Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg tar ut en mindre sum fra fond?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spart i fond i tre år. Det er tenkt som pensjonssparing, men jeg kan i utgangspunktet disponere det som jeg vil. Jeg gjør ingenting med denne sparingen selv, trekker bare et fast beløp hver mnd. 

Nå har jeg behov for å ta ut 30.000 fra fondet. Dette tas fra overskuddet i fondet, og da skjer det vel noe med skatteplikten? Må jeg da skatte av 30.000 kroner? 

Anonymkode: 4e098...900

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at det tas fra overskuddet i fondet?

noen andre får korrigere om jeg tar feil men jeg har forstått det slik:

Hvis du har investert 100 000 kr og disse har blitt til 200 000 så må du først skatte når du tar ut gevinst. Dvs med engang du tar ut igjen mer enn du har satt inn. Hvis du tar ut 130 000 kr så er det kun 10 000 kr av disse som anses som gevinst og må skatte av. Tar du ut 90 000 kr i dette eksempelet så trenger du ikke skatte fordi du kun henter ut igjen dine opprinnelige penger. 

Anonymkode: 314b2...3f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du har investert 100 000 kr og disse har blitt til 200 000 så må du først skatte når du tar ut gevinst. Dvs med engang du tar ut igjen mer enn du har satt inn. Hvis du tar ut 130 000 kr så er det kun 10 000 kr av disse som anses som gevinst og må skatte av. Tar du ut 90 000 kr i dette eksempelet så trenger du ikke skatte fordi du kun henter ut igjen dine opprinnelige penger. 

Det er litt motsatt av det jeg har trodd. Fondet mitt er verdt 130.000 mer enn jeg har betalt inn pr nå. Hvis jeg tar ut 30.000, høster jeg jo av overskuddet på en måte. Det høres ut som noe som ville vært skattbart i Norge 😅

Anonymkode: 4e098...900

Skrevet

30000 svarer til en viss eierandel. Hver aksje er priset til det du gav på kjøpstidspunktet. Litt usikker om hver aksje prises til kjøpstidspunktet, altså først inn - først ut. Eller om inngangsprisen justeres etter gjennomsnittsprisen. Uansett, kjøpsprisen trekkes fra inntekten du mottar for den realiserte andelen, sammen med skjerming som hviler på eierandelen. Overskuddet oppå dette skal det trekkes 31 % (husker ikke eksakt prosentandel, men i 30 ish gata).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette stemmer ikke helt nei.

Når man «tar ut» fra fond, så er det fondsandeler som selges/realiseres. Da går alltid de eldste andelene ut først etter fifo-prinsippet. Så avkastning kommer an på verdien da andelene ble kjøpt og verdien av andelene ved realisasjon. Skatt på fondsgevinster er ca 30 %.

Fond på VPS-konto:

Du «tar ut» kostprisen sammen med evt avkastning eller tap på den delen, netto 30000. Det blir da skatt på avkastningen på de andelene som er realisert/solgt, eller evt. fradrag for tap. Hvis du «tar ut» 30000 så kommer skatten an på hva kostprisen på de realiserte andelene var.

Fond på aksjesparekonto:
Hvis du har fondet i en ASK så kan du realisere fondsandeler med kostpris på 30000 og la avkastningen stå igjen, enten som kapital/innskudd eller kjøpe nye fondsandeler, uten å betale skatt (ennå). Dette utsetter skatten på avkastningen til den tas ut av ASK. Du kan ta ut til sammen det som er skutt inn (spart) uten å betale skatt, men hvis du gjør mange slike uttak slik at all innskutt kapital tas ut igjen, så vil alt som står på ASK være skattepliktig når det tas ut. 

Anonymkode: cba69...739

AnonymBruker
Skrevet

Til deg over.  Hvordan foregår betaling av skatt på 30% av fond en tar ut i praksis. Kommer Uttaket/gevinstbeløpet på kr

30.000,- som inntekt i ligningen? For skatten blir jo stor. Rundt kr 9.000,- Betaler man inn ekstra skatt i løpet av året for å slippe

restskatt. Eller hvordan gjør man det i praksis? Jeg er ikke hi. 

Anonymkode: b1e6b...bf6

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på hvilken type konto du har benyttet. Dersom det er aksjesparekonto kan du ta ut et beløp som tilsvarer det beløpet du har kjøpt for. 

