AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Er videregående elev, går i vg2. Så ikke så veldig aktuelt for meg om eksamen avlyses eller ei, skal kun ha én eksamen. Som vgs elev er dette mine synspunkter jeg vil trekke frem: Jeg er hovedsakelig imot at eksamen skal avlyses. (ja, dere hørte riktig fra en som går på vgs. nærmest alle jevnaldrende er imot eksamen på grunn av vanskelighetsgraden) Hvorfor? Jo, fordi at norsk skole forbereder oss altfor dårlig til universitetet! Vi er altfor lite selvstendige og alltid avhengig av lærerne. Vi er avhengige av å ha fagsamtaler med læreren for å smiske oss opp en karakter og komme med unnskyldninger for hvorfor er prøve gikk dårlig. I dag er karaktersystemet så ufattelig urettferdig at en sekser ikke lenger er en sekser, og en femmer ikke lenger en femmer. Det finnes ufattelig mange som skulle hatt 5, men som fikk 6 på grunn av at læreren vippet opp og siden det var vårsemester. Vi har alle hørt den: "Jeg vipper dere ned til jul, slik at jeg kan vippe dere opp til våren!" med et smil om munnen. Hvor er logikken i det? Taperne, det er i det som ærlig og redelig har jobbet seg opp til 6 og fått den så solid som det går an. Eksamen er mer rettferdig, da man har en ekstern sensor som vurderer arbeidet en har gjort. I tillegg er det feil fokus på skolen i dag. Det handler kun om karakterer, og ikke læringsutbytte. Få jevnaldrende synes at fagene vi har på skolen er spennende, og få er villig til å legge ned arbeid i fagene, noe som gjør det vanskelig å lære. Interesse for fagene skaper engasjement og gjør det lettere for å få dybdeforståelse i fagene. De fleste klager over hvor mye arbeid det er på skolen, men vi er så privilegerte som bor i Norge, og å avlyse eksamen eller ei blir et luksusproblem. Å ha eksamen lærer man ufattelig mye av! Tidsplanlegging, å jobbe godt under stress, kritisk tenking, være selvstendig, osv. Det burde ikke være fokus på at karakteren ødelegger snittet. Kan man stoffet, så skal man ikke være redd for at eksamenen trekker ned. Det er når man er usikker og innerst inne vet at man ikke er trygg på det, at man blir redd. Og ja, det er urettferdig i en slik unntakssituasjon med korona. Men som jeg først sa, vi må bli mer selvstendige. Bare fordi at hjemmeskole kan føre til dårligere oppfølging nå (som jeg egentlig ikke synes), så må elevene selv lære seg å bli selvstendige. Det er ikke rart folk får sjokk i høyere utdanning i dag. Hilsen elev på studspess, vg2 Anonymkode: a1748...a65 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 1 hour ago, solskinn_ said: For eller imot? Gjerne begrunn. Avlyse hvilken eksamen? Hvor er vi, hvilket studie, ev. VGS? Privatist? Anonymkode: 997ec...fe8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, fordi at norsk skole forbereder oss altfor dårlig til universitetet! Vi er altfor lite selvstendige og alltid avhengig av lærerne. Veldig, veldig enig i dette! Det ble særdeles tydelig da jeg begynte å studere igjen for noen år tilbake, i en alder av godt over 30. Det var studenter der rett fra VGS, naturligvis, og flere av dem var så uforberedt på hva universitetet satte som krav, at det ble jo helt absurd. "Hæ, mener de virkelig at vi skal lese 200 sider til neste uke!!?!!". Bare et av mange teite eksempler. Anonymkode: 997ec...fe8 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Veldig, veldig enig i dette! Det ble særdeles tydelig da jeg begynte å studere igjen for noen år tilbake, i en alder av godt over 30. Det var studenter der rett fra VGS, naturligvis, og flere av dem var så uforberedt på hva universitetet satte som krav, at det ble jo helt absurd. "Hæ, mener de virkelig at vi skal lese 200 sider til neste uke!!?!!". Bare et av mange teite eksempler. Anonymkode: 997ec...fe8 Akkurat det jeg mente. Men er ikke 200 sider litt i overkant mye? 😅 Hadde nok reagert på samme måte, haha. Men er forberedt på at det blir jobb. Anonymkode: a1748...a65
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 Jeg er enig i at man blir alt for dårlig forberedt på vgs, men det er jo for sent om den forberedelsen først kommer på eksamen. Den må jo komme før en potensielt avgjørende eksamen, og det hjelper ikke mye om den eksamenen er den eneste reelle forberedelsen man får. Vgs skulle vært lagt opp på en helt annen måte for studieforberedende, men det er jo en annen diskusjon. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Akkurat det jeg mente. Men er ikke 200 sider litt i overkant mye? 😅 Hadde nok reagert på samme måte, haha. Men er forberedt på at det blir jobb. Anonymkode: a1748...a65 Det kommer nok an på studiet. Men 200 sider på en uke er ikke så fryktelig mye for enkelte studier. Anonymkode: b67a6...9ee
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Akkurat det jeg mente. Men er ikke 200 sider litt i overkant mye? 😅 Hadde nok reagert på samme måte, haha. Men er forberedt på at det blir jobb. Anonymkode: a1748...a65 Nei, 200 sider på en uke var ikke i overkant på studiet jeg gikk i hvert fall. Det var åpenbart at flere på studiet ikke var forberedt på det, enkelte hadde ikke engang lest studieplan. Til tross for "studieforberedende". Anonymkode: 997ec...fe8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei, 200 sider på en uke var ikke i overkant på studiet jeg gikk i hvert fall. Det var åpenbart at flere på studiet ikke var forberedt på det, enkelte hadde ikke engang lest studieplan. Til tross for "studieforberedende". Anonymkode: 997ec...fe8 Det avhenger jo en del av emnet. Det er helt greit om det er humaniora for eksempel, men det er drøyt når det gjelder enkelte andre fagområder. Anonymkode: 6b8a8...9b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå