AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Del Skrevet 8. januar 2021 Sitat Rådet for legeetikk kritiserer forfatter og lege Berit Nordstrand for brudd på etiske regler for leger og mener hun kan bidra til feilernæring av barn og unge. Noen sitater: Sitat Etter uttalelser fra fagmedisinske foreninger, mener Rådet Nordstrand anbefaler metoder som savner vitenskapelig grunnlag, og at noen av opplysningene hun gir gjennom sin virksomhet, ikke reflekterer medisinsk allment aksepterte eller vitenskapelig dokumenterte metoder. – Ut fra innspillene fra relevant fagmiljø mener rådet at formuleringen «Har du barn og/eller ungdom i huset med helseplager som kan kobles til lekk tarm og inflammasjon, bør de følge planen 100%» er særlig uheldig og kan i verste fall bidra til at barnet feilernæres, skriver Rådet i sin konklusjon. Er det noen her som følger råd fra Berit Nordstrand? Har denne kritikken noen påvirkning på deres synspunkter om henne og det hun lærer bort? https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/01/06/Berit-Nordstrand-får-sterk-kritikk-for-kostholdsråd-til-barn-og-unge-23276463.ece https://www.nrk.no/trondelag/radet-for-legeetikk-kritiserer_-mener-berit-nordstrands-rad-kan-skape-helseangst-1.15314878 Anonymkode: c1653...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Del Skrevet 8. januar 2021 Litt svar på dine spørsmål, ellers mine tanker: 1) Jaggu på tide! Hun har spredd skremselspropaganda med et barnslig flir i altfor mange år. 2) Hvorfor kritisere akkurat henne? Det er da mange andre som kommer med uvitenskapelig vrøvl også. Er det verre fordi hun er lege? (Det er vel det.) 3) Disiplene hennes vil neppe endre standpunkt, bare forsvare det sterkere. 4) Folk elsker å bli skremt. Anonymkode: 3b6cd...6d5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Del Skrevet 8. januar 2021 Bra! Har savnet den kritikken. Barn skal ikke settes på restriktive dietter grunnet vage selvpålagte diagnoser som "lekket tarm". Anonymkode: 757ac...81c 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Del Skrevet 8. januar 2021 Jeg tenker hun har rett. Flere studier, forskere og leger sier jo nærmest det samme. Jeg kjenner flere som har endret kostholdet totalt og unngått mye som ultraprosessert mat, melk og gjær. Mange med mage og tarm sykdom som ibs og chrons snakker varmt om endringen og sier de har gått tilbake livet sitt. Ingen jeg kjenner benytter Berit Nordstrand sine bøker da, men hun skriver jo på sett og vis akkurat det samme som de andre på feltet. At barn ikke skal ha en restriktiv diett er jeg enig i, men hallo. Om du baker egne brød og unngår melk ellers i hverdagen og annet ultraprosessert/ikke ren mat. Så vil jeg absolutt ikke klassifisert det som hverken restriktivt eller diett. Anonymkode: 47d70...221 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Del Skrevet 8. januar 2021 Det er "Rådet for legeetikk" som kommer med kritikken. Å Anonymkode: 3b6cd...6d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Del Skrevet 8. januar 2021 Har hun egentlig markedsført den som om at den er rettet mot barn? Inntrykket mitt er at hun snakker til syke voksne. Generelt synes jeg for få leger er opptatt av kostholdets effekt på helse. Anonymkode: 26351...565 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Del Skrevet 8. januar 2021 Det har vel aldri vært så mye fokus på hva som er sunt/ikke sunt som nå. Og Berit Nordstrand er interessert i å selge bøker og produkter for å tjene penger. Anonymkode: 0352a...ccd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Del Skrevet 8. januar 2021 Kvakksalver. Anonymkode: 2f585...8c0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 8. januar 2021 #9 Del Skrevet 8. januar 2021 Ren mat er bra. Melk og mye gluten har ja en negativ effekt, og spesielt om man har helseplager. Kutte all gluten blir for mye og for drøyt å forholde seg til, selv om det bidrar til bedring av feks ibs. Og gluten er vanskelig å unngå og å leve uten i det daglige og sosiale. Store sjanser for feilernæring i forsøk på å unngå gluten helt. Ulempen med dietter er at det som oftest er for mye å sette seg inn i, forholde seg til og til å undersøke. Folk gidder ikke å gjøre jobben som kreves og å finne god men alternativ mat. Sunt kosthold kan sies enkelt: alt med måte. Unngå søtsaker og junk. Spis rent. Frukt, grønt, kjøtt, fisk osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Del Skrevet 8. januar 2021 Regner med at det er langt farligere folk der ute når det kommer til kosthold enn hun der. Hun er i det miste bevisst på kosthold og hva som (hun mener) er bra for kroppen. Enkelte foreldre kunne ikke brydd seg mindre om hvor mye søppelmat de gir barna sine, og ikke får kritisere dem. Anonymkode: fb042...10e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Del Skrevet 8. januar 2021 Dette burde svi (klikk for å åpne og lese vedleggene). Avkledd. Men menigheten bryr seg vel ikke. Verden vil bedras. Anonymkode: c1653...6d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Del Skrevet 8. januar 2021 Jeg syns kritikken er fortjent, hun spiller veldig på sin legetittel for å legitimere rådene/bøkene/produktene sine, uten at det faktisk er begrunnet ut fra de kriteriene legevitenskapen normalt bruker. Jeg kjøpte en av bøkene hennes etter at hun og Klaus hadde program på tv, fordi jeg syns en del av rettene så sunne ut og ville gjerne bli inspirert. Men jeg reagerte veldig på en del av de tingene hun skriver, bl.a at man kan spise seg frisk fra sykdom som overhodet ikke er relatert til kosthold. Jeg har en av disse sykdommene, og kosthold er veldig lite relevant. Blir som å si til en blind at du bare må spise mer a-vitamin så får du synet igjen, pisspreik. Dessverre er det mange som tror på alt hun skriver, og lar du barn gå på diett pga er det er det klart det er skadelig for barnet. Man kan fint leve sunt, uten ihjelprossesert mat og masse sukker uten at Berit Nordstands diett må være den førende. Anonymkode: be387...dff 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #13 Del Skrevet 8. januar 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: Regner med at det er langt farligere folk der ute når det kommer til kosthold enn hun der. Hun er i det miste bevisst på kosthold og hva som (hun mener) er bra for kroppen. Enkelte foreldre kunne ikke brydd seg mindre om hvor mye søppelmat de gir barna sine, og ikke får kritisere dem. Anonymkode: fb042...10e Sørg for å gi dine barn bra mat du, og ikke vær så fokusert på hva andre gjør. Anonymkode: 0352a...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #14 Del Skrevet 9. januar 2021 Jeg har inntrykk av at hun er blitt mer ekstrem med årene. Nå føler jeg at det ikke er forenlig med normalt liv. Mat og helse henger klart sammen og mange diagnoser blir bedre med strengt kosthold... Men nå er det gått for langt, for min del. Anonymkode: 120d9...1a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå