Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man være god i matte for å studere bachelor i økonomi og ledelse? 

Jeg elsker økonomi og er god på økonomi. Jeg forstår økonomi og har tatt fag innen regnskap før. Derimot er jeg IKKE god teoretisk matematikk, sleit på videregående. 

Vil denne bacheloren være dum å begynne på i mitt tilfelle? 

Anonymkode: 79170...467

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg elsker økonomi og er god på økonomi. Jeg forstår økonomi og har tatt fag innen regnskap før. Derimot er jeg IKKE god teoretisk matematikk, sleit på videregående. 

Det spørs jo hvor lite god du er. For min del var det en veldig dårlig idé. Synes det var kjempeinteressant, men fikk dårlige karakterer pga matematikken, og måtte slite skikkelig mye. Samtidig er det veldig mange som tar det studiet, så det er viktig å få gode karakterer...

Anonymkode: 7ac8d...6f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Svaret her er klart nei, man må ikke være (kjempe)god, men man bør ikke være FOR dårlig heller. Som brukeren over sier, det vil komme litt an på hvor du ligger på skalaen, noe som er litt uklart i fra førsteposten.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Derimot er jeg IKKE god teoretisk matematikk, sleit på videregående

Når du sier teoretisk matematikk, hva mener du med det? Kan du gi noen eksempler her, så tror jeg det blir lettere for folk å "vurdere"

Anonymkode: 75c25...06d

AnonymBruker
Skrevet

Hva fikk du i P-matten? Hvis du fikk dårligere enn 4 bør du revurdere det, da dette er basic matteferdigheter. Men du får se om det er pga. mangel på ferdigheter eller at du hadde dårlig holdning til faget på vgs. Kan også være at du har vokst mer og ville klart bedre matten i dag.

Anonymkode: b867b...0cb

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som går på BI er gode i matte, så det går nok helt fint. 

Anonymkode: 4e17f...59f

• Liker 3
Skrevet

Jeg var ikke noe god i matte, og studerte reiseliv i mange år før jeg begynte på økonomi. Tenkte vel ikke tanken på å studere det siden matte var mity svakeste fag.  

Jeg tok forkurs i matte på den tiden, og gikk virkelig inn for å lære meg det. Så løste jeg koden og matte ble en av de morsomste fagene.  Kjenner flere som ikke var gode i matte, men som kom seg gjennom økonomi studier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen som går på BI er gode i matte, så det går nok helt fint. 

Aldri skjønt meg på det der, selv om det er litt sant i det du skriver.

Vet at økonomi ikke er på nivå som ingeniører, men man må vel kunne en del funskjonslære, prosent og algebra for det om? Altså i hvert fall på S2 nivå i vgs matte

Skrevet
pingeling skrev (1 minutt siden):

Jeg var ikke noe god i matte, og studerte reiseliv i mange år før jeg begynte på økonomi. Tenkte vel ikke tanken på å studere det siden matte var mity svakeste fag.  

Jeg tok forkurs i matte på den tiden, og gikk virkelig inn for å lære meg det. Så løste jeg koden og matte ble en av de morsomste fagene.  Kjenner flere som ikke var gode i matte, men som kom seg gjennom økonomi studier. 

Matte er vanskelig hvis man har hoppet over noe og ikke fått med seg alt. Det blir litt som å bygge et hus, men så mangler det noen mursteiner på forskjellige steder i veggen.

Hvis man bygger stein på stein systematisk , så er matte lett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri skjønt meg på det der, selv om det er litt sant i det du skriver.

Vet at økonomi ikke er på nivå som ingeniører, men man må vel kunne en del funskjonslære, prosent og algebra for det om? Altså i hvert fall på S2 nivå i vgs matte

Joa, men dette er jo sykt basic. 

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Matte er vanskelig hvis man har hoppet over noe og ikke fått med seg alt. Det blir litt som å bygge et hus, men så mangler det noen mursteiner på forskjellige steder i veggen.

Hvis man bygger stein på stein systematisk , så er matte lett. 

Ja var vel det jeg opplevde. Plutselig var det logikk i alt sammen så lenge man fulgte reglene i riktig rekkefølge 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du trenger IKKE å være god i matte.

Anonymkode: 51539...0e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det må du. Du må ha generell og god forståelse, for å klare henge med uten å slite deg ut og trives

Anonymkode: f063b...7d7

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være greit å kunne en del matte. Er jo et eget mattefag for økonomer. Det eneste jeg husker er at det var en del regning med eksponentiel tall, derivasjon osv.

Anonymkode: 33dc6...938

Skrevet (endret)

Nei du må ikke være god i matte, men du må være glad i tall, for mange fag innebærer mye utregninger - selv om det ikke klassifiseres som matte. I mange av fagene må du også regne ut svarene ved hjelp av enkel kalkulator og penn/papir. Det er ikke alle fag som bruker excel. 

Dessuten må du ha et eget mattefag for økonomer. Jeg hadde 5 i P-matte på videregående og synes matte for økonomer var vanskelig. Endte opp med en B der, men den måtte jeg jobbe hardt for. Noe du kommer til å møte på i denne matten er derivasjon, polynomdivisjon, Lagranges metode og integrasjon. 

Endret av Sprinkle
AnonymBruker
Skrevet

En kompis av meg har 2 i matte (1MY) fra videregående, og han fikk faktisk avslag da han søkte seg inn på bachelor i økonomi og administrasjon i Hønefoss for noen år siden. Snittet hans var absolutt høyt nok til å få studieplass, men inntakskontoret mente at han ikke ville klare seg med så svakt grunnlag i matematikk. De ønsket minimum karakter 3. 

Anonymkode: 3b4e4...c1c

Skrevet

Jeg lurer på det samme. Har 5 i P-matte fra videregående, men det er 10 år siden. Husker virkelig ingen ting. Tenker å bruke våren på oppfriskning før økonomi og administrasjonsstudier til høsten, men er redd det blir for vanskelig for meg. Vurderer derfor også å heller søke ledelse og administrasjon istedenfor, men økonomi er selvfølgelig kjempeviktig hvis man ønsker en lederstilling. 

Anonymkode: efc04...ed1

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg lurer på det samme. Har 5 i P-matte fra videregående, men det er 10 år siden. Husker virkelig ingen ting. Tenker å bruke våren på oppfriskning før økonomi og administrasjonsstudier til høsten, men er redd det blir for vanskelig for meg. Vurderer derfor også å heller søke ledelse og administrasjon istedenfor, men økonomi er selvfølgelig kjempeviktig hvis man ønsker en lederstilling. 

Anonymkode: efc04...ed1

De verste fagene for meg var matematikk og mikroøkonomi. Det kan jo være greit å se om man får tatt de først? Om man klarer matematikken skal resten gå veldig fint.

Anonymkode: 7ac8d...6f5

Skrevet

Så lenge du får kontroll på algebraisk manipulasjon, derivasjon, og noe statistikk, så skal du klare deg. 

De mest mattetunge fagene er nok mikro- og makroøkonomi, finansfag, samt vitenskapelige metoder. 

Men det skal sies at matematikken har en svært praktisk anvendelse her - slik at du ikke løser matteproblemer for matematikken sin skyld, men heller for å finne optimale løsninger for et økonomisk problem, eller for å finne relasjonen mellom div. økonomiske faktorer. 

Anonymkode: 2aee3...e4b

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En kompis av meg har 2 i matte (1MY) fra videregående, og han fikk faktisk avslag da han søkte seg inn på bachelor i økonomi og administrasjon i Hønefoss for noen år siden. Snittet hans var absolutt høyt nok til å få studieplass, men inntakskontoret mente at han ikke ville klare seg med så svakt grunnlag i matematikk. De ønsket minimum karakter 3. 

Anonymkode: 3b4e4...c1c

Om det var etter vi gikk over til samordna opptak har de verken lov eller mulighet til å nekte noen plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...