Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en etterbetaling for mangel på ung ufør tilegg for tiden på aap. Har ung ufør. 

Hvor mange prosent av ung ufør etterbetaling skal skattes? 

88 255 kr brutto, 49 831 netto.

ser dette riktig ut? Eller har det blitt skattet for mye/for lite?

Anonymkode: 567f5...04b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken skattetabell eller trekkprosent du har er veldig relevant å vite for å svare på spørsmålet.

Anonymkode: bb247...5e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken skattetabell eller trekkprosent du har er veldig relevant å vite for å svare på spørsmålet.

Skattetabell 7100

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skattetabell 7100

Utifra den tabellen ser det litt mye ut, men ekstrautbetalinger blir ofte trukket prosent selv om man har tabelltrekk på den faste lønnen/pensjonen. Hva er trekkprosenten på skattekortet ditt?

AnonymBruker
Skrevet

Det ser riktig ut. De pleier stort sett å trekke 44% på etterbetalinger fra tidligere år slik at man ikke får baksmell. Neste år (om du fikk det utbetalt i år) vil du nok få igjen en god del av det på skatteoppgjøret😊

Anonymkode: 8d08a...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen fast sats, men du er nok trukket som om det er en tilleggsinntekt som skal trekkes etter prosent. 

Du kan jo gjøre en skatteberegning for 2021 hvis du vet hva du får og ev. fradrag. Hvis tabell 7100 gir for høyt trekk kan du endre skattekortet slik at du får mer utbetalt framover. 

Anonymkode: b873f...c61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det ser riktig ut. De pleier stort sett å trekke 44% på etterbetalinger fra tidligere år slik at man ikke får baksmell. Neste år (om du fikk det utbetalt i år) vil du nok få igjen en god del av det på skatteoppgjøret😊

Det er fordi du har et skattekort med 44 % i trekk, det er ikke sikkert ts har det samme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fordi du har et skattekort med 44 % i trekk, det er ikke sikkert ts har det samme.

Nei, det har jeg ikke ;)

De aller, aller fleste som får etterbetaling fra nav fra tidligere år blir trukket 44%. Dette står også på skatteetaten sine egne sider. 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/skatt-pa-etterbetalinger-av-pensjon-og-ytelser-fra-nav/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke ;)

De aller, aller fleste som får etterbetaling fra nav fra tidligere år blir trukket 44%. Dette står også på skatteetaten sine egne sider. 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/skatt-pa-etterbetalinger-av-pensjon-og-ytelser-fra-nav/

Var ikke klar over at man ikke bruker skattekortet på etterbetalinger, men jeg har aldri fått noe fra NAV.

Da er utbetalt beløpet riktig og det har sikkert stått info om det en eller annen sted i forbindelse med vedtak eller utbetaling.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk en etterbetaling for mangel på ung ufør tilegg for tiden på aap. Har ung ufør. 

Hvor mange prosent av ung ufør etterbetaling skal skattes? 

88 255 kr brutto, 49 831 netto.

ser dette riktig ut? Eller har det blitt skattet for mye/for lite?

Dette er kun skattetrekket og ikke det du faktisk betaler i skatt. Det som blir trukket for mye får du tilbakebetalt ved skatteoppgjøret neste år. Hvor mye du skal betale i skatt totalt for året avhenger av hvilke fradrag du har.

Anonymkode: ba756...2ba

AnonymBruker
Skrevet

Det er lagt inn god margin på skattetrekk på etterbetalinger fra nav for å unngå at dette skal medføre restskatt året etter. Skatteetaten gjør også beregninger i ettertid på om det hadde lønnt seg å få det utbetalt på riktig år, og gjør i såfall korrigeringer slik at du ikke skal betale høyere skatt fordi det var en etterbetaling.

Anonymkode: cd1a8...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanvittig mye skatt for så lite penger? 🤯

Lurer selv om jeg får en skattesmell i år fordi jeg ikke har betalt forskuddsskatt på ENKet mitt😬 men betalte ganske høy skatt på det jeg tjente ellers.. 

Anonymkode: 334b7...a69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er vanvittig mye skatt for så lite penger? 🤯

Lurer selv om jeg får en skattesmell i år fordi jeg ikke har betalt forskuddsskatt på ENKet mitt😬 men betalte ganske høy skatt på det jeg tjente ellers.. 

Anonymkode: 334b7...a69

Det er et skattetrekk, ikke utlignet skatt.

Anonymkode: cd1a8...4f5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...