Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser så mange lærere som slutter, de er utslitte og orker ikke mer. De brenner gjerne for undervisning og elevene sine, men "alt annet" tar kreftene. Jeg ønsker veldig gjerne å bli lærer, men jeg lurer på hva alt annet læreren holder på med? Hva er merarbeidet til læreren? Er det oppfølgingen av elevene, samarbeid med andre instanser, krav om effektivisering og dokumentasjon, for lite folk på jobb, eller hva annet er det? 

Jeg vet ikke noe om arbeidshverdagen til en lærer annet enn hva man gjør i undervisningen, så alle tilbakemeldinger er veldig velkommen :)

Anonymkode: 6157f...b1f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er alt det du nevner og mer til🙈 bli lærervikar, om du får litt lengde på et vikariat vil du et lite innblikk i hverdagen

Anonymkode: 0a7fc...5db

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lista er lang! Men la meg begynne, og jeg kommer neppe til å huske alt.

-enormt krav om dokumentering av absolutt alt.

-mye sykefravær som gir merarbeid for de som er på jobb.

-manglede ressurser til å få til den pålagte spesialundervisningen og tilpassede opplæringen.

-manglende ressurser til å i det hele tatt gjøre det man er pålagt å gjøre.

-alt for store klasser.

-elever som ikke er motiverte, de vil ha resultater med de gidder ikke gjøre noe for å få det.

-disiplinære problemer i enkelte klasser.

-foresatte som tror de kan jobben din bedre enn deg.

-foresatte som mener læreryrket er et 24/7 serviceyrke.

-nye læreplaner man skal sette seg inn i i tillegg til alt det andre man jobber med.

Anonymkode: b164f...b6d

  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til, undervisningen er dessverre en alt for liten del av jobben. Knapt halvparten.

Anonymkode: b164f...b6d

  • Liker 4
Skrevet (endret)

Mine erfaringer som kontaktlærer. Veldig givende, variert og interessant jobb! Men også veldig stressende, med stor arbeidsmengde, der du hele tiden er på etterskudd og der du skulle gjort mer. 

Undervisning og forberedelser er bare en liten del av bildet.

Så here it goes (laaangt) 😊 Du har retting, setting av karakterer, oppfølging av elever (der du er pedagog,  rådgiver, psykolog, omsorgsperson, grensesetter, lytter osv), samtaler med foreldre (de fleste er veldig reale og greie, noen få er ekstremt krevende) kontaktmøter (krever forberedelser), foreldremøter(krever forberedelser), føring av fravær(tar mer tid enn man tror!), etterlyse elever som ikke har kommet på skolen og der foreldre ikke har gitt beskjed om fravær, samtaler og møter med helsesykepleier, PPT, Bup, miljøteam, ungdomskontakt osv. Skrive pedagogiske rapporter, IOP, opplysninger til barnevern, halvårsvurdering, logg fra samtaler med elever og foreldre(viktig dokumentasjon), legge inn ulik dokumentasjon i arkiv, være med på avsatt teammøter, utviklingsarbeid og fagsamarbeidstid med kollegaer, samt inspeksjoner.  I tillegg har vi alle småting som kommer oppå, som å organisere juleavslutninger, turer, sende ut info til foreldre en gang, og gjerne påminne enkelte en gang  til, rydde og ordne klasserom, løse tekniske utfordringer på PC til elever, lære seg utallige plattformer digitalt, som word, Excel, Notebook, Its learning, IST(fravær og merknader), ephorte (arkivering), Schoolink(kommunikasjonsplattform med foreldre), Visma(egenmelding, permisjon o.l.) Teams,  Onedrive og Sharepoint (online lagring), Skype, Outlook, Kartleggeren, pas osv. Mye av dette skal du også lære elevene. I tillegg er du ofte tilgjengelig store deler av dagen for elever og foreldre. Mange skoler har også lite ressurser både i form av personal og utstyr, så ofte må du være kreativ for å for å finne gode løsninger. Mange, raske omstillinger, som feks i Coronatiden, med gult og rødt nivå, og innmimellom hjemmeskole. Ikke minst ny læreplan. Og stadig nye og fantastiske (...) program vi må igjennom, som vi skal bli så mye bedre lærere ved å gjennomgå. Ny metode tredd nedover ørene på oss cirka annenhvert år. 

 Ja og så avskiltingen da, der mange må videreutdanne seg for å kunne fortsette som lærer. Men dette gjelder jo ikke for nye studenter. 

Alt for mange oppgaver å gjøre...Som kontaktlærer har du cirka 1 time avsatt ekstra i forhold til timelærer i uka. 1500 kr ekstra i måneden, noe som må være en av de mest underbetalte jobbene i Norge. 

Men veldig variert hverdag, og som sagt, veldig givende! Liker man mennesker, høyt tempo, å jobbe mye selvstendig - men også i team,  å ta raske avgjørelser og ikke minst at man klarer å sette grenser for seg selv mtp hvor mye man jobber, at man ikke kan "redde" alle eller at alt ikke kan bli perfekt  - så kan lærer være en fin jobb. Men ja, det blir en mer og mer krevende hverdag, både for oss som jobber i skolen og for elevene, der mange lider under for lite ressurser. Å se at man ikke strekker til overfor sine elever er det verste. Og irritere seg over myndighetene som ikke tilfører nok ressurser til skolen. Kostadene av dette i form av menneskeskjebner og for AS Norge, vil etterhvert bli store. 

 

 

Endret av Suss80
  • Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
Suss80 skrev (4 minutter siden):

Mine erfaringer som kontaktlærer. Veldig givende, variert og interessant jobb! Men også veldig stressende, med stor arbeidsmengde, der du hele tiden er på etterskudd og der du skulle gjort mer. 

Undervisning og forberedelse til dette er er bare en liten del av bildet.

Så here it goes (laaangt) 😊 Du har retting, setting av karakterer, oppfølging av elever (de du er pedagog,  rådgiver, psykolog, omsorgsperson, grensesetter, lytter osv), samtaler med foreldre, kontaktmøter, foreldremøter, føring av fravær(tar mer tid enn man tror!), samtaler og møter med helsesykepleier, PPT, Bup, miljøteam, ungdomskontakt osv. Skrive pedagogiske rapporter, IOP, opplysninger til barnevern, halvårsvurdering, logg fra samtaler med elever og foreldre(viktig dokumentasjon), legge inn ulik dokumentasjon i arkiv, være med på avsatt teammøter, utviklingsarbeid og fagsamarbeidstid med kollegaer, samt inspeksjoner.  I tillegg har vi alle småting som kommer oppå, som å organisere juleavslutninger, turer, rydde og ordne klasserom, løse tekniske utfordringer på PC til elever, lære seg utallige plattformer digitalt, som word, Excel, Notebook, Its learning, IST(fravær og merknader), ephorte (arkivering), Schoolink(kommunikasjonsplattform med foreldre), Visma(egenmelding, permisjon o.l.) Teams,  Onedrive og Sharepoint (online lagring), Skype, Outlook, Kartleggeren, pas osv. Mye av dette skal du også lære elevene. I tillegg er du ofte tilgjengelig store deler av dagen for elever og foreldre. Mange skoler har også lite ressurser både i form av personal og utstyr, så ofte må du være kreativ for å for å finne gode løsninger. Mange, raske omstillinger, som feks i Coronatiden, med gult og rødt nivå, og innmimellom hjemmeskole. 

Alt for mange oppgaver å gjøre...Som kontaktlærer har du cirka 1 time avsatt ekstra i forhold til timelærer i uka. 1500 kr ekstra i måneden, noe som må være en av de mest underbetalte jobbene i Norge. 

Men veldig variert hverdag, og som sagt, veldig givende og gøy! Liker man mennesker, høyt tempo, å jobbe mye selvstendig - men også i team,  å ta raske avgjørelser og ikke minst at man klarer å sette grenser for seg selv mtp hvor mye man jobber, at man ikke kan "redde" alle eller at alt ikke kan bli perfekt  - så kan lærer være en flott jobb! 

 

 

Veldig enig i alt! 👏👏👏

Anonymkode: 0db84...944

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er alt det du nevner og mer til🙈 bli lærervikar, om du får litt lengde på et vikariat vil du et lite innblikk i hverdagen

Anonymkode: 0a7fc...5db

Kan hvem som helst bli lærervikar? Altså, uten utdanningen.?

Anonymkode: 1698a...334

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er pga alle feriene... alle vet at det verste er de første 2-3 ukene etter ferie mtp døgnrytme og å komme i gang. Lærere har ferie heletiden og er konstant i modus «etter ferie». Derfor blir de utbrent... i tillegg arbeider de med klienter - eller elever - som nærmeste sjefer.. de stiller ingen krav. Nærmeste leder blir dem selv.. 

Anonymkode: 7a27c...607

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å være lærer er blitt en utskjelt "potetjobb" der undervisning nesten er blitt underordnet. Det er ikke rart nyutdannede får et gigantisk praksissjokk - det finnes ikke den utdanning som kan forberede en lærer på jobben(e)! Det er synd, for det kunne vært supert! Jeg har antennene ute etter ny jobb. Det er nesten likegyldig hva det er, bare jeg kan gå hjem for dagen og slipper å tenke på jobb før neste dag! Akkurat nå er det drømmen, for følelsen av utilstrekkelighet tar kverken på både familieliv og fritid😌 

Anonymkode: 451a1...d35

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser så mange lærere som slutter, de er utslitte og orker ikke mer. De brenner gjerne for undervisning og elevene sine, men "alt annet" tar kreftene. Jeg ønsker veldig gjerne å bli lærer, men jeg lurer på hva alt annet læreren holder på med? Hva er merarbeidet til læreren? Er det oppfølgingen av elevene, samarbeid med andre instanser, krav om effektivisering og dokumentasjon, for lite folk på jobb, eller hva annet er det? 

Jeg vet ikke noe om arbeidshverdagen til en lærer annet enn hva man gjør i undervisningen, så alle tilbakemeldinger er veldig velkommen :)

Anonymkode: 6157f...b1f

Synes ikke det er rart. Norsk skole er jo litt tulleskole. Man blir sliten av for mye tull. Er det så rart? Når annenhver elev er helt: snufs, tenk at selveste JEG eksisterer. 😭😭😭😭😭😭

Anonymkode: 221b1...6a7

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lærerne er problemet. De er ikke dyktige nok og mange brenner ikke for det de gjør. Tatt utdannelsen pga lave inngangskrav og enkelt studie. 
Det burde stilles krav til lærere. Ha mål de blir vurdert på. Som i andre yrker. 
Lavere grunnlønn og bonusordninger. Øke inngangskravene. 
Så ville vi sett en helt annen lærerstand som tok tak i problemene og leverte !

Anonymkode: 09a4e...9ce

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lærerne er problemet. De er ikke dyktige nok og mange brenner ikke for det de gjør. Tatt utdannelsen pga lave inngangskrav og enkelt studie. 
Det burde stilles krav til lærere. Ha mål de blir vurdert på. Som i andre yrker. 
Lavere grunnlønn og bonusordninger. Øke inngangskravene. 
Så ville vi sett en helt annen lærerstand som tok tak i problemene og leverte !

Anonymkode: 09a4e...9ce

Lærerhatet er også en slitsom side av det å være lærer. Noen folk glemmer absolutt all folkeskikk når du svarer lærer på spørsmålet om hva du jobber som, og skjeller deg mer eller mindre ut for å være en lat dritt som ikke gjør noe. Det er gøy på en søndag, når du er på time 52 den uken og har enda fem stiler som venter hjemme som skal ut i morgen tidlig pluss et undervisningsopplegg til første time å se over. Og du hører det for nte gang. Litt stram i smilet da, gitt, når du prøver å late som det er morsomt fordi hvis du prøver å forsvare deg så får du bare høre at lærere klager så mye. 

Anonymkode: 4bcdf...147

  • Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lærerne er problemet. De er ikke dyktige nok og mange brenner ikke for det de gjør. Tatt utdannelsen pga lave inngangskrav og enkelt studie. 
Det burde stilles krav til lærere. Ha mål de blir vurdert på. Som i andre yrker. 
Lavere grunnlønn og bonusordninger. Øke inngangskravene. 
Så ville vi sett en helt annen lærerstand som tok tak i problemene og leverte !

Anonymkode: 09a4e...9ce

Nice try😏

Anonymkode: 451a1...d35

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser så mange lærere som slutter, de er utslitte og orker ikke mer. De brenner gjerne for undervisning og elevene sine, men "alt annet" tar kreftene. Jeg ønsker veldig gjerne å bli lærer, men jeg lurer på hva alt annet læreren holder på med? Hva er merarbeidet til læreren? Er det oppfølgingen av elevene, samarbeid med andre instanser, krav om effektivisering og dokumentasjon, for lite folk på jobb, eller hva annet er det? 

Jeg vet ikke noe om arbeidshverdagen til en lærer annet enn hva man gjør i undervisningen, så alle tilbakemeldinger er veldig velkommen :)

Anonymkode: 6157f...b1f

Jeg har på nært hold sett en lærer som ble totalt utbrent, utslitt og til slutt sykemeldt over lengre tid. Vedkommende sluttet som lærer. For vedkommende tror jeg stress over å skulle nå kompetansemålene i en klasse hvor elevene var veldig utfordrende ødela, samt det å ha kontakt med foreldre som ikke er særlig medgjørlige.

Er ikke lærer selv, så kan ikke svare på hvor mye arbeid de har utenom selve undervisningen. Det er mye planlegging og møter med team og ledelse. 

Det jeg vil råde til er å ikke være en perfeksjonist som lærer. Den læreren jeg så bli utbrent var nettopp det. Hen forventet at alle barna skulle gjøre til punkt og prikke hva hen ga beskjed om hele tiden. Dette var i småskolen. Noen ganger er man nødt til å senke lista litte grann. Stress ned, det er sjeldent man rekker alt man planlegger, spesielt blant de minste hvor det er mye uforutsett som skjer.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Suss80 skrev (1 time siden):

Mine erfaringer som kontaktlærer. Veldig givende, variert og interessant jobb! Men også veldig stressende, med stor arbeidsmengde, der du hele tiden er på etterskudd og der du skulle gjort mer. 

Undervisning og forberedelser er bare en liten del av bildet.

Så here it goes (laaangt) 😊 Du har retting, setting av karakterer, oppfølging av elever (der du er pedagog,  rådgiver, psykolog, omsorgsperson, grensesetter, lytter osv), samtaler med foreldre (de fleste er veldig reale og greie, noen få er ekstremt krevende) kontaktmøter (krever forberedelser), foreldremøter(krever forberedelser), føring av fravær(tar mer tid enn man tror!), etterlyse elever som ikke har kommet på skolen og der foreldre ikke har gitt beskjed om fravær, samtaler og møter med helsesykepleier, PPT, Bup, miljøteam, ungdomskontakt osv. Skrive pedagogiske rapporter, IOP, opplysninger til barnevern, halvårsvurdering, logg fra samtaler med elever og foreldre(viktig dokumentasjon), legge inn ulik dokumentasjon i arkiv, være med på avsatt teammøter, utviklingsarbeid og fagsamarbeidstid med kollegaer, samt inspeksjoner.  I tillegg har vi alle småting som kommer oppå, som å organisere juleavslutninger, turer, sende ut info til foreldre en gang, og gjerne påminne enkelte en gang  til, rydde og ordne klasserom, løse tekniske utfordringer på PC til elever, lære seg utallige plattformer digitalt, som word, Excel, Notebook, Its learning, IST(fravær og merknader), ephorte (arkivering), Schoolink(kommunikasjonsplattform med foreldre), Visma(egenmelding, permisjon o.l.) Teams,  Onedrive og Sharepoint (online lagring), Skype, Outlook, Kartleggeren, pas osv. Mye av dette skal du også lære elevene. I tillegg er du ofte tilgjengelig store deler av dagen for elever og foreldre. Mange skoler har også lite ressurser både i form av personal og utstyr, så ofte må du være kreativ for å for å finne gode løsninger. Mange, raske omstillinger, som feks i Coronatiden, med gult og rødt nivå, og innmimellom hjemmeskole. Ikke minst ny læreplan. Og stadig nye og fantastiske (...) program vi må igjennom, som vi skal bli så mye bedre lærere ved å gjennomgå. Ny metode tredd nedover ørene på oss cirka annenhvert år. 

 Ja og så avskiltingen da, der mange må videreutdanne seg for å kunne fortsette som lærer. Men dette gjelder jo ikke for nye studenter. 

Alt for mange oppgaver å gjøre...Som kontaktlærer har du cirka 1 time avsatt ekstra i forhold til timelærer i uka. 1500 kr ekstra i måneden, noe som må være en av de mest underbetalte jobbene i Norge. 

Men veldig variert hverdag, og som sagt, veldig givende! Liker man mennesker, høyt tempo, å jobbe mye selvstendig - men også i team,  å ta raske avgjørelser og ikke minst at man klarer å sette grenser for seg selv mtp hvor mye man jobber, at man ikke kan "redde" alle eller at alt ikke kan bli perfekt  - så kan lærer være en fin jobb. Men ja, det blir en mer og mer krevende hverdag, både for oss som jobber i skolen og for elevene, der mange lider under for lite ressurser. Å se at man ikke strekker til overfor sine elever er det verste. Og irritere seg over myndighetene som ikke tilfører nok ressurser til skolen. Kostadene av dette i form av menneskeskjebner og for AS Norge, vil etterhvert bli store. 

 

 

Hva menes med avskilting? Kan du utdype? 

Anonymkode: 88109...4da

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva menes med avskilting? Kan du utdype? 

Anonymkode: 88109...4da

At lærere må videreutdanne seg i enkelte fag for å kunne få undervise videre i det. Hjelper ikke om du har 20 års erfaring og er knallgod i faget. Avskilta blir du. 

For å vise hvor feil det slår ut. Håvard Tjora, som har gitt ut flere bøker om matte og regnes som en såkalt "super-lærer" og matteguru, får med disse reglene ikke undervise i nettopp matte på ungdomsskolen etter 2025 - om han ikke videreutdanner seg. 

Tusenvis har enda ikke fått tatt videreutdanning.

Og i tillegg er det mangel på lærere, slik at mange ufaglærte bekler lærerstillinger....

Utdypende info https://www.dagbladet.no/nyheter/22-000-laerere-ma-pa-skolebenken/72086605 

 

Endret av Suss80
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Expandable86 said:

T eg har på nært hold sett en lærer som ble totalt utbrent, utslitt og til slutt sykemeldt over lengre tid.

Jeg har på nært hold sett en ingeniør, sykepleier, trailersjåfør, farmasøyt, bibliotekar og butikkansatt bli utbrent, utslitt og langtidssykemeldt. 

Lærere må slutte å tro at de har det hardere enn andre. Faktisk så har de fine arbeidstider og lite jobb i forhold til mange andre yrker

Anonymkode: 09a4e...9ce

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lærerhatet er også en slitsom side av det å være lærer. Noen folk glemmer absolutt all folkeskikk når du svarer lærer på spørsmålet om hva du jobber som, og skjeller deg mer eller mindre ut for å være en lat dritt som ikke gjør noe. Det er gøy på en søndag, når du er på time 52 den uken og har enda fem stiler som venter hjemme som skal ut i morgen tidlig pluss et undervisningsopplegg til første time å se over. Og du hører det for nte gang. Litt stram i smilet da, gitt, når du prøver å late som det er morsomt fordi hvis du prøver å forsvare deg så får du bare høre at lærere klager så mye. 

Anonymkode: 4bcdf...147

Time management er stikkordet. Fine arbeidstider har lærerne også. Jeg har selv ligget på 75t/uke flere mnd ila ett år. Jobbe natt, kveld, reise 60% av tiden både helg og hverdag. 
 

Lærere har fri prime time- hele sommeren. 
 

Lærere er mer bortskjemte enn overarbeidet. 

Anonymkode: 09a4e...9ce

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har på nært hold sett en ingeniør, sykepleier, trailersjåfør, farmasøyt, bibliotekar og butikkansatt bli utbrent, utslitt og langtidssykemeldt. 

Lærere må slutte å tro at de har det hardere enn andre. Faktisk så har de fine arbeidstider og lite jobb i forhold til mange andre yrker

Anonymkode: 09a4e...9ce

Hva er poenget ditt? Jeg svarte i en tråd hvor TS spør om hvorfor lærere blir utslitt. Der har jeg innside-info om årsaker til det. Mange som ikke aner noe om lærernes hverdag. Hva som gjelder andre yrker kan jeg ikke svare for, like lite som dere som ikke jobber i skolen kan svare for lærere.

  • Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Time management er stikkordet. Fine arbeidstider har lærerne også. Jeg har selv ligget på 75t/uke flere mnd ila ett år. Jobbe natt, kveld, reise 60% av tiden både helg og hverdag. 
 

Lærere har fri prime time- hele sommeren. 
 

Lærere er mer bortskjemte enn overarbeidet. 

Anonymkode: 09a4e...9ce

Meger spesielt å uttale seg så skråsikkert og ufint om en hel profesjon. 

Joda, vi har noen goder som lærere, i form av blant annet avspasering. En av utfordringene er at vi ofte jobber så mye mer, også i avspaseringstiden.  Så det er jo nettopp dette vi gjør, Time Management - i avspaseringtiden. Da retter vi, forbereder vi, skriver rapporter osv. Dog uten å få betaling for det. I tillegg er det stort trykk om dagene, elever som faller igjennom uten at man har kapasitet til å hjelpe de tilstrekkelig. Her er det forresten også time management, da jeg ofte jobber i pausene for å få tid til overs for å hjelpe de sårbare barna litt ekstra. Jeg løper også innimellom for å rekke ting - så også her - time management. Jeg ringer ofte instanser og foreldre på vei til jobb eller på vei hjem fra jobb - time management. Og ja, jeg spiser innimellom gående. Muligens time management der også?

Og ikke minst blir man lei av å hele tiden må forsvare arbeidstidsordnigen sin og den generelle mistilliten som eksisterer overfor lærerne blant enkelte. Som her om dagen rettet jeg i bilen mens jeg ventet på mitt barn som var på fotball (time management). Da fikk jeg kommentaren fra en far "ja du må vel jobbe innmimellom du også..høhø". Eller gjengangeren "ja du skal vel snart ha ferie igjen..." Med et lite snev av kritikk. 

For å illustrere forskjellen. Min mann jobber som meg, også mye. Han jobber imidlertid i privat bedrift, og får alle timer i avspasering eller som lønn (vi jobber omtrent like mye, men han tjener det tredobbelte av meg) Absolutt ingen har noen gang kommentert at han ofte tar seg fri påske, jul, sommerferie, noen langhelger osv. (han har, i motsetning til meg, mulighet til å ta seg nesten helt fri i avspaseringen). Hos ham skjønner folk at det er avspasering pga av lange dager ellers. Hos meg som lærer, not so much. Dessverre. 

Og ja, kjære anonym, som sier at du innimellom jobber 75 timer. Synes jeg høres lite effektivt ut. Sikker på at du ikke bør se på din egen time management? #sorrymåttebare

 

 

Endret av Suss80
Skrivefeil
  • Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...