Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker å bli siving. Etter utdannelse vil jeg ha en god og trygg jobb med god økonomi. 

Vil det ikke være ugunstig økonomisk sett å bo i Oslo? Ser for meg at jeg hvert fall må jobbe i flere år før jeg i det hele tatt får råd til å kjøpe meg en gammel og trang leilighet. Man tjener ikke dobbelt så mye i Oslo, når boligprisene er dobbelt så høye som mange steder i landet.

Er fra Kristiansand. Er det noe godt marked for sivinger? Bygg, data, indøk? Det er disse jeg vurderer å velge. Her i Kristiansand er boligprisene på halvparten av Oslos, og ser for meg at det er gunstigere å bo her. Men vil det være lett å få jobb med tanke på nettverk? Man danner som regel nettverk i Oslo og Trondheim fra NTNU vel?

Anonymkode: c7c57...f0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 18.44):

Tenker å bli siving. Etter utdannelse vil jeg ha en god og trygg jobb med god økonomi. 

Vil det ikke være ugunstig økonomisk sett å bo i Oslo? Ser for meg at jeg hvert fall må jobbe i flere år før jeg i det hele tatt får råd til å kjøpe meg en gammel og trang leilighet. Man tjener ikke dobbelt så mye i Oslo, når boligprisene er dobbelt så høye som mange steder i landet.

Er fra Kristiansand. Er det noe godt marked for sivinger? Bygg, data, indøk? Det er disse jeg vurderer å velge. Her i Kristiansand er boligprisene på halvparten av Oslos, og ser for meg at det er gunstigere å bo her. Men vil det være lett å få jobb med tanke på nettverk? Man danner som regel nettverk i Oslo og Trondheim fra NTNU vel?

Det er flere jobber i Oslo enn andre norske byer siden den er størst.  Men ja skal du ha en god bolig i oslo med god beliggenhet så må du ut med 4 mill. Skal du ha det i Bergen, Trondheim, Stavanger eller Kr.Sand så kommer du veldig langt med 2 millioner, for 4 millioner kan du i disse byene fort få et rekkehus av bra størrelse elle en større leilighet.

Men i andre norske byer som Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand kan man få bolig til halve prisen av det man får i Oslo. Det er også rimelig å leie i disse byene så lønnen varer lengre. Om du ikke absolutt må flytte til Oslo kan det være et alternativ å starte i disse byene da det er enkelt å finne en god leilighet til en god pris i disse byene, og det er også gode karrieremuligheter her med et stort næringsliv. Masse jobber for ingeniører også i disse byene, og behagelige boligpriser for en siving.

Anonymkode: d39ae...113

AnonymBruker
Skrevet

Hva som «lønner seg» er vel sjeldent grunnen til at folk velger å bosette seg det ene eller andre stedet. De fleste velger en plass de trives, om det er Oslo, Kristiansand, Det Store Utland, eller en bitteliten bygd. 

Faktorer som påvirker valg av bosted, utover trivsel, er valg av livspartner som kanskje har er sterkt ønske om å bo et spesielt sted, om man ønsker seg barn, om man ønsker å ha råd til rekkehus eller enebolig, om man ønsker å bo nært familien, om man ønsker mange valgmuligheter på arbeidsmarkedet eller har ønske om en spesifikk type karriere. 

Anonymkode: 9444d...0ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En kompis av meg kjøpte nettopp en leilighet fra 2012 til 3.000.000 kroner på 62 kvm i Oslo Syd (bydel Søndre Nordstrand). Det er ikke den beliggenheten, men det er verdt pengene. Han sier selv at prisene kommer til å stig i framtiden og da skal han selge og kjøpe nærmere sentrum.

Det er smart. Han er nyutdannet siving fra NTNU.

Anonymkode: 50f89...176

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i Oslo. Jeg jobber tett med en siv.ing bygg som jobber på Kristiansand-kontoret. Tror faktisk han har høyere lønn enn meg. 

Anonymkode: bc7c8...608

AnonymBruker
Skrevet

Er du ambisiøs, så ta Oslo. Er du mer fokusert på lave boligpriser og familieliv, ta Kristiansand.

Som siv.ing vil du kunne finansiere ditt liv i Oslo så vel som andre steder. Ja, det er dyrt i Oslo, men det er også flere muligheter karierremessig. Har jobbet både i Oslo og Kristiansand, og opplever et langt mere ambisiøst miljø i Oslo. Flere spennende jobber å velge mellom. Livet etter arbeidstid er også mer gøy i Oslo. 

Anonymkode: e3128...8ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 19.41):

En kompis av meg kjøpte nettopp en leilighet fra 2012 til 3.000.000 kroner på 62 kvm i Oslo Syd (bydel Søndre Nordstrand). Det er ikke den beliggenheten, men det er verdt pengene. Han sier selv at prisene kommer til å stig i framtiden og da skal han selge og kjøpe nærmere sentrum.

Prisene på mer ettertraktede steder stiger nok raskere enn prisene i Søndre Nordstrand. Tipper at man må ut med 10 mill for 62kvm på Frogner innen bare noen få år.

Anonymkode: 07bcf...05b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 19.41):

Huff jeg ville aldri bodd der. 

Tror han at det blir lett å selge og tjene på det? 

Anonymkode: 172e6...3f9

Skrevet

Kongsberg er bra for ingeniører. Godt jobbmarked og lave boligpriser.

Må også presisere at det er bra å bo i Oslo området. Det meste du betaler for boliglånet er jo sparing. Eiendomsmarkedet stiger jevnt. Fellen ved å bo på landet er at du bruker opp alt du tjener. Har du lyst til å flytte mer sentralt på dine eldre dager, har du ikke nok kapital i boligen og er avhengig av å ha spart ved siden av. 

Skrevet

Bor i Oslo.

Du må ikke kjøpe leilighet, du kan jo leie. Jeg har rom i kollektiv for litt over 6500 mnd, klarer å spare og bo konfortabelt selv om jeg er permittert.

Skrevet
strynejenta skrev (24 minutter siden):

Bor i Oslo.

Du må ikke kjøpe leilighet, du kan jo leie. Jeg har rom i kollektiv for litt over 6500 mnd, klarer å spare og bo konfortabelt selv om jeg er permittert.

Hvor gammel er du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er du? 

28

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Prisene på mer ettertraktede steder stiger nok raskere enn prisene i Søndre Nordstrand. Tipper at man må ut med 10 mill for 62kvm på Frogner innen bare noen få år.

Anonymkode: 07bcf...05b

Dette er hårreisende, men sannsynligvis sant.

Det må sies at Søndre Nordstrand i grunnen har bra beliggenhet. Vestvendt, nærhet til sjø og skog.

Endret av T-Rex
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff jeg ville aldri bodd der. 

Tror han at det blir lett å selge og tjene på det? 

Selvfølgelig. Folk har bare masse fordommer.

Anonymkode: f9475...561

• Liker 3
Skrevet
T-Rex skrev (7 minutter siden):

Dette er hårreisende, men sannsynligvis sant.

Det må sies at Søndre Nordstrand i grunnen har bra beliggenhet. Vestvendt, nærhet til sjø og skog.

Det er sant.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er sant.

Hvis de som bor der sørger å få orden på kriminaliteten, vil boligprisene stige til himmels. Det burde være et incitament.

Skrevet
T-Rex skrev (Akkurat nå):

Hvis de som bor der sørger å få orden på kriminaliteten, vil boligprisene stige til himmels. Det burde være et incitament.

Nå er ikke kriminaliteten så voldsomt sammenlignet andre nordiske byer. Ingen steder i Oslo har fått "svenske tilstander". Har bodd her tidligere, men bodde ikke i de slitne nabolagene, men i de nye nabolagene som kostet mer. Her var de fleste relativt oppgående og greie.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig. Folk har bare masse fordommer.

Fordommer? 

Hvorfor er Søndre Nordstrand billigere enn andre bydeler da? 

• Liker 1
Skrevet
T-Rex skrev (3 minutter siden):

Kompisen min som jeg har besøkt bor ikke på de mest belasta stedene i bydel Søndre Nordstrand. Det er relativt rolig og nært marka. Det er sant at de eldre nabolagene (som koster lite) er ett belastet sted, hvor integrerbare folk bosetter seg. De snakker hverken norsk eller har ett ønske å integrere seg i Norge. DETTE GJELDER KUN Holmilia, Mortensrud og Hauketo.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordommer? 

Hvorfor er Søndre Nordstrand billigere enn andre bydeler da? 

Den er ikke billigst. Den er billigere fordi det er her arbeidsklassen bosetter seg. Slik har det vært i alle år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...