AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Jeg har alltid tenkt at å gifte seg kan være fint, men ikke noe jeg må gjøre. Dersom partner ikke vil, da går det greit for meg. Men, det kunne vært koselig. Dette tenkte jeg helt til nåværende forhold, som er ganske seriøst og langvarig. Min samboers mor er det vanskeligste mennesket jeg har vært borti. Noen gang. Hun har et enormt kontrollbehov, er manipulerende, blir fort sur og eksploderer helt plutselig, lager drama, drikker alkohol i ukedager, blir altfor full og lager enda mer drama, ringer og sender meldinger der hun sier de fæleste ting, legger ut innlegg på facebook om det hun er sur for, etc. Hun har nesten ingen igjen i livet sitt fordi alle drar. Hun har skapt så mange konflikter at ingen (bortsett fra mannen hennes, sønnen, naboen og én venninne) ønsker noe med henne å gjøre lenger. Etter jula orket heller ikke broren hennes å ha mer kontakt med henne, da hun igjen drakk for mye og det gikk alt for langt. Nå har han sagt at han aldri mer kommer på besøk eller vil ha kontakt med henne igjen. Jeg føler at bare det forklarer litt av hvem jeg har (eller rettere sagt ville fått) som «svigermor». Samboer ønsker et ordentlig bryllup dersom vi skulle giftet oss, altså med all familie. Dette er mitt verste mareritt, kun mtp hans mor. Jeg vet allerede at NOE, hva enn det er, kommer til å skje. Det slår seriøst aldri feil, og hun er i tillegg såpass sjalu på meg som får være mer med sønnen hennes at hun kommer til å finne på noe for å ødelegge. Dette har hun prøvd mange ganger i de årene vi har vært sammen. Samboer sier han ville tillat alkohol i bryllupet og at det høres rart ut med alkoholfritt som jeg ønsker. Dette igjen vet jeg ville ført til at moren hans drikker for mye, og hun blir rett og slett veldig skummel når hun drikker. Både jeg og andre er redd for henne, for hun blir illsint, rød i toppen og kommer direkte opp i ansiktet ditt og truer deg med hva enn hun er sint for. Hun finner alltid en grunn. Jeg har valgt å ha så lite kontakt med henne som mulig. Tar sjelden telefoner fra henne fordi jeg ikke stoler på henne - aner jo ikke om hun kan være dritings eller ei. Har blitt ringt kl 13 på en tirsdag der hun er full og sint, så jeg tør sjelden svare lenger. Oppdaterer henne ikke om livet mitt og svarer kun når hun spør om noe på en normal måte, eller dersom hun sender hyggelige meldinger. Bortsett fra det gir jeg lite fra meg, rett og slett fordi jeg ikke vil ha noe å gjøre med hennes drama. Det ble visst en hel avhandling her ser jeg... Men da vet dere hva slags type menneske dette er, sånn ca. Kunne skrevet enda mer om henne og hennes handlinger, for lista er lang... Spørsmålet mitt blir vel... Dersom samboer noen gang frir til meg (vi venter barn, har tidligere snakket om giftemål og moren hans har lagt press på oss om å gifte seg fordi vi venter barn, så føler det er en sjans for at han frir) og han er så sta på hvilket bryllup han vil ha... går det an å finne en mellomting? Jeg vurderer nemlig å legge fra meg hele ideen om giftemål. Jeg tror ikke hans største ønske er å gifte seg egentlig, men jeg vet han er åpen og liker tanken på selve selskapet. Lurer på hva man i så fall skal gjøre... Blir kanskje ikke den beste stemningen å si til svigermor: «Men DU får ikke drikke». 😅 Skal man ta en alvorsprat med henne før et eventuelt bryllup? Satse på at hun for en gangs skyld oppfører seg? Tviler på at samboer er med på et lite, intimt bryllup med kun vitner. Skjønner at ikke alle ønsker å lese gjennom alt dette - det ble langt. Men om du gjorde det, gjerne kom med tanker eller råd hvis du vil. F.eks hva du selv ville gjort mtp all infoen! På forhånd takk. ❤️ Anonymkode: 18547...fd7 1
Ulven Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Hadde et frieri kommet opp hadde jeg takket ja med forbehold om at bryllupet ble lite med kun brudepar og forlovere. Kan han ikke gå med på det, hadde jeg takket nei. Å satse på at hun oppfører seg bør dere ikke gjøre, for med den historien hun har vil dere oppleve at hun gjør det hun kan for å lage et minnerikt bryllup. I negativt fortegn. 22
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Leste alt og lurer på hva kjæresten din sier til alt dette. Eller ser han ingen feil med moren sin? Dersom det hadde blitt bryllup hadde jeg lagt tydelige retningslinjer for henne. I tillegg hadde svigerfar eller lignende blitt pålagt ansvaret for henne ut kvelden med klare føringer for hva dere tillater og ikke. Anonymkode: 8171d...85a 8
Gjest theTitanic Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Hva med en klippe ved kysten av sør Afrika, Maldivene etc Bare dere?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 Er det selve ekteskapet du ønsker eller bryllupet? Du skriver at det hadde vært koselig å gifte seg. Det er jo ikke derfor man gifter seg. Om dere ønsker kos, fest og en samlig av venner og familie, ville jeg anbefalt å bare arrangere en fest. Et ekteskap/giftemål har andre hovedgrunner enn fest og selskap. Om du ønsker ekteskap, ville jeg anbefale deg å gifte dere alene, med bare forloverne tilstede. Da får du ekteskapet og du slipper svigermor. Men det høres ut som det er festen som er det viktigste, ikke ekteskapet. Anonymkode: 2dce6...56a 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 Da hadde jeg gitt følgende betingelser: Bryllup uten alnohol eller bryllup med alkohol og med svigerfar eller andre til å sende svigermor hjem i taxi om hun klikker eller intim vielse uten andre enn forlovere Husk at uansett hva som skjer så er det ikke du som er problemet, alle vil se at det er svigermor som er jævlig og som driter seg ut. Anonymkode: 89409...838 8
Tvist Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 Ville snakket med mannen i forkant, så kan dere diskutere det før han evt frir. Så kan han tenke over det.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 Vet du, Jeg ville tatt ett oppgjør med svigermor nå. Fortalt hva denne drikkingen gjør med resten av familien. Lagt frem hvordan det vil bli når barnet blir født om hun ikke endrer seg, også nektet henne å komme i ett evt bryllup. Kanskje svigermor bør skaffe seg hjelp til drikking og sinne. Anonymkode: dc5c6...a0a 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 Alkoholfritt bryllup...? Anonymkode: 66bef...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 Må svigermor inviteres? Om hun ikke blir invitert, vil hun kanskje forstå at hun er så dårlig likt at hun ikke får delta i sønnens bryllup. Anonymkode: d60f1...289 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 23 minutter siden, Ulven said: Hadde et frieri kommet opp hadde jeg takket ja med forbehold om at bryllupet ble lite med kun brudepar og forlovere. Kan han ikke gå med på det, hadde jeg takket nei. Å satse på at hun oppfører seg bør dere ikke gjøre, for med den historien hun har vil dere oppleve at hun gjør det hun kan for å lage et minnerikt bryllup. I negativt fortegn. Ja enig i det! Kanskje man kunne giftet seg med kun forlovere, ha en fest med venner samme kveld og f.eks ha et intimt familieselskap i en av dagene etter.. Vet at svigermor ville blitt lynings over å ikke få være med når vi gifter oss da. Men det får være. Går vel an å foreslå det hvis et frieri dukker opp.. 🤔 18 minutter siden, AnonymBruker said: Leste alt og lurer på hva kjæresten din sier til alt dette. Eller ser han ingen feil med moren sin? Dersom det hadde blitt bryllup hadde jeg lagt tydelige retningslinjer for henne. I tillegg hadde svigerfar eller lignende blitt pålagt ansvaret for henne ut kvelden med klare føringer for hva dere tillater og ikke. Anonymkode: 8171d...85a Han setter aldri ned foten ordentlig, dessverre. Jeg skulle ønske han kunne respektere meg mer, for det virker ikke sånn når han faktisk lar henne holde på som hun gjør. Jeg synes det er rart han enda ikke har kuttet mer kontakt enn han har gjort. Han synes hun er slitsom og har sagt at han var redd henne som barn. Men likevel er det noe som holder han igjen. Hun er jo svært manipulerende og han har vokst opp med det. Tenker at det må ha satt spor i han... 15 minutter siden, AnonymBruker said: Er det selve ekteskapet du ønsker eller bryllupet? Du skriver at det hadde vært koselig å gifte seg. Det er jo ikke derfor man gifter seg. Om dere ønsker kos, fest og en samlig av venner og familie, ville jeg anbefalt å bare arrangere en fest. Et ekteskap/giftemål har andre hovedgrunner enn fest og selskap. Om du ønsker ekteskap, ville jeg anbefale deg å gifte dere alene, med bare forloverne tilstede. Da får du ekteskapet og du slipper svigermor. Men det høres ut som det er festen som er det viktigste, ikke ekteskapet. Anonymkode: 2dce6...56a Ekteskap for min del, men tror samboer er mer gira over selskapet for å være ærlig. Men det er selskapet jeg bekymrer meg om nå. Vi er jo så godt som gift allerede, og jeg vil være sammen med han uansett om vi gifter oss eller ei. Moren hans kommer til å være en plage i alle år som kommer uansett, det er jeg mentalt innstilt på. Men hadde vært så kjedelig at den ene dagen som skal være så fin og minnerik (på en god måte), skal ødelegges av en slik person. Ikke bare for oss som par, men resten av familien vår også, som kommer reisende fra alle kanter i landet. ts Anonymkode: 18547...fd7 1
Nuith Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 Hvordan blir det med barnet, lurer jeg på. Godtar mannen din at hans mor alltid skal være edru rundt barnet, og ikke sitte barnevakt, for eksempel? Bryllup er én dag, men dere skal ha en baby og der kan hun både skade og skape mye bry... 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Husk at uansett hva som skjer så er det ikke du som er problemet, alle vil se at det er svigermor som er jævlig og som driter seg ut. Anonymkode: 89409...838 Dette er jo så sant da! For min egen psyke vil jeg ikke risikere drama i bryllupet mitt i det hele tatt. Men OM det skulle skjedd så er dette en betryggende tanke! ☺️ 21 minutter siden, Tvist said: Ville snakket med mannen i forkant, så kan dere diskutere det før han evt frir. Så kan han tenke over det. Ja det er kanskje lurt å snakke mer om nå... Da unngår han jo å få et eventuelt nei dersom han frir en gang. Igjen, så er jeg ikke så utrolig gira på giftemål at dette er et enormt problem for meg. Men er jo redd for at han skal misforstå dersom vi ikke blir enig - vil absolutt ikke få han til å føle at jeg ikke elsker han. Tenker jeg må spørre han igjen hvor viktig å gifte seg er for han nå. Er jo et-to år siden sist vi diskuterte det. Kanskje det er blitt mer viktig nå som vi får barn sammen.. 13 minutter siden, AnonymBruker said: Alkoholfritt bryllup...? Anonymkode: 66bef...dc3 Det er det samboer ikke vil nemlig... Selv om moren hans har et alkoholproblem. Har undret på om han noen gang har tenkt over hva som kan skje i et slikt selskap, med moren.. og alkohol. Vet ikke om han har tenkt så langt. Vi har snakket om bryllup flere ganger der jeg har sagt at jeg ønsker alkoholfritt, men han synes ikke noe om det utrolig nok. Når man først gifter seg, da skal det være en fest - i følge han selv. 7 minutter siden, AnonymBruker said: Må svigermor inviteres? Om hun ikke blir invitert, vil hun kanskje forstå at hun er så dårlig likt at hun ikke får delta i sønnens bryllup. Anonymkode: d60f1...289 Det måtte jo fått henne til å tenke litt over konsekvensene av valgene hun tar, når hennes egen sønn ikke vil ha henne i bryllupet. Men vet allerede at samboer aldri hadde vært med på å stenge henne ute. Kanskje fordi han er redd for dramaet hennes, jeg vet ikke. Drama vil det bli uansett, men vil heller ha det utenfor et familieselskap så klart.. Han har sagt mange ganger at han ønsker at jeg og moren får en bedre tone. Han synes det er kjipt gjort av meg å kutte kontakt med henne og at HUN blir såret. Jeg synes jo bare det er rettferdig siden hun aldri har behandlet meg godt. Hun kan være så ufattelig, nesten skummelt hyggelig med meg framfor sønnen sin, men så snur hun om helt om når vi er alene eller når hun ringer meg. Han vet dette. Men likevel ønsker han at jeg skal prøve å forbedre forholdet til moren hans. Ikke at hun skal skjerpe seg. Merkelig tankegang, synes nå jeg. Jeg har prøvd å ha mer kontakt med henne før og det går aldri bra. Brenner meg alltid på det bålet. Ts Anonymkode: 18547...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 For en vanskelig situasjon. Jeg kan relatere litt til det. Ikke fordi jeg har en grusom svigermor, men fordi mine foreldre er meget spesielle mennesker. De er sterk religiøse, og finnes ikke i denne verden. De tilbringer all sin tid sammen med venner fra menigheten og har ingen peiling på hva som foregår med oss andre. De ser på alkohol som strengt forbudt og ville ikke kost seg i nærheten av folk som drikker. Vi gjorde ikke noen stor greie ut av vårt bryllup. Vi giftet oss i rådhuset på en ukedag og på kvelden gikk vi ut og spiste middag sammen med begges familier. Dagen etter hadde vi husfest sammen med hans familie (de kom langveisfra) og våre venner. Det var ingen taler eller lignende, men tapas og vin. Jeg ville ikke hatt bryllup uten foreldrene mine der, men vet hvor mye de hadde mislikt et "vanlig" bryllup. Anonymkode: 4f663...dc5 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 Aldri i verden om jeg hadde giftet meg inn i den familien der. Anonymkode: 980b8...92d 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 16 minutter siden, Nuith said: Hvordan blir det med barnet, lurer jeg på. Godtar mannen din at hans mor alltid skal være edru rundt barnet, og ikke sitte barnevakt, for eksempel? Bryllup er én dag, men dere skal ha en baby og der kan hun både skade og skape mye bry... Jeg tør ikke la henne passe på barnet alene. Mannen jobber mye borte over lange perioder og hun drikker mye mer da. Samboer har også sagt det selv tidligere i graviditeten. Han sa at han var usikker på om han tør å la henne være alene med barnet. Er litt redd for at hun klarer å overbevise han etterhvert om at det skal gå bra. Maset om å få låne barnebarnet har begynt for lenge siden, hehe... Men jeg håper at barnets sikkerhet alltid kommer først for han!! Hun har allerede skapt en del bry så langt og ønsker å bestemme og ta avgjørelser for oss angående det kommende barnet. Men der er jeg streng as! For meg kommer barnet mitt først, så skal kjempe med nebb og klør om det må til. Ts Anonymkode: 18547...fd7 4
Kokeshi Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 Jeg forstår så godt at du ikke orker tanken på et bryllup med alt dette dramaet svigermor lager, og at du ikke får støtte av din samboer mår hans mor oppfører seg slik, må jo være både sårende og skuffende. Jeg tenker at det er på høy tid at han viser deg mer respekt oppe i dette, for det er ikke det han gir deg nå. Nå mener han at du skal føye deg, fordi svigermor lager bråk. Og det er ikke greit på noen måte. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 Å arrangete bryllup med denne kvinnen til stede... Nei altså, jeg bruker ikke tid og penger på å arrangere noe andre skal ødelegge Anonymkode: 595af...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 Jeg hadde kuttet kontakt med svigermor nå en gang for alle. Og det må du selvsagt meddele både samboeren din og svigermora. Vær ærlig på hvorfor, hun oppfører seg som et hespetre mot deg og hverken hun eller samboeren din ser noen grunn til at hun skal forandre seg. Derfor kan ikke dere ha kontakt. Dermed blir det enten intimt bryllup, bryllup uten svigermor eller ikke noe bryllup. Anonymkode: 9d3d4...f1f 1
Nymerïa Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 (endret) Jeg giftet meg fordi ekteskapet er viktig for meg, bryllup kunne jeg ikke ha brydd meg mindre om. I vårt tilfelle ble det ikke noe fest i det hele tatt, men hadde mannen ønsket det så hadde det vært greit nok. Det var ekteskapet som var viktig for meg. Følgelig tror jeg heller ikke at svigermor fra helvete hadde stoppet meg i å gifte meg, det viktigste for meg hadde vært at brudgommen hadde oppført seg i bryllupet. (Hadde jeg tvilt på det hadde jeg ikke vært interessert i han i utgangspunktet.) Å snakke med henne er en god ide - i teorien. Dessverre fungerer det ikke sånn i praksis, alkoholikere har notorisk dårlig selvinnsikt. Og hvis hun i tillegg er rabiat av personlighet så har dette null hensikt, hun vil bare lage drama. Hvis dere finner ut at ekteskapet betyr noe i seg selv, og du går med på fest så må du huske at det ikke er noe eksepsjonelt med at noen drikker seg full og blir ufin i et bryllup. Hadde du bodd i landlige strøk i enkelte deler av landet hadde det vært, om ikke påregnelig så i hvert fall ikke uvanlig, at festen ender med slossing på bare nevene. (Kanskje du hadde foretrukket det framfor svigermoren din.) Inviter venninna til svigermor hvis hun ikke er av samme type og plasser dem sammen (langt unna dere). Ved samme bord som svigermor og venninna plasserer dere enten - andre medlemmer av familien som vet hvordan hun er og som er villige, for deres skyld, til å holde henne i ørene eller eskortere henne ut hvis det blir for ille. Gjør disse personene oppmerksom på at dette er den beste bryllupsgaven, dere vil ikke ha noe mer. eller - noen kraftige og fattige studenter som er villige til å holde henne i ørene eller eskortere henne ut hvis det blir for ille. Betalingen deres er festmåltidet de får. Pluss at de får meg seg rester. Hvis ingen av dem over fungerer leier dere inn vektere. Venninna informeres om at hun får bli med svigermor hjem hvis det blir ille. Dette er gjennomførbart, TS. Men det høres egentlig ikke ut som om bryllupsfesten er det største problemet ditt. Endret 8. januar 2021 av NymeriaRhoynar 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå