Gå til innhold

Avslag på søknad, ikke begrunnet hvorfor - Ta kontakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på en stilling som jeg virkelig ønsket meg. Jeg fikk i dag en mail om at alle de aktuelle kandidatene er kontaktet og at det ikke ble meg. Litt surt.

Jeg lurer veldig på hva det var som gjorde at jeg ikke i det minste ble kalt inn til intervju. Dette er en stilling som krever høyere utdanning (som jeg har, med svært gode karakterer), jeg har arbeidserfaring på akkurat det feltet og har både gode attester og kan vise til gode resultater. Hadde jeg blitt kalt inn på intervju skjønner jeg at det hadde handlet om noe annet, men å ikke bli kalt inn engang syntes jeg er både surt og litt rart. Søknaden min syntes jeg selv var god, hadde flere jeg kjenner som leste over den for å gi tilbakemelding. Søknaden viste hvor stor interesse jeg hadde for stillingen, og jeg fikk frem hva jeg har oppnådd (men på en ydmyk og "visende" måte). 

Hva tenker dere? Hva kan ha gått galt her? 

Anonymkode: b1cc7...589

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Antagelig har de allerede før de utlyste søknaden bestemt hvem de skulle ansette. Kanskje en som har jobbet som vikar eller konsulent tidligere. Var det en kommunal stilling? 

Anonymkode: 8f182...96e

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du ikke var så ydmyk og visende som du tror og at du derfor ble "litt mye". Ville uansett bare latt det passere. Det er mange om beinet i disse dager. 

Anonymkode: 1f508...b89

• Liker 4
Skrevet

Kan være dette var av type jobb hvor de hadde en kandidat fra før av? Vet om flere steder jeg har vært innleid hvor de ikke har lov til å ansette uten å ha en søknad ute men i 90% av tilfellene har de allerede en kandidat klar.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke vanlig å få begrunnelse på avslag på jobbsøknad. Jeg har vært med i ansettelsesprosesser der vi har hatt 100-150-200 søkere. Hvis vi skal sende begrunnelse til alle som ikke blir innkalt, så måtte vi ansatt en egen person bare for å sitte med den oppgaven.

Skjønner veldig godt at det er kjipt å ikke bli innkalt, men det kan skyldes så mye. Bedre kvalifiserte søkere, intern prosess, dårlig skrevet CV/søknad, eller rett og slett at du var kvalifisert men at andre søkere gjorde mer inntrykk i søknaden sin. 

La det ligge.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig vanlig, og om du ikke var med i siste runde er det ikke innafor å be om begrunnelse.

Du kan imidlertid spørre om hvem kandidaten ble/søkerliste, og kikke litt på egenhånd mtp kompetanse.

Anonymkode: 30994...228

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Takk for alle svar. Jeg tenkte at hvis jeg skulle høre om hva som var grunnen at det kunne være god læring til neste stilling jeg søker på, slik at jeg ikke gjør samme bommert eller finpusser hva enn som ikke holdt mål - ikke at jeg skulle forsøke å krangle meg til stillingen. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje du ikke var så ydmyk og visende som du tror og at du derfor ble "litt mye". Ville uansett bare latt det passere. Det er mange om beinet i disse dager. 

Anonymkode: 1f508...b89

Leste gjennom på nytt nå, og er usikker på hvordan jeg skulle skrevet det annerledes. Som sagt fikk jeg flere til å lese gjennom for å si hva de syntes, og var tydelig på at jeg gjerne ønsket tilbakemelding. Syntes nok det er en vanskelig balanse i en jobbsøknad, å både vise hva man faktisk kan og har gjort, samtidig som man skal være ydmyk... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjedde med meg, jeg kontaktet dem for å få opplyst hvem som ble ansatt og det var typ en professor i faget jeg hadde studert. 

Anonymkode: 4e73b...e52

Skrevet
21 minutter siden, Sessan_ said:

Det er ikke vanlig å få begrunnelse på avslag på jobbsøknad. Jeg har vært med i ansettelsesprosesser der vi har hatt 100-150-200 søkere. Hvis vi skal sende begrunnelse til alle som ikke blir innkalt, så måtte vi ansatt en egen person bare for å sitte med den oppgaven.

Skjønner veldig godt at det er kjipt å ikke bli innkalt, men det kan skyldes så mye. Bedre kvalifiserte søkere, intern prosess, dårlig skrevet CV/søknad, eller rett og slett at du var kvalifisert men at andre søkere gjorde mer inntrykk i søknaden sin. 

La det ligge.

Helt enig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS her!

Takk for alle svar. Jeg tenkte at hvis jeg skulle høre om hva som var grunnen at det kunne være god læring til neste stilling jeg søker på, slik at jeg ikke gjør samme bommert eller finpusser hva enn som ikke holdt mål - ikke at jeg skulle forsøke å krangle meg til stillingen. 

Jeg forstår at dette er intensjonen din. Jeg syns likevel du skal la det ligge. Det hadde selvfølgelig vært fint med en tilbakemelding, men det er ikke vanlig å få det, og det er ikke så vanlig å be om det heller. Heldigvis, for i mitt tilfelle ville det skapt mye merarbeid, og vært et klart irritasjonsmoment om søkere ba om dette. Og det er ikke så heldig hvis man plutselig skal søke hos samme arbeidsgiver igjen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Godt mulig de har en kandidat de vil ha og bare legger ut annonsen for syns skyld. Sånn er det dessverre mange ganger. Jeg synes det er helt innafor å ta kontakt for å høre hva som gjorde at du ikke nådde opp denne gang. Gitt at det ikke kom inn hundrevis av søknader da :) 

Anonymkode: de6c1...836

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier som flere andre, jeg synes ikke du bør be om begrunnelse. Her er arbeidsgivere sikkert forskjellige, men jeg personlig har ikke lyst på videre kontakt med søkere jeg ikke har innkalt til intervju, jeg har nok å gjøre i den prosessen.

Anonymkode: 518bd...e5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sessan_ skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår at dette er intensjonen din. Jeg syns likevel du skal la det ligge. Det hadde selvfølgelig vært fint med en tilbakemelding, men det er ikke vanlig å få det, og det er ikke så vanlig å be om det heller. Heldigvis, for i mitt tilfelle ville det skapt mye merarbeid, og vært et klart irritasjonsmoment om søkere ba om dette. Og det er ikke så heldig hvis man plutselig skal søke hos samme arbeidsgiver igjen.

I vår bransje er det helt vanlig å be om begrunnelse og om det er noe man kunne gjort annerledes. Men nå får vi bare inn mellom 20 og 30 søknader da og kanskje 2-3 av disse spør om begrunnelse. Det er bare flott synes jeg å kunne gi en ærlig og konstruktiv tilbakemelding - helt kort. SÅ lang tid tar det ikke!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I vår bransje er det helt vanlig å be om begrunnelse og om det er noe man kunne gjort annerledes. Men nå får vi bare inn mellom 20 og 30 søknader da og kanskje 2-3 av disse spør om begrunnelse. Det er bare flott synes jeg å kunne gi en ærlig og konstruktiv tilbakemelding - helt kort. SÅ lang tid tar det ikke!

Men hvis alle 30 skulle gjort det tar det fort flere timer (selv 2 min per pers blir jo en times arbeid).

Anonymkode: 2c0ca...b22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men hvis alle 30 skulle gjort det tar det fort flere timer (selv 2 min per pers blir jo en times arbeid).

Anonymkode: 2c0ca...b22

Men det er ikke alle 30 som spør :) Er det dyrepasserjobb i Dyreparken er det ikke vits å spørre, det sier seg selv med over 1000 søkere. Men er det konsulent i hudsykdommer til esler så kan det jo være et poeng?

• Liker 1
Skrevet

Har det vært mange søkere er det ikke sikkert de har sett søknaden din en gang. Jeg vet om flere som ansetter som rett og slett "kaster" halve bunken av søknader i søpla om det er veldig mange søkere, eller de har allerede sett seg ut en kandidat før utlysningen, så her kan rett og slett ha vært uheldig også. 

Når jeg startet med jobbsøknader igjen syntes jeg det var veldig spennende. Det var flere stillinger hvor jeg tenkte at "jeg er jo perfekt for denne jobben - de må jo kalle inn meg til intervju!", og ventet i spenning på å høre fra dem. I mange av tilfellene hører man ingenting, så bare det at du i det minste har fått en avklaring på at du ikke er en av de aktuelle kandidatene er positivt spør du meg (selv om dette burde vært vanlig praksis hos alle).

Så lenge du ikke har vært innkalt til noe intervju så ville jeg ikke tatt noe mer kontakt med dem.
Neste gang du kommer over en stilling du virkelig vil ha, kan du evt ringe dem i forkant og stille noen gode spørsmål om stillingen, så har de deg friskt i minnet når søknaden din tikker inn. Det er litt delte meninger blant arbeidsgivere om dette er noe de setter pris på, men jeg kjenner flere som har klart å kapre gode stillinger på denne måten :) 

Skrevet

En søker har brukt mye tid på å skrive en jobbsøknad og jeg tenker at en generell henvendelse til arbeidsgiver er greit.

Spørsmål av typen hvor mange søkere, hva var avgjørende for valget av kandidat er greit. Det er mer naturlig å spørre hvilke vurderinger som ble tatt ved utvelgelse til interjvu i stedet for hvorfor ble ikke jeg innkalt. Henvender man seg på en hyggelig og høflig måte får man ofte et hyggelig svar. Spør om vedkommende har tid til å svare på noen spørsmål om ansettelsesprosessen, gjør det tydelig at du henvender deg for å lære mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Et åpent spørsmål er om en henvendelse vil gi noe fornuftig svar. Er greia at den som ble ansatt er en gammel venn av sjefen, får du jo ikke vite det, i alle fall ikke direkte. På samme måte kan det være tusen andre, nokså irrasjonelle, årsaker til at en bestemt person ble foretrukket.

Jeg tror jeg ville blitt litt irritert om en jobbsøker ringte meg og ba om en forklaring, som om jeg var ansatt i offentlig forvaltning og måtte begrunne et avslag.

Anonymkode: 460e6...8bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...