Gå til innhold

Når kuttet dere dagsoving?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn begynner å bli vanskelig å legge om dagen, men han virker trøtt hvis han ikke får sovet. 

Han sover somregel en time på dagen, og så sover han fra ca 19.00 - 05/06.00 og da med flere oppvåkninger. 

Veldig usikker om jeg skal stoppe med dagsovingen, men han er bare 23mnd. 

Når sluttet dere og hva var grunnen? 

Anonymkode: efdf6...2c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For mange barn vil det være en kortere eller lenger fase hvor de ikke vil sove på dagen/vanskelig for å sove, og dertil trøtte om ettermiddagen og kanskje også dårlig nattesøvn. Dette går seg som regel til. Vår eldste sluttet med dagsøvn da han var 2,5. Da fikk de han ikke til å sove i barnehagen lenger. Det var et par tøffe uker da han ble stuptrøtt på ettermiddagen, men om han sovnet da var det umulig å legge han på kvelden. Etterhvert gikk det seg til. Vår yngste har vi slitt mer med fra rett før hun fylte 2. Hun sovner sent på kvelden om hun sover på dagen (selv bare en time), men hun blir så ødelagt og grinete på ettermiddagen at her lar vi barnehagen se an dagsøvn. De dagene hun sover i barnehagen sovner hun sent på kvelden, mens de dagene hun ikke har sovet sovner hun kjapt og greit kl 19. Vi kommer til å kutte dagsøvn nå snart da det totalt sett gir henne bedre søvn på natt. 

Anonymkode: a7a98...8c4

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å kutte ned timen til en halvtime i første omgang? Kanskje han bare trenger en liten powernap? Vår var vel 2 år og 4 mnd da vi begynte å trappe ned fra 2 til 1 time. Deretter gikk vi gradvis nedover til å kun la han sove 20 minutt om han virket ekstra trøtt eller hadde stått opp veldig tidlig. Han var 2 år og 9 mnd da han sluttet å sove i barnehagen. Vi trappet også ned fordi han begynte å bli vanskelig å legge/sto opp tidlig.

Anonymkode: 9b060...66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutta med dagsovingen rundt 2 år. 

Anonymkode: 58160...f9c

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet på dagen hun fyllte 2 år.

Anonymkode: c5a89...090

AnonymBruker
Skrevet

2,5 år ca hjemme, sov litt på barnehagedager til de var ca tre.

Anonymkode: d4782...762

AnonymBruker
Skrevet

2,5 år, ungene styrte det selv, og sluttet på eget initiativ. 

Anonymkode: 29206...035

AnonymBruker
Skrevet

Første var to mnd før fylte to. (Det løste søvnproblemene i heimen vår. To uker tok det med sliten og sur jente før det ble veldig mye bedre☺️)

Andre var nesten tre.

Siste er 2 og sover fortsatt på dagen.

Anonymkode: f1c22...055

Skrevet

Sluttet på dagen da den første barna ble 2,5 år og den andre barna 3 år  

Skrevet

Sover fortsatt en liten dupp innimellom, er 3,5 år. 

Anonymkode: fc0a2...03b

Skrevet

Sønnen min blir 3 år i mars. Sluttet å sove på dagen for en ukes tid siden

Skrevet

Rett over 2 år, men det var mange måneder på overtid.

Anonymkode: dd6a8...97f

Skrevet

Hun var litt under 2 år, men da måtte vi. Kunne sitte inne hos henne til klokken var over 22 hvis hun sov på dagen (begynte legging rundt 19.00-19.30). 

Når vi kuttet ut dagsovingen så sovnet hun på 5 min kl. 19. 

Anonymkode: 447fb...291

Skrevet

De kuttet selv ut en stund før de ble to år. Det hjalp ikke på nattesøvn 

Anonymkode: 74308...c0e

Skrevet

Vår sluttet gradvis. Fra 1,5 år var det enkelte dager hun ikke sov på dagtid, og så ble det gradvis flere dager det gjaldt fram til hun ikke sov på dagen i det hele tatt da hun var to år og et par måneder. 

Hun bare sluttet å sovne, først hjemme i helgene og etter hvert i barnehagen også. Om natten sov hun fra ca. 19 til ca. 07 (da hun var 1,5 var det gjerne fra 19 til 08 hvis hun ikke hadde sovet dagen før).

Anonymkode: 6a33d...a57

Skrevet

De sluttet selv. En ved 2, en ved 2,5 og en ved 3 års alder.

Anonymkode: 7f705...559

Skrevet

Gutten her sluttet ved 2år 1mnd. Grunnen var at jeg brukte en evighet på å få han i seng på kvelden, han var mer propell enn et snev av trøtthet.  Prøvde uten dagsoving en helg for å se, en blid gutt hele dagen og sovnet på 2min til kvelden. Antall timer i døgnet med søvn ble den samme (12 t natt, istedenfor 11t natt og 1 t dag) , dagsovingen gjorde kun natten kortere og ikke i tillegg.

Anonymkode: d92da...36b

Skrevet

Gutten vår sluttet å sove på dagen hjemme (i helgene) da han var ca 2 1/2 år. Lett å legge på kvelden da.

Han har sovet en 1/2 time i barnehagen siden han var 2 år og 4 mnd ca. Vi lar han få denne hvilestunden en stund til (han blir 3 år i mai) selv om det tar lengre tid å legge han da.

Skrevet

Nærmere 3, men han dupper enda 10 min. i bilen eller i hvilestund i barnehagen om han får sjans🤣

Anonymkode: 41781...434

Skrevet

Da hun var to år. Det gjorde nettene lengre og bedre, men måtte krangle litt mer barnehagen. Så hun fikk duppe en halvtime der et par måneder til, og ellers hendte det at hun sovnet i bilen på vei hjem. Men da måtte hun vekkes så det ikke ødela kvelden og natta. 

Opplevde at total søvnmengde per døgn økte da vi kutta duppen. Gikk fra 9-10 timer søvn om natta pluss 45 min på dagen til 11,5 time hver natta. Mye blidere unge. 

Anonymkode: a407d...532

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...