Anonymkode: 67381...bda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til deg over.  Hvordan foregår betaling av skatt på 30% av fond en tar ut i praksis. Kommer Uttaket/gevinstbeløpet på kr

30.000,- som inntekt i ligningen? For skatten blir jo stor. Rundt kr 9.000,- Betaler man inn ekstra skatt i løpet av året for å slippe

Ja, enten betale restskatten eller øke skattetrekket gjennom året. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke 30 % skatt av uttaket, men 30 % skatt av gevinsten. Hvis innskuddet f.eks er 20000 og avkastningen 10000, så blir skatten ca 3000. Man kan betale inn ekstra skatt enten ved et tilleggsforskudd (valgfritt beløp) eller ved å legge gevinsten inn i skattekortet og få skatten fordelt på skattetrekket gjennom hele året. Eller så kan man vente til neste år og betale det som en evt restskatt (eller lavere tilgodebeløp). Vil du betale tilleggsforskudd kan du lage kidnr og finne kontonummer på skatteetatens nettsider. Dersom du vil ha det inn i skattekortet logger du inn og gjør endring der. Dersom du ikke foretar deg noe selv, så blir det hensyntatt først i skatteberegningen i skatteoppgjøret.

Gevinsten blir lagt til i skattemeldingen som inntekt. Siden vanlig skattesats er 22 % blir det også automatisk lagt inn et justeringsbeløp som gjør at 22 % på disse to beløpene tilsammen blir ca 30 % av gevinsten. 

hilsen meg over

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fint forklart. Da blir det litt klarere. Jeg syns det skattes endel på aksesparing. Aksjesparing er noe mange

anbefaler, men tar de da i betraktning beskatningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Fint forklart. Da blir det litt klarere. Jeg syns det skattes endel på aksesparing. Aksjesparing er noe mange

Avkastningen på aksjer er generelt så mye høyere enn alternativene så det lønner seg selv med høyere skattesats.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er 22 % skatt på renteinntekter og rundt 30 % på avkastningen på aksjer og fond, så noe forskjell er det. Renteinntekter på bankinnskudd er derimot veldig lave, så hvis det er det som er alternativet så vil,det som oftest lønne seg med fond når det gjelder langsiktig sparing.

Renteinntekter beskattes det året de opptjenes, mens aksje- og fondsgevinster beskattes først når det selges/realiseres. Derfor er skatten på renteinntektene mye mindre merkbar enn skatten på aksjegevinsten, fordi du får hele beskattningen på ett tidspunkt. Du må derfor ta i betraktning at fondet har stått og vokst i mange år uten at du har betalt skatt av det. Bankinnskudd kan også stå og vokse i mange år, men da betaler du skatten underveis og det blir ingen skatt når du tar det ut.

AnonymBruker
Skrevet

Det er 22 % skatt på renteinntekter og rundt 30 % på avkastningen på aksjer og fond, så noe forskjell er det. Renteinntekter på bankinnskudd er derimot veldig lave, så hvis det er det som er alternativet så vil,det som oftest lønne seg med fond når det gjelder langsiktig sparing.

Renteinntekter beskattes det året de opptjenes, mens aksje- og fondsgevinster beskattes først når det selges/realiseres. Derfor er skatten på renteinntektene mye mindre merkbar enn skatten på aksjegevinsten, fordi du får hele beskattningen på ett tidspunkt. Du må derfor ta i betraktning at fondet har stått og vokst i mange år uten at du har betalt skatt av det. Bankinnskudd kan også stå og vokse i mange år, men da betaler du skatten underveis og det blir ingen skatt når du tar det ut.

Merk at dette gjelder aksjefond. Pengemarkedsfond/rentefond skattes på samme måte som renteinntekter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merk at dette gjelder aksjefond. Pengemarkedsfond/rentefond skattes på samme måte som renteinntekter.

Det stemmer. Og så finnes det kombinasjonsfond som har en rentedel og en aksjedel. 

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har spart i fond i tre år. Det er tenkt som pensjonssparing, men jeg kan i utgangspunktet disponere det som jeg vil. Jeg gjør ingenting med denne sparingen selv, trekker bare et fast beløp hver mnd. 

Nå har jeg behov for å ta ut 30.000 fra fondet. Dette tas fra overskuddet i fondet, og da skjer det vel noe med skatteplikten? Må jeg da skatte av 30.000 kroner? 

Anonymkode: 

12 hours ago, AnonymBruker said:

Står pengene på vanlog fondskonto? Du skatter ikke av hele beløpet du tar ut, bare av det som er gevinst. Du vil altså skatte av bare endel av pengene du tar ut.

Står pengene på ask, så tar man alltid ut innskuddet før man begynner å ta ut gevinsten. Man skatter bare av gevinsten. 

Anonymkode: d9388...7b0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...