AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Er det noen her på KG som kommer fra slike land som vil svare på dette? Er det ikke mye grønnsaker, hjemmelaget mat, og belgfrukter? Lite svinekjøtt. Jeg er nysgjerrig på kostholdet i disse landene sammenlignet med det norske kostholdet. Anonymkode: 2673e...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Du kan lese denne. https://forskning.no/overvekt-barn-og-ungdom-etnisitet/norske-forskere-fant-kobling-mellom-etnisitet-og-fedme-hos-barn/1254761 Der står det mye interessant. Anonymkode: 48d3c...1ec
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 Det sies at gresk kosthold skal være ganske bra hvertfall. De spiser mindre karbohydrater, og mye olivenolje og fetaost og grønnsaker og sånt. Kostholdet fra midtøsten er vel litt likt det. Sørøst Asia er veldig mye ris, og ganske mye rart, i mine øyne. Anonymkode: ab7da...7b4 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 «Slike land» som Asia og Midtøsten? Mener du Kina, eller mener du Iran, mener du Japan? Thailand? Burma? Irak? Israel? Mongolia? Pakistan? Anonymkode: 0f2cd...d3d 18
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): «Slike land» som Asia og Midtøsten? Mener du Kina, eller mener du Iran, mener du Japan? Thailand? Burma? Irak? Israel? Mongolia? Pakistan? Anonymkode: 0f2cd...d3d Jeg mener alle landene i Asia. Også de du nevner. Anonymkode: 2673e...4fb
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg mener alle landene i Asia. Også de du nevner. Anonymkode: 2673e...4fb Men alle landene i Asia har ikke samme kosthold. Kan du ikke Google kosthold + land selv? Anonymkode: 0f2cd...d3d 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men alle landene i Asia har ikke samme kosthold. Kan du ikke Google kosthold + land selv? Anonymkode: 0f2cd...d3d Det er interessant å høre om de forskjellige typene kosthold de har i flere ulike land i Asia. Jeg er bare nysgjerrig på forskjellene. Om det er noen her på KG fra disse landene/ med erfaring, så del gjerne. Anonymkode: 2673e...4fb 3
stan Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 Ihvertfall i det kinesiske kostholdet er det relativt lite mettet fett, mye grønnsaker og veldig lite søtt/sukker. Dette er i endring, og i kombinasjon med bortskjemte enebarn, så er det nå ikke så rent få overvektige ungdom og unge voksne. Samtidig med bedre tilgang på nok og god ernæring er de unge kineserne ofte ganske høye, særlig sammenlignet med sine besteforeldre. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 Slutt å være så kverulerende ovenfor trådstarter!! Anonymkode: 20f5f...bb6 12
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 Øya Okinawa i Japan er jo kjent for å ha mange hundreåringer. Der bestod kostholdet hovedsaklig av svin før. Anonymkode: fdfbd...a5f 8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 De bruker mye ris. Og det er vel ikke så sunt? Karbohydrat med null næring og inneholder i tillegg en del gift 🥴 Anonymkode: d5a0f...475
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De bruker mye ris. Og det er vel ikke så sunt? Karbohydrat med null næring og inneholder i tillegg en del gift 🥴 Anonymkode: d5a0f...475 De bruker hvit ris, aldri brun ris. Og ikke så mye som vi tror. Anonymkode: fdfbd...a5f 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 Det blir vanskelig å svare helt konkret på. Noen steder i Asia spiser de veldig sunt, masse grønnsakssupper (Pho), thaisalat osv. Det er gjerne den usunne sørøst-asiatiske maten vi har adoptert her. Andre steder i Asia vokser ungene opp på å tygge sukkerrør fra åkeren fordi de har lite mat. Asia er et enormt kontinent med stor forskjell på fattig og rik, så det er vanskelig å si noe generelt.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De bruker hvit ris, aldri brun ris. Og ikke så mye som vi tror. Anonymkode: fdfbd...a5f Er det mer arsen i brun ris? Anonymkode: 2ab3f...c71 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 Hvordan er det i Iran og Pakistan for eksempel. Er det varm mat til alle måltider? Mye grønnsaker? Både kjøtt og fisk? Hva er en vanlig frokost i Iran og Pakistan? Anonymkode: 2673e...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 I Pakistan er det ihvertfall lite fisk på bordet på sommeren, og mer på vinteren på grunn av temperaturen. Jo kaldere det er, jo mere fisk blir spist fordi da kan den enklere transporteres og lagres forsvarlig. Anonymkode: 1a985...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 I fjerne østen spises det mye svinekjøtt. Anonymkode: 9ce15...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 Kokt blekksprut fikk vi servert til frokost i Thailand noen ganger. Anonymkode: 9ce15...e9b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 Nå er ikke jeg fra Pakistan, men mannen min er og vi har vært der mange ganger, og det varierer. God hjemmelaget pakistansk mat kan være ganske sunn, laget feks på grønnsaker eller linser, så har man gjerne chapati ved siden av (flat brød) virker ikke som man har kjøtt så ofte som her. Jeg gikk ned 7 kg da jeg var der og vi spiste kun hjemme (på landet). Man får jo tak i mye usunn mat også, men virker som oljen i kostholdet ikke har like stor negativ effekt på kroppen som her i Norge feks.. Anonymkode: 30f4c...d8f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 Bodde 2 år i Japan som tenåring (sammen med foreldre) på 90-tallet. Maten var veldig sunn! Alltid varm lunsj og da gjerne supper, fisk og ris. Aldri melkeprodukter. Men vi spiste også endel godteri og snacks. Og drakk endel sukkerholdig drikke. Bodde i storby, og det ble fastfood av og til, med ikke oftere enn 1 gang i måneden eller deromkring. Anonymkode: ce423...1ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå