AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Hei! Jeg og mannen har begge gjennomsnittelig inntekt, hvor vi totalt får utbetalt ca 60.000 i mnd. Likevel er han alltid blakk 8-10 dager etter lønnen er kommet inn, og jeg må stå for resten av måneden med min inntekt. Vi har hus og bil, hund og forsikringer. Men hvor tar pengene veien? Jeg er på tur å bli gal av å føle vi aldri strekker til økonomisk. Vi er bare oss to, forutenom hunden. Det finnes større familier med mindre inntekt som lever godt, men her går det altså ikke. Er det noen som har tips og råd i en slik situasjon? Hva må vi gjøre for å sette opp budsjett? Hvor starter man? Hva skal man se på? Jeg trenger at vi får en bedre oversikt over utgifter, og et bedre system enn i dag. Jeg vil gjerne spare i tillegg, men slik det er nå er sparing bare å glemme. Hilsen frustrert. Anonymkode: 1d5cf...0a3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Hmm. Kan det hende at han har et spilleproblem? Ville tatt en skikkelig alvorsprat og foreslått at han satte opp fast trekk til din felleskonto slik at du kan passe på at de viktige utgiftene blir betalt. Han er jo åpenbart ikke økonomisk smart nok til at dere kan fortsette som dere gjør nå. Anonymkode: 96d12...616 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Dere må starte med å få oversikt over hva dere (han) bruker pengene på. Så må dere sette opp et rimelig budsjett. SIFO gir en god rettesnor. Dette er det enkle. Det vanskelige er å faktisk holde seg til budsjettet. Anonymkode: e0c4a...f62 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Sett opp en oversikt over alle faste utgifter. Del summen på to og legg til hans del av matutgiftene. Den summen du får skal han sette som fast trekk hver måned til en konto du disponerer. Så setter du opp e-faktura og avtalegiro på alt av faste utgifter og setter dine og hans maten er på en konto som du bruker til å kjøpe mat fra. Alt av andre utgifter og sparing ordner dere hver for dere. Anonymkode: 4fd86...4cf 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 Hei frustrert! Det som har fungert for oss er å lage en felleskonto for alle utgifter, der begge har hvert sitt kort. Vi har i tillegg en konto for felles sparing og en for bolig. På disse tre kontoene setter vi inn en bestemt sum hver måned. Samtidig har vi igjen penger til oss selv på vår egne private konto. Jeg og min samboer har veldig lik inntekt, så vi sitter igjen med like mye til eget personlig bruk hver måned. Anonymkode: 2c5ac...e30 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 Alt som skal brukes på mat og div regninger (evt felles sparing) settes på en egen konto. Resten får være eget bruk. Med 60.000 burde dere ha mye til overs, med mindre dere har mye gjeld eller dere bruker penger på mye unødvendige ting. dra frem kontoutskrifter fra begge og se HVA pengene går til. Anonymkode: 4c75e...a04 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 Du må jo spørre mannen din om hva han bruker penger på. Typiske ting som drar mye penger er spill, prostituerte, restaurant/bar. Anonymkode: c9bd1...e22 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 Før regnskap, da ser dere hva pengene går til. Anonymkode: 39a91...199 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 Du må først og fremst snakke med mannen din. Veldig skummelt at så mye penger forsvinner så fort, er det mulig han har noe gjeld du ikke vet om? Anonymkode: 0c1ab...701 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 Finn ut hvor pengene forsvinner. Dere har samme inntekt som oss. Vi har ikke hund, men to barn. Og vi lever godt. Vi har tre felleskontoer, en med hvert vårt kort som er matkonto, en uten kort til regninger og en buffersparekonto. Vi setter inn like mye hver på matkonto, dette er 9000kr som går til alle husholdningsartikler også. Altså alt vi kjøper på Rema. Vi setter 500 hver inn på buffer. Jeg betaler boliglånet. Han setter tilsvarende sum inn på regningskonto. Alt av felles regninger går derfra (eneste utenom er studielån da han har mye og jeg ikke har noe). Avotil samler det seg opp litt penger på regningskonto, da settes de inn på bufferkonto. Det vi har igjen på hver vår lønnskonto når alt felles er satt på riktige kontoer er til eget forbruk. Funker veldig bra for oss. Flere jeg kjenner gjør det på samme måte. Anonymkode: 770ad...468 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du må jo spørre mannen din om hva han bruker penger på. Typiske ting som drar mye penger er spill, prostituerte, restaurant/bar. Anonymkode: c9bd1...e22 Om det er dette pengene går til så får TS merke det fort. Siden sexarbeidere blir utvist fra Norge siden de utgjør en fare for folkehelse. https://www.nrk.no/osloogviken/sexarbeider-utvist_-_-en-trussel-mot-folkehelsen-1.15319298 Anonymkode: a3c50...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 Det er fort gjort å bruke penger på småting, og plutselig baller det på seg og blir til mange tusen. Her hjemme har vi felles økonomi. Vi har en konto som heter "matkonto". Alt som kjøpes på matbutikken, samt klær, utstyr, og andre aktiviteter, betales fra denne. Vi har en konto til faste regninger. Vi har en sparekonto. Alle pengene våres fordeles på disse kontoene, slik at vi ikke har noe penger igjen på hver vår brukskonto. Skal jeg handle for 500 kr på matbutikken, overfører jeg nøyaktig den summen fra matkontoen over til brukskontoen min. Vel hjemme, skriver jeg opp hva jeg har kjøpt, feks "ukeshandling", summen og hvilken konto jeg tok fra, på et ark som henger på innsiden av kjøkkenskapet. Kjøper jeg klær for 1000 kr, skriver jeg "klær" og mitt navn, og fra hvilken konto, på arket. På denne måten har jeg og samboer oversikt over hva vi selv har brukt, og ikke minst hva den andre har kjøpt. Jeg viste feks ikke at han hadde spilt Lotto, men så kikka jeg på arket og der stod det "Lotto" og hvilken konto han tok fra. Det som blir igjen på "matkontoen" er penger vi enten sparer, eller kjøper noe vi ønsker oss for, feks nye sko, ting til huset eller annet. Er man litt nazi på dette systemet, får man god oversikt fort. Hvis du sammenligner summen mannen din har på konto i løpet av måneden, og alle utgiftene, skal summene gå opp i opp. Hvis han er tom for penger, men kun har logget halvparten, er det fare på ferde. Da syns jeg du har full rett på å spørre om å få se i nettbanken hans, med tanke på at det ikke er greit at han skal kunne bruke penger på det han ønsker, mens du sitter igjen med alt annet. Skjuler han spilleproblemer eller andre ting, så finner du det fort ut på denne måten. Han har ikke rett til å trekke deg ned i dragsuget og bruke penger han ikke har. Fordel derfor alt på slike kontoer vi har, ALT, men la kanskje det stå igjen 1500 kr på hver deres konto dere kan bruke på hva dere vil. Alle faste regninger skal trekkes fra én konto, der dere begge har betalt inn like mye. Gjelder også matkonto og sparing. Anonymkode: 620d3...980
Nymerïa Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Likevel er han alltid blakk 8-10 dager etter lønnen er kommet inn, og jeg må stå for resten av måneden med min inntekt. Nei, nei og atter nei. Dette må du slutte med med en eneste gang. Fra nå av ordner dere dere med en felleskonto og han betaler inn sin andel av fellesutgifter samme dag som han får lønn. Hvis han blir blakk etter noen dager så er det hans problem. Hvis han derimot kommer og sier at han har et problem med økonomi, så hadde i hvert fall jeg hjulpet han. Ikke med penger men med å få oversikt i hva dette bunner i. Det krever i så fall full åpenhet fra hans side, og det er det neppe nå siden du ikke vet hvorfor han er blakk. Og det er også grunnen til at jeg tror det er best å la han finne ut av dette selv, uten at det går utover deg. Det over forutsetter selvfølgelig at du ikke trives som Sugar mama. 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er fort gjort å bruke penger på småting, og plutselig baller det på seg og blir til mange tusen. Her hjemme har vi felles økonomi. Vi har en konto som heter "matkonto". Alt som kjøpes på matbutikken, samt klær, utstyr, og andre aktiviteter, betales fra denne. Vi har en konto til faste regninger. Vi har en sparekonto. Alle pengene våres fordeles på disse kontoene, slik at vi ikke har noe penger igjen på hver vår brukskonto. Skal jeg handle for 500 kr på matbutikken, overfører jeg nøyaktig den summen fra matkontoen over til brukskontoen min. Vel hjemme, skriver jeg opp hva jeg har kjøpt, feks "ukeshandling", summen og hvilken konto jeg tok fra, på et ark som henger på innsiden av kjøkkenskapet. Kjøper jeg klær for 1000 kr, skriver jeg "klær" og mitt navn, og fra hvilken konto, på arket. På denne måten har jeg og samboer oversikt over hva vi selv har brukt, og ikke minst hva den andre har kjøpt. Jeg viste feks ikke at han hadde spilt Lotto, men så kikka jeg på arket og der stod det "Lotto" og hvilken konto han tok fra. Det som blir igjen på "matkontoen" er penger vi enten sparer, eller kjøper noe vi ønsker oss for, feks nye sko, ting til huset eller annet. Er man litt nazi på dette systemet, får man god oversikt fort. Hvis du sammenligner summen mannen din har på konto i løpet av måneden, og alle utgiftene, skal summene gå opp i opp. Hvis han er tom for penger, men kun har logget halvparten, er det fare på ferde. Da syns jeg du har full rett på å spørre om å få se i nettbanken hans, med tanke på at det ikke er greit at han skal kunne bruke penger på det han ønsker, mens du sitter igjen med alt annet. Skjuler han spilleproblemer eller andre ting, så finner du det fort ut på denne måten. Han har ikke rett til å trekke deg ned i dragsuget og bruke penger han ikke har. Fordel derfor alt på slike kontoer vi har, ALT, men la kanskje det stå igjen 1500 kr på hver deres konto dere kan bruke på hva dere vil. Alle faste regninger skal trekkes fra én konto, der dere begge har betalt inn like mye. Gjelder også matkonto og sparing. Anonymkode: 620d3...980 Vi har et lignende system, bortsett fra at vi begge har bankkort til matkontoen, så slipper overføringer, og at vi begge har noe penger vi disponerer selv på egen konto. Dette går også til klær. Skriver heller ikke opp beløp på en liste forsåvidt. Veldig ryddig å separere regninger fra mat, og med faste trekk går det meste av seg selv ☺️ Anonymkode: c5add...6a5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 Hvordan er det mulig å ikke vite hvor pengene går? Det er jo bare å sjekke kontoutskriften Anonymkode: 45524...904 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 Begynn med å gå gjennom kontoutskrift for siste måned. Anonymkode: 1a7cc...73a 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 Sett autotrekk på regninger samme dag som han får lønn. Anonymkode: 6a05b...8f6
Gjest loveli Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 Det er jo bare å sjekke kontoutskriften? Mange banker har også en oversikt man kan trykke på og man ser hvor mye man brukte i butikken, på huslån, på klær, etc.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 Med mindre dere har mye gjeld, burde ikke dette være et problem. Her må dere rett og slett sette opp et budsjett for hva dere får inn, hva som skal ut, og hvor mye dere sitter igjen med. Selv har jeg alt på autotrekk, også lager jeg dagsbudsjett. Feks at jeg vet at på 30 dager (neste lønn) kan jeg bruke 550 kr, og overstiger jeg det, sjekker jeg kontoen, å regner ut dagsbudsjett frem til lønn. Rett og slett fordi det er enkelt. Så lenge jeg bruker under 550 kr dagen, så vet jeg at jeg er i pluss. Bruker jeg nøyaktig 550 kr hver dag, går jeg i 0. Alt jeg sitter igjen med til lønn, går på sparekonto (jeg har fast trekk til sparekonto fra før av og). Anonymkode: 96913...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 Gå gjennom bankutskriften punkt for punkt og summer alt han bruker penger på. Sånn som de gjør på Luksusfellen. Jeg gjør det hver måned selv om jeg ikke har økonomiske problemer. Kjekt å vite hva man bruker penger på Anonymkode: 98e42...0cf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå