AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Hvis man tenker på jobbmuligheter... Anonymkode: fe095...63a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Russisk hvis du skal bli kriger Arabisk hvis du skal bli politiker Spansk hvis du skal bli reiseguide Anonymkode: 18324...6ff
MissStiles Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Det spørs kanskje innenfor hvilken bransje da.. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Hvis du skal jobbe innen helse, sosial eller omsorgstjenesten arabisk eller russisk. Anonymkode: a2695...ce6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 MissStiles skrev (21 minutter siden): Det spørs kanskje innenfor hvilken bransje da.. Generelt hvilket språk gir flest jobbmuligheter Anonymkode: fe095...63a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis du skal jobbe innen helse, sosial eller omsorgstjenesten arabisk eller russisk. Anonymkode: a2695...ce6 Hvorfor i all verden tenker du det? For å jobbe i utlandet da, eller...?? Anonymkode: c8bd5...0c6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 Jeg hadde valgt arabisk da det er mest relevant for det jeg ønsker å jobbe med. Det er ikke noe generelt svar på dette. Anonymkode: 7fa94...12d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Generelt hvilket språk gir flest jobbmuligheter Anonymkode: fe095...63a Ingen språk gir jobbmuligheter i seg selv. Du må ha noe å bruke språket på. Anonymkode: a370f...ed6 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Generelt hvilket språk gir flest jobbmuligheter Anonymkode: fe095...63a Det er jo ikke et språk i seg selv som gir jobbmuligheter, med mindre du har en utdannelse og tenker å bruke den i et konkret land eller lukket forskningsmiljø. Anonymkode: c8bd5...0c6
OlsenHansen Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 Ingen av disse språkene. Heller kinesisk. Eventuelt tysk siden du bor i Europa. Er ikke noe jobb for en nordmann å få i Spania, Russland eller Midt Østen. Ikke en jobb du vil ha iallefall. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 Velg språk etter hvilken type jobb du ønsker Arabisk gir nok flest muligheter, Spessielt hvis du skal jobbe med innvandrere/ flyktninger. Russisk er fint å kunne dersom du ønsker å for militæret eller politiet. Anonymkode: dfee0...524
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 OlsenHansen skrev (5 minutter siden): Ingen av disse språkene. Heller kinesisk. Eventuelt tysk siden du bor i Europa. Er ikke noe jobb for en nordmann å få i Spania, Russland eller Midt Østen. Ikke en jobb du vil ha iallefall. Russland er jo vår nabo. Sikkert mye jobb å få. Anonymkode: fe095...63a 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor i all verden tenker du det? For å jobbe i utlandet da, eller...?? Anonymkode: c8bd5...0c6 Nei. Alle som har jobbet innen helse/sosial/omsorg møter innvandrere, flyktninger og arbeidsinnvandrere. Har som regel flere tolkesamtaler i uka på arabisk, og mange arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa snakker bedre russisk enn engelsk. Hvis man jobber på NAV er det også en fordel å kunne litt arabisk eller russisk, rett og slett fordi mange har de språkene som morsmål/andrespråk og gjerne er bedre i dem enn norsk/engelsk. Anonymkode: a2695...ce6 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 Kinesisk. Men av de tre, arabisk. Anonymkode: 9aeeb...579
norw Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 Russisk hvis du synes at hacking virker attraktivt, arabisk om du er interessert i jihad og spansk om du vil forberede deg på pensjonisttilværelsen 😄 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei. Alle som har jobbet innen helse/sosial/omsorg møter innvandrere, flyktninger og arbeidsinnvandrere. Har som regel flere tolkesamtaler i uka på arabisk, og mange arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa snakker bedre russisk enn engelsk. Hvis man jobber på NAV er det også en fordel å kunne litt arabisk eller russisk, rett og slett fordi mange har de språkene som morsmål/andrespråk og gjerne er bedre i dem enn norsk/engelsk. Anonymkode: a2695...ce6 Hvis man jobber i NAV eller lignende, offentlig forvaltning, stat eller kommune, bruker man selvfølgelig kvalifisert tolk med formelle tolkestudier!! Anonymkode: c8bd5...0c6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis man jobber i NAV eller lignende, offentlig forvaltning, stat eller kommune, bruker man selvfølgelig kvalifisert tolk med formelle tolkestudier!! Anonymkode: c8bd5...0c6 Såklart, hvis de er tilgjengelige, ogtil planlagte samtaler. Ikke alltid så lett midt på natta på legevakt, i akuttmottak, i resepsjoner og informasjonsskranker, i hjemmesykepleien, gjennom hele døgnet på institusjoner, i ambulansen... Anonymkode: a2695...ce6 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Såklart, hvis de er tilgjengelige, ogtil planlagte samtaler. Ikke alltid så lett midt på natta på legevakt, i akuttmottak, i resepsjoner og informasjonsskranker, i hjemmesykepleien, gjennom hele døgnet på institusjoner, i ambulansen... Anonymkode: a2695...ce6 Jeg svarte ikke på akutte situasjoner, men alle som planlegger møter, planlegger rundt når det passer for deltakerne. Tolken bør derfor være en like stor selvfølge som f.eks. arbeidsgiver hvis det er et møte om sykemelding, eller at det passer for legen om legen må med, osv. Det handler om planlegging, og alle i offentlig sektor skal klare å planlegge. Det er ingen som vet med en halvtimes varsel at klient/bruker trenger tolk. I så fall har man gjort slett arbeid selv i forkant. Anonymkode: c8bd5...0c6 1
Aranciata Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 Jeg mener jo at det å lære språk har verdi i seg selv, men siden du spesifikt nevner jobbmuligheter så vil jeg si at spansk ikke er veien å gå. Det er overraskende mange i Norge som kan litt/noe/mye spansk, og det er få jobber her hvor man trenger det. Det er for eksempel lite direktekontakt med Spania i norsk næringsliv (der er tysk mye viktigere siden Tyskland er en viktig handelspartner.) Jeg husker da jeg var student og søkte sommerjobber så var det SÅ mange som kunne spansk. Jeg snakket/snakker spansk flytende men fikk jobber fordi jeg kunne fransk og italiensk i tillegg. Så jeg ville gått for russisk eller arabisk. Men husk at det tar tid og innsats for å komme til et nivå som kan gi deg et fortrinn i jobbsammenheng. Jeg kan ikke noe russisk og vet ikke mye om språket generelt, men arabisk er ganske vanskelig! Uttalen kan være skikkelig vrien for nordmenn, pluss at det tar tid å lære et helt nytt alfabet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå