AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Hva vil det si å være emosjonelt tilgjengelig og emosjonelt utilgjengelig? Ser at det stadig nevnes her inne, men har ikke helt skjønt hva det egentlig betyr... Anonymkode: c920d...5bd
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Jeg er emosjonelt utilgjengelig fordi jeg har kjærlighetssorg og drømmer om en mann jeg ikke kan få. Så jeg klarer ikke være tilgjengelig for andre menn. Anonymkode: 03c13...4ee
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Det er en forsvarsmekanisme kvinner bruke for å forklare hvorfor de blir avvist av enkelte menn. Anonymkode: 1b84a...043 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Emosjonell er det samme som følelser, det handler altså om følelsesmessig tilgjengelighet og følelsesmessig utilgjengelighet. De aller fleste som ønsker å gå inn i et forhold vil gjøre det med den som er følelsesmessig tilgjengelig. En som bryr seg om dine følelser, som klarer å kjenne etter på egne følelser, og som kan dele følelsene sine med deg. Dersom det er snakk om one night stand eller ff, så er ikke behovet for emosjonell tilgjengelighet der på samme måte for de fleste. En del mennesker foretrekker å høre minst mulig om følelsene og livet til en de bare skal ha sex med. Det kan bli ensomt å være i forhold med en som er emosjonell utilgjengelig. En som sitter der i sofaen og er opptatt med sitt, som ikke forteller deg om hvordan han har det, og som ikke gidder å spørre hvordan du har det. Dersom han eller hun i tilegg avviser deg når du prøver å fortelle om dine følelser, så kan det gjøre vondt. Par kan være gode på praktiske oppgaver, og likevel være lite påkoblet følelsene til hverandre. For at barn skal få den følelsesmessige omsorgen de har behov for slik at det kan utvikle seg og senere får en god psykisk helse , så må foreldrene være følelsesmessig påkoblet/ tilgjengelige for barnet. I nære vennskap er det også en følelsesmessig tilgjengelighet. Har du sett Broen? Saga Noren er et eksempel på en som ikke er følelsesmessig tilgjengelig. Hun har ingen interesse av andres følelser, og hun er ikke opptatt av egne følelser. Hun har mest sansynlig en diagnose da. Det er kanskje et litt ekstremt eksempel, det kommer også frem slike sterotopier i tv serien Parterapi. Anonymkode: ccc72...e45 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en forsvarsmekanisme kvinner bruke for å forklare hvorfor de blir avvist av enkelte menn. Anonymkode: 1b84a...043 Kan du utype denne påstanden? Jeg tviler på at forklaringen din gav TS, eller noen andre bedre innsikt i hva det er, eller hva du mener. Det lukter incel og såret stålthet av denne kommentaren. Anonymkode: ccc72...e45 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Emosjonell er det samme som følelser, det handler altså om følelsesmessig tilgjengelighet og følelsesmessig utilgjengelighet. De aller fleste som ønsker å gå inn i et forhold vil gjøre det med den som er følelsesmessig tilgjengelig. En som bryr seg om dine følelser, som klarer å kjenne etter på egne følelser, og som kan dele følelsene sine med deg. Dersom det er snakk om one night stand eller ff, så er ikke behovet for emosjonell tilgjengelighet der på samme måte for de fleste. En del mennesker foretrekker å høre minst mulig om følelsene og livet til en de bare skal ha sex med. Det kan bli ensomt å være i forhold med en som er emosjonell utilgjengelig. En som sitter der i sofaen og er opptatt med sitt, som ikke forteller deg om hvordan han har det, og som ikke gidder å spørre hvordan du har det. Dersom han eller hun i tilegg avviser deg når du prøver å fortelle om dine følelser, så kan det gjøre vondt. Par kan være gode på praktiske oppgaver, og likevel være lite påkoblet følelsene til hverandre. For at barn skal få den følelsesmessige omsorgen de har behov for slik at det kan utvikle seg og senere får en god psykisk helse , så må foreldrene være følelsesmessig påkoblet/ tilgjengelige for barnet. I nære vennskap er det også en følelsesmessig tilgjengelighet. Har du sett Broen? Saga Noren er et eksempel på en som ikke er følelsesmessig tilgjengelig. Hun har ingen interesse av andres følelser, og hun er ikke opptatt av egne følelser. Hun har mest sansynlig en diagnose da. Det er kanskje et litt ekstremt eksempel, det kommer også frem slike sterotopier i tv serien Parterapi. Anonymkode: ccc72...e45 Det var godt forklart, takk! TS Anonymkode: c920d...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Emosjonell er det samme som følelser, det handler altså om følelsesmessig tilgjengelighet og følelsesmessig utilgjengelighet. De aller fleste som ønsker å gå inn i et forhold vil gjøre det med den som er følelsesmessig tilgjengelig. En som bryr seg om dine følelser, som klarer å kjenne etter på egne følelser, og som kan dele følelsene sine med deg. Dersom det er snakk om one night stand eller ff, så er ikke behovet for emosjonell tilgjengelighet der på samme måte for de fleste. En del mennesker foretrekker å høre minst mulig om følelsene og livet til en de bare skal ha sex med. Det kan bli ensomt å være i forhold med en som er emosjonell utilgjengelig. En som sitter der i sofaen og er opptatt med sitt, som ikke forteller deg om hvordan han har det, og som ikke gidder å spørre hvordan du har det. Dersom han eller hun i tilegg avviser deg når du prøver å fortelle om dine følelser, så kan det gjøre vondt. Par kan være gode på praktiske oppgaver, og likevel være lite påkoblet følelsene til hverandre. For at barn skal få den følelsesmessige omsorgen de har behov for slik at det kan utvikle seg og senere får en god psykisk helse , så må foreldrene være følelsesmessig påkoblet/ tilgjengelige for barnet. I nære vennskap er det også en følelsesmessig tilgjengelighet. Har du sett Broen? Saga Noren er et eksempel på en som ikke er følelsesmessig tilgjengelig. Hun har ingen interesse av andres følelser, og hun er ikke opptatt av egne følelser. Hun har mest sansynlig en diagnose da. Det er kanskje et litt ekstremt eksempel, det kommer også frem slike sterotopier i tv serien Parterapi. Anonymkode: ccc72...e45 Huff ja, dette var veldig godt forklart. Eksen min var en sånn fyr. Ble nesten deprimert av det. Han fortalte sjeldent hva han gjorde ellers, hva han tenkte eller følte, eller hva han mente om ting. Kom med krasse kommentarer til ting jeg fortalte, og var generelt ganske avvisende. Han kunne ta initiativ til ting, men tålte ikke at jeg gjorde det. Da trakk han seg tilbake. Var energitappende. Han slet med ting og hadde blitt såret før. Men det er ikke greit å la det gå ut over andre likevel. Vet ikke hvorfor jeg gadd. Det varte ikke særlig lenge. Er nok best å holde seg unna disse emosjonelt utilgjengelige fyrene. Selv om de eventuelt ikke ligger med andre (men hvem vet), så får man ikke så veldig mye igjen for det... Anonymkode: 5fc0c...492
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #8 Skrevet 9. januar 2021 Følelsesmessig tilgjengelig og følelsesmessig utilgjengelig. No asshole/asshole. En føelsesmessig utilgjengelig person er typisk noen som har øye for noen helt andre eller liker dop, jobb, venner, eller hva enn bedre enn deg. Anonymkode: 6807c...876
Tor P Skrevet 9. januar 2021 #9 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 17.28): Emosjonell er det samme som følelser, det handler altså om følelsesmessig tilgjengelighet og følelsesmessig utilgjengelighet. De aller fleste som ønsker å gå inn i et forhold vil gjøre det med den som er følelsesmessig tilgjengelig. En som bryr seg om dine følelser, som klarer å kjenne etter på egne følelser, og som kan dele følelsene sine med deg. Dersom det er snakk om one night stand eller ff, så er ikke behovet for emosjonell tilgjengelighet der på samme måte for de fleste. En del mennesker foretrekker å høre minst mulig om følelsene og livet til en de bare skal ha sex med. Det kan bli ensomt å være i forhold med en som er emosjonell utilgjengelig. En som sitter der i sofaen og er opptatt med sitt, som ikke forteller deg om hvordan han har det, og som ikke gidder å spørre hvordan du har det. Dersom han eller hun i tilegg avviser deg når du prøver å fortelle om dine følelser, så kan det gjøre vondt. Par kan være gode på praktiske oppgaver, og likevel være lite påkoblet følelsene til hverandre. For at barn skal få den følelsesmessige omsorgen de har behov for slik at det kan utvikle seg og senere får en god psykisk helse , så må foreldrene være følelsesmessig påkoblet/ tilgjengelige for barnet. I nære vennskap er det også en følelsesmessig tilgjengelighet. Har du sett Broen? Saga Noren er et eksempel på en som ikke er følelsesmessig tilgjengelig. Hun har ingen interesse av andres følelser, og hun er ikke opptatt av egne følelser. Hun har mest sansynlig en diagnose da. Det er kanskje et litt ekstremt eksempel, det kommer også frem slike sterotopier i tv serien Parterapi. Anonymkode: ccc72...e45 God beskrivelse! Personen behøver ikke ha alle disse trekkene, hvilke trekk som er tilstede og i hvor stor grad varierer fra person til person. Som eksempel, jeg har erfaring med en som var veldig i stand til å snakke om egne følelser, i høyeste grad i kontakt med de, men uinteressert i andres følelser og avvisende ikke nødvendigvis "aktiv" som i "nei, dette gidder jeg ikke høre på", men heller "passivt" ved at den "normale" responsen på at jeg viste følelser bare manglet... Var som et sort hull når jeg viste mine følelser, enten det var en fremvisning av kjærlighet til henne eller da jeg delte en følelse jeg bar på.... Opplevde det som veldig vondt å være i et slikt forhold, og alle følelser bare forvitret over tid... Blir et brudd på en av de to grunnleggende kravene i et forhold - det at man føler samhørighet (det andre kravet er forståelse/identitetsbekreftelse). Så... greit å vite hva man begir seg inn på... PS: Vedkommende klagde selv over oppvekst med en mor som ikke var emosjonelt tilgjengelig, trenger vel ikke være Dr Freud for å se en mulig sammenheng der... 🤔
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #10 Skrevet 9. januar 2021 Jeg er i overkant en slik person som er følelsemenneske. Hvordan folk egentlig har det er utrolig interessant for meg og jeg vil forstå andre. Jeg var samboer med en som var emosjonellt utilgjengelig og ble dypt deprimert og ensom. Jeg stengte av og lærte ikke at det var unormalt før jeg dro til psykolog pga angst fordi jeg blokka ut alle følelser.. Jeg ser etter en mann som er like interessert i egne og mitt følelseslov men det er vanskelig å finne. Anonymkode: ce3aa...531
Tekopp1 Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 https://psiloveyou.xyz/what-i-look-for-in-a-man-its-two-things-8b91ae5f039a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå