskap som  samlivsformen å bo saman utan å vera gift  var heilt uakseptabelt.        Mange vil nok  hevde at mye er blitt bedre, men mye er også blitt dårligere, og  vi har fått en   genrasjonskløft- holdninger i forhold til tidligere samlivsformer.     

Spørsmålet er hvordan ser du /dere  som fortsatt  "holder saman" i  en eller annen samlivsform som    (gifte / samboere)  for  dere sjansen for eit  livslangt samliv. ?       

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skybe skrev (1 minutt siden):

Mange  vil nok hevde  at vi har fått en   genrasjonskløft- holdninger i forhold til tidligere samlivsformer  

Hva mener du er forandret av meninger da?

Skrevet

Jeg er ikke i målgruppen, etter som du ønsker svar fra de som fortsatt er i langvarige forhold, men svarer likevel. Livslange forhold er nok ikke utdøende, men at de er av sjeldenhetene, ja. Det er jo lov å håpe at dette kan snu, og at de som etablerer seg i dag, holder sammen i større grad enn foreldregenerasjonen.

Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke i målgruppen, etter som du ønsker svar fra de som fortsatt er i langvarige forhold, men svarer likevel. Livslange forhold er nok ikke utdøende, men at de er av sjeldenhetene, ja. Det er jo lov å håpe at dette kan snu, og at de som etablerer seg i dag, holder sammen i større grad enn foreldregenerasjonen.

Nei, målgruppen er ikkje dem som er langvarig forhold, men de som fortsatt holder saman.   De aller fleste som innleder eit forhold ser vel  i utgangspunktet for seg eit livslangt forhold saman med sin utvalgte.

AnonymBruker
Skrevet

Hva har blitt dårligere?

Anonymkode: 9fb6b...0ca

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva har blitt dårligere?

Anonymkode: 9fb6b...0ca

Nå var  ikkje det  spørsmålet i tråden  !     En diskusjon som du kanskje får "ta opp " i en annen tråd, men greitt  å kome med noen synspunkter.      

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet

Det har det vært lenge allerede. 

Anonymkode: 98c6a...c02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det blir litt enten-eller. Mange lever i livslange forhold i dag og, mens like mange er serie-monogamister. Med forhold etter forhold og mine og dine barn.

I min omgangskrets er det varige forhold som er normen. Mens i andre "sosiale lag" av befolkningen virker det som folk får nye kjærester med få års mellomrom.

Anonymkode: 79b40...518

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Vi lever jo lenger, så et forhold som varer halve livet kan jo være lenger enn et livslangt forhold i gamle dager.

Anonymkode: 195b7...673

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel de som giftet seg på 60-tallet, som er igjen av dem som gjorde det da ekteskap var det eneste akseptable. Så eventuell generasjonskløft er nok raskt utdøende.   Vi som er 50+ nå, og foreldre til de som danner par i dag, har neppe mange illusjoner om livslange forhold.  Det har jo også vært tendenser til at ungdommen har vist mer konservative tendenser enn oss foreldre,  muligens pga det harde trykket fra amerikansk populærkultur? 

Anonymkode: 9cf83...74e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja.. jeg har mange eksempler på livslange forhold i min familie. Her har mange møttes i sen tenårne/tidlig tyveårene og holdt sammen. Så jeg anser det som helt gjennomførbart. Jeg tror en god dose realisme er viktig, at man ikke tror alt skal være fantastisk hele tiden. Og en forståelse for at følelser vil svinge. At fellesskapet man bygger sammen er viktigere enn forelskelsen. Sånne ting. 

Derfor har det vært viktig for meg at samboeren min kommer fra familie med lite skilsmisser også. Spesielt at foreldrene hans ikke er skilt.

Anonymkode: 6e7f8...997

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare fordi det var livslangt betyr ikke at det var et godt ekteskap... Mine besteforeldre var sammen til bestefar døde, men bestemor sier hun har aldri hatt det så fint som hun har det nå. Hadde det vært akseptert på den tiden så hadde hun sikkert gått fra han for mange år siden.

Anonymkode: 06525...93b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bare fordi det var livslangt betyr ikke at det var et godt ekteskap... Mine besteforeldre var sammen til bestefar døde, men bestemor sier hun har aldri hatt det så fint som hun har det nå. Hadde det vært akseptert på den tiden så hadde hun sikkert gått fra han for mange år siden.

Anonymkode: 06525...93b

Det sier besteforeldrene mine også. De bare krangler 😅

Anonymkode: 45da3...8f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...