Gå til innhold

Hvorfor prioritere folk over 90 år til vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare meg som synes det er rart at veldig gamle mennesker over 90 år prioriteres til korona-vaksine? De er langt over middagshøyden og godt over gjennomsnittlig levealder. Jeg synes yngre personer med en viss sannsynlig levetid igjen burde prioritetes. Risikogrupper først, selvsagt, men med en begrensning oppad i alder, f eks 90 år.

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som er så gamle har høy risiko å bli alvorlig syk eller dø av sykdommen, unge mennesker betydelig mye mindre. Så jeg syns det er helt logisk å vaksinere dem først. Vel egentlig mener jeg at helsepersonell burde vaksineres først av alle. Uten dem har alle potensielle pasienter et stort problem.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er helt tullete, vaksiner i byer og arbeidsføre så blir det jo ikke spredd inn på instutisjonene og dør ut, men nei viktigere att Olga ikke dør av korona men får dø av forkjølelse

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 20
Skrevet
Daraya skrev (1 minutt siden):

De som er så gamle har høy risiko å bli alvorlig syk eller dø av sykdommen, unge mennesker betydelig mye mindre. Så jeg syns det er helt logisk å vaksinere dem først. Vel egentlig mener jeg at helsepersonell burde vaksineres først av alle. Uten dem har alle potensielle pasienter et stort problem.

De som er så gamle har dessverre stor risiko for å bli alvorlig syk av alle sykdommer. Vet om en på over 90 som er innlagt på grunn av forkjølelse nå.

Skrevet

Enig. Skjønner oppriktig talt ikke hva som er så forferdelig med at gamle mennesker dør. De er jo gamle?!? Min 90 år gamle bestemor sier det samme selv 

• Liker 17
Skrevet
Pseudonym skrev (2 minutter siden):

Enig. Skjønner oppriktig talt ikke hva som er så forferdelig med at gamle mennesker dør. De er jo gamle?!? Min 90 år gamle bestemor sier det samme selv 

Man skal jo ikke dø av sykdom lenger uansett i Norge, de kreftoperer folk på 80-90år istedenfor å kalle det en naturlig død, kjekt med oljefond da gitt

• Liker 4
Gjest Hoppetau
Skrevet

Jeg tenker det er for å forhindre flest mulig innleggelser slik at kapasiteten på respiratorene er store nok til når alle andre blir syke. På den måten får vi færre innleggelser og skjermer også sykehusene og helsepersonell. Dersom helsepersonell fikk først ville det ikke ledet til mindre press på helsetjenestene, og så lenge vi har lite vaksiner er den strategien som leder til minst press på helsetjenestene den beste

Skrevet (endret)

Enig, jeg også synes det er rart. Har riktignok ikke sett oppdatert prioriteringsliste. Noen som vet hvor f.eks. yngre kreftpasienter havner? Var en NRK ytring av en kreftsyk 28 år gammel kvinne som hadde isolert seg helt fordi hun var redd for korona. Hvorfor står ikke slike som henne først i køen for vaksine? Ikke minst for det psykiske aspektet, så hun slipper å være så redd.  

Om en ung kreftpasient skulle være dødssyk av kreft, mener jeg allikevel at det er mer "rettferdig" å beskytte dem mot korona, enn en på over 90, som har fått leve lenge.

Edit: mener også at helsepers. burde være høyt prioritert.

Endret av Sohl
Tillegg.
  • Liker 6
Skrevet

Det er nok mange som isolerer seg og er redd for korona. Jeg tenker at det må være veldig vanskelig å skulle bestemme rekkefølgen på hvem som skal få vaksine. 

• Liker 1
Skrevet
Hoppetau skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker det er for å forhindre flest mulig innleggelser slik at kapasiteten på respiratorene er store nok til når alle andre blir syke. På den måten får vi færre innleggelser og skjermer også sykehusene og helsepersonell. Dersom helsepersonell fikk først ville det ikke ledet til mindre press på helsetjenestene, og så lenge vi har lite vaksiner er den strategien som leder til minst press på helsetjenestene den beste

Men det er nettopp det som er litt av poenget. Er du over en viss alder får du enkelt og greit ikke behandling i respirator. Kun lindrende behandling. Foreløpig er kapasiteten på respiratorer god, men samfunnsmaskineriet blør. Vi må slukke den største brannen først. Om helsevesenet skulle stå i fare for å kollapse kan vi omprioritere da. 

Jeg synes det er helt horribelt at min bestemor, som jeg er veldig glad i, får vaksine før en fremmed 28-åring med kreft. 

• Liker 5
Skrevet

For min del så tenker jeg at helsepersonell burde stått først i køen for det er de som må ta seg av de syke og de gamle. Har man ikke helsepersonell kommer vi ingen vei. Nå er det nærmest krisestemning her i byen fordi vi har helsepersonell som er i karantene på grunn av smitte. Selv om jeg har forståelse for valget, det er tross alt de som har bygget opp landet vårt, men vi må nesten ha personell som kan ta seg av de og når smitten øker i samfunnet og flere havnet i karantene og isolasjon får vi et problem.

• Liker 4
Skrevet

Er nokså sikker på at om vi hadde gitt våre eldre valget mellom å vaksineres selv, eller å vaksinere helsepersonell sånn at de er garantert best mulig helsehjelp, hadde de valgt sistnevnte. 

• Liker 6
Skrevet

Pseudonym skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er helt horribelt at min bestemor, som jeg er veldig glad i, får vaksine før en fremmed 28-åring med kreft. 

Eh, jaja deg om det da. Jeg ville såklart ha hegnet om egen familie (!) enn å bry meg om fremmed person som jeg ikke hadde noe som helst å gjøre med, kreft eller ei.

Skrevet (endret)
Hatsumomo skrev (25 minutter siden):

Eh, jaja deg om det da. Jeg ville såklart ha hegnet om egen familie (!) enn å bry meg om fremmed person som jeg ikke hadde noe som helst å gjøre med, kreft eller ei.

Vi må jo bare være litt realistiske også da. Gamle over 80- 90 år dør hele tiden, det er helt naturlig. Og dit skal vi alle sammen enten vi dør av den ene eller andre sykdommen. Trist er det når noen man er glad i dør uansett alder, men det er en del av livet å dø gammel, og det er det eneste vi alle vet at vi med sikkerhet skal.

Endret av Tutte
Skrevet
Tutte skrev (Akkurat nå):

Vi må jo bare være litt realistiske også da. Gamle over 80- 90 år dør hele tiden, det er helt naturlig. Og dit skal vi alle sammen enten vi dør av den ene eller andre sykdommen. Trist er det når noen man er glad i dør uansett alder, men det er en del av livet. 

Jaja, det er helt greit for min del at andre vil "ofre" familie for fremmede. Men jeg gjør det ikke.

• Liker 2
Skrevet

Enig TS. Og tviler STERKT på at de hadde flyttet flere 90-åringer fra sykehjem til intensivavdeling på sykehus med respirator.....

Min mormor er 89 på sykehjem. Hun er sliten og lei av livet, føler seg ferdig rett og slett. Hun fikk koronavaksine i går...

De fleste som er så gamle som min mormor sitter ikke og håper på at de fortsatt har mange år å leve. De fleste føler seg ferdig. Det er ikke det samme som at de ønsker å dø, men de føler de har opplevd nok. Spør 20 stk over 85 år og du har svaret. Men media og regjeringa skremmer disse stakkars gamlingene til å ta vaksine så de ikke skal dø av korona.....

Skrevet

Synes vi burde prioritere aldersgruppen 50-70. Disse har sannsynligvis mange år igjen å leve komfortabelt og statistikk viser at veldig mange i denne aldergruppen dør. Jeg synes ikke noe om å prioritere de som allerede har levd i nitti år!

• Liker 6
Skrevet (endret)
Hatsumomo skrev (14 minutter siden):

Jaja, det er helt greit for min del at andre vil "ofre" familie for fremmede. Men jeg gjør det ikke.

Det er bare å se nå at flere eldre har dødd rett etter vaksinen. Disse ville kanskje dødd uansett som det sies, men da sparte i så fall ikke vaksinen liv uansett, men det kunne den kanskje gjort hvis dosen ble prioritert på en yngre person i risikogruppen med andre alvorlige sykdommer de kan bli friske av.

Jeg forstår ikke denne prioriteringen i det hele tatt. Synes ingenting henger på greip under denne pandemien.

Endret av Tutte
Skrevet

Min farmor, det aller beste mennesket jeg vet om, var supersprek, morsom, klok og verdens beste samtalepartner (uansett tema) helt fram til hun var 97 år. Da ble hun brått dårlig, men før det var hun så full av liv at det er skammelig at enkelte hevder at hun ikke burde fått en vaksine dersom hun hadde levd som 90-åring i dag.  

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Garderobemannfrue said:

Min farmor, det aller beste mennesket jeg vet om, var supersprek, morsom, klok og verdens beste samtalepartner (uansett tema) helt fram til hun var 97 år. Da ble hun brått dårlig, men før det var hun så full av liv at det er skammelig at enkelte hevder at hun ikke burde fått en vaksine dersom hun hadde levd som 90-åring i dag.  

Og hva om hun var en supersprek 65-åring? 65-åringer dør som bare det av corona de og. Hvorfor skal vi prioritere de som sannsynligvis har svært få år igjen? Ikke la følelser ødelegge for logikk.

• Liker 7
  • Opprett ny...