Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har som mål å jobbe innen business. Tenker det er lurt med et ekstra språk utenom engelsk. Har alltid tenkt at tysk er det lureste. Men er nå i tvil om behovet for det i fremtiden. De fleste tyskere snakker utmerket engelsk, og det er også såpass mange som kan tysk at det er vanskelig å bruke det som noen fordel. Har derfor begynt å tenkte på kinesisk.

Er litt skremt av vanskelighetsgraden. Men dersom jeg lykkes er det ikke mange som klarer å kopiere meg. Men er også litt i tvil om behovet på lang sikt siden kinesere blir stadig bedre i engelsk. Det skal også sies at jeg mer kunne tenkt meg å bo i Shanghai enn Berlin. 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: dc4d3...ee1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Studert spansk.

Men det blir jo helt umulig å si hva du burde velge, hvilken "business" tenker du jobbe innenfor?

Alt avhenger jo av det, skal du jobbe mot tysk industri har du sikkert mer igjen for å lære deg tysk, enn kinesisk.

Spansk kun fordi det er et språk som mange i verden snakker.

Anonymkode: edadd...d3b

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen ulempe. Men om fordelen er stor nok til å forsvare innsatsen som legges inn på grunn av vanskelighetsgrad er mer usikkert. Det skal sies at kinesisk har et offisielt system for romanisering av språket som gjør det langt lettere å lære uten å måtte pugge en masse tegn. Men så kommer det an på hvor god du må være. Hvis du vil både snakke, lese og skrive flytende tror jeg ikke det er verdt investeringen. Det vil ta for mange år. Da hadde jeg heller gått for tysk som er lettere. 

Anonymkode: ae9fe...ea2

AnonymBruker
Skrevet

Ikke verdt det, og ikke lurt. Er norsk-kineser (oppvokst i Norge). Kan kantonesisk, men ikke mandarin. Og la meg si deg: Det er til og med vanskelig for meg å lære mandarin selv med et bedre utgangspunkt enn folk flest. Har lært meg tysk, og det kan jeg relativt godt. Å lære tysk er enklere enn å lære mandarin, selv for en norsk-kineser.

Å kunne kinesisk er selvsagt ingen ulempe, det er en god ferdighet, men timen som kreves for å lære det godt er lang. Som du sier selv, engelsk blir mer og mer brukt overalt i verden. Kinesisk er ikke som tysk. Tysk kan du lære på en relativt enkel måte så lenge du setter ned arbeid i det. Det er i den romanske språkgruppen.

Å lære kinesisk er vanskelig for vestlige. Mest på grunn av at uttalelsen er så fremmed. Alt vil høres ut som ching-chong. Det er som for meg når jeg hører arabisk eller afrikanske språk. Høres bare ut som at folk har noe fast i halsen som ikke vil ut. 🤭

Det finnes flere forskjellige måter å uttale samme ord på kinesisk, som har totalt forskjellig betydning. Sier du det feil i en business-setting kan du lett dumme deg ut, for å si det mildt.

I tillegg, skal du lære det til business-setting, og ikke bare for å være en turist som kan litt kinesisk, vil det kreve at du lærer språket ordentlig som innbyggerne der. Husk at når man ikke er flytende i et språk, så vil alt motparten sier fort føles som mumling, og man får problemer med å forstå på grunn av hastigheten motparten snakker i. Da er det ikke noe poeng når du må lene deg på engelsk igjen, og all den kinesisken du har lært bare er svada.

Så konklusjonen er - skal du først lære det, lær det godt. Det tar mye tid, og det er ikke sikkert det er verdt det, med tanke på at tiden heller kunne blitt brukt mer effektiv på å faktisk lære business-greier. Hvis ikke du har en økonomigrad, anbefaler jeg det først og fremst, språk kommer etter. Og oppfatter det som at du ønsker å lære kinesisk fordi at du vil skille deg ut. Skill deg heller ut med verv, vær aktiv i studenttida, få deltidsjobb, internship, gode karakterer, osv. Så holder det i massevis.

Lykke til

Anonymkode: 693a8...7f4

• Liker 1
Skrevet

Vanskelighetensgraden på skriftlig mandarin er høy, men du kan enkelt lære deg det muntlig. To effektive timer om dagen over ett år skulle holde for nivå B. Nivå C når du året etter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...