AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Ser så mange lærere som slutter, de er utslitte og orker ikke mer. De brenner gjerne for undervisning og elevene sine, men "alt annet" tar kreftene. Jeg ønsker veldig gjerne å bli lærer, men jeg lurer på hva alt annet læreren holder på med? Hva er merarbeidet til læreren? Er det oppfølgingen av elevene, samarbeid med andre instanser, krav om effektivisering og dokumentasjon, for lite folk på jobb, eller hva annet er det? Jeg vet ikke noe om arbeidshverdagen til en lærer annet enn hva man gjør i undervisningen, så alle tilbakemeldinger er veldig velkommen Anonymkode: 6157f...b1f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Det er alt det du nevner og mer til🙈 bli lærervikar, om du får litt lengde på et vikariat vil du et lite innblikk i hverdagen Anonymkode: 0a7fc...5db 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Lista er lang! Men la meg begynne, og jeg kommer neppe til å huske alt. -enormt krav om dokumentering av absolutt alt. -mye sykefravær som gir merarbeid for de som er på jobb. -manglede ressurser til å få til den pålagte spesialundervisningen og tilpassede opplæringen. -manglende ressurser til å i det hele tatt gjøre det man er pålagt å gjøre. -alt for store klasser. -elever som ikke er motiverte, de vil ha resultater med de gidder ikke gjøre noe for å få det. -disiplinære problemer i enkelte klasser. -foresatte som tror de kan jobben din bedre enn deg. -foresatte som mener læreryrket er et 24/7 serviceyrke. -nye læreplaner man skal sette seg inn i i tillegg til alt det andre man jobber med. Anonymkode: b164f...b6d 17
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Og en ting til, undervisningen er dessverre en alt for liten del av jobben. Knapt halvparten. Anonymkode: b164f...b6d 4
Suss80 Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 (endret) Mine erfaringer som kontaktlærer. Veldig givende, variert og interessant jobb! Men også veldig stressende, med stor arbeidsmengde, der du hele tiden er på etterskudd og der du skulle gjort mer. Undervisning og forberedelser er bare en liten del av bildet. Så here it goes (laaangt) 😊 Du har retting, setting av karakterer, oppfølging av elever (der du er pedagog, rådgiver, psykolog, omsorgsperson, grensesetter, lytter osv), samtaler med foreldre (de fleste er veldig reale og greie, noen få er ekstremt krevende) kontaktmøter (krever forberedelser), foreldremøter(krever forberedelser), føring av fravær(tar mer tid enn man tror!), etterlyse elever som ikke har kommet på skolen og der foreldre ikke har gitt beskjed om fravær, samtaler og møter med helsesykepleier, PPT, Bup, miljøteam, ungdomskontakt osv. Skrive pedagogiske rapporter, IOP, opplysninger til barnevern, halvårsvurdering, logg fra samtaler med elever og foreldre(viktig dokumentasjon), legge inn ulik dokumentasjon i arkiv, være med på avsatt teammøter, utviklingsarbeid og fagsamarbeidstid med kollegaer, samt inspeksjoner. I tillegg har vi alle småting som kommer oppå, som å organisere juleavslutninger, turer, sende ut info til foreldre en gang, og gjerne påminne enkelte en gang til, rydde og ordne klasserom, løse tekniske utfordringer på PC til elever, lære seg utallige plattformer digitalt, som word, Excel, Notebook, Its learning, IST(fravær og merknader), ephorte (arkivering), Schoolink(kommunikasjonsplattform med foreldre), Visma(egenmelding, permisjon o.l.) Teams, Onedrive og Sharepoint (online lagring), Skype, Outlook, Kartleggeren, pas osv. Mye av dette skal du også lære elevene. I tillegg er du ofte tilgjengelig store deler av dagen for elever og foreldre. Mange skoler har også lite ressurser både i form av personal og utstyr, så ofte må du være kreativ for