keops Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Prøver å bruke litt mer bønner og linser i kostholdet, har begynt å kjøpe disse matvarene tørre hos de internasjonale småbutikkene. Er jo så mange ulike sorter og jeg har dårlig kunnskap om hvordan tilberede de. eks: nå har jeg bløtlagt store, hvite bønner i går kveld og driver og lager gryte til i kveld. Er det meningen at «skallet» på disse bønnene skal tas av, på hver eneste? Synes det virket sånn, var lett å dra det av slik at det kom ut to biter av hvert, men blir jo litt av en jobb hvis man skal koke stor porsjon for frysing etc. Satser på at noen her vet litt mer om det enn meg😊
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Nei, du skal ikke ta av skallet. Tørre bønner må bløtlegges, også kokes. Det tar evigheter. Jeg spiser bønner flere ganger i uken, og jeg kjøper heller de 10kr kartongene hvor bønnene allerede er kokt. Svarte bønner er min favoritt: perfekt som Taco (med tacopulver) istedenfor kjøttdeig. Da trenger man bare å skylle de før man bruker de i maten. Linser går fint å kjøpe tørre, da de bare må skylles også kokes i 20minutter. De skyller jeg og dumper rett i gryter som putrer og går i 20-30 minutter. Anonymkode: bf8fa...fae 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du skal ikke ta av skallet. Tørre bønner må bløtlegges, også kokes. Det tar evigheter. Jeg spiser bønner flere ganger i uken, og jeg kjøper heller de 10kr kartongene hvor bønnene allerede er kokt. Svarte bønner er min favoritt: perfekt som Taco (med tacopulver) istedenfor kjøttdeig. Da trenger man bare å skylle de før man bruker de i maten. Linser går fint å kjøpe tørre, da de bare må skylles også kokes i 20minutter. De skyller jeg og dumper rett i gryter som putrer og går i 20-30 minutter. Anonymkode: bf8fa...fae Kokte bønner kan kjøpes i vanlige butikker. De står ved kartongene med hakkede tomater etc. De vanligste er svarte bønner, kidneybønner og hvite bønner. Kiwi bruker å ha tørre linser. Røde linser er godt i supper/gryter. Grønne linser er godt i lasagne. Anonymkode: bf8fa...fae
keops Skrevet 8. januar 2021 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, du skal ikke ta av skallet. Tørre bønner må bløtlegges, også kokes. Det tar evigheter. Jeg spiser bønner flere ganger i uken, og jeg kjøper heller de 10kr kartongene hvor bønnene allerede er kokt. Svarte bønner er min favoritt: perfekt som Taco (med tacopulver) istedenfor kjøttdeig. Da trenger man bare å skylle de før man bruker de i maten. Linser går fint å kjøpe tørre, da de bare må skylles også kokes i 20minutter. De skyller jeg og dumper rett i gryter som putrer og går i 20-30 minutter. Anonymkode: bf8fa...fae Ok, synes bare skallet virket så trevlete og seigt, så jeg tok det av. Blir sikkert bedre hvis det blir kokt da. Har også begynt å bruke tørre linser, og synes de er veldig lettvinte som du beskriver, men ønsker også å bruke tørre bønner. Tydeligvis litt mer jobb med de da, ihvertfall venting på all bløtleggingen.
keops Skrevet 8. januar 2021 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kokte bønner kan kjøpes i vanlige butikker. De står ved kartongene med hakkede tomater etc. De vanligste er svarte bønner, kidneybønner og hvite bønner. Kiwi bruker å ha tørre linser. Røde linser er godt i supper/gryter. Grønne linser er godt i lasagne. Anonymkode: bf8fa...fae Ja, vet at jeg får kjøpt kokte bønner , men ønsker altså å bruke mer tørre bønner fremover da utvalget er større og prisen lavere.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 Store tørre bønner skal ligge i vann over natten, det bare en vanesak. Deretter koke 45-70 minutter til de er myke. De skal kokes i bytt vann og du skal ikke bruke salt i bløtleggingsvann eller kokevann. Holder i kjøleskap i tre dager. Anonymkode: a3d77...478 2
keops Skrevet 8. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Store tørre bønner skal ligge i vann over natten, det bare en vanesak. Deretter koke 45-70 minutter til de er myke. De skal kokes i bytt vann og du skal ikke bruke salt i bløtleggingsvann eller kokevann. Holder i kjøleskap i tre dager. Anonymkode: a3d77...478 Ok, ingen skrelling altså😊 Har nå puttet de store bønnene for koking rett i en gryte med grønnsaker og div, vil dette gå bra eller burde jeg ha kontoer separat og hatt i gryta etterpå?
Leo Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 keops skrev (2 minutter siden): Ok, ingen skrelling altså😊 Har nå puttet de store bønnene for koking rett i en gryte med grønnsaker og div, vil dette gå bra eller burde jeg ha kontoer separat og hatt i gryta etterpå? Nei, ingen skrelling! Jeg foretrekker å koke bønnene for seg og heller tilsette dem i retten mot slutten av koketiden. Da har jeg bedre kontroll på at bønnene blir passe mye kokt i forhold til de andre ingrediensene og jeg synes også at de kanskje blir mer lettfordøyelige når jeg koker dem i separat vann. Men det blir mye en smakssak og det ene er ikke riktigere enn det andre. Fordelen med å tilsette bønnene direkte er at de da tar til seg smak fra de andre ingrediensene raskere. Jeg må gjerne la retten stå til dagen etter for å la smaken utvikle seg. 3
keops Skrevet 8. januar 2021 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2021 Leo skrev (4 minutter siden): Nei, ingen skrelling! Jeg foretrekker å koke bønnene for seg og heller tilsette dem i retten mot slutten av koketiden. Da har jeg bedre kontroll på at bønnene blir passe mye kokt i forhold til de andre ingrediensene og jeg synes også at de kanskje blir mer lettfordøyelige når jeg koker dem i separat vann. Men det blir mye en smakssak og det ene er ikke riktigere enn det andre. Fordelen med å tilsette bønnene direkte er at de da tar til seg smak fra de andre ingrediensene raskere. Jeg må gjerne la retten stå til dagen etter for å la smaken utvikle seg. Takk for et informativt svar, ikke så greit når man er uvant både med kokkelering og råvarer 😂 Da langtidskoker jeg gryta med god samvittighet, var for å få litt god smak på bønnene at jeg tenkte det var lurt å ha de oppi med de andre ingrediensene.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 16 minutter siden, keops said: Ok, ingen skrelling altså😊 Har nå puttet de store bønnene for koking rett i en gryte med grønnsaker og div, vil dette gå bra eller burde jeg ha kontoer separat og hatt i gryta etterpå? Du kan godt koke ting sammen med bønnene, men husk at du ikke bør salte før etter 20 minutter. Ellers kan bønnene bli harde. Det er også viktig at bønnene koker ordentlig i minst 20 minutter, da det er noen stoffer i dem som skal brytes ned. Det holder ikke med forsiktig syding, selv om bønnene blir myke. Anonymkode: 1956d...066 1
keops Skrevet 8. januar 2021 Forfatter #11 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan godt koke ting sammen med bønnene, men husk at du ikke bør salte før etter 20 minutter. Ellers kan bønnene bli harde. Det er også viktig at bønnene koker ordentlig i minst 20 minutter, da det er noen stoffer i dem som skal brytes ned. Det holder ikke med forsiktig syding, selv om bønnene blir myke. Anonymkode: 1956d...066 Oj, skrur opp varmen nå og lar det koke ordentlig. Hadde tenkt å la det stå og syde- gjør det etter de har kokt en stund da👍
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 keops skrev (3 timer siden): Ok, ingen skrelling altså😊 Har nå puttet de store bønnene for koking rett i en gryte med grønnsaker og div, vil dette gå bra eller burde jeg ha kontoer separat og hatt i gryta etterpå? Nei. Koking først/alene, ikke salt fordi det det hardner skallet og hindrer koking. Bløtlegging, nytt vann og koking, deretter kjøleskap/bruk. Vannet fra de kokte bønnene skal ikke brukes det har ubehagelig smak og gir gassdannnelse. Det virker tungvint, men det er bare en vanesak. Bønner i vann om kvelden for tre-fire dager, nytt vann og kok på morgenen, putt i kjøleskap. Anonymkode: a3d77...478 1
keops Skrevet 8. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Koking først/alene, ikke salt fordi det det hardner skallet og hindrer koking. Bløtlegging, nytt vann og koking, deretter kjøleskap/bruk. Vannet fra de kokte bønnene skal ikke brukes det har ubehagelig smak og gir gassdannnelse. Det virker tungvint, men det er bare en vanesak. Bønner i vann om kvelden for tre-fire dager, nytt vann og kok på morgenen, putt i kjøleskap. Anonymkode: a3d77...478 Takk for tips, kommer til å gjøre som du beskriver her for ettertiden. Har kokt ferdig gryte til middag i kveld hvor bønnene ble puttet oppi ukokt, tror deg på at resultatet blir bedre hvis jeg hadde kokt de alene først. Da lærte jeg noe nytt i dag også😊👍 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 keops skrev (13 minutter siden): Takk for tips, kommer til å gjøre som du beskriver her for ettertiden. Har kokt ferdig gryte til middag i kveld hvor bønnene ble puttet oppi ukokt, tror deg på at resultatet blir bedre hvis jeg hadde kokt de alene først. Da lærte jeg noe nytt i dag også😊👍 Flott! Du finner fort ut koketiden, så noter deg på en lapp for de forskjellige bønnetypene. Du vil fort se at hvis du bløtlegger 12/13t i stedet for feks 9/10t så kan det bli noen minutter færre koketid. Noter deg hva som gir godt resultat (myke, men intakte) fordi du skal helst ikke holde på så mye med bønnene når de koker. Kok opp til skikkelig kok og skru ned til lav kobling/kok med lokk og sett timer. Det er ikke nødvendig å passe på bønner, men vær obs på at mange bønner slipper litt av skallet (kik) eller er sårbare for håndtering når de er kokt (kidney osv) God kokkelering! 🙂 Anonymkode: a3d77...478 1
Leo Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 Nå står det riktignok som regel på posene (Men ofte med veldig liten skrift...), men det som selges som "Aruba Beans" i asiatiske butikker er det samme som det som gjerne kalles "Haricot Beans" i britiske/amerikanske oppskrifter. På norsk kalles de gjerne bare "hvite bønner" 🙂 1
Inwe Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Koking først/alene, ikke salt fordi det det hardner skallet og hindrer koking. Bløtlegging, nytt vann og koking, deretter kjøleskap/bruk. Vannet fra de kokte bønnene skal ikke brukes det har ubehagelig smak og gir gassdannnelse. Det virker tungvint, men det er bare en vanesak. Bønner i vann om kvelden for tre-fire dager, nytt vann og kok på morgenen, putt i kjøleskap. Anonymkode: a3d77...478 Du kan da fint bruke kokevannet fra belgvekster. Jeg har både brukt aquafabia fra bønner og kikerter som bindemiddel. Bruker da stort sett det fra hermetiske da jeg ikke gidder å koke inn kokevannet så det blir nok stivelse.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 Inwe skrev (1 minutt siden): Du kan da fint bruke kokevannet fra belgvekster. Jeg har både brukt aquafabia fra bønner og kikerter som bindemiddel. Bruker da stort sett det fra hermetiske da jeg ikke gidder å koke inn kokevannet så det blir nok stivelse. Jeg gidder ikke argumentere. Kokevannet fra bønner gir gassdannnelse og kan være giftig dersom man bruker det daglig/regelmessig som væske til drikkevann/te/supper/gryter. Jeg er klar over at veganere tidvis bruker redusert kokevann fra visse bønner som fortykningsmiddel som erstatning for egg/roux, men dette er spesialistkunnskap for spesielt interesserte og ikke informasjon som en person som "lurer på hvordan man koker bønner" trenger. Tvert i mot så trenger hun informasjon om IKKE å bruke kokevannet. Anonymkode: a3d77...478
keops Skrevet 8. januar 2021 Forfatter #18 Skrevet 8. januar 2021 Leo skrev (8 minutter siden): Nå står det riktignok som regel på posene (Men ofte med veldig liten skrift...), men det som selges som "Aruba Beans" i asiatiske butikker er det samme som det som gjerne kalles "Haricot Beans" i britiske/amerikanske oppskrifter. På norsk kalles de gjerne bare "hvite bønner" 🙂 De jeg har her nå står det butter beans på. Meste av skrift ellers er på språk og med bokstaver jeg ikke forstår, så blir å prøve seg litt frem😊
Leo Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 keops skrev (4 minutter siden): De jeg har her nå står det butter beans på. Meste av skrift ellers er på språk og med bokstaver jeg ikke forstår, så blir å prøve seg litt frem😊 De er litt større og kalles vel hestebønner på norsk. Men til vanlig bruk merker du neppe stor forskjell. Jeg tenkte mest på om du, eller noen andre, ble litt forvirret i "bønnejungelen" 😉
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 keops skrev (12 minutter siden): De jeg har her nå står det butter beans på. Meste av skrift ellers er på språk og med bokstaver jeg ikke forstår, så blir å prøve seg litt frem😊 Det er hvite bønner (90 minutter for de store), her har du diverse koketider. https://www.frukt.no/artikler/bonner-og-linser/ Anonymkode: a3d77...478 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå