Gå til innhold

Regjeringen med lovforslag som skal kunne gjøre det mulig å innføre portforbud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Optimo
Skrevet

Kommer ikke til å bli noe av uansett. Storm i eggeglass.

Skrevet

Noe av det jeg liker dårlig med forslaget, er at regjeringen vil kunne vedta et portforbud uten at det behandles i Stortinget. Jeg forstår behovet for å kunne reagere raskt, men misliker tanken på at Erna plutselig kan få Trump-tendenser, og misbruke makten. Det fremstår som svært usannsynlig, men likevel - jeg har blitt litt skremt av det vi har sett i Washington de siste dagene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange vi har plass til i fengsel i Norge? Kan jo hende mange tar sjangsen, er uansett ikke store forskjellen på fengsel og portforbud, bortsett fra at i fengsel får du servert mat.

Lurer også på hva de tenker folk skal gjøre med dyr som må luftes? Får man passer-seddel for å lufte hunden tre ganger per dag? Hva med de som har hester? 

• Liker 2
Skrevet
velociraptor skrev (21 minutter siden):

Jeg lurer på hvor mange vi har plass til i fengsel i Norge? Kan jo hende mange tar sjangsen, er uansett ikke store forskjellen på fengsel og portforbud, bortsett fra at i fengsel får du servert mat.

Lurer også på hva de tenker folk skal gjøre med dyr som må luftes? Får man passer-seddel for å lufte hunden tre ganger per dag? Hva med de som har hester? 

Jeg tenker at kriminaliteten øker av alt dette. Færre jobber,usikkerhet,isolasjon, mennesker som tidligere samlet seg til aktiviteter for å holde seg unna «gata» blir nå gående hjemme, fattigdom. 
Og noen tar nok sjansen på å bryte eventuelt portforbud, og tenker hva har vi å tape? ikke så mye forskjell -bare at man slipper å gå på butikken..

• Liker 6
Skrevet
velociraptor skrev (22 timer siden):

Et av landene som hadde portforbud hadde en regel om at man fikk gå ut med hunden, men maks 150 meter fra hjemmeadresse. Så også på nyhetene at flere i disse landene rigget seg falske kjæledyr, ved å sette hjul på leker ol, bare for å kunne gå ut litt. Det var det året alle røykere ønsket seg hund...

Dyrehold på andre adresser må vel bli som å dra på butikken, har du en bekreftelse på dyreholdet vil du kunne reise videre dersom du er mellom de to adressene, hvis ikke blir det bot? Noen steder fikk man kun reise til nærmeste butikk, andre steder kunne man velge innenfor feks en kilometer. Vanligvis bare en person pr husstand, og et begrenset antall turer pr dag/uke. Måtte man kjøre bil kunne man bare være en person i bilen, med unntak av syketransport. 

Skrevet
Apollonia skrev (24 minutter siden):

Et av landene som hadde portforbud hadde en regel om at man fikk gå ut med hunden, men maks 150 meter fra hjemmeadresse. Så også på nyhetene at flere i disse landene rigget seg falske kjæledyr, ved å sette hjul på leker ol, bare for å kunne gå ut litt. Det var det året alle røykere ønsket seg hund...

Dyrehold på andre adresser må vel bli som å dra på butikken, har du en bekreftelse på dyreholdet vil du kunne reise videre dersom du er mellom de to adressene, hvis ikke blir det bot? Noen steder fikk man kun reise til nærmeste butikk, andre steder kunne man velge innenfor feks en kilometer. Vanligvis bare en person pr husstand, og et begrenset antall turer pr dag/uke. Måtte man kjøre bil kunne man bare være en person i bilen, med unntak av syketransport. 

håper det blir noe sånt hvis de virkelig går til det skrittet. 

Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

håper det blir noe sånt hvis de virkelig går til det skrittet. 

Her er reglene nå en plass under lockdown :

What's considered an essential reason?

• Receiving or providing essential medical care.
  • Exercise — but only in your local neighbourhood. This can also be done with one other person, or with the people in your household.
  • Essential work, volunteering, or study — but only if it cannot be done remotely.
  • Essential shopping in your local area — but only to buy food and necessary supplies. Authorities are pleading with people not to "panic buy".
  • Other exceptions include child custody arrangements, legal obligations, visits for end-of-life or to attend a funeral or wedding.
  • Liker 1
Skrevet
2ro skrev (30 minutter siden):

Her er reglene nå en plass under lockdown :

What's considered an essential reason?

• Receiving or providing essential medical care.
  • Exercise — but only in your local neighbourhood. This can also be done with one other person, or with the people in your household.
  • Essential work, volunteering, or study — but only if it cannot be done remotely.
  • Essential shopping in your local area — but only to buy food and necessary supplies. Authorities are pleading with people not to "panic buy".
  • Other exceptions include child custody arrangements, legal obligations, visits for end-of-life or to attend a funeral or wedding.

Jeg ler høyt. «Attend a wedding» er greit under et portforbud? Dette blir bare teitere og teitere.

Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Jeg ler høyt. «Attend a wedding» er greit under et portforbud? Dette blir bare teitere og teitere.

Er ikke jeg som har laget reglene. Men antar at dette blir med prest (eller tilsvarende) brudeparet og forlovere, og ellers med smittevernstiltak. Kan være mange grunner til at folk ønsker å gifte seg. Tviler på dette blir et stort problem ellers har de ikke skrevet det antar jeg.

• Liker 1
Skrevet
Catalina Culès skrev (På 8.1.2021 den 22.43):

Vil kunne pålegge folk å holde seg innendørs i opptil 21 dager. Forslaget skal nå ut på høring.

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-med-lovforslag-som-skal-kunne-gjore-det-mulig-a-innfore-portforbud-1.15319614

Her er jeg helt enig med Amundsen. 

Det kom en dag der man skulle være enige med FRP. Trodde jeg aldri skulle skje, men jeg er også helt enig med Amundsen. 

• Liker 1
  • Opprett ny...