Gå til innhold

Hvis man skal gjøre fosterreduksjon på trillinger. Er det alltid den svakeste som må "gå"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som faktisk vet? Vil ikke den svake få mye bedre forutsetninger for å vokse seg frisk og sterk hvis man aborterer et friskt foster? Det blir jo som en ordinær enlingabort?

Anonymkode: faf7e...d0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men gjør man ikke dette når de er så små at det er embryo ?

Anonymkode: 72acc...f6c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok mer ann på plassering av embryoene og om noen av dem deler morkake. De går for den løsningen som gir minst risiko for de gjenværende.

Anonymkode: d30e8...3ca

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet, jeg gjorde fosterreduksjon fra trillinger til tvillinger i fjor. Inngrepet foregår i uke 12.13; før den tid hadde jeg vært på organgjennomgang (UL) med fostermedisiner for å se om noen av de viste alvorlige avvik eller tegn til alvorlig sykdom; da ville de valgt det fosteret så langt det lot seg gjøre. 
Hvis alle ser friske ut, velger de den som ligger lettest tilgjengelig, men ikke den som ligger nærmest livmorhalsen da dette øker risikoen for senabort markant. Hvis alle tre deler morkake kan man ikke utføre inngrepet, med mindre man da gjør en ordinær provosert abort; hvis to av tre deler morkake vil man enten redusere disse to, eller den med egen morkake. 
De ser ikke etter kjønn eller andre «bagateller», og man får ingen informasjon om dette da det er strengt ulovlig. 

Bare spør om det er mer du lurer på :) 

Anonymkode: 27076...64c

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet, jeg gjorde fosterreduksjon fra trillinger til tvillinger i fjor. Inngrepet foregår i uke 12.13; før den tid hadde jeg vært på organgjennomgang (UL) med fostermedisiner for å se om noen av de viste alvorlige avvik eller tegn til alvorlig sykdom; da ville de valgt det fosteret så langt det lot seg gjøre. 
Hvis alle ser friske ut, velger de den som ligger lettest tilgjengelig, men ikke den som ligger nærmest livmorhalsen da dette øker risikoen for senabort markant. Hvis alle tre deler morkake kan man ikke utføre inngrepet, med mindre man da gjør en ordinær provosert abort; hvis to av tre deler morkake vil man enten redusere disse to, eller den med egen morkake. 
De ser ikke etter kjønn eller andre «bagateller», og man får ingen informasjon om dette da det er strengt ulovlig. 

Bare spør om det er mer du lurer på :) 

Når de fjerner fosteret, skjærer de inn i livmoren, som ved keisersnitt?

Anonymkode: 15fbf...f3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fjerner det vel ikke, men bare avliver det.

Anonymkode: efb39...36c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så trist lesning 

Anonymkode: f658c...01f

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør man fosterreduksjon? 

Anonymkode: 9b5cf...a27

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er et lite inngrep uten noen form for bedøvelse, tok ca 10 minutter. Man går inn i livmoren med en lang kanyle (som ved fostervannsprøve) og installerer noen få ml kalium i fosterhjertet så det slutter å slå. Fosteret forblir der inne, men med tiden nekrotiserer det og blir en del av morkaken(e).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes det bare er trist jeg også. At en skal fjerne ett foster.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Pga. risiko, tipper jeg. Et flerlingesvangerskap er alltid mer risikofylt enn en singel. Kan være ulike årsaker til at det er for risikabelt å bære frem alle.

Anonymkode: d3f17...eca

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Synes det bare er trist jeg også. At en skal fjerne ett foster.

Det er trist ja. Tenker, det er vanskelig for foreldrene, å måtte avgjøre noe slikt. Men det er tilfeller der man velger å fjerne en eller potensielt miste alle. Som ville jo vært enda tristere. 

Anonymkode: dea14...c48

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noen kan det rett og slett være for farlig for mor å bære frem mange. Så heller reduksjon, enn å måtte abortere alle for så å prøve på nytt. For selv om man ikke kan bære frem trillinger så betyr jo ikke det at man ikke skal kunne få barn. 

Anonymkode: e7ad3...6e7

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så trist lesning 

Bedre at mor dør? Eller skal hun abortere alle fostrene fordi hun ikke kan bære frem tre stk? 

Anonymkode: e7ad3...6e7

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så trist lesning 

Ja, abort er trist - men det er likevel viktig at denne muligheten finnes for de som har behov. 

Anonymkode: 0c662...2c7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Av tilnærmet samme grunner som abort, tenker jeg, bare at i dette tilfellet ville mor og far ha et barn (men ikke to, tre, fire barn av gangen). Ikke alle har plass eller økonomi til å forsørge flere nye av gangen.

Anonymkode: f732d...bea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er VELDIG arbeidskrevende med trillinger, man skal klare å ta seg av barna. Det er ikke uvanlig at ikke alle tre berger til fødsel, så reduksjon vil redusere risiko.

Anonymkode: fb725...c0d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Får tvillingene vite at de skulle vært 3, men en ble valgt bort og avlivet?

Anonymkode: 80c37...35d

• Liker 8
Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er et lite inngrep uten noen form for bedøvelse, tok ca 10 minutter. Man går inn i livmoren med en lang kanyle (som ved fostervannsprøve) og installerer noen få ml kalium i fosterhjertet så det slutter å slå. Fosteret forblir der inne, men med tiden nekrotiserer det og blir en del av morkaken(e).

Er det ikke vondt? 

AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (1 minutt siden):

Er det ikke vondt? 

Nei, ikke vondere enn en fostervannsprøve (som jeg også har tatt i et annet svangerskap).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...