å for å finne gode løsninger. Mange, raske omstillinger, som feks i Coronatiden, med gult og rødt nivå, og innmimellom hjemmeskole. Ikke minst ny læreplan. Og stadig nye og fantastiske (...) program vi må igjennom, som vi skal bli så mye bedre lærere ved å gjennomgå. Ny metode tredd nedover ørene på oss cirka annenhvert år. Ja og så avskiltingen da, der mange må videreutdanne seg for å kunne fortsette som lærer. Men dette gjelder jo ikke for nye studenter. Alt for mange oppgaver å gjøre...Som kontaktlærer har du cirka 1 time avsatt ekstra i forhold til timelærer i uka. 1500 kr ekstra i måneden, noe som må være en av de mest underbetalte jobbene i Norge. Men veldig variert hverdag, og som sagt, veldig givende! Liker man mennesker, høyt tempo, å jobbe mye selvstendig - men også i team, å ta raske avgjørelser og ikke minst at man klarer å sette grenser for seg selv mtp hvor mye man jobber, at man ikke kan "redde" alle eller at alt ikke kan bli perfekt - så kan lærer være en fin jobb. Men ja, det blir en mer og mer krevende hverdag, både for oss som jobber i skolen og for elevene, der mange lider under for lite ressurser. Å se at man ikke strekker til overfor sine elever er det verste. Og irritere seg over myndighetene som ikke tilfører nok ressurser til skolen. Kostadene av dette i form av menneskeskjebner og for AS Norge, vil etterhvert bli store. Endret 8. januar 2021 av Suss80 22
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 Suss80 skrev (4 minutter siden): Mine erfaringer som kontaktlærer. Veldig givende, variert og interessant jobb! Men også veldig stressende, med stor arbeidsmengde, der du hele tiden er på etterskudd og der du skulle gjort mer. Undervisning og forberedelse til dette er er bare en liten del av bildet. Så here it goes (laaangt) 😊 Du har retting, setting av karakterer, oppfølging av elever (de du er pedagog, rådgiver, psykolog, omsorgsperson, grensesetter, lytter osv), samtaler med foreldre, kontaktmøter, foreldremøter, føring av fravær(tar mer tid enn man tror!), samtaler og møter med helsesykepleier, PPT, Bup, miljøteam, ungdomskontakt osv. Skrive pedagogiske rapporter, IOP, opplysninger til barnevern, halvårsvurdering, logg fra samtaler med elever og foreldre(viktig dokumentasjon), legge inn ulik dokumentasjon i arkiv, være med på avsatt teammøter, utviklingsarbeid og fagsamarbeidstid med kollegaer, samt inspeksjoner. I tillegg har vi alle småting som kommer oppå, som å organisere juleavslutninger, turer, rydde og ordne klasserom, løse tekniske utfordringer på PC til elever, lære seg utallige plattformer digitalt, som word, Excel, Notebook, Its learning, IST(fravær og merknader), ephorte (arkivering), Schoolink(kommunikasjonsplattform med foreldre), Visma(egenmelding, permisjon o.l.) Teams, Onedrive og Sharepoint (online lagring), Skype, Outlook, Kartleggeren, pas osv. Mye av dette skal du også lære elevene. I tillegg er du ofte tilgjengelig store deler av dagen for elever og foreldre. Mange skoler har også lite ressurser både i form av personal og utstyr, så ofte må du være kreativ for å for å finne gode løsninger. Mange, raske omstillinger, som feks i Coronatiden, med gult og rødt nivå, og innmimellom hjemmeskole. Alt for mange oppgaver å gjøre...Som kontaktlærer har du cirka 1 time avsatt ekstra i forhold til timelærer i uka. 1500 kr ekstra i måneden, noe som må være en av de mest underbetalte jobbene i Norge. Men veldig variert hverdag, og som sagt, veldig givende og gøy! Liker man mennesker, høyt tempo, å jobbe mye selvstendig - men også i team, å ta raske avgjørelser og ikke minst at man klarer å sette grenser for seg selv mtp hvor mye man jobber, at man ikke kan "redde" alle eller at alt ikke kan bli perfekt - så kan lærer være en flott jobb! Veldig enig i alt! 👏👏👏 Anonymkode: 0db84...944 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det er alt det du nevner og mer til🙈 bli lærervikar, om du får litt lengde på et vikariat vil du et lite innblikk i hverdagen Anonymkode: 0a7fc...5db Kan hvem som helst bli lærervikar? Altså, uten utdanningen.? Anonymkode: 1698a...334
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 Jeg tror det er pga alle feriene... alle vet at det verste er de første 2-3 ukene etter ferie mtp døgnrytme og å komme i gang. Lærere har ferie heletiden og er konstant i modus «etter ferie». Derfor blir de utbrent... i tillegg arbeider de med klienter - eller elever - som nærmeste sjefer.. de stiller ingen krav. Nærmeste leder blir dem selv.. Anonymkode: 7a27c...607 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 Å være lærer er blitt en utskjelt "potetjobb" der undervisning nesten er blitt underordnet. Det er ikke rart nyutdannede får et gigantisk praksissjokk - det finnes ikke den utdanning som kan forberede en lærer på jobben(e)! Det er synd, for det kunne vært supert! Jeg har antennene ute etter ny jobb. Det er nesten likegyldig hva det er, bare jeg kan gå hjem for dagen og slipper å tenke på jobb før neste dag! Akkurat nå er det drømmen, for følelsen av utilstrekkelighet tar kverken på både familieliv og fritid😌 Anonymkode: 451a1...d35 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser så mange lærere som slutter, de er utslitte og orker ikke mer. De brenner gjerne for undervisning og elevene sine, men "alt annet" tar kreftene. Jeg ønsker veldig gjerne å bli lærer, men jeg lurer på hva alt annet læreren holder på med? Hva er merarbeidet til læreren? Er det oppfølgingen av elevene, samarbeid med andre instanser, krav om effektivisering og dokumentasjon, for lite folk på jobb, eller hva annet er det? Jeg vet ikke noe om arbeidshverdagen til en lærer annet enn hva man gjør i undervisningen, så alle tilbakemeldinger er veldig velkommen Anonymkode: 6157f...b1f Synes ikke det er rart. Norsk skole er jo litt tulleskole. Man blir sliten av for mye tull. Er det så rart? Når annenhver elev er helt: snufs, tenk at selveste JEG eksisterer. 😭😭😭😭😭😭 Anonymkode: 221b1...6a7 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 Lærerne er problemet. De er ikke dyktige nok og mange brenner ikke for det de gjør. Tatt utdannelsen pga lave inngangskrav og enkelt studie. Det burde stilles krav til lærere. Ha mål de blir vurdert på. Som i andre yrker. Lavere grunnlønn og bonusordninger. Øke inngangskravene. Så ville vi sett en helt annen lærerstand som tok tak i problemene og leverte ! Anonymkode: 09a4e...9ce 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #12 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lærerne er problemet. De er ikke dyktige nok og mange brenner ikke for det de gjør. Tatt utdannelsen pga lave inngangskrav og enkelt studie. Det burde stilles krav til lærere. Ha mål de blir vurdert på. Som i andre yrker. Lavere grunnlønn og bonusordninger. Øke inngangskravene. Så ville vi sett en helt annen lærerstand som tok tak i problemene og leverte ! Anonymkode: 09a4e...9ce Lærerhatet er også en slitsom side av det å være lærer. Noen folk glemmer absolutt all folkeskikk når du svarer lærer på spørsmålet om hva du jobber som, og skjeller deg mer eller mindre ut for å være en lat dritt som ikke gjør noe. Det er gøy på en søndag, når du er på time 52 den uken og har enda fem stiler som venter hjemme som skal ut i morgen tidlig pluss et undervisningsopplegg til første time å se over. Og du hører det for nte gang. Litt stram i smilet da, gitt, når du prøver å late som det er morsomt fordi hvis du prøver å forsvare deg så får du bare høre at lærere klager så mye. Anonymkode: 4bcdf...147 29
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #13 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Lærerne er problemet. De er ikke dyktige nok og mange brenner ikke for det de gjør. Tatt utdannelsen pga lave inngangskrav og enkelt studie. Det burde stilles krav til lærere. Ha mål de blir vurdert på. Som i andre yrker. Lavere grunnlønn og bonusordninger. Øke inngangskravene. Så ville vi sett en helt annen lærerstand som tok tak i problemene og leverte ! Anonymkode: 09a4e...9ce Nice try😏 Anonymkode: 451a1...d35 2
Anonymburker Skrevet 9. januar 2021 #14 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser så mange lærere som slutter, de er utslitte og orker ikke mer. De brenner gjerne for undervisning og elevene sine, men "alt annet" tar kreftene. Jeg ønsker veldig gjerne å bli lærer, men jeg lurer på hva alt annet læreren holder på med? Hva er merarbeidet til læreren? Er det oppfølgingen av elevene, samarbeid med andre instanser, krav om effektivisering og dokumentasjon, for lite folk på jobb, eller hva annet er det? Jeg vet ikke noe om arbeidshverdagen til en lærer annet enn hva man gjør i undervisningen, så alle tilbakemeldinger er veldig velkommen Anonymkode: 6157f...b1f Jeg har på nært hold sett en lærer som ble totalt utbrent, utslitt og til slutt sykemeldt over lengre tid. Vedkommende sluttet som lærer. For vedkommende tror jeg stress over å skulle nå kompetansemålene i en klasse hvor elevene var veldig utfordrende ødela, samt det å ha kontakt med foreldre som ikke er særlig medgjørlige. Er ikke lærer selv, så kan ikke svare på hvor mye arbeid de har utenom selve undervisningen. Det er mye planlegging og møter med team og ledelse. Det jeg vil råde til er å ikke være en perfeksjonist som lærer. Den læreren jeg så bli utbrent var nettopp det. Hen forventet at alle barna skulle gjøre til punkt og prikke hva hen ga beskjed om hele tiden. Dette var i småskolen. Noen ganger er man nødt til å senke lista litte grann. Stress ned, det er sjeldent man rekker alt man planlegger, spesielt blant de minste hvor det er mye uforutsett som skjer. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #15 Skrevet 9. januar 2021 Suss80 skrev (1 time siden): Mine erfaringer som kontaktlærer. Veldig givende, variert og interessant jobb! Men også veldig stressende, med stor arbeidsmengde, der du hele tiden er på etterskudd og der du skulle gjort mer. Undervisning og forberedelser er bare en liten del av bildet. Så here it goes (laaangt) 😊 Du har retting, setting av karakterer, oppfølging av elever (der du er pedagog, rådgiver, psykolog, omsorgsperson, grensesetter, lytter osv), samtaler med foreldre (de fleste er veldig reale og greie, noen få er ekstremt krevende) kontaktmøter (krever forberedelser), foreldremøter(krever forberedelser), føring av fravær(tar mer tid enn man tror!), etterlyse elever som ikke har kommet på skolen og der foreldre ikke har gitt beskjed om fravær, samtaler og møter med helsesykepleier, PPT, Bup, miljøteam, ungdomskontakt osv. Skrive pedagogiske rapporter, IOP, opplysninger til barnevern, halvårsvurdering, logg fra samtaler med elever og foreldre(viktig dokumentasjon), legge inn ulik dokumentasjon i arkiv, være med på avsatt teammøter, utviklingsarbeid og fagsamarbeidstid med kollegaer, samt inspeksjoner. I tillegg har vi alle småting som kommer oppå, som å organisere juleavslutninger, turer, sende ut info til foreldre en gang, og gjerne påminne enkelte en gang til, rydde og ordne klasserom, løse tekniske utfordringer på PC til elever, lære seg utallige plattformer digitalt, som word, Excel, Notebook, Its learning, IST(fravær og merknader), ephorte (arkivering), Schoolink(kommunikasjonsplattform med foreldre), Visma(egenmelding, permisjon o.l.) Teams, Onedrive og Sharepoint (online lagring), Skype, Outlook, Kartleggeren, pas osv. Mye av dette skal du også lære elevene. I tillegg er du ofte tilgjengelig store deler av dagen for elever og foreldre. Mange skoler har også lite ressurser både i form av personal og utstyr, så ofte må du være kreativ for å for å finne gode løsninger. Mange, raske omstillinger, som feks i Coronatiden, med gult og rødt nivå, og innmimellom hjemmeskole. Ikke minst ny læreplan. Og stadig nye og fantastiske (...) program vi må igjennom, som vi skal bli så mye bedre lærere ved å gjennomgå. Ny metode tredd nedover ørene på oss cirka annenhvert år. Ja og så avskiltingen da, der mange må videreutdanne seg for å kunne fortsette som lærer. Men dette gjelder jo ikke for nye studenter. Alt for mange oppgaver å gjøre...Som kontaktlærer har du cirka 1 time avsatt ekstra i forhold til timelærer i uka. 1500 kr ekstra i måneden, noe som må være en av de mest underbetalte jobbene i Norge. Men veldig variert hverdag, og som sagt, veldig givende! Liker man mennesker, høyt tempo, å jobbe mye selvstendig - men også i team, å ta raske avgjørelser og ikke minst at man klarer å sette grenser for seg selv mtp hvor mye man jobber, at man ikke kan "redde" alle eller at alt ikke kan bli perfekt - så kan lærer være en fin jobb. Men ja, det blir en mer og mer krevende hverdag, både for oss som jobber i skolen og for elevene, der mange lider under for lite ressurser. Å se at man ikke strekker til overfor sine elever er det verste. Og irritere seg over myndighetene som ikke tilfører nok ressurser til skolen. Kostadene av dette i form av menneskeskjebner og for AS Norge, vil etterhvert bli store. Hva menes med avskilting? Kan du utdype? Anonymkode: 88109...4da
Suss80 Skrevet 9. januar 2021 #16 Skrevet 9. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva menes med avskilting? Kan du utdype? Anonymkode: 88109...4da At lærere må videreutdanne seg i enkelte fag for å kunne få undervise videre i det. Hjelper ikke om du har 20 års erfaring og er knallgod i faget. Avskilta blir du. For å vise hvor feil det slår ut. Håvard Tjora, som har gitt ut flere bøker om matte og regnes som en såkalt "super-lærer" og matteguru, får med disse reglene ikke undervise i nettopp matte på ungdomsskolen etter 2025 - om han ikke videreutdanner seg. Tusenvis har enda ikke fått tatt videreutdanning. Og i tillegg er det mangel på lærere, slik at mange ufaglærte bekler lærerstillinger.... Utdypende info https://www.dagbladet.no/nyheter/22-000-laerere-ma-pa-skolebenken/72086605 Endret 9. januar 2021 av Suss80 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #17 Skrevet 9. januar 2021 40 minutter siden, Expandable86 said: T eg har på nært hold sett en lærer som ble totalt utbrent, utslitt og til slutt sykemeldt over lengre tid. Jeg har på nært hold sett en ingeniør, sykepleier, trailersjåfør, farmasøyt, bibliotekar og butikkansatt bli utbrent, utslitt og langtidssykemeldt. Lærere må slutte å tro at de har det hardere enn andre. Faktisk så har de fine arbeidstider og lite jobb i forhold til mange andre yrker Anonymkode: 09a4e...9ce 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #18 Skrevet 9. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Lærerhatet er også en slitsom side av det å være lærer. Noen folk glemmer absolutt all folkeskikk når du svarer lærer på spørsmålet om hva du jobber som, og skjeller deg mer eller mindre ut for å være en lat dritt som ikke gjør noe. Det er gøy på en søndag, når du er på time 52 den uken og har enda fem stiler som venter hjemme som skal ut i morgen tidlig pluss et undervisningsopplegg til første time å se over. Og du hører det for nte gang. Litt stram i smilet da, gitt, når du prøver å late som det er morsomt fordi hvis du prøver å forsvare deg så får du bare høre at lærere klager så mye. Anonymkode: 4bcdf...147 Time management er stikkordet. Fine arbeidstider har lærerne også. Jeg har selv ligget på 75t/uke flere mnd ila ett år. Jobbe natt, kveld, reise 60% av tiden både helg og hverdag. Lærere har fri prime time- hele sommeren. Lærere er mer bortskjemte enn overarbeidet. Anonymkode: 09a4e...9ce 4
Anonymburker Skrevet 9. januar 2021 #19 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har på nært hold sett en ingeniør, sykepleier, trailersjåfør, farmasøyt, bibliotekar og butikkansatt bli utbrent, utslitt og langtidssykemeldt. Lærere må slutte å tro at de har det hardere enn andre. Faktisk så har de fine arbeidstider og lite jobb i forhold til mange andre yrker Anonymkode: 09a4e...9ce Hva er poenget ditt? Jeg svarte i en tråd hvor TS spør om hvorfor lærere blir utslitt. Der har jeg innside-info om årsaker til det. Mange som ikke aner noe om lærernes hverdag. Hva som gjelder andre yrker kan jeg ikke svare for, like lite som dere som ikke jobber i skolen kan svare for lærere. 10
Suss80 Skrevet 9. januar 2021 #20 Skrevet 9. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Time management er stikkordet. Fine arbeidstider har lærerne også. Jeg har selv ligget på 75t/uke flere mnd ila ett år. Jobbe natt, kveld, reise 60% av tiden både helg og hverdag. Lærere har fri prime time- hele sommeren. Lærere er mer bortskjemte enn overarbeidet. Anonymkode: 09a4e...9ce Meger spesielt å uttale seg så skråsikkert og ufint om en hel profesjon. Joda, vi har noen goder som lærere, i form av blant annet avspasering. En av utfordringene er at vi ofte jobber så mye mer, også i avspaseringstiden. Så det er jo nettopp dette vi gjør, Time Management - i avspaseringtiden. Da retter vi, forbereder vi, skriver rapporter osv. Dog uten å få betaling for det. I tillegg er det stort trykk om dagene, elever som faller igjennom uten at man har kapasitet til å hjelpe de tilstrekkelig. Her er det forresten også time management, da jeg ofte jobber i pausene for å få tid til overs for å hjelpe de sårbare barna litt ekstra. Jeg løper også innimellom for å rekke ting - så også her - time management. Jeg ringer ofte instanser og foreldre på vei til jobb eller på vei hjem fra jobb - time management. Og ja, jeg spiser innimellom gående. Muligens time management der også? Og ikke minst blir man lei av å hele tiden må forsvare arbeidstidsordnigen sin og den generelle mistilliten som eksisterer overfor lærerne blant enkelte. Som her om dagen rettet jeg i bilen mens jeg ventet på mitt barn som var på fotball (time management). Da fikk jeg kommentaren fra en far "ja du må vel jobbe innmimellom du også..høhø". Eller gjengangeren "ja du skal vel snart ha ferie igjen..." Med et lite snev av kritikk. For å illustrere forskjellen. Min mann jobber som meg, også mye. Han jobber imidlertid i privat bedrift, og får alle timer i avspasering eller som lønn (vi jobber omtrent like mye, men han tjener det tredobbelte av meg) Absolutt ingen har noen gang kommentert at han ofte tar seg fri påske, jul, sommerferie, noen langhelger osv. (han har, i motsetning til meg, mulighet til å ta seg nesten helt fri i avspaseringen). Hos ham skjønner folk at det er avspasering pga av lange dager ellers. Hos meg som lærer, not so much. Dessverre. Og ja, kjære anonym, som sier at du innimellom jobber 75 timer. Synes jeg høres lite effektivt ut. Sikker på at du ikke bør se på din egen time management? #sorrymåttebare Endret 9. januar 2021 av Suss80 Skrivefeil 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå