Gå til innhold

Hvorfor er luft gratis, men ikke mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor anses luft som en menneskerettighet rundt om i hele verden? Og noe man skal ha tilgang til uansett hvor rik eller fattig man er. 

Hvorfor gjelder ikke dette mat?

Hvorfor kan enkeltpersoner eie verdens mat og kreve betalt. Men ingen kan eie luft og kreve betalt av de som puster den inn? Hvor er eiendomsretten?

Anonymkode: 69961...f47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forsiktig nå...

Anonymkode: 6937a...187

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg ut av asfaltjungelen så vil du se at mat du finner i naturen er gratis. Akkurat som at lufta du finner i naturen er gratis.

Anonymkode: ac371...93a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan da gjerne produsere din egen mat. Men de som produserer den vil selvsagt ha lønn på linje med andre. 

Anonymkode: 16057...8d4

• Liker 8
Skrevet

Det er arbeidet med å framstille maten og få den levert et sted du kan hente den (butikken) som koster. 

Hvis du ønsker kan du jo kjøpe luft. Biltema selger luft på boks. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan da gjerne produsere din egen mat. Men de som produserer den vil selvsagt ha lønn på linje med andre. 

Nei jeg kan ikke det. Hvor skal jeg gjøre det uten å måtte hente inn tillatelse fra noen? Noen som alltid kan si nei.

Reis til India eller Filippinene og se om du hadde klart å lage din egen mat.

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (1 minutt siden):

Det er arbeidet med å framstille maten og få den levert et sted du kan hente den (butikken) som koster. 

Hvis du ønsker kan du jo kjøpe luft. Biltema selger luft på boks. 

Hva slags arbeid ligger det i å leie ut tomter? Hvis noen kan ta betalt for å leie ut en tomt, så kan vel folk også ta betalt for luften du puster inn. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis luft var en menneskeskapt ting så hadde det kostet penger.

det er fult mulig å dyrke og skaffe sin egen mat gratis.. du får nok et begrenset kosthold - men gratis er det ;)  

At noen kan stille så tankeløse spørsmål gjør meg matt

Anonymkode: e8aa6...287

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags arbeid ligger det i å leie ut tomter? Hvis noen kan ta betalt for å leie ut en tomt, så kan vel folk også ta betalt for luften du puster inn. 

En tomt kan du bruke til mye som kan være nyttig og verdifullt. Det er jo ikke arbeidet ved å leie som koster, men nytteverdien av tomta. 

Gjest Freakingawesome
Skrevet

Forsiktig nå, kan være Erna snubler over dette og får en ide om å innføre oksygen avgift 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei jeg kan ikke det. Hvor skal jeg gjøre det uten å måtte hente inn tillatelse fra noen? Noen som alltid kan si nei.

Reis til India eller Filippinene og se om du hadde klart å lage din egen mat.

Grønnsakshage, frukttrær, urter, ingen bestemmer hva du dyrker i hagen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor anses luft som en menneskerettighet rundt om i hele verden? Og noe man skal ha tilgang til uansett hvor rik eller fattig man er. 

Hvorfor kan enkeltpersoner eie verdens mat og kreve betalt. Men ingen kan eie luft og kreve betalt av de som puster den inn? Hvor er eiendomsretten?

Du tøyser nå? Det koster penger å produsere mat. Lufta den er nå her. Når det er sagt er det ikke alle som har tilgang på ren luft da... 

AnonymBruker
Skrevet

inCollage_20210108_131120314.jpg

Anonymkode: ea578...52d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne kan du låne på biblioteket 😊

0.jpeg

Anonymkode: ea578...52d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kom deg ut av asfaltjungelen så vil du se at mat du finner i naturen er gratis. Akkurat som at lufta du finner i naturen er gratis.

Anonymkode: ac371...93a

Er vel begrenset hvor lenge man kan leve på fisk og løvetann...

Anonymkode: 4e58c...04a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel begrenset hvor lenge man kan leve på fisk og løvetann...

Anonymkode: 4e58c...04a

Er begrenset hvor lenge du lever på luft også.

Anonymkode: 2d962...b26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (21 minutter siden):

En tomt kan du bruke til mye som kan være nyttig og verdifullt. Det er jo ikke arbeidet ved å leie som koster, men nytteverdien av tomta. 

Jeg kan bruke luften til mye jeg. Det er bare fantasien som setter grenser. Når jeg eier luften har du uansett ingenting med hva eventuelt kan bruke den til. Du skal bare konsentrere deg om å betale en krone per innpust så lenge du oppholder i luftområdet jeg eier. Det er også 0,5 kroner per utpust i co2 avgift. 

Gjest Paramount
Skrevet

Luft er absolutt ikke gratis. Politikerne er i økende grad i gang med å skattlegge luften også, indirekte, gjennom miljøavgifter på stoffer som påvirker frisk luft. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kan enkeltpersoner eie verdens mat og kreve betalt. 

Hva mener du? Det er gratis mat å hente, akkurat som lufta er gratis.

Jeg har fryseren full av helt gratis bær, frukt, sopp og fisk. 

Nå finnes det også mye mat som noen har arbeidet for å dyrke/avle fram, og det betaler jeg selvsagt for. Eller tenker du de burde gjøre den jobben gratis?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...