Gå til innhold

Foreldrepenger - Gradert permisjon

Tiktak

Anbefalte innlegg

Altså, jeg blir snart gal av å prøve å finne ut dette med foreldrepenger! Har sendt mail til NAV, men får bare svar med linker til hjemmesiden deres (akkurat som om jeg ikke har lest meg ihjel der 🙆‍♀️ ). Så nå håper jeg at noen av dere kanskje har vært i en lignende situasjon og kan hjelpe? 

Vi venter et barn i mai og har begge rett på å få foreldrepenger. Akkurat nå jobber jeg ved siden av et deltidsstudie, men har planer om å bare holde på med delttidsstudium (skrive master) når babyen kommer. Vi ønsker at far skal ta ut mesteparten av fellesperioden, ettersom at jeg skal skrive (men jeg vil jo ha muligheten til å skrive hjemme og være tilgjengelig for amming osv.). Studiet mitt tilsvarer 70%, og for at vi skal få foreldrepenger gjennom hele perioden jeg skriver (altså til barnet kan starte i barnehagen august året etter), tenker vi at far gjerne må ta gradert foreldrepermisjon å jobbe 30% utenom. Så skriver ikke jeg de dagene/ukene da han er på jobb. Noen som har gjort noe lignende, vet om det er lov? Og hvordan man i så fall løser det/deler det. Håper, håper, håper at noen kan hjelpe 🤞

Som dere sikkert skjønner er jeg helt grønn når det kommer til dette her 😅

Endret av Tiktak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sola* skrev (51 minutter siden):

Spør nav foreldrepenger på facebook, de er veldig hjelpsomme 😊

Takk! Skal prøve det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor tror du det ille er lov? Jeg studerte i permisjonen min, det er nemlig lov i motsetning til å jobbe. Vi har også hatt gradert 40/40 ( jobbet 60%, begge to), det er lov. Det meste kan fikses :)

Anonymkode: 78196...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk foreldrepengeplanleggeren på nav, og plott inn alt dere skal ha der. 

Det går fint an å jobbe/permisjon gradert, da blir foreldrepengeperioden tilsvarende forlenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om du må vere i 100% studie for at far skal kunne ta ut av fellesperioden, men er usikker på reglane på akkurat det punktet når begge skal ta ut permisjon.

Hos oss hadde berre far rett på permisjon. Eg fekk då engangsstønad i tillegg til fødselsstipend frå Lånekassen. Imens eg fekk fødselsstipend tok far ut 40% gradert permisjon (om far tek ut meir enn 40% blir fødselsstipend redusert). Etter perioda mi med fødselsstipend tek no far ut det resterende av permisjonen 100%. For at far skal kunne ta ut permisjon måtte eg dokumentere at eg var heltidsstudent.

Men reglane kan vere annleis når begge skal ta ut foreldrepenger. Kor mykje foreldrepenger har du rett til forresten? I nokre tilfelle kan det faktisk lønne seg med engangsstønad.

Anbefaler foreldrepenger-chatten dei har på nettsida si! :)

Endret av Stiv Heks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tok gradert permisjon og far var hjemme (han driver for seg selv, så han styrer når han jobber selv) når jeg var på jobb. Ikke noe problem det. Jeg jobbet 30% i 6-7 måneder for å strekke permisjon til barnehagestart. 

Anonymkode: 14f8e...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...