AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Det har her, som mange andre steder, vært mye hjemmeskole siden mars, akkurat nå går mine to ungdomsskoleelever annen hver dag på skolen og er annenhver dag hjemme. Og nå er både jeg og ungene selv bekymret over hvor lite de lærer. For å ta det først; jeg forstår godt at det er krevende å følge opp elevene på denne måten for lærerne og jeg vet ærlig talt ikke om jeg har noen god løsning selv. Men når elevene er ferdige med hjemmeskole etter maks en times innsats hver eneste dag og mye av det de blir satt til å gjøre er, unnskyld uttrykket, piss, som å lage snølykt (!) i 10. klasse, da har jeg virkelig begynt å bekymre meg. Det gikk så som så med sånt surreopplegg fra mars til sommerferien, det kan ikke fortsette slik i måned etter måned. Og nei, jeg kan ikke undervise dem selv, jeg har en jobb. Anonymkode: 95df7...44a 16
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Ok. Da ber du om bedre oppgaver Anonymkode: e6980...d43 4
Aristoteles Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Ehh 😄 Du er ikke mer bekymret over deres læring enn at du ikke gidder bry deg selv. For du har jobb, og de andre 16 timene i døgnet er brukt opp 😮 17
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Jeg er ikke lærer, men har en viss anelse om hva dette også innebærer for alle lærerne som nå må konstant finne måter å engasjere ungdommer uten å verken vite eller kontrollere hva de faktisk gjør (noe du som mor faktisk kan i dette tilfellet). Jeg skjønner godt at det er frustrerende, men så er det også mye smitte blant unge mennesker nå. Jeg tror vi alle gjør så godt vi kan fra de forutsetningene vi har. Selv jobber jeg i barnehage, men har en mamma som er lærer som forteller om krevende hverdager hvor de må konstant finne på "kreative" løsninger. Dessuten er vel ungdommen din oppegående nok til å sette seg ned med lekser selv? Eller trenger de en hånd å holde når de gjør det? Anonymkode: 42b4b...cb1 14
Oppland Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 Avgangselevene i ungdomsskolen og videregående skole nå i vår får antageligvis noe svakere karakterer enn de ville fått ved normale skoledager. Trist, men slik er det. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 Aristoteles skrev (11 minutter siden): Ehh 😄 Du er ikke mer bekymret over deres læring enn at du ikke gidder bry deg selv. For du har jobb, og de andre 16 timene i døgnet er brukt opp 😮 Jo da, jeg bryr meg. Faktisk er barna mine de flinkeste karaktermessig på sine trinn og derfor er jeg bekymret over at det blir kunnskapshull på veien videre, da de alle tre ønsker seg inn på sivil ingeniør og lege-studiene. De får selvsagt oppfølgning her hjemme, men det sier seg vel ganske greit selv at jeg ikke har mulighet til å overta undervisningen i flere fag for to barn. For det første er jeg på jobb på dagtid når det er meningen at de skal ha skole og for det andre har jeg ikke kapasitet til å sette meg inn i pensum fullt ut. Dessuten,det er faktisk skolens jobb. Anonymkode: 95df7...44a 18
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 Oppland skrev (5 minutter siden): Avgangselevene i ungdomsskolen og videregående skole nå i vår får antageligvis noe svakere karakterer enn de ville fått ved normale skoledager. Trist, men slik er det. Sikkert ikke så stort problem om man ikke har ambisjoner om å komme inn på studier med høyt snitt, men et reelt problem for de som ønsker det og må konkurrere mot eldre elever med bedre snitt og uten kunnskapshull. Anonymkode: 95df7...44a 8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 Det er jo elever med ikke så ressurssterke foreldre som virkelig blir taperne her Foreldre som kanskje ikke engang tenker over at barna får kunnskapshull. Anonymkode: 749c9...541 26
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er ikke lærer, men har en viss anelse om hva dette også innebærer for alle lærerne som nå må konstant finne måter å engasjere ungdommer uten å verken vite eller kontrollere hva de faktisk gjør (noe du som mor faktisk kan i dette tilfellet). Jeg skjønner godt at det er frustrerende, men så er det også mye smitte blant unge mennesker nå. Jeg tror vi alle gjør så godt vi kan fra de forutsetningene vi har. Selv jobber jeg i barnehage, men har en mamma som er lærer som forteller om krevende hverdager hvor de må konstant finne på "kreative" løsninger. Dessuten er vel ungdommen din oppegående nok til å sette seg ned med lekser selv? Eller trenger de en hånd å holde når de gjør det? Anonymkode: 42b4b...cb1 Jeg har full forståelse for at dette er enormt krevende for lærerne, det er ikke dem jeg er ute etter å ta, dette er et hjertesukk fordi jeg ser at dette opplegget ikke fungerer over tid. Det handler ikke om at ungene mine ikke orker/gidder å gjøre det de skal,da om nevnt er de langt over gjennomsnittet skoleflinke. Men selv ikke en skoleflink 13-åring går gjennom hele pensum på egenhånd, det MÅ undervisning til. Anonymkode: 95df7...44a 11
Oppland Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sikkert ikke så stort problem om man ikke har ambisjoner om å komme inn på studier med høyt snitt, men et reelt problem for de som ønsker det og må konkurrere mot eldre elever med bedre snitt og uten kunnskapshull. Anonymkode: 95df7...44a Kunne ikke vært mer enig!👍 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jo da, jeg bryr meg. Faktisk er barna mine de flinkeste karaktermessig på sine trinn og derfor er jeg bekymret over at det blir kunnskapshull på veien videre, da de alle tre ønsker seg inn på sivil ingeniør og lege-studiene. De får selvsagt oppfølgning her hjemme, men det sier seg vel ganske greit selv at jeg ikke har mulighet til å overta undervisningen i flere fag for to barn. For det første er jeg på jobb på dagtid når det er meningen at de skal ha skole og for det andre har jeg ikke kapasitet til å sette meg inn i pensum fullt ut. Dessuten,det er faktisk skolens jobb. Anonymkode: 95df7...44a Om de er så gode tar de igjen du tapte,hilsen siv-ing som tapte halve 10. klasse pga sykdom. Anonymkode: 93896...95c 17
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Sikkert ikke så stort problem om man ikke har ambisjoner om å komme inn på studier med høyt snitt, men et reelt problem for de som ønsker det og må konkurrere mot eldre elever med bedre snitt og uten kunnskapshull. Anonymkode: 95df7...44a Hvis alle får svakere snitt så justeres jo også inntakskravet deretter... Anonymkode: 3a1d0...f23 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er jo elever med ikke så ressurssterke foreldre som virkelig blir taperne her Foreldre som kanskje ikke engang tenker over at barna får kunnskapshull. Anonymkode: 749c9...541 Eller foreldre i full jobb, gjerne turnus. Mange elever er hjemme alene i 8 timer daglig. En skoledag er 6 timer. Ja da blir det mye ensomhet også. Anonymkode: 77c16...ff8 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 Jeg er helt enig! Min 8.klassing har særdeles lite undervisning - og veldig lite oppgaver. 2 timer norsk i dag - oppgaven var å svare muntlig på 3 korte spørsmål som omhandlet det å ha hjemmeskole. Han brukte ca 10 min, så var han ferdig...... matten gjorde han ferdig i engelsken, dvs at skoledagen startet 0830 og var ferdig ca 10.00. Eldste som går på videregående har mye mer teams undervisning og de gjør eksempelvis gruppearbeid via teams, leverer inn presentasjoner etc. Full skoledag selv om det er hjemmeskole. Jeg synes opplegget er noe sløvt. Mulig jeg har en som er kjapp å jobbe og at andre bruker lengre tid, men likevel..... Anonymkode: 31893...230 11
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #15 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis alle får svakere snitt så justeres jo også inntakskravet deretter... Anonymkode: 3a1d0...f23 De konkurrerer jo fortsatt mot eldre elever som har fullført skolen før korona. Anonymkode: 95df7...44a 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #16 Skrevet 9. januar 2021 Det er barna som skal ofres i denne pandemien vettu, bare spør alle hysterikerne i coronaforumet. Anonymkode: 488c5...edd 11
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #17 Skrevet 9. januar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: De konkurrerer jo fortsatt mot eldre elever som har fullført skolen før korona. Anonymkode: 95df7...44a Annen kvote for førstegangsvitnemål og ordinære søkere, så i første omgang blir de bare målt mot hverandre. Anonymkode: a1a6b...650 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #18 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har full forståelse for at dette er enormt krevende for lærerne, det er ikke dem jeg er ute etter å ta, dette er et hjertesukk fordi jeg ser at dette opplegget ikke fungerer over tid. Det handler ikke om at ungene mine ikke orker/gidder å gjøre det de skal,da om nevnt er de langt over gjennomsnittet skoleflinke. Men selv ikke en skoleflink 13-åring går gjennom hele pensum på egenhånd, det MÅ undervisning til. Anonymkode: 95df7...44a Skjønner problemet, men man finner jo mange gode videoer på Youtube der lærere forklarer og underviser stort sett alt elevene skal lære. Så heldigvis for internett, ting hadde vært mye verre uten. Anonymkode: 84e08...678 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #19 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Annen kvote for førstegangsvitnemål og ordinære søkere, så i første omgang blir de bare målt mot hverandre. Anonymkode: a1a6b...650 Ja, og her er jo et problem for voksne elever og. Jeg tar realfagskompetanse de to årene her, er vel de dårligste årene jeg noen gang kunne valgt å begynne på skole igjen. Heldigvis gått bra til nå, men fytti så mange som falt av eller falt i karakter fordi vi må ta så mye av pensum selv.. og vi konkurrerer ds altså ikke med førstegangsvitnemål, og kan fort konkurrere med elever som var ferdig året før (og dermed hadde full undervisning). Så jeg skjønner godt bekymringen til ts. Anonymkode: 006de...41a 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #20 Skrevet 9. januar 2021 Synes du overdriver litt. Er barne virkelig bekymra selv? Er det noe godt som kommer ut av det da? Anonymkode: 87059...533 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå