Gå til innhold

Kommuneoverlegen i Berlevåg vaksinerte først seg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kommuneoverlegen  i Berlevåg vaksinerte først seg selv. Det er imot FHI sine retningslinjer. Han sier dette til avisen:

»Vi var selvsagt klar over at dette var imot retningslinjene, men anså det som et veldig forholdsmessig folkehelsetiltak. Slik jeg kjenner FHI vil de bare drite i dette - men om det fører til en diskusjon er jeg helt åpen for å ta den, sier kommuneoverlegen til Dagbladet»

https://www.dagbladet.no/nyheter/kommuneoverlegen-vaksinerte-forst-seg-selv/73262092

Endret av NorthernLight
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke problemet. Han har uansett en viktig funksjon  der han jobber. 

• Liker 35
Skrevet

Det tar seg ikke akkurat bra ut, men jeg synes det viktigste nå er at vaksinene vi har blitt tildelt faktisk blir brukt. Helst før de går ut på dato.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er jo kjempebra!

Hadde han ikke gjort det ville anti-vaxxerne garantert ropt ut om at han infiserer andre med vaksiner, men ikke tør å ta den selv. Dette er vel også for å vise at det ikke er farlig å ta vaksinen, og at det er viktig å ta den.

Endret av SPOCA
  • Liker 26
Skrevet

Det er vel ingen smitte i Berlevåg, nen med kun 1 lege (tror jeg?) og laaaaangt til neste lege høres det fornuftig ut. Kjipt om eneste legen blir syk / i karantene OM det skulle komme smitte 

• Liker 32
Skrevet

Var ikke det samme kommune som åpnet for barneidretten igjen også? Heier på folka i denne kommunen! Endelig noen fornuftige folk som setter fornuft foran politikk. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det var helt topp. Han kjenner sin flokk best og har tatt en avgjørelse. De har ikke smitte der nå og helsepersonell er uansett i gruppen som kan vaksineres nå. Kanskje mange tvilere følte seg litt tryggere.

• Liker 14
Skrevet
SPOCA skrev (2 minutter siden):

Det er jo kjempebra!

Hadde han ikke gjort det ville anti-vaxxerne garantert ropt ut om at han infiserer andre med vaksiner, men ikke tør å den selv. Dette er vel også for å vise at det ikke er farlig å ta vaksinen, og at det er viktig å ta den.

Kjempebra at en frisk 32 åring tar vaksinen før andre som trenger den, og som var klar over at det bryter med FHI sine retningslinjer?

• Liker 3
Skrevet

Berlevåg er en liten kommune, så ikke så ulogisk å sikre viktige funksjoner.

• Liker 13
Skrevet
Synne-Marie skrev (Akkurat nå):

Berlevåg er en liten kommune, så ikke så ulogisk å sikre viktige funksjoner.

Da kunne man kanskje vaksinert de få som er på sykehjem først?

Skrevet

Jeg er helt enig med denne legen. At Folkehelseinstituttet ikke skjønner at helsepersonell burde komme foran mennesker som er over 100 år gamle er ren galskap. Jeg syntes det er et fornuftig signal.

• Liker 17
Skrevet
altflyter skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig med denne legen. At Folkehelseinstituttet ikke skjønner at helsepersonell burde komme foran mennesker som er over 100 år gamle er ren galskap. Jeg syntes det er et fornuftig signal.

Flyselskapene har skjønt det. Først tar du oksygenmasken på deg selv. Så hjelper du barnet 

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, altflyter said:

Sivil ulydighet under en pandemi er ikke noe særlig.

• Liker 3
Skrevet
NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Kjempebra at en frisk 32 åring tar vaksinen før andre som trenger den, og som var klar over at det bryter med FHI sine retningslinjer?

Ja, helt klart. 

Hvis man leser rundt om på nett finnes det mange konspiratører der ute, mange beskylder leger, politikere m.fl for å ha onde hensikter.

Forøvrig, jeg fikk korona som frisk 33 åring (i mars). Det var ingen walk in the park. Man er ikke beskyttet kun av sin alder, dessverre.

Det er bra at viktige samfunnsfunksjoner får vaksinen.

• Liker 6
Skrevet

Vaksineglassene er beregnet på fem personer (skal vel utvides til seks nå), men har et volum som gjør at man får sju doser ut av det. Han var en av sju som ble vaksinert av det enslige vaksineglasset Berlevåg kommune fikk. Dette er en ikke-sak. 

• Liker 17
Skrevet
T-Rex skrev (1 minutt siden):

Sivil ulydighet under en pandemi er ikke noe særlig.

Sivil ulydighet mot en regel som ikke henger på greip er helt ok syntes jeg. Og akkurat prioriteringen av vaksiner er et eksempel hvor jeg syntes sivil ulydighet er passende

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, NorthernLight said:

Kommuneoverlegen  i Berlevåg vaksinerte først seg selv. Det er imot FHI sine retningslinjer. Han sier dette til avisen:

»Vi var selvsagt klar over at dette var imot retningslinjene, men anså det som et veldig forholdsmessig folkehelsetiltak. Slik jeg kjenner FHI vil de bare drite i dette - men om det fører til en diskusjon er jeg helt åpen for å ta den, sier kommuneoverlegen til Dagbladet»

https://www.dagbladet.no/nyheter/kommuneoverlegen-vaksinerte-forst-seg-selv/73262092

En del (snedige mennesker) mener Erna, Høie og co burde ta vaksinenen først, for å vise at de stoler på vaksinen og at den er trygg. Kanskje det er litt av grunnen bak vurderingen?

• Liker 5
Skrevet
altflyter skrev (1 minutt siden):

Sivil ulydighet mot en regel som ikke henger på greip er helt ok syntes jeg. Og akkurat prioriteringen av vaksiner er et eksempel hvor jeg syntes sivil ulydighet er passende

Det er 20 sykehjemsbeboere der oppe. Burde ikke de fått den først? Hva om det kommer smitte der i mellomtiden? 

Skrevet
Just now, altflyter said:

Poenget er at det alltid vil finnes ulike meninger om hvordan ting skal gjøres. Man kan godt argumentere for eget synspunkt, men når ledelsen har tatt en avgjørelse, støtter man lojalt opp om den. Sånn må det bare være, og spesielt i krig og under en pandemi.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt for at helsepersonell skal prioriteres, men at han som kommuneoverlege/fastlege med minimal kontakt med pasienter (og ikke minst minimal kontakt med pasienter han ikke vet om har covid 19) stiller seg først i køen synes jeg ikke noe om. 

• Opprett ny...