AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Hei! Noen som har skaffet seg dette og mener det er nødvendig? Tenker om man er uheldig og får varige mén mtp rift e.l. Jeg synes det er litt vanskelig å finne frem til rett forsikring nå helt på tampen, så om noen har gode tips her tar jeg gjerne i mot??!!:) Linker til en skrekkhistorie, der mor ble uføretrygdet og ikke fikk igjen hos NKP: https://www.nrk.no/nordland/xl/tonjes-baby-satt-fast-under-fodselen_-_-jordmora-sa-jeg-matte-se-til-helvete-a-presse-1.13963086 Anonymkode: 87fe7...d23
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 Jeg har ikke hørt om gravidforsikring, men vil tro uføreforsikring vil dekke dette Anonymkode: 1c8a0...ac6
solmåneogstjerner Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 I slike saker er ikke forsikringsselskaper noe lettere å ha med å gjøre enn NPE og Nav, det er ihvertfall sikkert... 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 Jeg har ingen erfaring med dette. Men min uførforsikring forholder seg til om man er sykemeldt/ufør eller ikke, så da er det opp til nav. Jeg har forøvrig aldri hatt problemer med mitt forsikringsselskap og har hatt litt saker opp gjennom årene. Anonymkode: 1c8a0...ac6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #7 Skrevet 9. januar 2021 55 minutter siden, AnonymBruker said: Tar denne eg.. Anonymkode: 51aa9...aa7 Denne dekker ikke skade under fødsel. Anonymkode: 87fe7...d23
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #8 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Denne dekker ikke skade under fødsel. Anonymkode: 87fe7...d23 Det gjør meg bekjent ingen forsikringer, dessverre. Det er vel fordi fødsel sånn sett er en frivillig "risiko" hvor man selv skal være klar over eventuelle skader som kan oppstå. Utrolig, men sant. I NPE kan man bare vinne frem om det fremgår helt tydelig at det er helsepersonells feil at skaden har oppstått og kunne vært unngått. Det sagt så er det heldigvis svært få som får varige skader etter fødsel i dag, selv om det er en viss risiko. Anonymkode: 55c4c...89e 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #9 Skrevet 9. januar 2021 Dette er forsikringsselskapet sin måte å tjene ekstra penger. De prøver å skape et behov som ikke finnes gjennom å skremme gravide. På samme måte som elkjøp selger sine forsikring. Anonymkode: 45642...38a 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #10 Skrevet 9. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det gjør meg bekjent ingen forsikringer, dessverre. Det er vel fordi fødsel sånn sett er en frivillig "risiko" hvor man selv skal være klar over eventuelle skader som kan oppstå. Utrolig, men sant. I NPE kan man bare vinne frem om det fremgår helt tydelig at det er helsepersonells feil at skaden har oppstått og kunne vært unngått. Det sagt så er det heldigvis svært få som får varige skader etter fødsel i dag, selv om det er en viss risiko. Anonymkode: 55c4c...89e Ja, som det står i saken linket til ja. Antar du bør sjekke helse- og trygdeforsikringer i stedet. Er helt utrolig at ikke kvinner står sterkere i slike saker hos NPE, hun ødela mye av livet sitt som 22 åring pga fødsel og dårlige vurderinger av sykehuset/JM som det er vanskelig å etterprøve. Og må derav leve på lav trygd resten av livet. Trist sak! Anonymkode: 87fe7...d23 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #11 Skrevet 9. januar 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er forsikringsselskapet sin måte å tjene ekstra penger. De prøver å skape et behov som ikke finnes gjennom å skremme gravide. På samme måte som elkjøp selger sine forsikring. Anonymkode: 45642...38a Synes du tar litt lett på det, da det er store mørketall også. https://www.dagsavisen.no/debatt/kvinner-ma-torre-a-fa-barn-1.1171006 Fra artikkelen: Ifølge tall fra Medisinsk fødselsregister får i underkant av 900 kvinner i året, i Norge, større fødselsrifter i underlivet, ved vaginalfødsel. Mellom femten og tretti prosent av de med de mest alvorlige skadene får varige men. Imidlertid er dette bare de som er registrert, for ifølge Pål Øian, professor og overlege ved Kvinneklinikken ved Universitetssykehuset Nord-Norge, så finnes det faktisk ingen fullgod oversikt, over hvor mange kvinner i Norge som får varige skader etter fødselen. For de tilfellene som hovedsakelig blir registrert i Medisinsk fødselsregister, er de skadene som oppdages under eller rett etter mødre har født. Da sier det seg selv at det er store mørketall. Så man setter i bunn og grunn sin lit til helsepersonellet (og som det også står i artikkelen) og med mindre du får helsepersonell som er kompetente, flinke til å journalføre, har tid til å journalføre, har tilgang til et bra journalføringssystem og er villige til å innrømme faglige feil så er du selv ansvarlig (ref. NPE-saken linket til) Anonymkode: 87fe7...d23 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #12 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, som det står i saken linket til ja. Antar du bør sjekke helse- og trygdeforsikringer i stedet. Er helt utrolig at ikke kvinner står sterkere i slike saker hos NPE, hun ødela mye av livet sitt som 22 åring pga fødsel og dårlige vurderinger av sykehuset/JM som det er vanskelig å etterprøve. Og må derav leve på lav trygd resten av livet. Trist sak! Anonymkode: 87fe7...d23 Det gjelder alle helseforsikringer (meg bekjent som sagt). Da akkurat fødselsskader er et litt spesielt område som ikke dekkes opp. Uføreforsikring er lurt å ha uavhengig av man er gravid eller ikke, så det ville jeg uansett tegnet om man ikke har det. Anonymkode: 55c4c...89e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå