Gjest Kålungen Skrevet 11. august 2005 #1 Del Skrevet 11. august 2005 En venninne av og typen meg har leid en leilighet i noen få mnd. Nå har de kjøpt seg hus, og dermed sagt opp leil. De flytta ut i juli, men oppsigelsen varte ut juli. Leien var betalt ut den mnd. Ett par uker før leietiden gikk ut, begynte huseierene å mase på dem, om de snart var ferdige med å flytte ut tingene osv. Venninna påminte de at leia var betalt ut mnd, og at de ikke orket å stresse, bla.a fordi hun er høygravid. En dag de kommer dit for å hente mere av tingene sine, så ser de at alt av dører og vinduer står oppe, og huseieren forklarer at de bare lufter ut der, for det blir så innestengt der..... Dette skjedde hvertfall to ganger som de vet om, sikkert flere. De reagerer jo selvfølgelig på dette, denne leiligheten ligger ganske sentralt og det er mye katter i området, som gjerne labber inn en åpen dør. Da de bodde der, kom det ofte katter inn når de hadde døra oppe. Det jeg lurer på er om huseier har lov til dette? Så lenge oppsigelsestiden ikke har gått ut, leien er betalt og de fortsatt har eiendeler i leiligheten? Kan de virkelig ta seg til rette og gå inn der akkuratt som de selv føler for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 11. august 2005 #2 Del Skrevet 11. august 2005 Nei, huseier kan ikke ta seg til rette på denne måten så lenge leietaker fortsatt disponerer og betaler for leiligheten. Jeg har spesifisert avtale med min leieboer at vi kan avtale visning i løpet av oppsigelsestiden, dette for å ha nye leietakere klare når den gamle flytter ut. Men dette er ikke noe jeg kunne kreve hvis vi ikke hadde avtalt det. Jeg har nøkkel til hybelen, men det er fullstendig uaktuelt å låse meg inn - med mindre det er avtalt med leieboer. Men jeg vet ikke hva venninnen din kan gjøre med dette - nå er det jo august, så leieforholdet er vel opphørt. Passe på at de får igjen depositumet, ihvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 11. august 2005 #3 Del Skrevet 11. august 2005 Dette er faktisk innbrudd. Det er bare namsmannen som, i noen spesielle tilfeller og med loven i hånd, kan ta seg inn i leiligheter uten å få lov av den som leier der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kålungen Skrevet 11. august 2005 #4 Del Skrevet 11. august 2005 Takk for svar Det var det vi også trodde, at dette ikke var lov. Hun sa det til han, men han påsto at det var fullt lovlig Spiller i grunnen ingen rolle nå, leieforholdet er slutt, men vi ville bare vite om det virkelig var lov. Uff, mye frekke mennesker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2005 #5 Del Skrevet 12. august 2005 At det går ann! Dette er jo toppen av frekkhet! Vi har en hybel til utleie her i huset og jeg har nøkler inn dit. Men det kunne ikke falle meg inn å låse meg inn uten avtale! synes forøvrig det er "guffent" å låse meg inn selv om vi har en avtale om at jeg skal vanne planter, synes jeg sniker i andres privatliv. I sommer, da leietaker var hjemme i ferien og hybelen sto tom, måtte jeg låse meg inn da vi plutselig hadde fått "ny dusj" i kjelleren. Det var lekkasje på toalettet på hybelen og vannet rant ned i kjelleren. Ringte da selvfølgelig til leietaker og foklarte situasjonen. (Ny toalett var forøvrig på plass før hun kom nedover igjen til skolestart....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå