AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Jeg jobber fullt, i en jobb med høy intensitet. Og jobber en del overtid. I tillegg har jeg 3 barn, og en mann som ofte er borte en uke i slengen. Pga sin jobb. Vi er en aktiv familie. Fjell, ski, slalåm, fotball og mye ute på tur. Og jeg går tur med venninner 3-5 kvelder i uka. Fikk litt sjokk når jeg så at jeg var i risikogruppa. Men la på meg ekstremt, hver gang jeg var gravid. Virket som all forbrenning hadde stoppet opp. Litt misunnelig på venninna mi, som spiser det samme som meg. Men der alt rant av ved amming. Men har egentlig tenkt at så lenge jeg er frisk og har mye energi, er det det viktigste. Anonymkode: b05b4...400 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Å gå tur har begrenset helsegevinst. Det er bedre enn ingenting så klart, men man må opp i puls. Du vet heller ikke akkurat hva venninnen din spiser sammenlignet med deg. Det er en feilaktig oppfatning mange overvektige har. Anonymkode: 44d39...c05 34
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 Min maxvekt ga meg en BMI på 30, og jeg slet med klær og bevegelighet. Jeg var bundet på hender og føtter av noen fikse ideer jeg hadde, som at jeg ikke kunne spise mat jeg likte, og måtte spise mat jeg ikke likte, og trodde folk bare gjorde seg til når de ga uttrykk for at de var tilfredse med mat jeg selv ikke likte, eller mengder jeg mente var altfor små. Misunnelse over at andre kan "spise så mye de vil uten å legge på seg", eller en forestilling om at vi mennesker har betydelig forskjellig "forbrenning", utover det som skyldes aktivitetsnivå, har jeg til gjengjeld aldri hatt, og det tror jeg var utslagsgivende for at jeg til slutt klarte å endre vaner og gå permanent ned i vekt. Anonymkode: 0c158...c50 16
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Enig i den, "at man ikke vet hva andre spiser". Men akkurat med henne, gjør jeg faktisk det. Jeg var lenge selv bortskjemt med høy forbrenning, og har kunnet spise alt jeg har villet. Men så sa det stopp. Poenget mitt er at jeg har mer energi enn de fleste rundt meg. Og er fornøyd med livet mitt, akkurat sånn det er. Jeg har derfor ikke tatt noen grep for å gå ned i vekt. Anonymkode: b05b4...400 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 Du sier du føler deg frisk og fin, og det tenker jeg er det viktigste når det gjelder helse. Det og at du selv føler deg fornøyd med den du er. Du sier du også har mye energi og overskudd som jeg tenker også er bra, uavhengig av vekt. Men har du evt snakket med leger angående stor vektøkning under graviditet? Om det er noe du føler bekymrer deg, kan det være verdt å ta opp. Ikke at jeg synes BMI er noe god indikator på helse uansett, men bedre å snakke med en lege/evt ernæringsfysiolog om det om du virkelig tenker på det. Men forbrenning daler jo over tid/alder. Om vi skal bruke BMI så er jeg ganske overvektig, tydeligvis på alvorlig fedme kategorien. Men jeg er og lav og skal ikke mye til før jeg er der (og BMI er bullshit i mine øyne). Samtidig så legger fett og muskler seg forskjellig, noe vekta ikke får med seg. Uansett: synes du skal fortsette med det du gjør! Å gå turer er fantastisk måte å bevege seg på og være sosial på med venninner når du først gjør det. Anonymkode: bfaf2...021 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #6 Skrevet 9. januar 2021 Har du sjekket hormoner etter fødsel? Kjenner et par som må gå på medisiner etter fødsel pga stoffskifte sykdom utløst etter graviditet. Om ingenting er feil spiser du enkelt og greit flere kalorier enn du forbrenner. Folk tror at de spiser mindre og trener mer enn de gjør. Kanskje en aktivitetsklokke kan være et hjelpemiddel? Uansett, bra du er frisk og fin. Anonymkode: f1f08...e46 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. januar 2021 #7 Skrevet 9. januar 2021 Vekt avhenger nesten bare av hvor mye man spiser. Trening og bevegelse er bra for kroppen, men påvirker vekta lite. Hos noen kan trening til og med gjøre at man går opp i vekt, fordi man blir mer sulten av det og dermed spiser mer. Så om du ikke er et "trenings-menneske" holder det helt fint å være i aktivitet med gåturer og lignende. Man blir ikke tynn av å løpe eller løfte vekter. Skal du ned i vekt må du spise mindre kalorier. Du vet ikke hva andre folk spiser. Når overvektige folk ser slanke folk spise kaker og godteri, tenker de ofte at de slanke folka har "høy forbrenning". Men de ser jo ikke hva andre folk spiser resten av dagen. Hva man synes er "mye mat" er ekstremt subjektivt. Mange slanke folk synes de selv spiser mye, og mange overvektige synes de spiser lite. Men det er jo subjektive vurderinger. For å finne ut hvor mye du faktisk spiser, må du begynne å telle kalorier (husk å regne med drikke).
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 Ingen andre med bmi over 35 som vil svare? Har dere registrert dere? E Anonymkode: b05b4...400
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Høres ut som du bærer vekten godt, som flere andre jeg kjenner! Anonymkode: ace91...5bf 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 Godt det er en anonymknapp. For min del er det tydelig at jeg må ned i vekt. Jeg har ikke energi eller mobilitet til å orke å verken ta meg av barna, vaske hus eller klare å stå i 100% jobb. Kroppen verker, jeg har mye vondt i ryggen, nakken, knærne, alle ledd osv. Jeg er stort sett sliten hele dagen og helt ødelagt når kvelden kommer. Det har forverret seg år til år, men dette går ikke lengre. Jeg må ta grep. Og forstår jeg må kutte ut mengder av mat, også mye av det usunne. Også vet jeg at dette går utover resten av familien min. Ikke bare at jeg ikke klarer å være aktiv slik jeg burde, men jeg ser kostholdet mitt påvirker dem i negativ grad, da de spiser det samme. Er heldigvis ikke alene om å vil ned i vekt nå på nyåret. Håper å gå ned mye sammen med de andre i vekttråden mot påske. Anonymkode: 3fe19...564 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 BMI på 36. La på meg 20 kg etter jeg ble syk. Før det var jeg i aktivitet og full jobb samt aleneforsørger. Merker at jeg ikke kan bevege kroppen som da bmi var <25. Apetitten endra seg. Vet at vekten kommer pga inntaket mitt. Holder på å endre, strever litt med å finne en rytme pga sykdom. I perioder har jeg mer energi og kan være ute, da spiser jeg også mindre og går ned. Men så kommer en tilsvarende dårlig periode hvor maten blir trøsten. Venninna til TS spiser nok ikke det samme, ts har nok et høyere inntak enn hva hun selvrapporterer. Anonymkode: 37300...191 11
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du sier du føler deg frisk og fin, og det tenker jeg er det viktigste når det gjelder helse. Det og at du selv føler deg fornøyd med den du er. Du sier du også har mye energi og overskudd som jeg tenker også er bra, uavhengig av vekt. Men har du evt snakket med leger angående stor vektøkning under graviditet? Om det er noe du føler bekymrer deg, kan det være verdt å ta opp. Ikke at jeg synes BMI er noe god indikator på helse uansett, men bedre å snakke med en lege/evt ernæringsfysiolog om det om du virkelig tenker på det. Men forbrenning daler jo over tid/alder. Om vi skal bruke BMI så er jeg ganske overvektig, tydeligvis på alvorlig fedme kategorien. Men jeg er og lav og skal ikke mye til før jeg er der (og BMI er bullshit i mine øyne). Samtidig så legger fett og muskler seg forskjellig, noe vekta ikke får med seg. Uansett: synes du skal fortsette med det du gjør! Å gå turer er fantastisk måte å bevege seg på og være sosial på med venninner når du først gjør det. Anonymkode: bfaf2...021 Du vet at for lave folk så undervurderer bmi kalkulatoren så du er faktisk større enn den indikerer. Bmi er en god indikator såfremst du ikke er body builder eller har veldig mye muskler (slike du må slite på gymmen for å få). Jeg er lav selv så vet hvor mye mer jobb det er å gå ned i vekt for oss, men vær så snill å ikke lur deg selv. Anonymkode: 28398...594 15
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du vet at for lave folk så undervurderer bmi kalkulatoren så du er faktisk større enn den indikerer. Bmi er en god indikator såfremst du ikke er body builder eller har veldig mye muskler (slike du må slite på gymmen for å få). Jeg er lav selv så vet hvor mye mer jobb det er å gå ned i vekt for oss, men vær så snill å ikke lur deg selv. Anonymkode: 28398...594 160 cm, normalvekt 47 - 64 kg. Er dette for høy vekt?? Anonymkode: ace91...5bf 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 Er 180 cm høy og veier 138 kg sliter veldig med bevegelser, har helse som en 90 åring. Vondt i ryggen vondt i knærne. Puster å peser av å gå i trapper Anonymkode: fb30b...598 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 jeg føler ikke vekten som en begrensning i hverdagen i noen særlig grad. Eneste er at jeg tør ikke jogge lenger, for jeg vil beskytte knærne. Men jeg jogget til jeg veide opp mot 90 kilo. Nå veier jeg 100. Jeg har det sinnsykt travelt på jobb for tiden, og jobber fra hjemmekontor, så jeg har beveget meg ekstremt lite i det siste. Det begynte jeg å merke før jul, på den måten at jeg fort fikk vondt i ryggen. Men nå har jeg begynt å prioritere en tur hver dag, og da forsvant vondtene. Jeg har ingen vektrelaterte vondter egentlig, men er som sagt nøye med å passe på knærne. Idag har jeg svingt meg på skøyteisen med ungene. Gikk helt fint. Anonymkode: 5013c...de1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): jeg føler ikke vekten som en begrensning i hverdagen i noen særlig grad. Eneste er at jeg tør ikke jogge lenger, for jeg vil beskytte knærne. Men jeg jogget til jeg veide opp mot 90 kilo. Nå veier jeg 100. Jeg har det sinnsykt travelt på jobb for tiden, og jobber fra hjemmekontor, så jeg har beveget meg ekstremt lite i det siste. Det begynte jeg å merke før jul, på den måten at jeg fort fikk vondt i ryggen. Men nå har jeg begynt å prioritere en tur hver dag, og da forsvant vondtene. Jeg har ingen vektrelaterte vondter egentlig, men er som sagt nøye med å passe på knærne. Idag har jeg svingt meg på skøyteisen med ungene. Gikk helt fint. Anonymkode: 5013c...de1 Prioriter sunn matlaging også 👌 lager du maten selv fra bunnen vet du også hva den inneholder. Anonymkode: e3010...1c4 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 BMI har, så vidt jeg vet, blitt utpekt som en dårlig indikator på overvekt hos enkeltindivider. Det kan dog brukes for å måle og vurdere helserisiko hos eksempelvis en hel befolkning. Mulig man med en BMI på 35 er overvektig uavhengig av dette, men det kan være at du ikke er så overvektig som du tror. Muskelmasse, fettprosent og dine helsevaner vil være mer relevant å se på dersom du ønsker et reellt syn på hvordan det står til fysisk. Anonymkode: 88084...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prioriter sunn matlaging også 👌 lager du maten selv fra bunnen vet du også hva den inneholder. Anonymkode: e3010...1c4 jeg gjør det. Jeg er overvektig, men jeg spiser sunt og er i god form etter forholdene. Anonymkode: 5013c...de1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 Bmi på 35. Etter jeg begynte å gå mer så har jeg ikke hatt noen særlige problemer. Hadde det ikke så mye før heller, bortsett fra at ryggen kunne verke litt nå og da. Nå går jeg glatt 1,5-2 mil, også i mye oppoverbakke, uten at det medfører annet enn at jeg er sliten etterpå. Går jeg over en mil på kun asfalt så kjenner jeg det gjerne godt i korsrygg/bekken og bena, men det går over etter jeg har slappet av litt. Anonymkode: 5c4c0...458 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 Hvor tung er man med en bmi på 35?🤔 Anonymkode: 82c17...23a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå