Gå til innhold

Ulven kommer (Etter episode 8)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har heller ikke vært voldsutsatt, og jeg skjønte det heller ikke, ikke før siste episode, faktisk 🙈 Jeg trodde at Holly fant på det hele og at han sosialarbeideren var overivrig. Var litt irritert over at de laget en sånn serie faktisk, for det er så mange myter om at mange lyver om å være offer. Men så feil kan man ta...

Men jeg catcha ikke at Holly aldri hadde blitt utsatt for vold, forsto det som at hun og moren ble det, men ikke sønnen? Men jeg misforsto kanskje?

Likte serien veldig godt, forresten, selv om noen partier ble litt vel lange.

Anonymkode: 0eecb...a5b

Det var vel akkurat derfor de lagde denne serien. For å belyse temaet. De aller, aller færreste barn lyver om at noe sånt skjer hjemme. Mye, mye mer vanlig at det faktisk skjer. Men folk tør ikke innse det, fordi det er så fælt. Mye enklere å tenke at et barn «finner på» slike ting. De som utøver vold er manipulerende og flinke til å så tvil og overbevise andre om at det er offeret det er noe galt med. Dessverre er det veldig mange som ikke blir trodd. Derav trekker sin forklaring, og aldri står frem. Jeg ville hvert fall tenkt at heller undersøke en gang for mye, enn en gang for lite. Det var vel også derfor Lars var så veldig ivrig, siden han hadde den saken han følte han ikke ga den moren og barna nok hjelp før de ble drept av partneren. 

Holly gjorde det for å beskytte moren, da det var hun som ble utsatt for vold. Det eneste Holly ønsket var at mor gikk fra stefaren. Dermed tok hun «støyten» i stilen hun skrev, da hun forstod at mor var helt avhengig av ham. Holly ønsket og trodde at hun kom til å forlate stefar når de ble fratatt barna. Det var nok første gang han var voldelig mot Holly i siste(?) episode, men det fikk jo heldigvis mor til å innse alvoret, og forlate fyren. 

Endret av Mheihei
  • Liker 9
Skrevet

Drevet til det?????? What the fuck 

Anonymkode: 3019e...d79

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Drevet til det?????? What the fuck 

Anonymkode: 3019e...d79

Hæ? Hva er det du svarer på, egentlig?

• Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (1 time siden):

Hæ? Hva er det du svarer på, egentlig?

Det står i HI, så det er nok TS h*n kommuniserer med. 

Anonymkode: 8fed7...59f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har heller ikke vært voldsutsatt, og jeg skjønte det heller ikke, ikke før siste episode, faktisk 🙈 Jeg trodde at Holly fant på det hele og at han sosialarbeideren var overivrig. Var litt irritert over at de laget en sånn serie faktisk, for det er så mange myter om at mange lyver om å være offer. Men så feil kan man ta...

Men jeg catcha ikke at Holly aldri hadde blitt utsatt for vold, forsto det som at hun og moren ble det, men ikke sønnen? Men jeg misforsto kanskje?

Likte serien veldig godt, forresten, selv om noen partier ble litt vel lange.

Anonymkode: 0eecb...a5b

Å se sin mor bli banket er psykisk vold. 

Anonymkode: 0bc97...1aa

• Liker 6
Skrevet

Dette er en veldig viktig serie, med nøyaktig og god vinkling. Jeg som mange andre nevner her er selv voldsoffer, og skjønte tidlig tegningen. Det er interessant å se at de uten noen slik erfaring som kommenterer, ikke skjønte det før lenger utti eller mer mot slutten.

Jeg har vært ut av det kjipe forholdet i 3 år nå (mye vold/trusler og dritt etter jeg fikk han ut av hjemmet også) men klarer fortsatt ikke å være ærlig om hvordan livet har vært mellom 4 vegger de 6 årene til mine nærmeste. Det er veldig mye skam knyttet til dette. Man får alltid den kritiske tilnermingen som "hvorfor sa du ingenting? Hvorfor dro du ikke fra han?" og lignende... den bjørnefella der er ikke enkel eller grei å sitte i. Håper mange ser den serien, terningkast sterk femmer fra meg (;

Anonymkode: 9ca1b...d58

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er en veldig viktig serie, med nøyaktig og god vinkling. Jeg som mange andre nevner her er selv voldsoffer, og skjønte tidlig tegningen. Det er interessant å se at de uten noen slik erfaring som kommenterer, ikke skjønte det før lenger utti eller mer mot slutten.

Jeg har vært ut av det kjipe forholdet i 3 år nå (mye vold/trusler og dritt etter jeg fikk han ut av hjemmet også) men klarer fortsatt ikke å være ærlig om hvordan livet har vært mellom 4 vegger de 6 årene til mine nærmeste. Det er veldig mye skam knyttet til dette. Man får alltid den kritiske tilnermingen som "hvorfor sa du ingenting? Hvorfor dro du ikke fra han?" og lignende... den bjørnefella der er ikke enkel eller grei å sitte i. Håper mange ser den serien, terningkast sterk femmer fra meg (;

Anonymkode: 9ca1b...d58

Enig med deg. Jeg har postet her tidligere, om at jeg fikk flashbacks av serien. Det som kommer så tydelig frem - i alle fall for oss som er tidligere voldsutsatte - er den totale apatien til moren. Det tar en stund før man kommer det til det punktet at man er så nedkjørt at man bare «godtar» og sier mye om hvor lenge dette har pågått og hva hun har opplevd.

«Det er jo bare å gå». Nei, ikke når du er så redd. Når man er i situasjonen kan man til en viss grad kontrollere og avlede og forberede seg. Man ser at det bygger seg opp. Når man er ute av situasjonen vet man aldri når og hvordan. For meg var politi og krisesenter totalt fremmedord og i tillegg bar jeg - og bærer fortsatt på - en stor skam. Delvis fordi jeg fant meg i det, delvis fordi han alltid klarte å få det til å bli min skyld, med argumentet som der og da hørtes rasjonelle ut.

Når du går - uten beskyttelse fra krisesenter eller politi - så vet du aldri hva som skjer. Han kan dukke opp på jobben «bare for å hilse på» og komme med blomster og alle syns han er så grei. Du lager ikke noen scene foran kollegaene dine. Han kan hamre på døren, stå utenfor å vente - du vet ingenting, bare at han kommer.

Derfor føles det der og da «tryggere» å være med ham siden man har en viss grad av forutsigbarhet.

Kanskje jeg har skrevet det før, men for min del var det ingenting som var bedre enn å ligge i armene hans når han var «snill». Når det var han som var voldelig så føltes det som om det bare var han som kunne fikse det også. Bare han som kunne trøste og gjøre det godt igjen. Det er jo motsatt - den som har knust deg er ikke den som kan lime deg sammen igjen, men det var noe med at endelig ble det trygt for en liten stund.

Sterk serie.

Anonymkode: 7ba20...e79

• Liker 22
Skrevet

Vold er ikke bare fysisk.. Så ja, barna var utsatt for psykisk vold hele tiden.. 

Vond serie å se på, men samtidig fantastisk💖

Hilsen sosionom 

Anonymkode: 2d404...843

• Liker 9
Skrevet

Det var vondt å se samspillet mellom foreldrene, helt fra starten var det lite smil, øyekontakt og kjærlighet der. Moren irriterte meg litt, for jeg følte hun ikke stilte opp for barna sine. Sånn sett var det sikkert også ekstra vondt for barna, at moren tok farens parti og ikke trodde Holly. Moren snakket også om Holly som et vanskelig barn, selv om hun visste at Holly hadde fått med seg at stefaren slo moren. 

Anonymkode: 1bbbe...3a6

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vold er ikke bare fysisk.. Så ja, barna var utsatt for psykisk vold hele tiden.. 

Vond serie å se på, men samtidig fantastisk💖

Hilsen sosionom 

Anonymkode: 2d404...843

Ja, men i denne diskusjonen var det snakk om fysisk vold. Ingen har sagt at psykisk vold ikke er vold. Og det er også skadelig for barn å se at mor blir utsatt for vold. Ingen som har benektet det her inne. 

Anonymkode: c8900...015

• Liker 1
Skrevet

Helt usannsynlig å bli drevet til vold av datteren og barnevernet. For en rar vinkling.

• Liker 4
Skrevet

Jeg syntes moren og prøvde å hjelpe Holly så godt hun kunne. Ymtet frempå å bo hver for seg en periode, men stefaren slo raskt ned på det. Hun stilte og segselv i et dårlig lys bevisst tror jeg etter at mannen ble sendt ut av omsorgsmøtet.

Syntes og at det var tydelig fra starten av hva som egentlig skjedde, men jeg har gått i hennes sko selv, med barn. 

Anonymkode: 587eb...f85

• Liker 3
Skrevet

Veldig interessant serie.

Jeg reagerte på hvordan stefaren forskjellsbehandlet Holly og lillebroren. Det kan hende jeg tar feil, men jeg opplevde det som et manipulert trekk..?

I hvert fall utrolig subtil manipulering. Holly var jo det sorte fåret helt til slutten.. 

Anonymkode: bc790...006

Skrevet

For en vanvittig bra serie. De klarte å formidle et viktig tema på en verdig, respektfull og troverdig måte. Alle skuespillerne gjorde en overlegen prestasjon, da spesielt stefaren, moren og saksbehandleren! 

Veldig, veldig imponert, og jeg liker også hvordan de avsluttet det hele. 

Anonymkode: 52e19...e28

• Liker 12
Skrevet

Jeg trodde på Holly hele tiden, og tenkte mange ganger "Kjære deg, så utrolig modig du er,  som tar alle byrdene på deg selv.  Som voksen vet jeg at det er utrolig sjelden at et barn ville lyve om noe slikt.  Det regnet jeg som helt usannsynlig.

Men jeg har aldri opplevd vold, og som de andre her i samme situasjon, skjønte jeg ikke før mot slutten at det bare var moren han banket (til da).  Jeg trodde bl.a at han ikke direkte slo Theo, men at han dyttet ham fra lekestativet da han brakk armen.

Det er veldig viktig lærdom for meg at dere som har levd i en relasjon med et voldelig menneske, senset det så raskt. Det gjør vondt å tenke på.

Denne serien var så viktig for oss som ikke har opplevd vold hjemme. Den hjelper oss å forstå hvor subtilt det kan være. 

Noen spurte om terningkast. Den får en sekser av meg.  Jeg klarte ikke legge den fra meg, og satt oppe til 02:30 i natt for å se de tre siste episodene. Det var helt umulig å gå å legge seg uten å få vite hvordan det gikk. 

• Liker 13
Annonse
Skrevet

Har nettopp sett ferdig serien og det var helt jævlig. Jeg skjønte hvem det gikk utover med en gang jeg så de "jeg har gitt opp alt, jeg ser ikke veien ut av tåken" øynene til moren. 

Ikke minst det steinharde avvisende ytret til faren, det "ingen skal si noe på meg" skallet han valgte å vokse opp med fordi han selv er traumatisert. For noen skuespillere, jeg har ikke ord. 

Anonymkode: dc975...152

• Liker 7
Skrevet
minister-mio skrev (På 14.1.2021 den 23.21):

Helt usannsynlig å bli drevet til vold av datteren og barnevernet. For en rar vinkling.

Han ble jo ikke det da, han var voldelig hele veien...

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noen skuespillere, jeg har ikke ord. 

Ja de er skikkelig gode!  Drar oss inn i livene deres uten at vi et øyeblikk tenker at det er skuespill. 

• Liker 2
Skrevet
Teatrica skrev (3 timer siden):

Han ble jo ikke det da, han var voldelig hele veien...

Selvfølgelig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...