AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #21 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nei, de er ikke det. De fleste mørke kokesjokolade inneholder melk. Anonymkode: 499c3...8a9 Nei. Anonymkode: 57571...89a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #22 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det er ikke en del. Berit Nordstrand og So Free fra allergi hylla er ikke en del. Det er en minimal, temmelig sær og ikke spesielt lett tilgjengelig del av markedet. Jeg skjønner ikke dette behovet for å late som om markedet er fullt av alternativer når det ikke stemmer. Anonymkode: 499c3...8a9 Coop har mørke sjokolade uten melk,minde har mørk sjokolade uten melk,ichoc har mørk sjokolade uten,vivani har uten,eldorado har uten,divine har uten,gnaw har uten,vgan har uten,royal mints er uten og helst sikkert flere jeg ikke kommer på i farta Anonymkode: 1069a...71f 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #23 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Coop har mørke sjokolade uten melk,minde har mørk sjokolade uten melk,ichoc har mørk sjokolade uten,vivani har uten,eldorado har uten,divine har uten,gnaw har uten,vgan har uten,royal mints er uten og helst sikkert flere jeg ikke kommer på i farta Anonymkode: 1069a...71f Verken Coop sine, Eldorado sine eller iChoc sine er melkefrie. Ikke finner jeg mer enn en eneste melkefri sjokolade fra hver av henholdsvis Vivani, Divine eller Gnaw heller, og de må uansett spesialbestilles. Vgan er jeg enig i at er melkefri, men den selges kun i utvalgte helsekostbutikker og på nett. Du finner ingen reelt melkefrie sjokolader i hylla for verken sjokolade og godteri eller for bakevarer i en ordinær dagligvarebutikk (eller i en kiosk eller bensinstasjon, for den del). Kun et par spesialsjokolader i en eventuell allergihylle (men selv der inneholder de aller fleste melk). I tillegg har enkelte europrisbutikker en mørk konfektsjokolade (Royal Mints) sånn til og fra. De fleste av butikkene har den ikke. Hvis man i praksis må på helsekost eller bestille på nettet for å få en melkefri sjokolade er det ikke en del melkefri sjokolade på markedet. Det finnes melkefri sjokolade på markedet, men det er noe annet. Det er alltid lurt å lese innholdsfortegnelsen på ting. Hele innholdsfortegnelsen. Sjokolade blir ikke melkefri av å være økologisk eller å inneholde all verdens kokosblomstsukker, gojibær, svarthyllekstrakt eller stevia, den blir melkefri av å være fullstendig uten melk. At du og dine likemenn og attpåtil produsentene og enkelte forhandlere prøver å gi inntrykk av at ting er melkefritt når det inneholder eller kan inneholde melk, er faktisk veldig skadelig for melkeallergikere. For enkelte potensielt livsfarlig. Attpåtil hindrer det reelt melkefri sjokolade i å få en plass i hyllene. Anonymkode: 499c3...8a9
Meridian Skrevet 14. januar 2021 #24 Skrevet 14. januar 2021 Vegansk sjokolade er helt uten animalske produkter. Melkefri sjokolade er helt uten melkeprodukter, og kan også være vegansk. All annen sjokolade med melk i kan vegetarianere spise. Uansett vil jeg anbefale veganske og melkefrie sjokolader. De er sunnere enn melkesjokoladen.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #25 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Verken Coop sine, Eldorado sine eller iChoc sine er melkefrie. Ikke finner jeg mer enn en eneste melkefri sjokolade fra hver av henholdsvis Vivani, Divine eller Gnaw heller, og de må uansett spesialbestilles. Vgan er jeg enig i at er melkefri, men den selges kun i utvalgte helsekostbutikker og på nett. Du finner ingen reelt melkefrie sjokolader i hylla for verken sjokolade og godteri eller for bakevarer i en ordinær dagligvarebutikk (eller i en kiosk eller bensinstasjon, for den del). Kun et par spesialsjokolader i en eventuell allergihylle (men selv der inneholder de aller fleste melk). I tillegg har enkelte europrisbutikker en mørk konfektsjokolade (Royal Mints) sånn til og fra. De fleste av butikkene har den ikke. Hvis man i praksis må på helsekost eller bestille på nettet for å få en melkefri sjokolade er det ikke en del melkefri sjokolade på markedet. Det finnes melkefri sjokolade på markedet, men det er noe annet. Det er alltid lurt å lese innholdsfortegnelsen på ting. Hele innholdsfortegnelsen. Sjokolade blir ikke melkefri av å være økologisk eller å inneholde all verdens kokosblomstsukker, gojibær, svarthyllekstrakt eller stevia, den blir melkefri av å være fullstendig uten melk. At du og dine likemenn og attpåtil produsentene og enkelte forhandlere prøver å gi inntrykk av at ting er melkefritt når det inneholder eller kan inneholde melk, er faktisk veldig skadelig for melkeallergikere. For enkelte potensielt livsfarlig. Attpåtil hindrer det reelt melkefri sjokolade i å få en plass i hyllene. Anonymkode: 499c3...8a9 Jo coop har melkefri,eldorado har melkefrimog ichoc er et vegansk merker deg Og om du synes søstrene grene(som selger ichoc,gnaw, er spesialbutikk så får det være dine definisjon. Vgan får man på meny Og i smågodthylla finner man mokkapletter på typ kiwi,meny etc og på europris finner man punchknapp. Så kanskje greit stoppe å spre usannheter når du er så slite opplyst. Anonymkode: 1069a...71f 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #26 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 10.35): Jo coop har melkefri,eldorado har melkefrimog ichoc er et vegansk merker deg Og om du synes søstrene grene(som selger ichoc,gnaw, er spesialbutikk så får det være dine definisjon. Vgan får man på meny Og i smågodthylla finner man mokkapletter på typ kiwi,meny etc og på europris finner man punchknapp. Så kanskje greit stoppe å spre usannheter når du er så slite opplyst. Anonymkode: 1069a...71f Lurt å lese hele innholdsfortegnelsen, som sagt, så ville du sett at du tar feil angående de fleste sjokoladene du nevner. Smågodt kan vel neppe sies å være melkefritt, det blandes jo i praksis med alle andre typer smågodt. Gnaw har som sagt kun en fullstendig melkefri sjokolade og iChoc ikke en eneste en. Vgan er jeg enig i at er melkefri og jeg visste ikke at den selges på Meny siden de ikke hadde den sist jeg sjekket med de, men Meny er uansett en kjede som på ingen måte dekker hele landet. Det gjør ikke Søstrene Grene heller. Jeg står derfor fast på at melkefri sjokolade utgjør en forsvinnende liten del av sjokolademarkedet. Anonymkode: 499c3...8a9
Maleficenta Skrevet 15. januar 2021 #27 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 9.30): Så og si all mørk sjokolade er vegansk, melkesjokolade er tilsatt melk, lys vegansk sjokolade er uten melk. Anonymkode: 50639...912 Er det ulik smak på de? Er ikke melkesjokolade med creamy?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #28 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lurt å lese hele innholdsfortegnelsen, som sagt, så ville du sett at du tar feil angående de fleste sjokoladene du nevner. Smågodt kan vel neppe sies å være melkefritt, det blandes jo i praksis med alle andre typer smågodt. Gnaw har som sagt kun en fullstendig melkefri sjokolade og iChoc ikke en eneste en. Vgan er jeg enig i at er melkefri og jeg visste ikke at den selges på Meny siden de ikke hadde den sist jeg sjekket med de, men Meny er uansett en kjede som på ingen måte dekker hele landet. Det gjør ikke Søstrene Grene heller. Jeg står derfor fast på at melkefri sjokolade utgjør en forsvinnende liten del av sjokolademarkedet. Anonymkode: 499c3...8a9 Du burde selv sjekke innholdsfortegnelsen. Disse finnes lett tilgjengelig på nett i diverse nettbutikker for matvarer. Stort antall av mørk sjokolade inneholderikke melk, og de som er nevnt er flere av dem. Anonymkode: 05ea2...573 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #29 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du burde selv sjekke innholdsfortegnelsen. Disse finnes lett tilgjengelig på nett i diverse nettbutikker for matvarer. Stort antall av mørk sjokolade inneholderikke melk, og de som er nevnt er flere av dem. Anonymkode: 05ea2...573 Jeg har lest innholdsfortegnelsene og vet hva de inneholder. Jeg anbefaler som sagt deg å lese de også, så vil du se ordet melk (alternativt milk, milch, laktose, skummetmelkpulver, tørrmelk, kasein, myse, smøreolje eller lignende) dukke opp på skjermen din eller på pakningen. Anonymkode: 499c3...8a9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #30 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har lest innholdsfortegnelsene og vet hva de inneholder. Jeg anbefaler som sagt deg å lese de også, så vil du se ordet melk (alternativt milk, milch, laktose, skummetmelkpulver, tørrmelk, kasein, myse, smøreolje eller lignende) dukke opp på skjermen din eller på pakningen. Anonymkode: 499c3...8a9 Jeg gjorde det nå nettopp og ingen av de ingrediensene kommer opp. Anonymkode: 05ea2...573 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #31 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gjorde det nå nettopp og ingen av de ingrediensene kommer opp. Anonymkode: 05ea2...573 Javel? Eldorado kokesjokolade mørk inneholder helmelkpulver Eldorado økologisk mørk sjokolade med quinoa kan inneholde spor av melk Coop mørk kokesjokolade kan inneholde spor av melk Coop mørk kokesjokolade 70% kan inneholde spor av melk Coop mørk sjokolade med lakrisfyll inneholder melkefett, kondensert melk, helmelkpulver og mysepulver Coop mørk sjokolade med mangofyll inneholder melkefett, helmelkpulver og mysepulver Coop mørk sjokolade med kokosfyll inneholder melkefett Änglamark vegansk mørk sjokolade karamell/havsalt kan inneholde spor av melk Änglamark mørk sjokolade 70% kan inneholde spor av melk Änglamark mørk sjokolade 85% kan inneholde spor av melk Änglamark orange mørk sjokolade kan inneholde spor av melk Minde mørk sjokolade kan inneholde spor av melk iChoc Almond Orange possible trace ingredients milk iChoc Classic possible trace ingredients milk iChoc Super Nut possible trace ingredients milk iChoc Sunny Almond possible trace ingredients milk iChoc Choco Cookie possible trace ingredients milk Gnaw Dark Chocolate may contain traces of milk Gnaw Toasted Coconut 70% may contain traces of milk Gnaw Raspberry Crisp Dark Gnaw Organic Cranberry + Coconut Dark may contain traces of milk Vivani Superior Dark 100+ with Cocoa Nibs may contain components of milk Vivani Fine Dark 99% may contain components of milk Vivani Fine Dark 92% may contain components of milk Vivani Fine Dark 85% may contain components of milk Vivani Fine Dark 75% may contain components of milk Vivani Superior Dark Cranberry may contain components of milk Vivani Superior Dark Ginger Turmeric may contain components of milk Vivani Fine Dark 71% may contain components of milk Vivani Dark Nougat may contain components of milk Vivani Dark Whole Hazelnuts may contain components of milk Vivani Dark Almonds may contain components of milk Vivani Fine Dark Marzipan Amaretto contains butterfat, milk Vivani Dark Almond Caramel Crisp may contain components of milk Vivani Fine Dark Peppermint contains butterfat Vivani Fine Dark Orange may contain components of milk Vivani Fine Dark Cassis contains butterfat, skimmed milk yoghurt powder Vivani Fine Dark Milk contains whole milk powder, cream powder Viivani Superior Dark Chili may contain components of milk Vivani Superior Dark may contain components of milk Vivani Dark & Creamy may contain components of milk Vivani Dark Nougat Croccante may contain components of milk Vivani Dark Cooking Chocolate may contain components of milk Divine Dark Chocolate 70% for baking may contain milk Divine Dark Chocolate Mints may contain milk Divine Dark Ginger Thins may contain milk Divine Dark 70% may contain milk Divine Dark Gin & Tonic Inspired may contain milk Divine Dark Caramel contain evaporated milk, butter, butterfat, skimmed milk powder, cream powder Divine Dark Chocolate Salted Caramel Thins contain condensed milk, butter oil etc etc Orker ikke legge inn resten av Divinesjokoladene, du kan sjekke de selv. Det går i det samme. Hvordan dere kan sitte å påstå at et stort antall, mesteparten av, nesten alle, en del av eller mange mørke sjokolader på markedet er melkefrie, er over min fatteevne. Dere må gjerne spise melk så mye dere vil for meg, jeg gjør det selv, men ting som inneholder eller med stor sannsynlighet inneholder litt eller mye melk, er rett og slett ikke melkefrittikke melkefritt. (Gnaw Organic Almond + Coffee er derimot melkefri) Anonymkode: 499c3...8a9 2
Maleficenta Skrevet 15. januar 2021 #32 Skrevet 15. januar 2021 Så glad jeg er for ikke å være veganer. Så stress 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #33 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Javel? Eldorado kokesjokolade mørk inneholder helmelkpulver Eldorado økologisk mørk sjokolade med quinoa kan inneholde spor av melk Coop mørk kokesjokolade kan inneholde spor av melk Coop mørk kokesjokolade 70% kan inneholde spor av melk Coop mørk sjokolade med lakrisfyll inneholder melkefett, kondensert melk, helmelkpulver og mysepulver Coop mørk sjokolade med mangofyll inneholder melkefett, helmelkpulver og mysepulver Coop mørk sjokolade med kokosfyll inneholder melkefett Änglamark vegansk mørk sjokolade karamell/havsalt kan inneholde spor av melk Änglamark mørk sjokolade 70% kan inneholde spor av melk Änglamark mørk sjokolade 85% kan inneholde spor av melk Änglamark orange mørk sjokolade kan inneholde spor av melk Minde mørk sjokolade kan inneholde spor av melk iChoc Almond Orange possible trace ingredients milk iChoc Classic possible trace ingredients milk iChoc Super Nut possible trace ingredients milk iChoc Sunny Almond possible trace ingredients milk iChoc Choco Cookie possible trace ingredients milk Gnaw Dark Chocolate may contain traces of milk Gnaw Toasted Coconut 70% may contain traces of milk Gnaw Raspberry Crisp Dark Gnaw Organic Cranberry + Coconut Dark may contain traces of milk Vivani Superior Dark 100+ with Cocoa Nibs may contain components of milk Vivani Fine Dark 99% may contain components of milk Vivani Fine Dark 92% may contain components of milk Vivani Fine Dark 85% may contain components of milk Vivani Fine Dark 75% may contain components of milk Vivani Superior Dark Cranberry may contain components of milk Vivani Superior Dark Ginger Turmeric may contain components of milk Vivani Fine Dark 71% may contain components of milk Vivani Dark Nougat may contain components of milk Vivani Dark Whole Hazelnuts may contain components of milk Vivani Dark Almonds may contain components of milk Vivani Fine Dark Marzipan Amaretto contains butterfat, milk Vivani Dark Almond Caramel Crisp may contain components of milk Vivani Fine Dark Peppermint contains butterfat Vivani Fine Dark Orange may contain components of milk Vivani Fine Dark Cassis contains butterfat, skimmed milk yoghurt powder Vivani Fine Dark Milk contains whole milk powder, cream powder Viivani Superior Dark Chili may contain components of milk Vivani Superior Dark may contain components of milk Vivani Dark & Creamy may contain components of milk Vivani Dark Nougat Croccante may contain components of milk Vivani Dark Cooking Chocolate may contain components of milk Divine Dark Chocolate 70% for baking may contain milk Divine Dark Chocolate Mints may contain milk Divine Dark Ginger Thins may contain milk Divine Dark 70% may contain milk Divine Dark Gin & Tonic Inspired may contain milk Divine Dark Caramel contain evaporated milk, butter, butterfat, skimmed milk powder, cream powder Divine Dark Chocolate Salted Caramel Thins contain condensed milk, butter oil etc etc Orker ikke legge inn resten av Divinesjokoladene, du kan sjekke de selv. Det går i det samme. Hvordan dere kan sitte å påstå at et stort antall, mesteparten av, nesten alle, en del av eller mange mørke sjokolader på markedet er melkefrie, er over min fatteevne. Dere må gjerne spise melk så mye dere vil for meg, jeg gjør det selv, men ting som inneholder eller med stor sannsynlighet inneholder litt eller mye melk, er rett og slett ikke melkefrittikke melkefritt. (Gnaw Organic Almond + Coffee er derimot melkefri) Anonymkode: 499c3...8a9 Omg "spor av melk" betyr ikke "inneholder melk". http://veg-veg.no/vegan/dinespørsmål/spor_av_melk Sitat Betegnelsen kan inneholde spor av melk er laget nettopp av hensyn til allergikere. Selve produktet er da, paradoksalt nok fritt for melk. Dette er altså ikke mat som er tilsatt melk, bare mat som er produsert med samme maskiner eller i lokaler der det brukes melk. "Kan inneholde spor av melk" betyr ofte "egnet for veganere" Om et produkt er fritt for kjøtt, egg, fisk osv ikke inneholder melk, men kun "kan inneholde spor av melk" er dette altså helt og fullstendig vegansk. Matvarer som ikke er tilsatt melk, bare laget i fabrikker der melk benyttes, er fortsatt helt veganske. Anonymkode: 7a6c4...14d 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #34 Skrevet 15. januar 2021 Herregud, de er lovpålagt å skrive kan "inneholde spor av" når produktet blir laget i samme bygg som et annet produkt som inneholder melk. I de aller fleste tilfeller inneholder de ikke spor og de bruker som oftest ikke de samme maskinene for det. Nettopp på grunn av allergi. Anonymkode: 05ea2...573 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #35 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 14.05): Lurt å lese hele innholdsfortegnelsen, som sagt, så ville du sett at du tar feil angående de fleste sjokoladene du nevner. Smågodt kan vel neppe sies å være melkefritt, det blandes jo i praksis med alle andre typer smågodt. Gnaw har som sagt kun en fullstendig melkefri sjokolade og iChoc ikke en eneste en. Vgan er jeg enig i at er melkefri og jeg visste ikke at den selges på Meny siden de ikke hadde den sist jeg sjekket med de, men Meny er uansett en kjede som på ingen måte dekker hele landet. Det gjør ikke Søstrene Grene heller. Jeg står derfor fast på at melkefri sjokolade utgjør en forsvinnende liten del av sjokolademarkedet. Anonymkode: 499c3...8a9 Er det noen som burde lese så er det deg. Eldorado og Coop sine er uten melk,men de kan inneholde spor av noe som gjør de veganske. Og veganisme handler ikke som personlig renhet så smågodt som ikke inneholder animalske produkter er veganske. Anonymkode: 1069a...71f 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #36 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Javel? Eldorado kokesjokolade mørk inneholder helmelkpulver Eldorado økologisk mørk sjokolade med quinoa kan inneholde spor av melk Coop mørk kokesjokolade kan inneholde spor av melk Coop mørk kokesjokolade 70% kan inneholde spor av melk Coop mørk sjokolade med lakrisfyll inneholder melkefett, kondensert melk, helmelkpulver og