Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var idag satt opp på to vakter på jobb i to ulike avdelinger. Totalt 12 timer til sammen, som i utgangspunktet overstiger den alminnelige arbeidstiden på 9 timer i løpet av 24 timer. Jeg hadde plukket begge vaktene i appen vi bruker og hadde fått de begge tildelt uten at avdelingslederene i de ulike avdelingene var klar over dette.

Jeg hadde ikke noe problem med å jobbe så lenge, da jeg kun sitter i den ene avdelingen og så nesten kun står i den andre, og det blir en ok fordeling. Da sjefen min som er avdelingsleder i den ene avdelingen kom på jobb spurte hun om hvor lenge jeg hadde jobbet, og da ble jeg fortalt at jeg «måtte» dra hjem etter 9 timer, fordi det ikke var lov at jeg jobbet så lenge og fordi da måtte de overtidsbetale meg.

Ble nærmest tvunget til å dra hjem og lurer på om dette er lov på en vakt jeg allerede er satt opp på? Er til syvende og sist avdelingslederenes ansvar? Og bør jeg få betalt selv om jeg måtte dra hjem? Har jobbet slike vakter før, og ved sykdom har jeg til og med blitt spurt om å jobbe 13 timer uten at det har vært et problem da.. 

Setter stor pris på svar! :)

Anonymkode: ddee0...1a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

anbefaler deg å lese reglene for overtid. Leder gjorde rett i å sende deg hjem. Overtid skal i utgangspunktet ikke planlegges slik du gjorde ved å ta to vakter, og det skal pålegges av ledelsen, noe som ikke var gjort i dette tilfelle.

Ved sykdom er det noe annet, da dekker du opp et uforutsett behov og blir bedt/pålagt overtid av ledelsen.

Anonymkode: 26116...1a9

• Liker 12
Skrevet

Du visste det ville blitt overtid og burde da meldt ifra til avdelingsleder med en gang. Du skal kun jobbe overtid om du blir pålagt det. Ikke med vilje legge opp til det selv uten å drøfte med leder. Så her er jeg enig med din leder.

Helt naturlig at disse vaktene har lagt ute da det er to ulike ledere. De må få legge ut vakter uten å risikere at noen tar de begge uten å forhøre seg. Du var fult klar over dette selv😊

• Liker 8
Skrevet (endret)

Problemet er bare at jeg har jobbet tilsvarende vakt tidligere hvor avdelingslederene fra begge avdelinger var klar over dette. Den gang var det ikke et problem. 

Endret av Claire Marie
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er bare at jeg har jobbet tilsvarende vakt tidligere hvor avdelingslederene fra begge avdelinger var klar over dette. Den gang var det ikke et problem. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Claire Marie said:

Problemet er bare at jeg har jobbet tilsvarende vakt tidligere hvor avdelingslederene fra begge avdelinger var klar over dette. Den gang var det ikke et problem. 

Det er ikek et "problem". Det kan hende det skjedde en glipp den gang, eller var noen andre vurderinger, men det har i grunn ingenting å si for hva som skjer nå.

Anonymkode: c1861...df0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er bare at jeg har jobbet tilsvarende vakt tidligere hvor avdelingslederene fra begge avdelinger var klar over dette. Den gang var det ikke et problem. 

Nei, men den gangen var det nok de som valgte at de trengte deg, på tross av at det utløste overtid. Du må være klar over at du også har et ansvar for ikke å bryte avtaleverk og arbeidsmiljølov, og det gjør du ved å planlegge så lang arbeidstid som dette uten at det er behov for det.

Anonymkode: 4fba1...3b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikek et "problem". Det kan hende det skjedde en glipp den gang, eller var noen andre vurderinger, men det har i grunn ingenting å si for hva som skjer nå.

Anonymkode: c1861...df0

Var ingen glipp, ble til og med spurt om det var ok om at jeg ikke fikk overtidsbetaling for det selv om jeg har krav på det. 

Skrevet
Claire Marie skrev (14 minutter siden):

Men den gang var det og et reelt behov slik jeg forstod det, og da kan det være greit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var ingen glipp, ble til og med spurt om det var ok om at jeg ikke fikk overtidsbetaling for det selv om jeg har krav på det. 

DET er ikke greit, men du kan likevel ikke planlegge dobbelvakter uten godkjenning fra leder

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men den gangen var det nok de som valgte at de trengte deg, på tross av at det utløste overtid. Du må være klar over at du også har et ansvar for ikke å bryte avtaleverk og arbeidsmiljølov, og det gjør du ved å planlegge så lang arbeidstid som dette uten at det er behov for det.

Var ingenting jeg planla, men plukket vakter i håp om å få en av de og senere så jeg at jeg var blitt satt opp på begge. Sjefen sa selv at hun får opp «obs-meldinger» dersom vakter eventuelt overstiger en viss arbeidsmengde men at hun hadde ignorert det da hun satte meg opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

DET er ikke greit, men du kan likevel ikke planlegge dobbelvakter uten godkjenning fra leder

Skjønner. Var ingenting jeg planla i utgangspunktet, men burde vel sagt ifra til leder senere. Tenkte derimot ingenting over det da jeg har blitt spurt om å jobbe tilsvarende vakt før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...