Gå til innhold

Det finnes faktisk noen som liker sunn mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Usunn mat og kos går dessverre hånd i hånd for mange...

Ja, vi finnes. Vi som ikke er hekta på junk, brus, kake, sjokolade, godteri and you name it. 

Til tider føler man seg som den særingen som ikke "unner" seg noe. Det er jo usunn mat hvor enn du går... I tillegg spiser jeg ikke hvete pga allergi, men ikke alltid like enkelt å være streng, spesielt når det bare er enkel servering eller du er hos andre. Er det invitasjon eller vi skal ut å spise sier jeg så klart ifra. De fleste i omgangskretsen er også klar over det. Innimellom lager jeg ingen stor sak av det og tar likevel bittelitt av maten som serveres uansett hvete fordi det i lengden er slitsomt å tiltrekke seg oppmerksomhet, rører aldri kaker eller kjeks eller bakst da. Heldigvis må jeg ha i meg en god del før jeg reagerer.

Vil ingenting med innlegget. Håper bare at man snart innser at mange naturlig elsker sunn mat.

Anonymkode: b2bd4...4bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg å elsker sunn mat. Og noen ganger usunn mat. Jeg elsker smaker. Og jeg elsker variasjon. Er ikke hekta på junk og brus og slik, men kan kose meg en gang i blandt. Men jeg koser meg også med vann og grønnsaker. Ja det går ann å like beggedeller 🙄

Anonymkode: 84c9e...fcd

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koste meg med grønnsakssuppe og grove rundstykker til middag i går. Kan kose meg med både sunn og mindre sunn mat.

Elsker å lage sunn pizza fra bunnen av, med grovt mel i bunnen, egen tomatsaus, samt masse grønt. Det blir riktignok for mange kalorier, men langt sunnere enn frossenpizza.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker også sunn mat og har aldri følt meg sær på grunn av det. Heller aldri har jeg møtt fordømmelse eller rare blikk. Derimot møter jeg mye fordømmelse fra andre som også foretrekker sunn mat, fordi jeg ikke fyller deres forventninger om hvordan jeg bør være. Mange av de som roper høyest om at de ikke liker usunn mat er utrolig fordømmende mennesker som egentlig bare prøver å framstå bedre enn andre. 

Anonymkode: 78510...386

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Expandable86 skrev (2 minutter siden):

Jeg koste meg med grønnsakssuppe og grove rundstykker til middag i går. Kan kose meg med både sunn og mindre sunn mat.

Elsker å lage sunn pizza fra bunnen av, med grovt mel i bunnen, egen tomatsaus, samt masse grønt. Det blir riktignok for mange kalorier, men langt sunnere enn frossenpizza.

Hvorfor blir det egentlig mange kalorier? Det er mye tynnere enn en brødskive, så færre kalorier der, og ellers er det grønnsaker, kanskje noe kjøtt, og ost? Hvorfor er det verre enn brødskive med pålegg, som ikke regnes som usunt av de fleste, men som inneholder akkurat det samme minus grønnsakene?

Anonymkode: ca20c...55e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg spiser sunt 6 dager i uken. Mye grønnsaker gjennom hele dagen. Svært lite sukker,fett og karbohydrater. 

Men jeg koser meg max med både Taco,sushi pizza,biff, øl,vin,brus,potetgull,godteri osv en dag i uken. Nyyyter det. Tror ikke jeg hadde klart å være sunn de 6 andre dagene om jeg ikke hadde den ene dagen å glede meg til.

Anonymkode: a8982...100

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er sunn mat? Er brødskive med hvitost/vegansk ost sunt? Er avokado sunt?

For meg er sunn mat det som gir meg energi gjennom dagen uten å gi en skikkelig tung metthetsfølelse. Skal bli mett, men ikke slik at kroppen føles tung. For meg funker shaker bra. Men vet mange er negative mot det. 

Ikke noe glad i kaker, nei. Synes epler smaker bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Sunn mat" er relativt. Mange som mener at feks mel og meieriprodukter er usunt. 

Men selv må jeg innrømme at jeg ikke akkurat får vann i munnen av ferdigprodukter og godteri. Jeg laget en tomatsuppe fra bunnen av til middag i dag. Masse smak med urter og hvitløk og godt brød til. Storkos for alle. Ungene får lørdagsgodt i morgen, men det frister ikke de voksne. 

Anonymkode: 0cb0a...f88

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg misunner dere som elsker sunn mat, virkelig, skulle ønske jeg også gjorde det. Spiser mye sunt selv nå og har gått ned masse i vekt, men jeg er ikke særlig happy for selve maten må jeg dessverre si :(

Anonymkode: a9e83...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor blir det egentlig mange kalorier? Det er mye tynnere enn en brødskive, så færre kalorier der, og ellers er det grønnsaker, kanskje noe kjøtt, og ost? Hvorfor er det verre enn brødskive med pålegg, som ikke regnes som usunt av de fleste, men som inneholder akkurat det samme minus grønnsakene?

Anonymkode: ca20c...55e

Vel, jeg spiser jo en halv hjemmelagd pizza på en middag, hvor hele dekker en vanlig stekeplate.

Med 350 gram ost, pluss fetaost som jeg bruker på toppen, pluss diverse toppinger av kjøtt, så blir det jo en del kalorier. Det blir mye mer enn et par brødskiver.

Men bortsett fra kaloriene får jeg i meg mye sunne næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg misunner dere som elsker sunn mat, virkelig, skulle ønske jeg også gjorde det. Spiser mye sunt selv nå og har gått ned masse i vekt, men jeg er ikke særlig happy for selve maten må jeg dessverre si :(

Anonymkode: a9e83...97f

Hva spiser du? Er det ingen små grep du kan ta som vil gjøre at du liker maten bedre?

Anonymkode: 1c538...ab2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri skjønt hvorfor ikke folk spiser mer grønt til middag. Det er jo der all smaken og teksturen er!

Anonymkode: 5e8eb...d38

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eignarf skrev (2 minutter siden):

Hva er det som er sunn mat? Er brødskive med hvitost/vegansk ost sunt? Er avokado sunt?

For meg er sunn mat det som gir meg energi gjennom dagen uten å gi en skikkelig tung metthetsfølelse. Skal bli mett, men ikke slik at kroppen føles tung. For meg funker shaker bra. Men vet mange er negative mot det. 

Ikke noe glad i kaker, nei. Synes epler smaker bedre. 

For meg er sunn mat massevis av grønnsaker med mer moderate mengder belgfrukter, frø, nøtter, sopp, egg og grovt korn (hovedandelen er av de mest næringsrike typene) ved siden av. Innimellom noe melkeprodukter, Tang og frukt eller bær. Og så mye krydder jeg ønsker. Alt mest mulig rent, ferskeste mulig og alltid med en god dose fermentert mat daglig. 

Men hva som er sunt er det delte meninger om og jeg legger meg absolutt ikke opp i hva andre spiser. Men dette er hva som holder meg friskest og raskest mulig og attpåtil anses det vel som et objektivt sett bra kosthold. Tilfeldigvis sammenfaller hva kroppen min trives best med med hva jeg trives best med. Flaks for meg, det er ikke alle som er så heldige! 

Anonymkode: 78510...386

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet dette er helt crazy, men jeg har hørt om folk som helt oppriktig liker å reise til utlandet og å oppleve spennende og nye ting, spise ny, eksotisk mat, og å lissom få noe seg som kalles for 'impulser', eller kanskje det var 'inspirasjon'. Begge begynner på bokstaven 'i' i alle fall. 

Trodde ikke mine egne ord før jeg hørte det. Hvordan kan dette være mulig? Trøste og bære. Det må i så fall eksistere et ekstremt lite mindretall. Så de som liker å reise og å kose seg er en slags minoritet, da, som trenger spesielle oppevelsesrettigheter. Er jo bare noen svært få som liker. Jeg tror de nevnte 'gøy', hva enn det ordet betyr. Kan noen forklare? 

Anonymkode: 0851c...f64

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser mange lurer på hva som regnes som "sunn" mat. Jeg har ikke sagt at jeg har fasiten på dette. Om jeg likevel må gi et svar vil jeg si at "sunn mat" er et kosthold du trives med der variasjon er nøkkelen. Alt med måte med andre ord.

For min egen del utgår all mat som inneholder hvete. Og jeg savner det heller ikke og bruker sjelden tid på å finne erstatninger. Man kan jo variere i det uendelige med både egg, havre, grønnsaker og fisk for eksempel.

Jeg er omringet av flotte mennesker, men likevel er det ikke til å stikke under en stol at junk, bakst og brus blir sett på som det normale, særlig når man skal kose seg, forståelig nok. Til informasjon kommenterer jeg aldri andres mat, men opplever stadig at man stiller spm rundt mitt kosthold eller bemerker at jeg spiser nokså sunt. 

Ts

Anonymkode: b2bd4...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg skulle ønske agurk er godt, det samme med brokkoli og blomkål. Men akk nei 😭 Har prøvd det utallige ganger, kokt, stekt, dampet, bakt osv osv. 

Blomkålpure funker. 

Til gjengjeld lages mat fra grunnen her. Spise kun junk på ferie, en uke i året. 

Har funnet en kyllingsuppe som er god. Lager blant annet fiskeboller selv, har en del fisk på menyen. Men det er dette med tilbehøret, grønnsaker... evig problem. Er ikke vokst opp med det heller. Spiser gulrot, mais, løk, rå kålrot. 

Begynte å like paprika i en alder av 25, er nå passert 40. 

Jeg skjemmes faktisk over å ikke spise agurk, eller tomat. 
Da er det faktisk ikke noe hyggelig å lese hi, skammen blir bare større. 

Har prøvd så utrolig mye veldig mange ganger, langt mer enn 10 som det påstås er ‘alt som skal til’. 
Egg er snadder da 🥰

Anonymkode: 9d017...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg misunner deg, virkelig.

Jeg er helt omvendt, etter å ha blitt matet med e-stoffer, posesuppe, ferdigbakst fra kakehyllen (altså ikke fersk bakst engang), boksmat, kneipp osv, jeg har aldri lært meg å like sunn mat.

Eller ble tilvent det som liten. Dét er grusomt, for jeg må faktisk tenke på mat 24/7 dersom jeg skal holde meg slank. 

Mat for meg er som dop. Har prøvd diverse dop og ingenting har gitt meg glede som kan minne om 1% av det sukkerholdig og fettholdig mat gjør. Det er helt sykt.

Klarer jeg å holde meg unna sukker i flere dager/uker så skal det ikke mer enn et par dårlige netter på rad og jeg er utrørt så havner jeg på sukkerkjøret igjen. Det er fordi kroppen min blir helt vill innvendig og den eneste måten å få ro i hodet og kroppen på er å spise sukker. Man kan ikke sove på jobb eller under middag med ungene.

Jeg misunner deg, så jævelig. 

Jeg vet at sukker og fett ikke er bra for meg, men det er akkurat som om hjernen min ikke klarer å venne seg av med det. Sukkeravhengigheten slutter etter 4 dager sier de, men det gjelder vitterlig ikke for alle.

Anonymkode: 382c8...2ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skulle ønske agurk er godt, det samme med brokkoli og blomkål. Men akk nei 😭 Har prøvd det utallige ganger, kokt, stekt, dampet, bakt osv osv. 

Blomkålpure funker. 

Til gjengjeld lages mat fra grunnen her. Spise kun junk på ferie, en uke i året. 

Har funnet en kyllingsuppe som er god. Lager blant annet fiskeboller selv, har en del fisk på menyen. Men det er dette med tilbehøret, grønnsaker... evig problem. Er ikke vokst opp med det heller. Spiser gulrot, mais, løk, rå kålrot. 

Begynte å like paprika i en alder av 25, er nå passert 40. 

Jeg skjemmes faktisk over å ikke spise agurk, eller tomat. 
Da er det faktisk ikke noe hyggelig å lese hi, skammen blir bare større. 

Har prøvd så utrolig mye veldig mange ganger, langt mer enn 10 som det påstås er ‘alt som skal til’. 
Egg er snadder da 🥰

Anonymkode: 9d017...d5d

Helt enig.

Jeg er heller ikke vant til grønnsaker og frukt, fikk det aldri hjemme.

Atmosfæren ved matbordet var også veldig dritt hjemme i barndommen. Jeg tror det er mange faktorer til at man får en spiseforstyrrelse. 

Til middag har jeg enten brokkoli eller blomkål, jeg aner ikke hva andre grønnsaker jeg kan ha til mat?

Anonymkode: 382c8...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja! 😍 Elsker sunn mat. Grønnsaker, salat kylling og alt det beste er jo sunt. 

Anonymkode: 76ddf...929

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...