mysepulver Coop mørk sjokolade med mangofyll inneholder melkefett, helmelkpulver og mysepulver Coop mørk sjokolade med kokosfyll inneholder melkefett Änglamark vegansk mørk sjokolade karamell/havsalt kan inneholde spor av melk Änglamark mørk sjokolade 70% kan inneholde spor av melk Änglamark mørk sjokolade 85% kan inneholde spor av melk Änglamark orange mørk sjokolade kan inneholde spor av melk Minde mørk sjokolade kan inneholde spor av melk iChoc Almond Orange possible trace ingredients milk iChoc Classic possible trace ingredients milk iChoc Super Nut possible trace ingredients milk iChoc Sunny Almond possible trace ingredients milk iChoc Choco Cookie possible trace ingredients milk Gnaw Dark Chocolate may contain traces of milk Gnaw Toasted Coconut 70% may contain traces of milk Gnaw Raspberry Crisp Dark Gnaw Organic Cranberry + Coconut Dark may contain traces of milk Vivani Superior Dark 100+ with Cocoa Nibs may contain components of milk Vivani Fine Dark 99% may contain components of milk Vivani Fine Dark 92% may contain components of milk Vivani Fine Dark 85% may contain components of milk Vivani Fine Dark 75% may contain components of milk Vivani Superior Dark Cranberry may contain components of milk Vivani Superior Dark Ginger Turmeric may contain components of milk Vivani Fine Dark 71% may contain components of milk Vivani Dark Nougat may contain components of milk Vivani Dark Whole Hazelnuts may contain components of milk Vivani Dark Almonds may contain components of milk Vivani Fine Dark Marzipan Amaretto contains butterfat, milk Vivani Dark Almond Caramel Crisp may contain components of milk Vivani Fine Dark Peppermint contains butterfat Vivani Fine Dark Orange may contain components of milk Vivani Fine Dark Cassis contains butterfat, skimmed milk yoghurt powder Vivani Fine Dark Milk contains whole milk powder, cream powder Viivani Superior Dark Chili may contain components of milk Vivani Superior Dark may contain components of milk Vivani Dark & Creamy may contain components of milk Vivani Dark Nougat Croccante may contain components of milk Vivani Dark Cooking Chocolate may contain components of milk Divine Dark Chocolate 70% for baking may contain milk Divine Dark Chocolate Mints may contain milk Divine Dark Ginger Thins may contain milk Divine Dark 70% may contain milk Divine Dark Gin & Tonic Inspired may contain milk Divine Dark Caramel contain evaporated milk, butter, butterfat, skimmed milk powder, cream powder Divine Dark Chocolate Salted Caramel Thins contain condensed milk, butter oil etc etc Orker ikke legge inn resten av Divinesjokoladene, du kan sjekke de selv. Det går i det samme. Hvordan dere kan sitte å påstå at et stort antall, mesteparten av, nesten alle, en del av eller mange mørke sjokolader på markedet er melkefrie, er over min fatteevne. Dere må gjerne spise melk så mye dere vil for meg, jeg gjør det selv, men ting som inneholder eller med stor sannsynlighet inneholder litt eller mye melk, er rett og slett ikke melkefrittikke melkefritt. (Gnaw Organic Almond + Coffee er derimot melkefri) Anonymkode: 499c3...8a9 Kan inneholde spor av er vegansk! Og jeg sa ALDRI at alle fra Coop var veganske. Så kanskje greit å ikke å være så ufin når du tar så grådig feil!! Anonymkode: 1069a...71f 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #37 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan inneholde spor av er vegansk! Og jeg sa ALDRI at alle fra Coop var veganske. Så kanskje greit å ikke å være så ufin når du tar så grådig feil!! Anonymkode: 1069a...71f Jeg tar ikke feil. Ikke en eneste gang har jeg tatt stilling til hva dere eller andre anser som vegansk, jeg har brukt ordet melkefritt og har ment nettopp det (selv om jeg må innrømme at jeg trodde veganere faktisk prøvde å unngå animalske produkter). Sjokolader som lages på samme produksjonslinje som sjokolade med melk, vil så godt som alltid inneholde melk. Freia har tatt konsekvensen av dette og merker nå alle sine sjokolader med at de inneholder melk, selv når de ikke er laget med melk. Det fordi de fant melk i hvert eneste parti de laget, uansett hvor melkefrie oppskrifter de bruker, fordi det sitter igjen melkerester på utstyret deres. Anonymkode: 499c3...8a9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #38 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg tar ikke feil. Ikke en eneste gang har jeg tatt stilling til hva dere eller andre anser som vegansk, jeg har brukt ordet melkefritt og har ment nettopp det (selv om jeg må innrømme at jeg trodde veganere faktisk prøvde å unngå animalske produkter). Sjokolader som lages på samme produksjonslinje som sjokolade med melk, vil så godt som alltid inneholde melk. Freia har tatt konsekvensen av dette og merker nå alle sine sjokolader med at de inneholder melk, selv når de ikke er laget med melk. Det fordi de fant melk i hvert eneste parti de laget, uansett hvor melkefrie oppskrifter de bruker, fordi det sitter igjen melkerester på utstyret deres. Anonymkode: 499c3...8a9 Igjen handler ikke Vegansime om personlig renhet,så jo du tar feil. Kan inneholde spor av er vegansk. Anonymkode: 1069a...71f 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #39 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Igjen handler ikke Vegansime om personlig renhet,så jo du tar feil. Kan inneholde spor av er vegansk. Anonymkode: 1069a...71f Du kan ikke bare bestemme at jeg tar feil om et tema jeg ikke har uttalt meg om. Ting som inneholder eller med stor sannsynlighet inneholder melk er ikke melkefritt, det er alt jeg har sagt og jeg har gitt en lang rekke eksempler gjennom å legge ved lenker. Hva som er vegansk eller ikke er det du og andre som uttaler dere om, ikke jeg. Tydelig at jeg har tråkket på noen ømme tær her, så jeg forlater denne tråden nå før den utarter. Men vil gjerne gjenta denne oppfordringen en gang til før jeg går: vær så snill å ikke påstå at ting er helt melkefritt når det ikke er det. Hvis folk hører på deg, kan det være farlig for dem eller noen de har ansvar for. I verste fall kan noen dø. Anonymkode: 499c3...8a9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #40 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg tar ikke feil. Ikke en eneste gang har jeg tatt stilling til hva dere eller andre anser som vegansk, jeg har brukt ordet melkefritt og har ment nettopp det (selv om jeg må innrømme at jeg trodde veganere faktisk prøvde å unngå animalske produkter). Sjokolader som lages på samme produksjonslinje som sjokolade med melk, vil så godt som alltid inneholde melk. Freia har tatt konsekvensen av dette og merker nå alle sine sjokolader med at de inneholder melk, selv når de ikke er laget med melk. Det fordi de fant melk i hvert eneste parti de laget, uansett hvor melkefrie oppskrifter de bruker, fordi det sitter igjen melkerester på utstyret deres. Anonymkode: 499c3...8a9 Fordi "Kan inneholde spor av" eller "inneholder spor av" bare skal bety at det er laget i samme fabrikker - og av og til i samme maskiner, som det lages ting av melkeprodukter, så regnes det som vegansk. Veganisme handler ikke om personlig renhet, som nevnt over her, men om å ikke støtte utnyttelse av dyr i den grad det er mulig. Ichoc er vel et merke som spesialiserer seg på å lage veganske sjokolader, så stiller meg litt skeptisk til at de bruker samme maskiner som melkesjokolader, men det kan godt mulig det lages i samme fabrikker. Anonymkode: 7d42c...06c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå