AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Dersom du fikk valg mellom setefødsel og keisersnitt, hva ville du valgt og hvorfor? Anonymkode: a914f...56e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Keisersnitt. Setefødsel er en risikofødsel og mange av de ender i keisersnitt likevel. I tillegg er setefødsel ofte tøffere enn vaginal fødsel med hodeleie (hvilket jeg syntes var tøft nok). Risiko for ruptur er jo også høyere. Anonymkode: 71ded...183 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Jeg hadde dette valget, og valgte setefødsel. Først og fremst fordi sykehuset foretok en grundig utredning med størrelse på bekken, vekstestimering m.m., slik at jeg visste at vi hadde gode forutsetninger for en vellykket vaginal setefødsel. I tillegg hadde jeg flere samtaler med seteteamet på sykehuset og følte jeg var i gode hender og hadde fått god informasjon om prosedyrene, og statistikken rundt setefødsel på dette sykehuset. (Dette var ikke i Norge, men i Sverige på et sykehus som jobber aktivt med å øke kompetansen sin på setefødsel, og har hatt et prosjekt på dette i flere år.) Følte meg godt ivaretatt gjennom hele fødselen og at de hadde god kontroll på både baby og meg, også da hun ble stresset mot slutten og trengte pustehjelp de første minuttene etter hun kom ut. (Ingen oksygenmangel og ingen varige men, hun hentet seg inn så raskt at hun fikk bli med oss rett på barsel og slapp en tur innom nyfødtintensiven for observasjon.) Fikk også oppfølgingssamtale med legen som forløste henne både mens vi lå på barsel, og to måneder etterpå, der vi fikk gått gjennom fødselen og stilt spørsmål. Jeg satte også pris på at de var veldig tydelige på at jeg kunne få keisersnitt om jeg ville, og at dette var opp til meg. Jeg ville helst unngå keisersnitt om det ikke ble medisinsk nødvendig, både for min egen del med tanke på form etter fødsel osv., og også med tanke på at jeg ønsker meg flere barn, og vil gjerne unngå unødig risiko i fremtidige svangerskap. De var også veldig tydelige på at de tar ingen sjanser med setefødsler, og ved utilstrekkelig framgang eller tegn til komplikasjoner hadde det blitt hastekeisersnitt. Så jeg var jo forberedt på at det var et mulig utfall, men jeg er glad jeg slapp. Jeg var i god form og oppe og gikk rett etter fødselen, ammingen kom godt i gang på barsel, osv. MEN dette er en avveining folk må få gjøre selv, og jeg forstår godt de som vil ha forutsigbarheten til et planlagt snitt. Jeg følte meg betrygget, godt fulgt opp og tatt på alvor av sykehuset, og uten dette kan det godt hende jeg ville valgt keisersnitt i stedet. Anonymkode: 86601...0b0 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Jeg har nylig vært gjennom setefødsel, hvor jeg selv valgte vaginal fødsel. Jeg fikk god oppfølging i forkant med flere vekstestimeringer, mål av bekken og sjekk av fosteret. Jeg kunne hele veien ombestemme meg og velge keisersnitt. Jeg visste jo at sannsynligheten for KS var der likevel. Jeg skal ikke stikke under en stol at fødselen var lang og hard, og underveis angret jeg voldsomt på at jeg valgte vaginal fødsel framfor KS. Å få rumpa over symfysen var en jobb uten like, jeg har aldri jobbet så hardt i hele mitt liv før. Men jeg følte meg trygg gjennom hele fødselen, og da babyen skulle trykkes ut var det mange tilstede, blant annet to fødselsleger. Jeg fikk både klipp og rift, men det ble sydd fint sammen. Baby må ha litt rutinemessig oppfølging i etterkant, i første omgang ultralyd av hoftene. Håper alt er ok der, men i mellomtiden må Vi være litt ekstra påpasselige på å ikke «herje» for mye med beina. Vi har heller ingen full lengde ved fødsel på babyen fordi de ikke strekker setebarna ut. I stedet har vi mål fra toppen av hodet til rumpa. Det jeg føler jeg har «vunnet» ved å velge vaginal fødsel (foruten baby, selvsagt) er at jeg har alle muligheter senere mtp. fødsel og smertelindring. Om baby hadde ligget i hodeleie ville jeg bedt om for eksempel badekar. Det var utelukket nå, men det er ikke utelukket ved en ev senere fødsel. Jeg har ikke gått gjennom en stor bukoperasjon. Jeg var relativt raskt på beina etter fødsel. Jeg skal aldri gjennom en setefødsel som førstegangsfødende igjen. Også får man tydeligvis litt ekstra kred fra alle kvinner for resten av livet - men jeg ville ikke brukt det som et argument for meg selv om jeg skulle tatt valget igjen. Anonymkode: ef8dc...f37 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 Jeg fikk også dette valget. Valgte setefødsel uten tvil. Hadde en rask og ukomplisert fødsel. Født på under 1t, og hadde ikke epidural. Allikevell er det den beste fødseslopplevelsen min. Enda de andre fødslene også har vært ukompliserte. Med nr 4 måtte jeg ha keisersnitt pga tverrleie. Fy f, for en opplevelse. Hadde aldri valgt det frivillig igjen. Anonymkode: 7879e...3c8
solen2345 Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 Jeg har bært igjennom dette valget og valte KS. Dette føltes tryggest for meg og babyen. Jeg hadde et trøblete svangerskap med to blødninger der jeg var redd for å muste babyen. Tanken på at hodet kommer sist ut skremte meg for mye. Jeg hadde mareritt om dette og at baby ikke skulle klare seg (veldig tvilsomt at hadde skjedd, men redselen satt i meg). Jeg har også ganske smalt bekken og hodet til baby var godt over snittet (80 percentil) så KS føltes som det tryggeste for meg. KS gikk veldig bra og tiden etter var også veldig fin med lite vondt. Var oppe og dusjet samme dag. Trengte også lute smertestillende, men det er klart at man er mindre mobil, mest sannsynlig, enn dersom man føder vaginalt. Selv om man ved vaginal fødsel ikke alltid heller er i strålende form. lykke til med valget. Følg magefølelsen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 solen2345 skrev (18 minutter siden): Jeg har bært igjennom dette valget og valte KS. Dette føltes tryggest for meg og babyen. Jeg hadde et trøblete svangerskap med to blødninger der jeg var redd for å muste babyen. Tanken på at hodet kommer sist ut skremte meg for mye. Jeg hadde mareritt om dette og at baby ikke skulle klare seg (veldig tvilsomt at hadde skjedd, men redselen satt i meg). Jeg har også ganske smalt bekken og hodet til baby var godt over snittet (80 percentil) så KS føltes som det tryggeste for meg. KS gikk veldig bra og tiden etter var også veldig fin med lite vondt. Var oppe og dusjet samme dag. Trengte også lute smertestillende, men det er klart at man er mindre mobil, mest sannsynlig, enn dersom man føder vaginalt. Selv om man ved vaginal fødsel ikke alltid heller er i strålende form. lykke til med valget. Følg magefølelsen. Takk! Heller nok mot keisersnitt... Anonymkode: a914f...56e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk også dette valget. Valgte setefødsel uten tvil. Hadde en rask og ukomplisert fødsel. Født på under 1t, og hadde ikke epidural. Allikevell er det den beste fødseslopplevelsen min. Enda de andre fødslene også har vært ukompliserte. Med nr 4 måtte jeg ha keisersnitt pga tverrleie. Fy f, for en opplevelse. Hadde aldri valgt det frivillig igjen. Anonymkode: 7879e...3c8 Takk for at du deler. Var setefødselen din første fødsel? Anonymkode: a914f...56e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 Jeg fikk valget som førstegangs og valgte vaginal fødsel. Da var bekkenet på forhånd målt og klarert, samt vekstestimering var gjort av baby. Hadde en fin fødsel, ble veldig godt ivaretatt og følte meg trygg hele veien. Aktiv fødsel på ca 6 timer. Hadde lite vondt egentlig, fikk epidural som hadde god effekt. Fikk en rift grad 2, som er ganske vanlig også ved hodeleie. Var i grei form samme dagen Anonymkode: 633e0...9f4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 Uten tvil KS. Heldigvis prøvde vi vending og det fungerte. Anonymkode: 64503...547
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uten tvil KS. Heldigvis prøvde vi vending og det fungerte. Anonymkode: 64503...547 Hadde født vaginalt i hodeleie før det. Anonymkode: 64503...547
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 Jeg valgte vaginal fødsel. Fikk god informasjon fra sykehuset i forkant og de sjekket bekken osv. Hadde en veldig fin fødsel. Det var noen der hele tiden og man får ekstra god oppfølging når det er setefødsel. Måtte få et klipp ellers fikk jeg epidural og smertestillende sprøyter i underlivet så det var vondt men ikke så vondt som jeg hadde forventet. Jeg var i bra form etterpå og var veldig glad for at jeg valgte vaginal fødsel. Anonymkode: f8907...c5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå