AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Del Skrevet 9. januar 2021 Har vært veldig utrent.. kun gått litt turer nå og da. For en mnd siden bestemte jeg meg for å komme i gang med trening. Går lengre turer, og har begynt å jogge 3 ganger i uka. Har fått skikkelig vondt i hofta, verker på natta. mer det overbelastning? Noen som har erfaring med dette? Frustrerende nå som jeg endelig er i gang og er motivert for å trene. Anonymkode: 7174d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Del Skrevet 9. januar 2021 Ja, du har kjørt alt for hardt på. Følg et joggeprogram for nybegynnere, ikke jogg på asfalt. Anonymkode: 989d1...095 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Del Skrevet 9. januar 2021 Du kan ikke gå rett på å jogge så mye. Har du riktige sko? Skoene kan bety alt når det kommer til jogging Anonymkode: 30850...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
texas1990 Skrevet 9. januar 2021 #4 Del Skrevet 9. januar 2021 Det kan skyldes at muskulaturen i hofte/lår er stiv, har slitt med det samme selv. Har fått fysioterapeut til å kna det opp men må tøye muskulaturen jevnlig selv for å forebygge nye smerter. Det ligger masse gode øvelser for tøying av lår/hofte på YouTube, verdt å sjekke det ut 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #5 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan ikke gå rett på å jogge så mye. Har du riktige sko? Skoene kan bety alt når det kommer til jogging Anonymkode: 30850...6a8 Har hooka sko, og de er rå! Anonymkode: 7174d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #6 Del Skrevet 9. januar 2021 texas1990 skrev (1 minutt siden): Det kan skyldes at muskulaturen i hofte/lår er stiv, har slitt med det samme selv. Har fått fysioterapeut til å kna det opp men må tøye muskulaturen jevnlig selv for å forebygge nye smerter. Det ligger masse gode øvelser for tøying av lår/hofte på YouTube, verdt å sjekke det ut 😊 Kan det lege seg selv om jeg bare tar ei pause fra løpinga? Anonymkode: 7174d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #7 Del Skrevet 9. januar 2021 Her er noen gode øvelser for å tøye hoftene, som jeg selv har brukt Anonymkode: 2ba6c...704 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #8 Del Skrevet 9. januar 2021 De som sykler sliter ikke med belastningsskader. Du må riktig nok gjøre mye mer for å få samme effekt... Anonymkode: 01431...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #9 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De som sykler sliter ikke med belastningsskader. Du må riktig nok gjøre mye mer for å få samme effekt... Anonymkode: 01431...bd7 Ja, kanskje kjernemuskulaturen bør styrkes ? Jeg gikk seriøst rett fra sofa til full jogging med en gang. Alt eller ingenting 😅 men jeg tok noen øvelser i dag som jeg såg på YouTube, men burde jeg ta øvelsene nå mens jeg har vondt eller bare ha full hvile egentlig? Anonymkode: 7174d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #10 Del Skrevet 9. januar 2021 Prøv couch to 5K og begynn på begynnelsen. Både kondisjon, muskulatur og sener trenger å tilpasse seg ny belastning Anonymkode: bad88...cd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltoppen Skrevet 9. januar 2021 #11 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har vært veldig utrent.. kun gått litt turer nå og da. For en mnd siden bestemte jeg meg for å komme i gang med trening. Går lengre turer, og har begynt å jogge 3 ganger i uka. Har fått skikkelig vondt i hofta, verker på natta. mer det overbelastning? Noen som har erfaring med dette? Frustrerende nå som jeg endelig er i gang og er motivert for å trene. Anonymkode: 7174d...6e2 Her har du nok gått på en klassisk overbelastning. Belastningsskader er alltid vanskelig, for det er tidvis usikkert hvor den kommer fra, og i grunnen hvorfor den kommer. Det viktigste nå er du trener alternativt. Det vil si at du slutte å løpe - gitt at det er løpingen som gir deg smerte. Når smertene har gitt seg, kan du forsiktig begynne å løpe igjen. Tre ganger i uka er ikke nødvendigvis for mye, men løper du i én time hver gang, så blir det for mye. Du må gradvis la kroppen venne seg til løping, og det gjør du ved å løpe korte øker, og deretter øker du lengden på øktene. Her kan du f.eks begynne med 1-2 ganger i uka. Før du begynner med tre ganger i uka, øker du lengden på dine 1-2 ganger i uka. Når du begynner med tre ganger i uka, reduserer du lengden på øktene, før du igjen øker lengden. Kjenn hele tiden etter om du får vondt. Blir det vondt, må du redusere. Styrketrening for løpere er viktig, og det bør du gjøre minst to ganger i uka, i tillegg til løping. Dette vil blant annet forebygge skader. Du bør også tøye ut, både før og etter løping. Etter løping bør du være litt forsiktig med å tøye for hardt (det bør du egentlig alltid være forsiktig med). Det finnes mange treningsprogram for løpere, så jeg råder deg egentlig bare til å google. Kjernemuskulatur som mage og rygg er viktig. Ellers bør du trene lår (foran og bak), rompe og hofte. Varier øvelser. For lår finnes f.eks knebøy og utfall. Benytt begge. Styrketrening er kanskje kjedelig, og ikke alltid merkbart. Men løping uten styrke er som å bygge hus på dårlig underlag. Plutselig gir underlaget etter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #12 Del Skrevet 9. januar 2021 Du har nok startet med for mye for fort. Jeg husker nøyaktig samme smerte i starten da jeg begynte å løpe. Verkende hofte om natten. Jeg gjorde ikke noe annet enn å redusere antall økter og lengden på øktene en stund, før jeg gradvis bygget meg opp. Det var for to år siden. Nå løper jeg 50-60 km i uken uten noen vondter. Kroppen er blitt herdet. Jeg trener ikke styrke, men tøyer litt lett ut etter turen. Denne er god for hofter: Anonymkode: d244b...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå