Gå til innhold

Når en er 100% alene med barn får en ikke barnebidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kalkulatoren til nav viser at jeg skal gå 60 kr pr barn. Dette er da ikke riktig?

De ser sin far 10 timer i mnd.

Anonymkode: 1020e...e4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig for oss å svare på uten å vite 

1. Kostnader til forsørging 
  2. Foreldrenes inntekt
  3. Barns inntekt
  4. Den bidragspliktiges evne til å betale

Anonymkode: ecbc2...55a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det noe fast oppsett nav går etter? Trudde det.

Han er ufør. Jeg har 450000/år.

Ingen inntekt fra barn.

Skrevet

Din inntekt har også noe å si. Hvis han ikke har inntekt så får du ikke fra han.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Boblerone skrev (47 minutter siden):

Din inntekt har også noe å si. Hvis han ikke har inntekt så får du ikke fra han.

Nei,  men ikke fra nav heller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei,  men ikke fra nav heller?

Nei, hvorfor skal du ha barnebidrag fra Nav? Du har da fått nok fra dem.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på din og fars inntekt

Jeg har 100% omsorg og mottar ikke bidrag, verken fra far eller fra NAV. Far tjener lite og jeg tjener såpass mye at jeg er langt over inntektsgrensen for bidragsforskudd fra NAV 

Anonymkode: c9df5...595

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (6 minutter siden):

Nei, hvorfor skal du ha barnebidrag fra Nav? Du har da fått nok fra dem.

Hva har TS fått fra NAV?

Anonymkode: 4aa65...7ee

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (7 minutter siden):

Du har da fått nok fra dem.

Hvordan vet du det? Mange aleneforeldre mottar, som alle andre foreldre, barnetrygd og ikke mer enn det. Jeg har aldri søkt eller trengt mer fra NAV 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har TS fått fra NAV?

Anonymkode: 4aa65...7ee

Foreldrepenger og alt det der

Gjest Blondie65
Skrevet

Bidragsyteren må ha noe å yte og når han ikke har det blir det heller ikke bidrag. Dette er til forskjell fra de som ikke har lyst å betale bidrag, eller som prøver seg på å ha 0 inntekt - da kan bidragsmottakeren få bidragsforskudd som blir regnet som gjeld og innkrevd fra bidragsyteren.

Så nei, barnet ditt får ikke bidrag fra sin far hvis far ikke har bidragsevne.

AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (Akkurat nå):

Det er opptjente rettigheter alle foreldre som jobber har. Ikke særskilt for TS akkurat 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha rett til bidragsforskudd fra nav. Da må de fastsette bidraget, så du må søke om fastsettelse og forskudd.

Anonymkode: 9716a...c65

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, got2go said:

YouGot2go 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk med nav, hvis du søker bidrag via nav så kan du ha rett til minstebidrag fra nav selv om far ikke betaler. Man er bidragspliktig selv om man er ufør. Uføre er også pliktige til å forsørge sine barn, det gir de ikke fritak. Samme hvis du hadde vært ufør og far hadde jobbet. Begge foreldre har forsørgeransvar 

Hvis du har bidraget via nav så er det nav som regner ut hvordan bidragsbrøken blir ut i fra inntekt og samvær, og de betaler ut minstebidrag (det er ikke mye, ca 1000kr) så får bidragspliktig bidragsgjeld hvis han/hun ikke betaler. 

Dette synes jeg er riktig også, har man satt barn til verden så er begge pliktige til å forsørge det, det er barnets rettigheter det er snakk om. Så jeg anbefaler deg å ta det via nav, det er det som blir det mest rettferdige å gjøre for barnet sin del, slutt med snillisme for eksen din. Synes du det er greit at du skal ta alt alene og han hverken skal ha samvær eller betale for sitt eget barn?

At han får bidragsgjeld er ikke ditt problem.

Det positive som kan komme ut av dette hvis du søker bidrag via nav er at han endrer holdning til samvær (pga bidraget blir mindre jo mere samvær han har) og blir mere interessert i å ha samvær med barnet og dermed blir barnet mere kjent med sin far og får forhåpentligvis et bedre far/barn-forhold. Og du får mere avlastning 

Anonymkode: 711fe...78f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søk om bidragsforskudd. Du kan få bidragsforskudd fra nav med 830 eller 1250 per barn. 

Jeg fikk bidragsforskudd på 830 per mnd i mange år selv om far i perioder over flere år ikke tjente en krone. Et par år måtte far betale rundt 400 kr av dette, for det var det nav hadde beregnet at han hadde evne til å betale. Det ble innkrevd fra nav ved trekk i lønn, mens jeg alltid fikk min faste sum på 830. 
Faren har ikke bidragsgjeld for det blir ikke opparbeidet som gjeld for far dersom han ikke har bidragsevne. Dersom han ikke hadde betalt de 400 kr per mnd den perioden, så ville kun dette blitt bidragsgjeld.

Anonymkode: e270a...b3c

• Liker 3
Skrevet
Sitat

Hvordan søker du?

Du søker om bidragsforskudd ved å fylle ut søknadsblanketten som du finner under "Søknad og skjema". Dette kan du sende inn elektronisk via min side på nav.no.

Dersom du har et bidrag som betales privat må du søke om at bidraget skal innkreves av NAV, eller søke om at NAV fastsetter et bidrag, for å ha rett på forskudd. Dersom du ikke søker om at NAV foretar innkrevingen av et bidrag vil NAV på eget tiltak ta opp sak om å fastsette bidrag. Dersom du allerede har bidrag som betales ut av NAV trenger du ikke søke på noe annet enn forskuddet.

Du kan få innvilget bidragsforskudd fra opptil tre måneder før søknadsmåneden hvis vilkårene for forskudd ellers var oppfylt.

AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (26 minutter siden):

Og det syns du er rimlig grunn for at far ikke skal bidra? 

Anonymkode: aa259...01c

• Liker 3
Skrevet

Hvis han har veldig lav inntekt og du har høy så kan du nok ikke regne med å få noe nei. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Hvis han har veldig lav inntekt og du har høy så kan du nok ikke regne med å få noe nei. 

Jeg får barnebidrag, og har 660.000 kroner i året. Barnefar tjener 1,1 millioner i året.

Anonymkode: 1b744...546

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...