Gå til innhold

Tung gutt på 1,5 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en glad og aktiv gutt på 19mnd som har rundet hele 17,5kg. Han hadde normal fødselsvekt, og veide ca 14 kg når vi sluttet å amme ved 13 mnd. Han er ikke spesielt lang, kun en chubby baby. 

Helsestasjonen mente det ikke hadde så mye å si så lenge han ikke var hemmet av vekten sin, og det er han absolutt ikke. Men samtidig kjenner jeg på frykten for hva vekten og fettprosenten lager et grunnlag for videre i livet med tanke på helse. 

Ingen i vår familie er store. Alle atletiske og slanke. Så det er litt merkelig. 

Andre som har erfaring med tunge barn og når det kanskje slutter å gå i pluss slik at han etterhvert blir mer normalvektig? 

Anonymkode: 4f33d...1c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger nok ikke å bekymre deg.. han strekker seg og da jevner det seg ut:) 

• Liker 6
Skrevet

Jenta mi var slik og. Vog 13kg når ho var 8mnd. 

No er ho straks 6, rask og slank jente. 🙂 Her byrja det å jamne seg ut rundt 2-3års alder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere barn som var skikkelig klumper som smårollinger, men som har strekt seg og er slanke normalvektige nå. Så ville ikke bekymret meg enda. Det dere kan være obs på, er jo om han virker ha en veldig stor appetitt eller om han får for mye energitett mat. Ikke at dere på noen måte skal slanke barnet, men det kan være greit å se på om det er noen spesiell grunn til at barnet har den vekten. Da tenker jeg enten om barnet har unormal appetitt eller om det er noen matvarer som med fordel kan erstattes med noe annet om barnet spiser mye av det. 

Jeg har vært borte i et barn i forbindelse med jobb som hadde en slik stor appetitt, at der måtte vi i samarbeid med foreldrene begrense litt. Ettåringen var virkelig rundt (begge foreldre normalt slanke) og kunne spise veldig mye om hun fikk tilgang. 

Anonymkode: 2c304...89d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en tjukk, liten baby. Fortsatt tjukk, 30 år etter.

Anonymkode: dc4f5...a61

• Liker 2
Skrevet
Blatter skrev (18 minutter siden):

Du trenger nok ikke å bekymre deg.. han strekker seg og da jevner det seg ut:) 

Han kan jo bli både lang og overvektig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var også tjukk, men har aldri vært tjukk som eldre. 50 år senere er jeg fortsatt slank uten at det er et slit å holde vekta. 

Anonymkode: 13ba5...91f

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min var feit som en julegris. 

Sekundet han begynte å løpe rundt raste det av og i dag er han en lang og slank 5 åring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg var en tynn liten baby og tynn liten jente, så kom puberteten og da ble jeg tjukk og er fortsatt tjukk som gammal kjerring. 

Så sånn er det.

Ts, det går seg nok til når han vokser litt i lengden. Så lenge helsestasjonen ikke er bekymret så ville ikke jeg vært det heller. :) 

Skrevet
norw skrev (3 timer siden):

Han kan jo bli både lang og overvektig. 

For all del.. men da handler det ikke om at han er god og rund som 1 åring.. om barnet har vanlig apetitt, utvikler seg som det skal, er aktiv og utforskende, og får servert vanlig variert kost så er det ingen grunn til bekymring.. mange småbarn har litt ekstra å ta i, og de aller aller fleste «vokser det av seg» i 2-3/4 års alderen.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samme her.

Anonymkode: 71bbf...508

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sett en tjukkere baby enn min svoger, men han har vært tynn som en strek fra han var 3, nå er han 60. Han fikk ikke morsmelk en gang, kun mme.

Anonymkode: 4da18...4e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en glad og aktiv gutt på 19mnd som har rundet hele 17,5kg. Han hadde normal fødselsvekt, og veide ca 14 kg når vi sluttet å amme ved 13 mnd. Han er ikke spesielt lang, kun en chubby baby. 

Helsestasjonen mente det ikke hadde så mye å si så lenge han ikke var hemmet av vekten sin, og det er han absolutt ikke. Men samtidig kjenner jeg på frykten for hva vekten og fettprosenten lager et grunnlag for videre i livet med tanke på helse. 

Ingen i vår familie er store. Alle atletiske og slanke. Så det er litt merkelig. 

Andre som har erfaring med tunge barn og når det kanskje slutter å gå i pluss slik at han etterhvert blir mer normalvektig? 

Anonymkode: 4f33d...1c8

Holy shit. Min sønn er snart 3 og veier litt over 15 kg. Og han føles tung når han bæres. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...