AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #21 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skulle ønske agurk er godt, det samme med brokkoli og blomkål. Men akk nei 😭 Har prøvd det utallige ganger, kokt, stekt, dampet, bakt osv osv. Blomkålpure funker. Til gjengjeld lages mat fra grunnen her. Spise kun junk på ferie, en uke i året. Har funnet en kyllingsuppe som er god. Lager blant annet fiskeboller selv, har en del fisk på menyen. Men det er dette med tilbehøret, grønnsaker... evig problem. Er ikke vokst opp med det heller. Spiser gulrot, mais, løk, rå kålrot. Begynte å like paprika i en alder av 25, er nå passert 40. Jeg skjemmes faktisk over å ikke spise agurk, eller tomat. Da er det faktisk ikke noe hyggelig å lese hi, skammen blir bare større. Har prøvd så utrolig mye veldig mange ganger, langt mer enn 10 som det påstås er ‘alt som skal til’. Egg er snadder da 🥰 Anonymkode: 9d017...d5d Har du forsøkt forskjellige kultivarer av agurker og tomater? Persisk agurk smaker f.eks mer enn engelsk agurk. Bifftomater er digg. Anonymkode: 1d39b...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #22 Del Skrevet 9. januar 2021 Jeg også elsker sunn mat. Men magen min gjør ikke det til min store sorg (ibs). Så veldig mye av det jeg ser på som som sunt og godt utgår. Bønner, linser, for mye brokkoli, blomkål, hvitløk, løk, grovbrød, brun ris og alle disse sunnere alternativene er forenelig med en dårlig mage hos meg, samme med melkeprodukter. Prøver navigere nå da, å finne nye sunne matvarer som metter, å som er bra for magen min. Vil leve på karbo. redusert kosthold. Heldigvis kan jeg spise rent kjøtt/sjømat. Anonymkode: be2c8...c36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #23 Del Skrevet 9. januar 2021 Jeg virkelig elsker alt av grønnsaker, og fisk i alle varianter. Jeg kan selvfølgelig spise en burger, eller ferdigpizza, og synes det er godt. Eller ta en neve chips. Men helt ærlig så synes jeg en wok med grønnsaker som såvidt har berørt panna, eller en perfekt stekt laks med agurksalat, er bedre. Så selv om jeg er godt trent, slank, og på ferie, faller som regel valget på en fiskerett eller salat. Og er det fredagspizza i kantina på jobb velger jeg likevel salatbaren, fordi jeg synes det smaker mer. Og sukker har jeg aldri likt, det gir meg en ubehagelig følelse i kroppen. Så takker som regel nei til kake, sjokolade og is, med mindre jeg føler jeg må si ja for å være høflig. Er utrolig nok innimellom venner og kollegaer som drar den klassiske "klarer ikke kose meg..." og "jeg som er så slank kan jo unne meg..." . Men jeg har som deg, TS, aldri koblet usunn mat med kos. Anonymkode: a4d9f...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #24 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skulle ønske agurk er godt, det samme med brokkoli og blomkål Åååå favorittgrønnsakene mine, jo! Agurk knaser jo så tilfredsstillende, saftig og godt, broccoli smaker jo nydelig, jeg spiser kalde broccolirester også fordi det er så godt. Elsker også blomkål! Dessverre har jeg også ibs som en annen her, og burde egentlig begrense broccoli mer enn jeg gjør, men det er så godt så verdt bittelitt magesmerter og et par ekstra doturer. Blomkål, derimot, er noe av den høyfodmapmaten jeg tåler minst, så den er jeg superforsiktig med fordi det er så ekstreme krampemagesmerter og titalls smertefulle doturer at det krysser den grensen for å være verdt det🤪 Anonymkode: f5ae1...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #25 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg også elsker sunn mat. Men magen min gjør ikke det til min store sorg (ibs). Så veldig mye av det jeg ser på som som sunt og godt utgår. Bønner, linser, for mye brokkoli, blomkål, hvitløk, løk, grovbrød, brun ris og alle disse sunnere alternativene er forenelig med en dårlig mage hos meg, samme med melkeprodukter. Prøver navigere nå da, å finne nye sunne matvarer som metter, å som er bra for magen min. Vil leve på karbo. redusert kosthold. Heldigvis kan jeg spise rent kjøtt/sjømat. Anonymkode: be2c8...c36 Du vet om lavfodmapdietten for ibs, ikke sant? Man trenger ikke leve på generell lavkarbo, bare lavfodmap. Om å gjøre å kutte ut minst mulig fra kostholdet. Poteter for eksempel, de utgår med lavkarbo med inngår i lavfodmap. Og husk at broccolistilken har høyfodmapkarbohydrater mens toppen er lavfodmap, så ved å skjære bort mest mulig av stilken tåler man broccoli ganske godt😊 Anonymkode: f5ae1...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #26 Del Skrevet 9. januar 2021 Så er vi over på min kjepphest: Det finnes ingen sunne eller usunne matvarer, bare sunne og usunne mengder! Anonymkode: 33b7e...2e6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #27 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så er vi over på min kjepphest: Det finnes ingen sunne eller usunne matvarer, bare sunne og usunne mengder! Anonymkode: 33b7e...2e6 Så enig😁 Anonymkode: f5ae1...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #28 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du vet om lavfodmapdietten for ibs, ikke sant? Man trenger ikke leve på generell lavkarbo, bare lavfodmap. Om å gjøre å kutte ut minst mulig fra kostholdet. Poteter for eksempel, de utgår med lavkarbo med inngår i lavfodmap. Og husk at broccolistilken har høyfodmapkarbohydrater mens toppen er lavfodmap, så ved å skjære bort mest mulig av stilken tåler man broccoli ganske godt😊 Anonymkode: f5ae1...25c Takk for svar 😇 Ja jeg er klar over det, å har gått over til lavfodmap nå. Men der er det mye jeg syns er sunt og godt som utgår, dessverre. Jeg trives best med lite karbohydrater/lite kjøtt. Å da mister jeg mye av det jeg liker på lavfodmap. Så har begynt med mer kjøtt hvertfall. Anonymkode: be2c8...c36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #29 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så er vi over på min kjepphest: Det finnes ingen sunne eller usunne matvarer, bare sunne og usunne mengder! Anonymkode: 33b7e...2e6 Er ikke uenig i det, og det gjelder nok de andre i tråden også. Men dette er KG, og du er inne i en lavterskeltråd der vi lettbeint diskuterer om vi liker brokkoli eller hamburger best. Og da skjønner de fleste av oss hva vi mener når vi bruker forenklede begrep som "sunt" og "usunt". Det er noe så enkelt som at enkelte har et større sug etter fet og tung mat, enn andre. Anonymkode: a4d9f...0a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 9. januar 2021 #30 Del Skrevet 9. januar 2021 (endret) Jeg elsker også sunn mat, og usunn mat av og til. Spesielt om helgene er det godt med litt sjokolade osv. Jeg elsker fisk, kylling, grønnsaker, havregrøt, ja mye sunn mat og drikker mye vann. Brus og junkfood blir sjelden spist, og potetgull er over 1 år og 6 mnd siden jeg spiste sist. Er ikke så glad i det mer, likte det mye bedre når jeg var ungdom. Når jeg drikker brus blir det alltid brus uten sukker. Endret 9. januar 2021 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #31 Del Skrevet 9. januar 2021 Jeg hadde et kjærlighets/hat-forhold til mat og godteri. Spising ble noe jeg forbandt med frykt, aversjon, lengsel og nederlag. Etterhvert kunne jeg sette opp en enkel huskeregel for meg selv: "Det jeg liker, er usunt, og hvis det er sunt, smaker det vondt". Denne tankegangen var ene og alene grunnen til at jeg slet med vekta, helt fra jeg var ung ungdom, til mynten falt ned en gang i midten av førtiåra. Løsningen var så enkel at jeg i ettertid nesten skammer meg litt: Det finnes ingen sunne eller usunne matvarer. Det finnes bare mer og mindre sunne og usunne matvaner. Kosthold er noe man har over tid. Hverdagsmaten er viktigst. Vanlig og balansert behøver ikke bety kjedelig. Alt kan spises, med måte. Alle har noe de ikke liker, og det er helt greit. Prøver man å "forbedre" kostholdet med mat man ikke liker, kommer man til å "sprekke". Men preferanser kan også endre seg over tid, spesielt hvis man er trygg, åpen og nysgjerrig, og ikke presser seg. Mat er ment å smake godt, fordi det er viktig å spise. Når man føler seg trygg på at man kan spise det man vil, når man vil, forsvinner trangen til å spise for mye. En kalori er en kalori, og sukker er sukker - matvarer med "tomme kalorier" er ikke i seg selv farlige, de er bare et problem hvis de fortrenger annen mat, så man enten ikke får nok av all næringen man trenger, eller (også) får i seg for mange kalorier over tid. Anonymkode: 3e190...97b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #32 Del Skrevet 9. januar 2021 Joda, det finnes noe sunn mat som faktisk smaker godt. Men det er ikke det jeg går etter når jeg skal kose meg, akkurat. xD Anonymkode: c177f...143 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #33 Del Skrevet 9. januar 2021 Vi koser oss ofte med sjømat feks, og ser på det som kos om vi har noe ekstra godt. Til lunsj her om dagen hadde vi grove rundstykker med røkt laks og noen med peppermakrell, snøfrisk, ruccola... Det var så godt og treåringen koste seg skikkelig. Jeg elsker å knaske kålrot på kvelden 😊 Anonymkode: 366b9...ee6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #34 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg misunner dere som elsker sunn mat, virkelig, skulle ønske jeg også gjorde det. Spiser mye sunt selv nå og har gått ned masse i vekt, men jeg er ikke særlig happy for selve maten må jeg dessverre si Anonymkode: a9e83...97f Det kommer seg. Du må «av sukres» om kroppen er vant til mye sukker, søtt og fett blir en avhengig av det. Når du først har fått det ut av kroppen, og kroppen har renset seg, blir du mindre oppblåst, får bedre tarmfunksjon og føler mer på overskuddet. Og det i seg selv gir motivasjon Anonymkode: 82113...4e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 9. januar 2021 #35 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor blir det egentlig mange kalorier? Det er mye tynnere enn en brødskive, så færre kalorier der, og ellers er det grønnsaker, kanskje noe kjøtt, og ost? Hvorfor er det verre enn brødskive med pålegg, som ikke regnes som usunt av de fleste, men som inneholder akkurat det samme minus grønnsakene? Anonymkode: ca20c...55e Brødskive og pizza har jo lignende kaloriproblematikk og den er justerbar angående deigen og det du har på toppen. Det verste med rykende god varm pizza er at man har en tendens til å spise mer sammenlignet med brødskiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #36 Del Skrevet 9. januar 2021 Javel. Det er garantert mange som mener at kostholdet ditt ikke er så sunt. En sunn livsstil er relativt. Og fri og bevare meg... Det er ekstremt mange som liker sunn mat og som koser seg med det. Du ser vel bare etter "mangler" når de tar seg et kakestykke eller drikker brus. Anonymkode: 39c5f...ab3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #37 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vet dette er helt crazy, men jeg har hørt om folk som helt oppriktig liker å reise til utlandet og å oppleve spennende og nye ting, spise ny, eksotisk mat, og å lissom få noe seg som kalles for 'impulser', eller kanskje det var 'inspirasjon'. Begge begynner på bokstaven 'i' i alle fall. Trodde ikke mine egne ord før jeg hørte det. Hvordan kan dette være mulig? Trøste og bære. Det må i så fall eksistere et ekstremt lite mindretall. Så de som liker å reise og å kose seg er en slags minoritet, da, som trenger spesielle oppevelsesrettigheter. Er jo bare noen svært få som liker. Jeg tror de nevnte 'gøy', hva enn det ordet betyr. Kan noen forklare? Anonymkode: 0851c...f64 Hvis du reiser til "Syden" så ser du hvor ensformige majoriteten av reisende er i matveien. Mange restauranter som serverer gatekjøkkenkvalitet, men masse faste kunder henger der for å få samme mat som hjemme, ihjelstekt eggerøre til frokost og påmfri og schnitzel til middag. Anonymkode: 66609...ce0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #38 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du reiser til "Syden" så ser du hvor ensformige majoriteten av reisende er i matveien. Mange restauranter som serverer gatekjøkkenkvalitet, men masse faste kunder henger der for å få samme mat som hjemme, ihjelstekt eggerøre til frokost og påmfri og schnitzel til middag. Anonymkode: 66609...ce0 Disse reiser jo ikke for å få nye matopplevelser. Ta heller Japan, Italia, Sør-Afrika etc. Anonymkode: 39c5f...ab3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #39 Del Skrevet 9. januar 2021 Vi er flere om det. Jeg liker begge deler. Jeg kan kose meg med f.eks hjemmelaget spinatsuppe, lapskaus med masse grønnsaker, salater dog med litt dressing, og kan foretrekke dette foran andre retter til middag. Men å kun spise salat og grønnsaker og bare sundt og magert, det gjør jeg ikke. Men respekterer de som gjør det, det er ingen som har noe med hva en spiser, det blir frekt. Anonymkode: fff42...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #40 Del Skrevet 9. januar 2021 Jeg er ikke fanatisk på noen måte, men foretrekker mat laget av rene produkter, og for det meste hjemmelaget fra bunnen av. Kjøtt, fisk, kylling. Masse grønnsaker, og alltid havregrøt til frokost. Teller ikke kalorier, så kan godt f.eks bruke matfløte. Er ikke glad i junkfood eller sjokolade. Mitt svake punk er potetgull 😀. Men begrenser det til helger. Drikker veldig sjelden alkohol. Tar gjerne imot et kakestykke, om noen byr på. Er fornøyd med kostholdet mitt, og vil ikke endre på noe. Anonymkode: bfadd...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå