Gå til innhold

Redd for at barnet mitt skal sette mat i halsen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann,

Jeg trenger noen gode og oppmuntrende ord, men også gjerne råd. Jeg er livredd for at sønnen min på 1 år skal sette fast mat i halsen. Jeg blir uvel når han hoster mens han spiser, og i kveld satte han brødskive i halsen. Jeg frøys totalt, mens mannen min hjalp han. Han klarte å hoste det opp, men mannen min måtte dunke han litt i ryggen. 

Mannen min har begynt å jobbe turnus denne uka her, og jeg merker nå at jeg gruer meg til måltider :( Hjelp... 

Anonymkode: e73e2...72c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i barnehage med 1-2 åringer og opplever selv at når vi gir små biter så «stapper» de mer, altså tar med i munnen om gangen. Vi gir heller halve skiver slik at det blir litt mer vanskelig å få mye i munnen. Eventuelt hvis du er veldig redd så må du bare gi en liten bit av gangen og vente til han har svelget den for så å gi en til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjer av og til her og. Ta det helt med ro. Som oftest klarer de å få det opp selv. 

Han er uansett så liten at du kan ta han over armen, hvis det virker som han trenger hjelp. 

Anonymkode: 417e0...8f6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Prøv å slapp av. Min mor var en fantastisk mor da vi var små, men feil hadde hun. Hun var hysterisk for det samme. Det kom noe godt ut av det, for harde og seige godterier fikk vi aldri  🙂 aldri tyggegummi heller. Eller karameller som var det mest populære da jeg var barn. Så jeg fikk nesten aldri annet enn små sjokoladerusk, og er til dags dato ikke glad i godterier.  Men hun mislikte fremdeles at vi spiste peanøtter og popcorn i voksen alder. Jez! 

Gi små biter om du er tryggest på det. Det er sjelden barn blir kvalt av mat altså 🙂 gi dem noe å drikke om de hoster litt. Eller bank lett i ryggen. Det går nok bra 🙂 men jeg skjønner deg. Moren min ga meg litt problemer der. Jeg gir aldri barn sukkertøy og noe som helst som er "farlig". 

Ps. Rettere sagt : det som *kan* være farlig. Med Max uhell 🙂

Endret av SoWhat?
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes dette var skummelt med første barn, og følte jeg ikke visste helt hvor store biter det var trygt at hun spiste. Jeg delte nok opp ting mer enn jeg hadde trengt lenger enn jeg hadde trengt. For meg hjalp det å se at hun mestret det, og jeg tenkte også på at hun trengte å øve seg på å tygge og svelge for å spise trygt.

I andre svangerskap meldte jeg meg på førstehjelpskurs på helsestasjonen, og jeg syns det er en trygghet å vite at jeg har hva jeg skal gjøre hvis noe setter seg fast litt bedre inn under huden etterpå. Denne ganger er jeg egentlig mer redd for små gjenstander enn mat. Her har jeg forresten lært fra sist å prøve å ikke bli hysterisk når en stein forsvinner inn i munnen, men trekke pusten og pirke den ut rolig eller be en litt større baby spytte ut/bytte mot noe annet fristende. 

Begge barna har satt ting "litt i halsen" en del ganger, men da slik at de har hostet det opp og i noen få tilfeller kastet opp. Brekningsrefleksen deres er en god beskyttelse, at de hoster når noe havner feil er en god ting. 

Anonymkode: 2c926...f2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Newgirll skrev (19 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage med 1-2 åringer og opplever selv at når vi gir små biter så «stapper» de mer, altså tar med i munnen om gangen. Vi gir heller halve skiver slik at det blir litt mer vanskelig å få mye i munnen. Eventuelt hvis du er veldig redd så må du bare gi en liten bit av gangen og vente til han har svelget den for så å gi en til. 

Og poenget med en halv skive er at de får full kontroll på bitene og munnen gjør det slik den instinktivt skal gjøre det. Jeg har alltid servert store biter til barna fra de var 6 mnd og latt de gnage og gomle uten nerver. Anbefaler ellers å delta på førstehjelpskurs mhp småbarn så blir man enda tryggere. Og husk at å brekke seg («hoste opp maten») er en helt normal refleks nettopp de ikke skal sette ting i halsen. Stor forskjell på å brekke seg og å sette i halsen, de fleste små barn brekker seg på endel i starten mens teknikken utvikles. Går det ikke over bør tungebåndet sjekkes. 

Høres jo ut til at barnet takler fast føde fint og har velfungerende refleks for mat som er på vei feil sted, så da ville jeg ikke vært bekymret, men selvsagt servere store biter så barnet styrer spisingen selv. Og selvsagt aldri putte mat i fast form i munnen på barnet. Det SKAL de styre selv. Får angst av de som sitter og stapper småbiter av brød, boller etc i munnen på småbarna. La de spise selv! Så går det helt fint som oftest. + førstehjelpskurs så man er forberedt om man er veldig uheldig - eller ungen finner noe som har feil størrelse...

Anonymkode: d7929...77f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig at de hoster og blir røde i ansiktet. Det som er farlig er om de blir stille og bleke/blå. Jeg har gitt mine to halve brødskiver (med skorpe) fra de var rundt 7 mnd gamle og har dunket litt i ryggen én gang. Ungen brydde seg ikke og fortsatte å spise med en gang. Husk at litt dunking i ryggen når de sitter bare presser ut luften, om ungen virkelig har satt noe i halsen må du legge den på magen på lårene dine slik at hodet er lenger nede enn rompa og slå hard. Sannsynligheten for at du trenger det er imidlertid liten så lenge du ikke gir ungen hele pølser, druer ol. 

Anonymkode: 5009e...6f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...