Gå til innhold

Når bør en på VG1 legge seg på ukedagene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt uenighet her, så det kunne vært interessant å høre hva andre foreldre mener. Jeg bor ikke sammen med han og fikk sms kl 00:30 i natt. Det er vel ingen god oppladning til en ny skoledag, mener nå jeg da. 

Takk for svar.

Anonymkode: c4fff...c91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barn i den alderen selv, så kan hende det er litt annerledes nå enn før. Men når jeg gikk på VGS så måtte jeg legge meg senest 23.00. Jeg la meg stort sett før det og trykket litt på tlf, men sovnet som regel i 23 tiden uansett. Har alltid vært avhengig av å få rundt 7-8 timer søvn, men det er det jo veldig forskjell på. Enig i at 00.30 er altfor sent. 

Anonymkode: 8bcf1...289

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke barn i den alderen selv, så kan hende det er litt annerledes nå enn før. Men når jeg gikk på VGS så måtte jeg legge meg senest 23.00. Jeg la meg stort sett før det og trykket litt på tlf, men sovnet som regel i 23 tiden uansett. Har alltid vært avhengig av å få rundt 7-8 timer søvn, men det er det jo veldig forskjell på. Enig i at 00.30 er altfor sent. 

Dette var forresten 10 år siden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la meg 21.30 og opp 05.30 (litt reisevei til skolen). Gjorde det alle årene på vgs. 

Anonymkode: 3b482...787

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det styrer vel ungdommene selv? 

Bodde på hybel på vgs og styrte meg selv. 

Anonymkode: 9240d...6ad

• Liker 15
Skrevet

Vgs-elever må jo finne ut av det selv.... 

Jeg har ei i 10., og leggetid kontrollerer jeg ikke. Hun står opp og legger seg helt på eget initiativ. 

Hvis eleven kommer seg opp og gjør det h#n skal er vel det meste gjort. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da var du nok ganske voksen for alderen.

AnonymBruker
Skrevet

Å diktere leggetid for vgs-elever blir litt for drøyt, synes jeg. I den alderen er man gammel nok til å kjenne på det selv, og eventuelt ta konsekvensene etterpå.

Anonymkode: a7728...d20

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Når han/hun er trøtt? Akkurat det legger jeg meg ikke i.

Anonymkode: ed640...f2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
MortenMinstelønn skrev (5 minutter siden):

Da var du nok ganske voksen for alderen.

21 av 24 i klassen bodde på hybel. Hva skulle vi gjøre da når vi bodde på hybel? Bli ringt av mamma hver deg om leggetid? 

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde forventet at en ungdom i den alderen klarer å styre sin egen leggetid. Forutsetningen er selvsagt at han/hun kommer seg opp selv om morgenen og klarer seg bra på skolen. Hvis lite søvn går utover skolearbeid eller jeg må vekke/dra ut av sengen om morgenen blir det en alvorsprat, men ellers forventer jeg at dette er noe de klarer å ta seg av helt selv. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mener å ha lest at ungdommer trenger i gjennomsnitt 9 timer søvn. Så hvis man står opp 7, så bør man sove fra 22 pm kvelden, og sikkert legge seg 21:30. men det gjør de jo aldri 😂

når jeg var tenåring la jeg meg rundt midtnatt, og var gretten og trøtt dagen lang 

Anonymkode: 84eb2...c1d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når en er så gammel at en har begynt på videregående synes jeg man kan få ha seg frabedt å få kommentarer på leggetid fra mamma'n sin. Herregud, barnet har blitt voksent og skal da klare å legge seg i tide og om det ikke var tidlig nok - vel, da får man håpe de har lært såpass at h*n velger å legge seg litt tidligere dagen etter. 

Endret av SnuskeLuska
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen må legge seg slik at den kommer seg opp og kan gjennomføre dagen. Kunne selv være oppe til godt over midnatt da jeg gikk vgs, foreldrene mine la seg ikke oppi det så lenge jeg fungerte på dagtid og jobbet godt med skolen. Fungerte godt. Hvis ungdommen ikke klarer å regulere det selv må man jo hjelpe til litt. Det er en læreprosess og modning i det også.

Anonymkode: 38c2b...39c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun legger seg ca 23. Og jeg mener at jobben min er å være mamma hele livet hennes, selv om hun er 17. Jeg bestemmer ikke når hun skal legge seg, men jeg spør henne hva hun tenker er lurt, og så snakker vi om det. Å legge seg halv ett er alt for seint. 

Anonymkode: ff7d9...005

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la meg mellom 00-02 da jeg gikk på vgs for ti år siden. Lå oppe og chattet med venner, så de var jo også våkne. Tenker vgs-elever må styre det selv, så lenge de kommer seg opp om morningen og gjør det de skal på skolen :)

Anonymkode: 0d8a9...b1d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er når du har ungdommer som kan godt game til 2-3-4 om morgenen. Ja, de klarer å komme seg på skolen, men da blir det soving med engang de kommer seg hjem så blir det et ond sirkel.  

Selvfølgelig når du har en som nekter å legge seg før kl 0300 må du faktisk ta et grep.  Her stenger jeg av wifi kl 00. 

Anonymkode: 46a70...a98

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde på hybel på den alderen, og det var ingen mamma som blandet seg opp i leggetiden da.

Du kan selvfølgelig si i fra, men noe må de også erfare selv. Med mindre det går helt skeis med skolen fordi alle rutiner sklir fullstendig ut, så bør såpass store ungdommer kunne styre leggetiden sin selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Og vi lærer til slutt også at å legge seg klokka 2 når man skal opp 7 ikke er særlig lurt...

Anonymkode: 5ad42...643

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...