Gå til innhold

Samboer vil besøke foreldrene i helga, jeg sier nei...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Oslo med stort smittetrykk, og har to barn på seks og sju år. Svigers bor også i Oslo, men har vært på hytta i jula og kommer hjem i dag. Som kjent har regjeringen gått ut med beskjed om å ikke besøke hverandre i alle fall frem til 18. januar. Svigers vil ha oss samt min svigerinne med familie på middagsbesøk i morgen. Det blir 10 totalt og er sånn sett innenfor Oslo-reglene, men så er det jo anbefalingen om at man nå skal la være å besøke noen. 

Samboer og de andre mener jeg er helt på jordet som ikke vil gjennomføre. Det er ikke et forbud, og da kan man tenke selv, som de sier. Vi fire i familien her var også smittet av covid i vår, og det skal derfor mye til at vi blir smittet igjen. De andre seks har såvidt vi vet ikke vært smittet. Samboer og de andre sier at alle er friske, og de voksne har ikke vært sosiale med andre den siste uka, og vi fire her er «immune», derfor er det bare tullete å ikke møtes nå. Ikke noe farligere enn for en uke siden, som samboer sier. 

Det er selvsagt helt riktig. Samtidig så mener jeg at vi bør akseptere disse reglene - problemene oppstår jo når alle skal gjøre egne fortolkninger og tenke at «det er jo ikke forbudt», «man kan tenke sjæl», «men jeg har god grunn» etc. Jeg mener det sender feil signal til ungene også. Dessuten bor faktisk svigers i samme by som oss, og vi kan se dem når som helst, selv om de nå har vært på hytta siden før jul så det er noen uker siden. Det er ingenting spesielt i helga, kun et vanlig middagsbesøk. Jeg er ikke bekymret for smitte til oss, det er irrelevant i denne sammenheng (vi har alle fått påvist antistoffer også). 

Er det jeg eller samboer & co som er på bærtur? Jeg er jo enig i at smitterisikoen er svært lav, men det er liksom ikke poenget i denne sammenheng. Takknemlig for innspill. 

Anonymkode: 0d1b3...1fc

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at du ikke ønsker dette! ❤

• Liker 18
Skrevet

Enig med deg. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Man er vel ikke immun, mange som har hatt korona to ganger... 

Støtter deg! 🙂

Anonymkode: a66f2...45a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere kan besøke svigers, men ikke nødvendig med svigerinne der samtidig 

Anonymkode: da07d...eaa

• Liker 7
Skrevet

Skal man ikke unngå alle besøk nå da? Og hvis man likevel MÅ: Maks fem personer

• Liker 17
Skrevet

Er det ikke maks 5 personer? Og hvorfor ikke vente til etter den 18.? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fem personer maks anbefalt antall gjester generelt, men det er ikke forbudt å være flere med mindre kommunale bestemmelser sier det. Dette er en middag i privat hjem i Oslo - da er lovlig grense 10 personer. Men anbefalingen er jo null gjester nå...

Anonymkode: 0d1b3...1fc

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor er reglene så vanskelig for folk å forstå?  

Ny NASJONALE regler sier INGEN BESØK hjemme!  Dette gjelder frem til 18.jan

• Unngå å ha gjester i hjemmet. Vent 14 dager med private besøk. ... 
  • Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

lol

hysteriske kvinnefolk herregud også at det går .....

Anonymkode: 8d029...c42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har besøkt et eldre familiemedlem som bor alene og behøver hjelp til å handle. Det går vel inn under unntaket for de som bor alene og han må jo ha mat, men jeg ville aldri dratt noe annet sted nå. Middagsselskap er jo ikke nødvendig å utføre på noen måte. Det går oftest bra ja, men når alle skal ta sjansen på at det oftest går bra så får man mye smittespredning totalt i landet likevel.

Anonymkode: 4ed05...59d

• Liker 5
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Men....

hvor vanskelig er det å forstå?

Jeg bor og i Oslo, tenker ikke på dette som «valgfritt». 

Sett ned foten av hensyn til respekt for alle oss som faktisk følger reglene.

Det er sånne som dem som gjør at smittetrykket øker, og at barne/ungdomsskoler vurderes til stenging igjen.

Poenget var IKKE at enhver vurderer sjøl - de klarer jo åpenbart ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet
Outlander skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er reglene så vanskelig for folk å forstå?  

Ny NASJONALE regler sier INGEN BESØK hjemme!  Dette gjelder frem til 18.jan

• Unngå å ha gjester i hjemmet. Vent 14 dager med private besøk. ... 

Anbefalinger... ikke regler.

Anonymkode: 76d01...1be

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dropp besøket. Herlighet. Jo mer vi følger rådene, jo større er sjansen for at vi unngår portforbud i vinter.

Det handler ikke først og fremst om at din familie skal unngå å bli smittet. Det handler om å holde smittetrykket nede. Mesteparten av smitten finner sted i private hjem. 

Anonymkode: 8811d...6e2

• Liker 5
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Anbefalinger... ikke regler.

Anonymkode: 76d01...1be

Og alle som VELGER å ignorere anbefalinger er egoistiske xxxx som gjør at vi gang på gang må stenge enda mer ned. 

Endret av Outlander
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det må da vel gå an å vente? Unødvendig å gjennomføre selskap nå. Dessuten må jo svigers ha digert spisebord, når dere 3 familier må ha 1 meter mellom dere. 1 metersregelen skal fortsatt holdes. 

Anonymkode: 8c579...625

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg her.

• Liker 1
Skrevet

Full støtte til deg. Vi har avlyst familiemiddager som skulle foregå nå før 18. februar

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

lol

hysteriske kvinnefolk herregud også at det går .....

Anonymkode: 8d029...c42

Det er ikke hysteri å følge anbefalinger. Har du fått med deg hvor høyt smittetrykket er nå?

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...