Gå til innhold

Tips til å endre sovevaner/rutiner til baby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på 15 uker som helt siden fødselen har sovet veldig godt i egen seng på natten. På dagtid derimot sliter vi veldig med søvnen. 

Det er kun meg som er godkjent som sovested. Puppen eller av og til bæresele. Vogn vil han ikke sove i, heller ikke egen seng.

Baby finner ikke roen hos pappaen. Han kan gråte fordi han er så trett, bussing etc fungerer ikke, men med en gang han blir lagt på puppen sovner han. Slik har det vært hele tiden. Jeg ligger derfor mange timer daglig i sofaen for at baby skal få sove. Prøver jeg å legge han i vogn/egen seng etter han har sovnet våkner han med en gang. Som sagt er ikke dette noe problem på natten.

Virker ikke som baby syntes det er fælt å ligge alene heller, det er bare at han ikke sovner. Ligger våken og titter. Om han en sjelden gang sovner i seng/vogn på dagtid tar det 15-30 minutter før han våkner. Og da har jeg kanskje brukt 30-60 minutter til å få han til å sovne. Legges han på puppen sovner han på 2 min, så det blir ofte til det.

For all del, syntes det er koselig å ha baby sovende oppå meg, men hadde vært greit å få gjort litt andre ting når baby sov. (Han sovner ikke skikkelig for natten før rundt 23, så da utgår husarbeid etc etter han er lagt). Hadde han bare sovet en time hadde det vært nydelig.

Nå er det nesten slik at jeg ikke gidder å prøve lenger å legge han i seng/vogn på dagtid. Legger han bare på puppen/i bæresele når han viser tegn til tretthet. Men blir jo voldsomt låst. Tror det er en uke siden jeg prøvde sist, men han sovner ikke.

Har både bamse med white noise, smokk, koseklut og sleepytroll.

Hvordan tilrettelegge for søvn alene på dagtid? Gjerne gi meg en god beskrivelse av hva som fungerte hos dere! 

Som sagt så gråtet han ikke når han legges alene, men bare ligger våken. Så virker ikke utrygg osv. Kan jeg la han ligge alene og se om han sovner så lenge han ikke gråter? Trenger alle tips!

Anonymkode: e01f4...db2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min jente sov kun i bæresele frem til hun ble ca 3 måneder (sover fint i bedside om natten). Jeg prøvde litt med barnevogn hver dag (5 min misnøye så var det stopp). Nå sover hun plutselig i vognen (i bevegelse). Jeg ville bare gitt det tid. 

Når hun var 3 måneder fikk jeg slyngevugge med motor. Det fungerer! Hun sover en lur der om morgenen på 30 min, men så får jeg også gjort mye praktisk. 

Anonymkode: 8c501...73b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hjalp det rett og slett at hun ble litt eldre! Rundt 4-5 måneder løsnet det med soving i vogn, og da kunne hun sove videre i gangen etter at vi kom hjem også. Helt ny hverdag. 

Har egentlig ingen gode råd annet enn å innfinne deg med at dette er en kort periode, forsone deg med at det er ikke sikkert du kan gjøre noe som helst, men forsøke med jevne mellomrom uansett. Min sovnet også stort sett på puppen, men noen ganger kunne jeg lirke henne ned fra fanget og over i babynestet i sofaen, og da kunne hun sove videre der en stund. 

Anonymkode: 67699...eba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil jobbe med søvnen så kan jeg anbefale søvnprogrammet til little ones. Man må gjerne gå all in for å få uttelling der, men man kan spørre spørsmål og få hjelp av eksperter der. Du kan jo google det og lese litt om erfaringer og hva det går i om du skulle være interessert. Vi hadde aldri klistremerkebaby, men hadde jo noen utfordringer her og der som alle andre og for oss fungerte det superfint. Det er imidlertid litt strengt med faste sovetider etc så det er nok ikke for alle, men passet meg personlig godt. Jeg synes det var vanskelig å godta at sånn er det bare uten å prøve å legge til rette for at h*n kunne sove på egenhånd og lengre sammenhengende, jeg trenger liksom å ha noe råd og jobbe med. Det er ikke sikkert du er samme typen, derfor ville jeg bare legge ved det som en heads up :)

Anonymkode: cef7b...a62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har "aldri" sovet noe særlig lenger enn 30-40 minutters lurer på dagen, uansett hva jeg og far prøver (var litt bedre før 1-2 mnds alder). Har slått til enkelte ganger med en lur opp til 1,5 time, men det er sjelden. Har bare innstilt meg på at sånn er det, og baby virker ikke til å plages av det (er 7 mnd).

Anonymkode: ace7d...e4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tips! Kanskje ting endrer seg når han blir litt eldre ja, må bare prøve! :)

Tror det blir litt vanskelig med helt faste tider for søvn, for av og til sover baby til 06 og andre ganger til 10🙈 i tillegg har vi hund, så kan ikke ha samme sovested alltid.. blir ofte to turer på ca. en time der baby sover i bæresele.. det jeg har forstått med little ones er at baby kun skal sove på samme sted og til samme tid? Vil ikke bli helt låst med tanke på det nevnt ovenfor + om vi skal på besøk etc når koronaen forhåpentligvis forsvinner. 

Men skal absolutt prøve mer med å legge han alene i vogn/seng. Har liksom blitt litt sånn at når han sovner etter amming så blir jeg bare liggende..

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lange og mange lurer har/hadde deres baby rundt 3 mnd? Her er det absolutt ingen system.. litt soving med puppen, litt i bæresele og så ved puppen igjen.. kan av og til gå mange timer mellom hver gang, mens andre ganger bare en halvtimes våkentid. Altså ingen system. I dag sov han plutselig 2 timer i bæresele (tur på 1,5 time og så 30 mim til fra vi kom hjem), mens i går våknet han etter 30 min når vi gikk tur og sovnet ikke igjen. Vanskelig å holde styr på dette altså😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor lange og mange lurer har/hadde deres baby rundt 3 mnd? Her er det absolutt ingen system.. litt soving med puppen, litt i bæresele og så ved puppen igjen.. kan av og til gå mange timer mellom hver gang, mens andre ganger bare en halvtimes våkentid. Altså ingen system. I dag sov han plutselig 2 timer i bæresele (tur på 1,5 time og så 30 mim til fra vi kom hjem), mens i går våknet han etter 30 min når vi gikk tur og sovnet ikke igjen. Vanskelig å holde styr på dette altså😂

Jeg har aldri vekket min jente, hun får sove så lenge hun vil (som regel er det bare 30 min på dagtid;)). Men jeg legger til rette for søvn ved faste intervall dagen igjennom, og tilpasser ved tretthets tegn såklart. De har bare ikke vært så tydelig hos henne. Begynte med rutiner fra 2 måneder. 

Fra 3 måneder var det 4 dupper, og Max to timer våkentid. Nå er hun passer 4 måneder og jeg merker 3 dupper og 2,5 times våkentid passer bedre. Legger henne 2 timer etter siste dupp. Bruker Huckleberry app’en for å holde styr på det. Min ammehjerne husker jo ingenting;)

Anonymkode: 8c501...73b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for gode tips! Kanskje ting endrer seg når han blir litt eldre ja, må bare prøve! :)

Tror det blir litt vanskelig med helt faste tider for søvn, for av og til sover baby til 06 og andre ganger til 10🙈 i tillegg har vi hund, så kan ikke ha samme sovested alltid.. blir ofte to turer på ca. en time der baby sover i bæresele.. det jeg har forstått med little ones er at baby kun skal sove på samme sted og til samme tid? Vil ikke bli helt låst med tanke på det nevnt ovenfor + om vi skal på besøk etc når koronaen forhåpentligvis forsvinner. 

Men skal absolutt prøve mer med å legge han alene i vogn/seng. Har liksom blitt litt sånn at når han sovner etter amming så blir jeg bare liggende..

Med søvnprogrammet blir man ikke låst i den forstand, det er jo helt innafor med soving i bæresele eller vogn innimellom. Mesteparten bør derimot være i samme søvnmiljø for at babyen lettere skal lære å knytte sammen flere søvnsykluser. Jeg var mye på besøk, da sov han enten i vogn eller så tok jeg med en liten og lett reiseseng hvis de hadde et ekstra soverom). Forskjellen på meg og andre var kanskje at jeg visste hvilket klokkeslett jeg kunne dra og ikke dra ut av huset, feks passet det ikke så godt å treffes 9 så jeg foreslo kanskje 10 for å heller kunne ta hvilen hjemme og ha han våken på kafe og lignende. Man kan jo tøye tidene også, men baby kom veldig fort inn i de faste sovetidene, som passet meg veldig godt for da sloknet han av seg selv vanligvis. 

Generelt sett så var jeg veldig streng på å aldri la baby sovne ved puppen (før søvnprogrammet også). Måtte være det pga gulsot, måtte spise mer effektivt, men da ble h*n veldig vandt med å sovne alene. Ikke sikkert det fungerer på alle babyer, men slik var det for oss. Det ble viktig å gi baby søvnassosiasjoner som white noise, tutt, kos og seng og så var det viktig at puppen ikke var en søvnassosiasjon slik at han spiste mer effektivt (og dermed klarte seg i 3 timer før neste måltid i stedet for å sovne halvveis). Så det kan jo evt være et tips å ha i bakhodet om det kunne hjulpet deg. Men alle unger er jo forskjellige, håper du finner utav hva som funker best for dere snarlig slik du får litt mer frihet 😊

Anonymkode: cef7b...a62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...