AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Hei. Jeg hadde akkurat et digitalt møte med en fra klinikken. Jeg har vært uten p-piller siden Oktober 2019 og fortsatt ikke blitt gravid gynekologen fra klinikken mente at min syklus og mens osv var såpass normal at han foreslo at samboeren min skulle komme med et sædtest, og så kan han henvise oss videre til IVF. Jeg håpte det var noe så enkelt som at jeg kunne få tabletter eller sprøyte, og så kunne jeg bli gravid.. men siden jeg har tatt eggløsningstester som viser at jeg har eggløsning som normalt, så ser han ikke vitsen i det. IVF høres ut som veldig mye styr, og ikke alle blir gravide med det heller .. kan jeg få høre om du har tatt IVF og lykkes? Og gjorde du det privat eller offentlig? Gynekologen sa at mange tar IVF først privat, fordi det e litt lang ventetid offentlig. hvorfor skal det være så vanskelig for noen å bli gravid har ett sterkt ønske om baby Anonymkode: 5620b...fde
hjema Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Vi har også helt normale prøver og har dermed med en gangblitt henvist til IVF, prøvd siden juni 2019. Jeg spurte også om evt medisiner, men medisinene skal jo hjelpe på det som evt er galt (feks at man mangler eggløsning) men er alt ok så er det vel IVF som er alternativet. Vi har enda ikke fått svar på henvisning så kan ikke hjelpe deg mtp ventetid, men er det lang tid så vurderer vi å gå privat selv om det koster endel. Koster jo fort 20000kr med IVF offentlig også...
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Vi har også hatt helt normale prøver. Litt lav sædkvalitet, men ikke så lavt at det egentlig skulle gitt problemer. Ble henvist til ivf-behandling juni 2016 og fikk oppstart i august samme år. (Offentlig) Satt på første ferskforsøk. Da vi skulle ha søskenforsøk hadde 2 fryseforsøk fra uttaket i 2016. Ble gravid på første forsøket, men endte i MA i uke 9. Andre forsøket var negativt. Hadde nytt uttak og ble gravid på første innsett etter det. Ventet 1 mnd fra jeg ringte inn til vi fikk starte med søskenforsøk☺️ Anonymkode: a13d4...731 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hei. Jeg hadde akkurat et digitalt møte med en fra klinikken. Jeg har vært uten p-piller siden Oktober 2019 og fortsatt ikke blitt gravid gynekologen fra klinikken mente at min syklus og mens osv var såpass normal at han foreslo at samboeren min skulle komme med et sædtest, og så kan han henvise oss videre til IVF. Jeg håpte det var noe så enkelt som at jeg kunne få tabletter eller sprøyte, og så kunne jeg bli gravid.. men siden jeg har tatt eggløsningstester som viser at jeg har eggløsning som normalt, så ser han ikke vitsen i det. IVF høres ut som veldig mye styr, og ikke alle blir gravide med det heller .. kan jeg få høre om du har tatt IVF og lykkes? Og gjorde du det privat eller offentlig? Gynekologen sa at mange tar IVF først privat, fordi det e litt lang ventetid offentlig. hvorfor skal det være så vanskelig for noen å bli gravid har ett sterkt ønske om baby Anonymkode: 5620b...fde Vi tok IVF offentlig, var en del ventetid men vi havnet midt i corona og sommerferie. Vi ga beskjed til sykehuset vi kunne komme på kort varsel å fikk da time 4 mnd før vi egentlig skulle. klaffet på første forsøk og har en god del på frys til eventuelle søsken. Forstår det kan være vondt , men man må liksom bare ta på seg krigerhatten å starte! IVF var tøft , men på samme tid ingen problem egentlig. Anonymkode: ad9fb...6b9 2
Amatariel Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 Jeg tror jeg hadde hørt på gynekologen og bare begynt prosessen om jeg var dere. Slettes ikke sikkert dere trenger IVF, men kan jo være greit å ta den sædprøven for å sjekke. Om det er dårlig kvalitet der er det lurt å komme seg inn i henvisningskøen. Men om prøven er fin så er det jo fortsatt stor sjanse for at dere kan klare dette selv. Det bare skader ikke å komme i gang med utredningen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 hjema skrev (54 minutter siden): Vi har også helt normale prøver og har dermed med en gangblitt henvist til IVF, prøvd siden juni 2019. Jeg spurte også om evt medisiner, men medisinene skal jo hjelpe på det som evt er galt (feks at man mangler eggløsning) men er alt ok så er det vel IVF som er alternativet. Vi har enda ikke fått svar på henvisning så kan ikke hjelpe deg mtp ventetid, men er det lang tid så vurderer vi å gå privat selv om det koster endel. Koster jo fort 20000kr med IVF offentlig også... Takk for svar.😊 ja er visst flere som har «normale prøver» og da blir henvist til IVF 😕 er det medisinene som koster så mye når du går offentlig? Vet du hva man får dekket offentlig? 😅 Ts Anonymkode: 5620b...fde
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar.😊 ja er visst flere som har «normale prøver» og da blir henvist til IVF 😕 er det medisinene som koster så mye når du går offentlig? Vet du hva man får dekket offentlig? 😅 Ts Anonymkode: 5620b...fde Medisiner ja, mener egenandelstaket er på ca 18000kr nå, pluss frikortgrense og noe annet (husker ikke helt) som gjør at man risikerer at totalen blir over 20000kr. Men slipper man unna med en runde så havner vel medisiner rundt 10000kr så da er det jo billigere Anonymkode: e03cd...45b 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 Eggløsningstester viser ikke faktisk EL da, bare at kroppen prøver. Jeg skjønner at det føles som et nederlag, men tenk heller på det sånn at det dere gjør nå funker ikke, og med hjelp kan det hende det funker. Anonymkode: 11be3...99e 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vi har også hatt helt normale prøver. Litt lav sædkvalitet, men ikke så lavt at det egentlig skulle gitt problemer. Ble henvist til ivf-behandling juni 2016 og fikk oppstart i august samme år. (Offentlig) Satt på første ferskforsøk. Da vi skulle ha søskenforsøk hadde 2 fryseforsøk fra uttaket i 2016. Ble gravid på første forsøket, men endte i MA i uke 9. Andre forsøket var negativt. Hadde nytt uttak og ble gravid på første innsett etter det. Ventet 1 mnd fra jeg ringte inn til vi fikk starte med søskenforsøk☺️ Anonymkode: a13d4...731 Så flott at det satt på første ferskforsøkfor dere😍 ikke alle som er like heldige😊 håper nå at samboeren min er positiv til at vi prøver IVF nå, hvertfall at vi setter oss på ventelista, for vi er nå 25 og 26 år, og hvis vi skal ha flere enn 1 barn så vil jeg få første barnet snart..❤️ Håper vi lykkes hvis det blir IVF❤️ Ts Anonymkode: 5620b...fde
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar.😊 ja er visst flere som har «normale prøver» og da blir henvist til IVF 😕 er det medisinene som koster så mye når du går offentlig? Vet du hva man får dekket offentlig? 😅 Ts Anonymkode: 5620b...fde Ser de har svart deg angående pris etc. siden alt var fint med meg så trengte jeg lav dose hormoner, så totalt betale jeg vel 8000kr så ikke helt skremmende. Selve sykehus tegningen kom på 1500kr Anonymkode: ad9fb...6b9 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg hadde akkurat et digitalt møte med en fra klinikken. Jeg har vært uten p-piller siden Oktober 2019 og fortsatt ikke blitt gravid gynekologen fra klinikken mente at min syklus og mens osv var såpass normal at han foreslo at samboeren min skulle komme med et sædtest, og så kan han henvise oss videre til IVF. Jeg håpte det var noe så enkelt som at jeg kunne få tabletter eller sprøyte, og så kunne jeg bli gravid.. men siden jeg har tatt eggløsningstester som viser at jeg har eggløsning som normalt, så ser han ikke vitsen i det. IVF høres ut som veldig mye styr, og ikke alle blir gravide med det heller .. kan jeg få høre om du har tatt IVF og lykkes? Og gjorde du det privat eller offentlig? Gynekologen sa at mange tar IVF først privat, fordi det e litt lang ventetid offentlig. hvorfor skal det være så vanskelig for noen å bli gravid har ett sterkt ønske om baby Anonymkode: 5620b...fde Hatt IVF en gang, fulltreffer på første forsøk. Resten av barna er laget på gamlemåten 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vi tok IVF offentlig, var en del ventetid men vi havnet midt i corona og sommerferie. Vi ga beskjed til sykehuset vi kunne komme på kort varsel å fikk da time 4 mnd før vi egentlig skulle. klaffet på første forsøk og har en god del på frys til eventuelle søsken. Forstår det kan være vondt , men man må liksom bare ta på seg krigerhatten å starte! IVF var tøft , men på samme tid ingen problem egentlig. Anonymkode: ad9fb...6b9 Takk for svar❤️Høres tøft ut ja, men er verdt det om man klarer å bli gravid til slutt🥰 lurt å ha noen på frys ja for eventuelle søsken, det burde nok vi også tenke på😊 så bra for dere!🥰 håper det går bra for oss også Ts Anonymkode: 5620b...fde
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Medisiner ja, mener egenandelstaket er på ca 18000kr nå, pluss frikortgrense og noe annet (husker ikke helt) som gjør at man risikerer at totalen blir over 20000kr. Men slipper man unna med en runde så havner vel medisiner rundt 10000kr så da er det jo billigere Anonymkode: e03cd...45b Okei takk for svar☺️ Høres jo ikke sånn alt for gale ut, hmm. Håper det går på første forsøk, men det kan man jo aldri garantere ..😅 Ts Anonymkode: 5620b...fde
Helgeline Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 (endret) Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden): Hatt IVF en gang, fulltreffer på første forsøk. Resten av barna er laget på gamlemåten Samme her. Fått barn naturlig både før og etter. Vi var i samme situasjon som dere når nr 2 uteble. Ingenting feil med oss. Ble satt på liste, og det ble full klaff på første forsøk. Det som er er at når man ikke finner noe galt, er sjansen veldig bra med IVF. Lykke til ts! Endret 8. januar 2021 av Helgeline
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 Vi er i samme situasjon, har prøvd i halvannet år, en graviditet som endte i SA, ingenting galt med verken meg eller mannen. Gynekolog på privat klinikk foreslo IVF med en gang. Jeg syntes det var litt drastisk, særlig siden jeg faktisk har blitt gravid en gang, så jeg ønsket å prøve mindre drastiske metoder først, og det var hun åpen for. Så nå skal jeg teste Ovitrelle og Letrozol i noen mnd før vi evt går videre med IVF. Ikke sikkert det har noen effekt i det hele tatt ettersom jeg har eggløsning av meg selv, men for min psyke så føles det bra å i alle fall ha testet det! Jeg har tenkt at kanskje grunnen til at hun var så ivrig på IVF er at det var en privat klinikk som vil tjene penger, men det er altså sånn i det offentlige også? Gynekologen mener som flere her sier at vi har gode sjanser med IVF, og nå som tanken har modnet virker det ikke så skremmende, men det er jo mye penger og en potensielt tøff prosess å gå gjennom, så jeg vil helst slippe.. Anonymkode: 5c429...4a9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 Helgeline skrev (1 time siden): Samme her. Fått barn naturlig både før og etter. Vi var i samme situasjon som dere når nr 2 uteble. Ingenting feil med oss. Ble satt på liste, og det ble full klaff på første forsøk. Det som er er at når man ikke finner noe galt, er sjansen veldig bra med IVF. Lykke til ts! Så flott! Hvor lenge måtte dere vente fra dere ble satt på lista og til dere fikk første forsøk?☺️ Ja det høres bra ut, skal få samboeren min til å ta en sædprøve på klinikken (håper han går med på det, vi bor langt unna klinikken, så han kan ikke gjøre det hjemme) og hvis den ser bra ut så er det jo tydeligvis ingenting i veien med noen av oss🤷🏼♀️ Han tok en hjemmetest og den viste gode svømmere. Ts Anonymkode: 5620b...fde
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi er i samme situasjon, har prøvd i halvannet år, en graviditet som endte i SA, ingenting galt med verken meg eller mannen. Gynekolog på privat klinikk foreslo IVF med en gang. Jeg syntes det var litt drastisk, særlig siden jeg faktisk har blitt gravid en gang, så jeg ønsket å prøve mindre drastiske metoder først, og det var hun åpen for. Så nå skal jeg teste Ovitrelle og Letrozol i noen mnd før vi evt går videre med IVF. Ikke sikkert det har noen effekt i det hele tatt ettersom jeg har eggløsning av meg selv, men for min psyke så føles det bra å i alle fall ha testet det! Jeg har tenkt at kanskje grunnen til at hun var så ivrig på IVF er at det var en privat klinikk som vil tjene penger, men det er altså sånn i det offentlige også? Gynekologen mener som flere her sier at vi har gode sjanser med IVF, og nå som tanken har modnet virker det ikke så skremmende, men det er jo mye penger og en potensielt tøff prosess å gå gjennom, så jeg vil helst slippe.. Anonymkode: 5c429...4a9 Ja jeg tenkte også at det hørtes så drastisk ut å prøve IVF med en gang, når det er så dyrt. Jeg spurte 2 ganger om ikke jeg kunne prøve Ovitrelle og/eller Leteozol i noen måneder først, men det mente han ikke var vits 😕 som flere her sier og som jeg har hørt før så er jo ikke en positiv eggløsningstest et bevis på at man har eggløsning. Noen klinikker skriver det jo ut til folk selv om de har eggløsning og regelmessig menstruasjon bare for å ha prøvd det først, så det er vel pengene han tenker på. Har ikke snakket med samboeren min enda angående IVF så vet ikke hva han tenker om det enda, kanskje han vil vente med det.. det er jo en tøff prosess Ts Anonymkode: 5620b...fde
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja jeg tenkte også at det hørtes så drastisk ut å prøve IVF med en gang, når det er så dyrt. Jeg spurte 2 ganger om ikke jeg kunne prøve Ovitrelle og/eller Leteozol i noen måneder først, men det mente han ikke var vits 😕 som flere her sier og som jeg har hørt før så er jo ikke en positiv eggløsningstest et bevis på at man har eggløsning. Noen klinikker skriver det jo ut til folk selv om de har eggløsning og regelmessig menstruasjon bare for å ha prøvd det først, så det er vel pengene han tenker på. Har ikke snakket med samboeren min enda angående IVF så vet ikke hva han tenker om det enda, kanskje han vil vente med det.. det er jo en tøff prosess Ts Anonymkode: 5620b...fde Er det offentlig du går? Det er vel forskjell på hvor villige leger er til å skrive ut medisiner. Når det gjelder Ovitrelle så koster det 350,- for en sprøyte. Letrozol koster drøyt 500,- for en pakke på 30, da har man nok til 6 mnd. Så det synes jeg det er verdt! Det kan godt hende dette ikke har noen effekt i det hele tatt, men jeg har lest ganske mye forskning nå som tyder på at det kan ha det, også ved uforklarlig barnløshet. Selvfølgelig vil IVF være verdt det hvis det ender med suksess, men det hadde vært så deilig hvis det bare kunne gå av seg selv. Også merker jeg at det er godt å ha IVF hengende i horisonten som en gylden løsning om noen mnd, hvis det ikke går før den tid. Da får jeg litt mer ro. Anonymkode: 5c429...4a9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 Hei, jeg ble rett og slett fornærmet når gynekologen min foreslo IVF første gangen og drøyde det sikkert to år før jeg tok steget videre og angrer på at jeg var så teit. Vi tok til slutt utredningen privat samtidig som at vi prøvde med hormonstimulering i ventetiden. Lyktes etter to uttak og syv innsett offentlig. «Uforklarlig barnløse». Kast deg i det, mange lykkes i ventetiden også, kanskje er du en av de heldige❤️ Masse lykke til! Anonymkode: ae259...900 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 Jeg lykkes ikke med søskenforsøk - men kjenner flere som har fått både ett og to barn med IVF. Anonymkode: 0c9f2...86a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå