Gå til innhold

Vegansk lav-fodmap kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed av leger å spise lavfodmap, men tåler veldig dårlig melkeprodukter og egg. Det hjelper ikke noe at det er laktosefritt. 

Tenker da at jeg må ha et vegansk lavfodmap kosthold, men finner ikke noe bøker om dette.

Alle lavfodmap bøkene har opskrifter med egg og melkeprodukter. 

Er det noen facebook-grupper for de som må ha vegansk lavfodmap kosthold? Kokebøker? 

Anonymkode: 8435b...7f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har fått beskjed av leger å spise lavfodmap, men tåler veldig dårlig melkeprodukter og egg

Det kan kanskje hende at du vil tåle egg og meieriprodukter bedre om du følger legens anbefaling?

Anonymkode: c6f72...96f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har fått beskjed av leger å spise lavfodmap, men tåler veldig dårlig melkeprodukter og egg. Det hjelper ikke noe at det er laktosefritt. 

Tenker da at jeg må ha et vegansk lavfodmap kosthold, men finner ikke noe bøker om dette.

Alle lavfodmap bøkene har opskrifter med egg og melkeprodukter. 

Er det noen facebook-grupper for de som må ha vegansk lavfodmap kosthold? Kokebøker? 

Spiser du ikke kjøtt og fisk? 

Anonymkode: fac2e...c31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spiser du ikke kjøtt og fisk? 

Jo det gjør jeg, men når 75% av alle oppskriftene inneholder laktosefrie melkeprodukter eller egg så synes jeg det er vanskelig å følge et lavfodmap kosthold, og ihvertfall streng fase, det blir veldig ensidig kost.. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan kanskje hende at du vil tåle egg og meieriprodukter bedre om du følger legens anbefaling?

Hva mener du?

Jeg fikk beskjed på Haukeland at jeg måtte spise egg og laktosefrie melkeprodukter, for det var en stor del av lavfodmap kosthold.

Får vondt i magen og halsbrann, og ofte går maten tvers gjennom, Så da er det jo tydelig at jeg reagerer på det. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vegansk om du spiser kjøtt og fisk. Jeg spiser selv vegetarisk, eggefritt, laktosefri og lavfodmap. Om du reagerer på melk og egg er det bare å bytte ut akkurat dette i oppskriftene. Kjøp soyamelk, havremelk, mandelmel.. Og "no-egg" på helsekosten. 

Anonymkode: e31c9...de7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du?

Jeg fikk beskjed på Haukeland at jeg måtte spise egg og laktosefrie melkeprodukter, for det var en stor del av lavfodmap kosthold.

Får vondt i magen og halsbrann, og ofte går maten tvers gjennom, Så da er det jo tydelig at jeg reagerer på det. 

Ts

Hvis du gjennom Lav FODMAP-dietten finner ut av hva du reagerer på og kan utelukke det fra kosten din, kan det hende at du vil tåle andre matvarer bedre. Dette så fremt du ikke har allergi, det blir jo selvfølgelig noe annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Jeg ser nå at overskriften er litt misvisende, det jeg mente var lavfodmap uten melkeprodukter egg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte hva du mente i overskriften.

Ofte må man bare prøve seg frem, men det er irriterende når det virker som om hva man tåler og ikke endrer seg hele tiden.

Lykke til! 🙂

Anonymkode: 45dca...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo det gjør jeg, men når 75% av alle oppskriftene inneholder laktosefrie melkeprodukter eller egg så synes jeg det er vanskelig å følge et lavfodmap kosthold, og ihvertfall streng fase, det blir veldig ensidig kost.. 

Ts 

Ensidig er bra. Jo mere rent og ensidig du spiser jo enklere blir det å introdusere og eliminere matvarer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vegansk om du spiser kjøtt og fisk. Jeg spiser selv vegetarisk, eggefritt, laktosefri og lavfodmap. Om du reagerer på melk og egg er det bare å bytte ut akkurat dette i oppskriftene. Kjøp soyamelk, havremelk, mandelmel.. Og "no-egg" på helsekosten. 

Det er ikke så enkelt at man bare kan bytte ut de laktosefrie produktene, med plantebaserte produkter. 

Dette sier også ernæringsfysiologen Julianne Lyngstad. 

Hva med oppskrifter der det skal være fetaost, hvitost, parmesan, yoghurter, cottage cheese, kesam.... 

Å bruke No Eggs er greit når man skal bake, men  kan ikke lage omelett av det.

Dessuten er det jo ikke like mye næringsstoff (kalsium, protein, vitaminer) i de plantebaserte erstatningene. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Soyamelk skal man iallefall ikke ha på lavfodmap kosthold!

Man kan spise tofu men det er kun fordi det er laget av soyabønner... 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så enkelt at man bare kan bytte ut de laktosefrie produktene, med plantebaserte produkter. 

Dette sier også ernæringsfysiologen Julianne Lyngstad. 

Hva med oppskrifter der det skal være fetaost, hvitost, parmesan, yoghurter, cottage cheese, kesam.... 

Å bruke No Eggs er greit når man skal bake, men  kan ikke lage omelett av det.

Dessuten er det jo ikke like mye næringsstoff (kalsium, protein, vitaminer) i de plantebaserte erstatningene. 

Ts

Men du skal jo ikke leve resten av livet på lav FODMAP-diett, det er jo kun for noen få uker. Kroppen din tåler fint å ikke få perfekt mengde vitaminer i den korte perioden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oatly havremelken er faktisk god!

Anonymkode: 34bd5...e9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du skal jo ikke leve resten av livet på lav FODMAP-diett, det er jo kun for noen få uker. Kroppen din tåler fint å ikke få perfekt mengde vitaminer i den korte perioden. 

Anonymkode: c6f72.

Det er streng fase man bare skal leve etter i noen uker (alt fra fire til seks uker), men lavfodmap kosthold er det mange som spiser livet ut. 

Det kommer jo selvfølgelig helt an på mageproblemene. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oatly havremelken er faktisk god!

Anonymkode: 34bd5...e9d

2 dl pr måltid

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

2 dl pr måltid

1.25 dl. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1.25 dl. 

Tilsvarer det 240 ml? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...