Gå til innhold

Tolke blodprøve - jernmangel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok nylig blodprøver i forbindelse med en helsesjekk, og ser at verdien på S-Ferritin er 17. Referanseområde er 15-200. Kan det allikevel være for lavt, selv om det er over 15? De siste årene har jeg ligget på over 60. Kvinne i slutten av 20-årene. 

Har vært mye trøtt og utmattet i det siste, men vet ikke om man kan bli det av jernmangel i seg selv, eller om man også må ha lav blodprosent? Burde vel kontakte legen, men har altså ikke fått gjort det enda :)  Dessuten regnet jeg egentlig med at alt var ok siden de ikke bemerket noe med prøvene..  

Anonymkode: b3d90...717

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, du er i nedre grense av nivået. Du kan godt ta reseptfri tilskudd en periode. Det er ikke farlig i så måte at det skal mye til for å ha for mye av det. Du kan for eksempel ta aminojern. De er i mindre doser og mildere mot magen!

Endret av Sprinkle
AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke få kvalifiserte svar her inne, så dette må du ta med legen som bestilte prøvene!

Anonymkode: 12db7...660

AnonymBruker
Skrevet

Verdiene dine har gått kraftig ned, så du bør ta det opp med legen. Selv har jeg aldri målt over 20 til tross for tilskudd fordi jeg har kraftige blødninger sikkert. Legen sier det er greit så lenge HB er ok, og jeg er innen referanseområdet. 

Anonymkode: f36ee...955

AnonymBruker
Skrevet
Sprinkle skrev (7 minutter siden):

Ja, du er i nedre grense av nivået. Du kan godt ta reseptfri tilskudd en periode. Det er ikke farlig i så måte at det skal mye til for å ha for mye av det. Du kan for eksempel ta aminojern. De er i mindre doser og mildere mot magen!

Takk for tipset! :) 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vil ikke få kvalifiserte svar her inne, så dette må du ta med legen som bestilte prøvene!

Anonymkode: 12db7...660

Det skal jeg gjøre. De sa at de skulle kontakte meg hvis jeg hadde unormale verdier, så tenkte at det ikke var nødvendig før jeg sjekket svarene nå. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Verdiene dine har gått kraftig ned, så du bør ta det opp med legen. Selv har jeg aldri målt over 20 til tross for tilskudd fordi jeg har kraftige blødninger sikkert. Legen sier det er greit så lenge HB er ok, og jeg er innen referanseområdet. 

Anonymkode: f36ee...955

Da får jeg gjøre det :) Har ganske normale blødninger, så skulle ikke tro at det skyldes det heller i mitt tilfelle..  

AnonymBruker
Skrevet

Hva er HB og C-vitamin nivået?

Anonymkode: 2f4af...c83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er HB og C-vitamin nivået?

Anonymkode: 2f4af...c83

HB 14,6.  C-vitamin er ikke målt.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...